Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc herstart uit het niets?

Pagina: 1
Acties:

• stategamer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 14:46
Hallo tweakers,

(ik heb geen idee waar ik dit topic moet posten, omdat dit aan van alles kan liggen (denk ik) ).

De laaste maand merkte ik het steeds vaker, als ik een tijdje heb zitten gamen in fullscreen, word mijn pc ineens trager, (in het laaste geval vandaag was het toen een programma vastliep (ventrilo)).
Als de PC vervolgens weer is opgestart krijg ik somg geen meldingen dat windows is hersteld.
Hoe kom ik erachter wat er mis is, en/of het aan de hardware ligt?.

Bedankt!

specs :

CLUB3D HD5850
samsung spinpoint 1tb
4gig OCZ gold edit RAM
asus p55m pro moederbord
i5 750 CPU
(spire voeding )

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 20:03
Het is waarschijnlijk dat een van je onderdelen te heet wordt, dat zorgt voor vertraging en spontaan herstarten.
Misschien zit je koeler niet goed/vol met stof.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
word te warm gaat terug klokken helpt niet voldoende power-off. zou ik beginnen met zoeken.

• Hufter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11-2024
Het is altijd handig om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door te nemen.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 02:50
Je zou een programmaatje kunnen installeren dat Everest heet. Die kan de temperaturen van je processor geven. Vervolgens zoek je dan een beetje op internet rond wat normale temperaturen zijn, en dikke kans dat je erboven zit.

Je zou ook zelf de stroom van je kast kunnen uitschakelen, verwarming ff beetpakken om non-statisch te worden, en ff goed naar de ventilatoren kijken. Als ze totaal verstoft zijn heb je daar een clue. Oplossing: mooi dun lakkwastje van 2 euro kopen, stofzuiger eronder (fans evt ff eruit schroeven, is niet zo moeilijk), en mooi afborstelen. Kan nog makkelijker met een lucht-blaas-sprayertje.

Maar: je zegt dat 't gebeurd als je een tijdje hebt zitten gamen. Dat is vreemd: want dan zou de boel alweer af moeten koelen. Zou er iets misgaan bij het terugschakelen vanuit 3d naar je gewone desktop? Temperatuur issues is het 1e waar je aan denkt, maar 't kan ook een driverprobleem zijn. Directx, videokaartdrivers.

Als dat allemaal niet helpt kan je nog 's proberen 1 streepje geheugen weg te halen. Mogelijk een defect ram.

• stategamer
Znorkus schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:02:
Je zou een programmaatje kunnen installeren dat Everest heet. Die kan de temperaturen van je processor geven. Vervolgens zoek je dan een beetje op internet rond wat normale temperaturen zijn, en dikke kans dat je erboven zit.

Je zou ook zelf de stroom van je kast kunnen uitschakelen, verwarming ff beetpakken om non-statisch te worden, en ff goed naar de ventilatoren kijken. Als ze totaal verstoft zijn heb je daar een clue. Oplossing: mooi dun lakkwastje van 2 euro kopen, stofzuiger eronder (fans evt ff eruit schroeven, is niet zo moeilijk), en mooi afborstelen. Kan nog makkelijker met een lucht-blaas-sprayertje.

Maar: je zegt dat 't gebeurd als je een tijdje hebt zitten gamen. Dat is vreemd: want dan zou de boel alweer af moeten koelen. Zou er iets misgaan bij het terugschakelen vanuit 3d naar je gewone desktop? Temperatuur issues is het 1e waar je aan denkt, maar 't kan ook een driverprobleem zijn. Directx, videokaartdrivers.

Als dat allemaal niet helpt kan je nog 's proberen 1 streepje geheugen weg te halen. Mogelijk een defect ram.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

everest :
Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/8569/tempsc.jpg

Ram moet ik nog naar gaan kijken.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De temperaturen wat je laat zien is wel leuk en aardig maar je schrijft er niet bij of dit onder stress of idle is want idle ( zonder dat je iets doet op de pc ) zijn deze temperaturen al ietwat aan de hogere kant. Niet echt dat je zegt van veel te hoog maar wat de cpu betreft lijkt het mij toch verstandig de cpukoeler eens na te kijken. Ook valt mij op dat er nogal verschil zit in de temperaturen van de cores en dit ook wel een teken kan zijn dat je koeler er niet helemaal goed op zit, of dat er met de koelpasta iets niet helemaal in orde is.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 02:50
Ja lijkt me goeie suggestie van Roel. Het lijkt redelijk ok voor een niet-belast systeem: maar wat gebeurt er als je een half uurtje flink gamed?
Heb je dat wel 's gedaan, heatsink losmaken etc? Tip: op youtube staan goeie demo-filmpjes van dat klusje.

[ Voor 26% gewijzigd door Znorkus op 31-08-2010 23:29 ]

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zou ook eerst eens naar je videokaart kijken; herloop die test eens na een tijdje fanatiek gamen

Verwijderd

Helemaal niks mis met die temps, heb ik ook zo, alleen AUX op 91 dat is veel te hoog, lijkt me de videokaart?

• stategamer
Sanction schreef op woensdag 01 september 2010 @ 01:48:
Zou ook eerst eens naar je videokaart kijken; herloop die test eens na een tijdje fanatiek gamen
videokaart blijft redelijke temp ~55 tijdens een potje Team fortress 2.
Roel1966 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:47:
De temperaturen wat je laat zien is wel leuk en aardig maar je schrijft er niet bij of dit onder stress of idle is want idle ( zonder dat je iets doet op de pc ) zijn deze temperaturen al ietwat aan de hogere kant. Niet echt dat je zegt van veel te hoog maar wat de cpu betreft lijkt het mij toch verstandig de cpukoeler eens na te kijken. Ook valt mij op dat er nogal verschil zit in de temperaturen van de cores en dit ook wel een teken kan zijn dat je koeler er niet helemaal goed op zit, of dat er met de koelpasta iets niet helemaal in orde is.
Cpu koeler lijkt niets mis mee te zijn, ga er straks nog beter naar kijken.
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 12:39:
Helemaal niks mis met die temps, heb ik ook zo, alleen AUX op 91 dat is veel te hoog, lijkt me de videokaart?
AUX is een dooie sensor volgens mij is dat voor geluid? (als ik het everest programma beweeg veranderd die temp van bijv 100 naar -90.)

ik ga vanavond het geheugen testen.
(met memtest 86)

Edit toestraks liep pc vast bij youtube? :S (moest herstarten met de knop op de kast, want er gebeurde helemaal niets meer ).

Edit2 : checkdsk gedaan (die wel erg lang duurde ), nadat de pc herstarte allemaal raare blokjes op mijn scherm? (leken op artifacts maar daarna was het scherm weer normaal? )
Voorbeeld van die blokjes was het windows logo bij startup , was zeg maar helemaal verdeelt in blokjes random op mijn scherm (nogal raar, en ook een paar keer eerder gezien) :S

[ Voor 48% gewijzigd door stategamer op 01-09-2010 15:15 ]

• stategamer
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2194/foto0142f.jpg

Dit zal vast geen goed teken zijn.
Ziet er naar uit dat mijn 5 jaar garantie weer van pas komt -.-
Pagina: 1