Ik ben op dit moment bezig om een router te bouwen om 2 externe interfaces te routeren naar mijn interne netwerk. Dit wordt dus ook de hoofdrouter van mijn netwerk inclusief de bijbehorende services (DHCP, Masq, etc...)
Hoe het in elkaar steekt:
Ik krijg van mijn ISP (glasvezel) 2 aansluitingen aangeboden.
Op aansluiting 1 zit mijn internet.
Op aansluiting 2 zit mijn IPTV (voornamelijk multicast traffic, met hier en daar een spatje HTTP en DHCP).
Ik heb een systeempje met 3 LAN aansluitingen (Intel NICs) en Ubuntu 10.04 server er op.
Ik heb inmiddels de DHCP requests e.d. al voor elkaar om een IPTV settop box te emuleren, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen om het spul te moeten routeren.
De huidige status:
Op eth0 zit mijn internet (nu nog DHCP, kan eventueel een vast IP aanvragen)
Op eth1 zit mijn IPTV (altijd DHCP)
Op eth2 zit mijn lokale netwerk (vast IP uiteraard, dit is 192.168.1.1)
Ik heb in het verleden veel Shorewall gebruikt, maar hier kom ik er echt niet uit.
De routering zal als volgt moeten gebeuren:
Alles wat eth2 request zal naar eth0 moeten, tenzij het multicast is of een aantal specifieke IP adressen.
(dit zal geMASQed moeten worden en ik heb IGMP proxy draaien voor de multicast)
eth0 (en het liefst ook eth1) zal gefirewalled moeten worden.
De routering is niet zo'n probleem, dat is gepiept, maar om het hele handeltje te NATten en te firewallen, daar kom ik helaas niet echt uit.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen.
/toevoeging:
Klein voorbeeld:
Hoe het in elkaar steekt:
Ik krijg van mijn ISP (glasvezel) 2 aansluitingen aangeboden.
Op aansluiting 1 zit mijn internet.
Op aansluiting 2 zit mijn IPTV (voornamelijk multicast traffic, met hier en daar een spatje HTTP en DHCP).
Ik heb een systeempje met 3 LAN aansluitingen (Intel NICs) en Ubuntu 10.04 server er op.
Ik heb inmiddels de DHCP requests e.d. al voor elkaar om een IPTV settop box te emuleren, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen om het spul te moeten routeren.
De huidige status:
Op eth0 zit mijn internet (nu nog DHCP, kan eventueel een vast IP aanvragen)
Op eth1 zit mijn IPTV (altijd DHCP)
Op eth2 zit mijn lokale netwerk (vast IP uiteraard, dit is 192.168.1.1)
Ik heb in het verleden veel Shorewall gebruikt, maar hier kom ik er echt niet uit.
De routering zal als volgt moeten gebeuren:
Alles wat eth2 request zal naar eth0 moeten, tenzij het multicast is of een aantal specifieke IP adressen.
(dit zal geMASQed moeten worden en ik heb IGMP proxy draaien voor de multicast)
eth0 (en het liefst ook eth1) zal gefirewalled moeten worden.
De routering is niet zo'n probleem, dat is gepiept, maar om het hele handeltje te NATten en te firewallen, daar kom ik helaas niet echt uit.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen.
/toevoeging:
Klein voorbeeld:
code:
1
2
3
4
| Internet -> Router <- IPTV (224.0.0.0/4 + wat losse ip's) | v Lokaal netwerk |