Extlinux installeert niet, verwijst naar verkeerd device

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Dit weekend heb ik dmv debootstrap op mijn server (Ubuntu 10.04) een installatie van Debian Squeeze gedaan op de SSD uit mijn laptop. Omdat ik hou van no-nonsense, lichtgewicht oplossingen, wilde ik extlinux als bootloader installeren ipv Grub. Echter als ik probeer extlinux te installeren (SSD mounten in /mnt, map /mnt/boot/extlinux aanmaken en extlinux -i /mnt/boot/extlinux) dan krijg ik de melding:
code:
1
2
/mnt/ is device /dev/sdd1
extlinux: path /mnt/ doesn't match device /dev/sdd1

En dat klopt, want de SSD is /dev/sde1. De vraag is echter, hoe krijg ik dat duidelijk gemaakt aan extlinux? /dev/sdd1 is een schijf uit een mdadm-raidset, dus het is niet dat deze al op /mnt is gemount. Overigens heb ik ook geprobeerd om de schijf in mijn laptop te duwen en dan met een Ubuntu live USB-stick te booten, maar dan krijg ik de melding dat /mnt het device aufs zou zijn. (het rootfs van de live-omgeving)
Grub heb ik ook geprobeerd, die lijkt een soortgelijke fout te geven..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Met een ubuntu live stick moet het prima kunnen om grub te installeren. Zelf ervaring mee :)
Met de stick geboot staat je hd niet gemount onder /mnt dus dat klopt dat kun je beter met het mount commando bekijken

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

Ik ken extlinux niet, maar zou je niet beter proberen om eerst te chrooten naar je install in /mnt en dan extlinux te installeren?

Bij GRUB is dat in ieder geval de gebruikelijke aanpak; chrooten naar je target install, en dan grub-install /dev/ding aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Hmja, ik denk dat ik mijn fail al gevonden heb.. ik dácht ergens te hebben gelezen dat de recente versies van extlinux ook ext4 ondersteunen, maar blijkbaar is dat niet helemaal het geval. Als ik de SSD opnieuw formatteer met ext3, dan kan ik wel installeren. Het Grub-probleem wat ik tegenkwam was waarschijnlijk te wijten aan mijn gebrek aan ervaring met Grub2.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done