Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-JanS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-08 12:06
Ik ben van plan mijn audio systeem te vernieuwen.
ik heb mijn oog laten vallen op het merk klipsch, omdat deze goeie en verschrikkelijk mooie boxen hebben die allemaal in eenzelfde lijn zijn en waarmee ik dus later uit kan breiden.

Ik wil beginnen met een 2.0 opstelling (aangezien een basboxje alleen al 3 a 400 euro kost!)

verder heb ik alleen niet zoveel verstand van dat soort dingen aansluiten en waar ik dan op moet letten / naar moet kijken.

Ik wil de set voornamelijk voor mijn pc gebruiken.
Ik heb een redelijk goede geluidskaart dus mooi geluid vanaf mijn pc moet het probleem niet zijn.

Volgens mij heb ik dan een versterker of receiver nodig die het signaal omzet van mijn pc signaal naar mijn boxen.

Later wil ik graag uitbreiden tot 5.1 systeem, daar zijn speciale versterkers voor heb ik begrepen, klopt dat?

De boxen die ik voor nu op het oog heb zijn de Klipsch RB-51's die hebben 75W RMS met 300W piekvermogen.
versterkers staan ook altijd in wattages aangegeven, moet ik dan een bepaald aantal wattages in mijn versterker hebben oid? dat is me nog niet helemaal duidelijk..

ben nog echt noob op audio gebied, ben me wel aan het inlezen etc maar als er zo wat vraagjes beantwoord zouden kunnen worden heel graag!

en mijn belangrijkste vraag is dus wat is een goede basis voor een mooi klipsch setje speakers?
die ik dus tzt (als het schip met geld is aangekomen) uit ga breiden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-09 10:43

Tijn96

In speed we trust

naar wattages hoef je niet naar te kijken. als je bijv. een onkyo receiver koopt voor deze klipsch speakers kun je nog naar 5.1 upgraden maar ook gwn stereo luisteren. ik heb zelf geen ervaring met onkyo maar de het schijnt erg goed spul te zijn.
succ ermee.
ps. over dat idee van het linken van je pc is gewoon een aux kabel kopen (1 tot 10m mogelijk). 1 kant tulp stekker andere kant 3,5mm audio.

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
In plaats van je blind te staren op klipsch is het slim om te luisteren in combinatie met een versterker. Bepaal je totale budget voor een stereoset en ga dan naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

Lumics schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:25:
[...]

In plaats van je blind te staren op klipsch is het slim om te luisteren in combinatie met een versterker. Bepaal je totale budget voor een stereoset en ga dan naar de winkel.
volkomen mee eens

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57

FeaR

In GoT we trust

Robert-JanS schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:06:
ik heb mijn oog laten vallen op het merk klipsch, omdat deze goeie en verschrikkelijk mooie boxen hebben die allemaal in eenzelfde lijn zijn en waarmee ik dus later uit kan breiden.

Ik wil beginnen met een 2.0 opstelling (aangezien een basboxje alleen al 3 a 400 euro kost!)
Waarom je blind staren op Klipsch? Er zijn nog veel meer merken. Maar Klipsch staat wel bekend omdat het makkelijk aanstuurbare speakers zijn, dus dat scheelt in de keuze van de versterking. Echter staat Klipsch ook bekend om het hebben van een heel eigen sound die lang niet iedereen mooi vind klinken. Zeker met het merk Klipsch zou ik gaan luisteren bij een winkel.

Verder is een subwoofer niet de "speaker" om je vergelijking over de prijs van de speakers te beginnen. Een subwoofer is namelijk een speaker met versterker er in. Dus dat is sowieso al duurder dan een gewone speakers. Een Klipsch RF-82 kost nu nog zo'n €349,- wat echt geen geld is voor een speaker van 30 kilo en meer dan één meter tien hoog.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb je ook subwoofers zonder actieve versterker erin en/of met high level inputs zodat je ze gewoon door je reguliere versterker aan kunt sturen.

Kost een Klipsch RF-82 tegenwoordig nog maar 350 euro per stuk?! dit is toch de kleine broer van de RF-62?

Maar je hebt wel gelijk met Klipsch qua sound vooral vrouwelijke vocalen kunnen zeer vreemd klinken met deze speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-JanS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-08 12:06
Tij96 thanx!

de rest, ja zit ook zeker wel wat in.. heb al wel veel rondgekeken op internet naar speakers van verschillende merken etc.
Aangezien mijn budget niet zo erg hoog ligt maar ik wel van goed geluid houd wilde ik dus gewoon voor een makkelijk uitbreidbare oplossing gaan, klipsch bied dat, plus ik vind ze ook nog eens erg mooi die speakers van ze (wat voor mij ook zeker niet onbelangrijk is).

FeaR1986, nee idd, de sub is geen speaker om de vergelijking mee te maken maar wel denk ik de speaker die ik dan als volgend onderdeel van mijn setje aan wil gaan schaffen.
Als ik nu voor een 2.0 setje ga ben ik al zo'n 400 euro kwijt (wat toch veel is na mijn Z-5500 voor 180 euro) als ik daarna wil uitbreiden zal ik zeker niet voor 2x RF-82 gaan.. oke prijs kwaliteit zullen ze vast goed zijn maar punt 1 ik kan ze momenteel niet kwijt en punt 2 dan heb ik liever een goeie sub er bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je veel films kijkt kun je inderdaad beter een set goede monitors kopen met een subwoofer.
of natuurlijk een wat goedkopere vloerstaanders met een sub.
wat ik je echter wel aan zou raden een center speaker dit is zeker een must als je veel films kijkt.

Wil je echter puur muziek dan is een subwoofer, zo vind ik persoonlijk, zeer moeilijk te intergreren in een audio set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:25:
Kost een Klipsch RF-82 tegenwoordig nog maar 350 euro per stuk?! dit is toch de kleine broer van de RF-62?

Maar je hebt wel gelijk met Klipsch qua sound vooral vrouwelijke vocalen kunnen zeer vreemd klinken met deze speakers
Het scheelt niet veel, RF-82 voor €359,- en RF-82 voor €375,-. Het is overigens de grote broer van de RF-62: de 6 dan wel de 8 staat voor het aantal inch wat de woofers zijn, de 2 staat voor het aantal woofers.

Klipsch is om aan te sturen makkelijk en qua prijs krijg je veel speakers. Jammer dat het geluid me echt niet aan staat: te schel en een te boemerige bas.
Robert-JanS schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:30:
de rest, ja zit ook zeker wel wat in.. heb al wel veel rondgekeken op internet naar speakers van verschillende merken etc.
Aangezien mijn budget niet zo erg hoog ligt maar ik wel van goed geluid houd wilde ik dus gewoon voor een makkelijk uitbreidbare oplossing gaan, klipsch bied dat, plus ik vind ze ook nog eens erg mooi die speakers van ze (wat voor mij ook zeker niet onbelangrijk is).
Hoe kan je nu weten of Klipsch een goed geluid biedt als je die speakers nog nooit hebt gehoord? En dat van uitbreiden biedt elk merk wel. Nu doe je net of elk merk maar één speaker heeft en dat je daarom niet uit kan bouwen mocht dat mogelijk zijn :?

Om trouwens de rest van je vragen te beantwoorden: je hebt inderdaad een receiver nodig om het signaal van je pc naar de toekomstige speakers te krijgen. Aangezien je in de toekomst uit wilt breiden naar een meerkanaals set-up moet je ook een meer-kanaals receiver nemen. Mocht het uitbreiden naar 5.1 echt een tien-jaren-plan zijn dan raadt ik zeker aan om eerst met een stereoversterker te beginnen. Die zijn ten eerste een stuk goedkoper te krijgen en ten tweede geven deze een beter geluid dan een av-receiver van dezelfde prijsklasse. Over dingen als Wattages zou ik me geen zorgen maken, met jouw budget kom je geen speakers tegen met rare weerstandsdippen waar je receiver dan weer tegenop gewassen moet zijn. En niet alleen de Wattages van receivers moet je je niet op blind staren, dat van de speakers zelf ook niet. Die 300 Watt maximum vermogen van die Klipsch ga je nooit halen. Dit omdat je dan al lang doof bent en niet meer weet of de speaker het überhaupt nog wel doet. Voor normaal gebruik heb je maar een paar Watt per kanaal nodig.
En dat van het eerst kopen van een stereoversterker in plaats van een av-receiver: van elk merk komt ongeveer 1-2 keer per jaar wel een nieuw type receiver uit. Dus wil je een beetje een up-to-date receiver moet je niet nu gaan kopen voor als je over een paar jaar wilt upgraden naar surround.

Verder ligt het aan je geluidskaart hoe je deze aansluit op de receiver en ten tweede natuurlijk ook aan de ingangen van de receiver. Als je een goede geluidskaart hebt dan zou ik aanraden om alles analoog aan te sluiten. Als je digitaal aan gaat sluiten dan worden alle bewerkingen in de receiver gedaan en niet door de geluidskaart. Al met al heb je dan een goede geluidskaart die je voor 99% niet gebruikt. En dat is natuurlijk zonde.

[ Voor 37% gewijzigd door FeaR op 01-09-2010 00:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:12
Het is inderdaad niet handig om je te laten beperken door 1 merk. Hoewel popmuziek fijn te beluisteren is op Klipsch, is klassieke muziek geen aanrader. Dan zou je beter richting B&W gaan kijken.

Maar dat heeft nu geen zin, ik weet dat je de boxen al gekocht heb. Wat voor receiver heb je nu op het oog?

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
Ik sta altijd versteld hoe makkelijk mensen bepaalde speakers aanraden. Zeker als dat gebeurt op merk, want zelfs van dezelfde lijn/serie kunnen de typen erg verschillen qua klank.
Het enige goede advies is om zelf te gaan luisteren in een luisterruimte bij een speciaalzaak, waarbij schakelkasten aanwezig zijn om snel te kunnen switchen tussen verschillende set speakers.
Verschillen tussen verschillende versterkers zullen veel minder te horen zijn.

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:12
Hoewel er natuurlijk wel verschillen zijn, heeft elk merk ook wel zo zijn eigen identiteit of specialiteit. Ik raad niet aan welk merk hij moet kopen, alleen geef aan dat er verschil in zit.
Pagina: 1