• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik weet helemaal niet of ik in het juiste topic zit, maar ik hoor het graag als ik ergens anders moet zijn.

Ik heb het volgende systeem:

- ASUS P5B (800 MHz i965 - ATX - S775)
- INTEL Core2Duo E6300 (S775 - 1066MHz - 2x1 MB) 1,86 GHz
- Hitachi 250 GB T7K250 2525DLA380 (SATA300 - 8 MB)
- Asus EN7300TC256 - 256 MB - PCIe - TV+DVI
- PC2-5300 - 1 GB - DDR2 - Dane Elec (2x)
- Windows XP (SP3)

Ding heeft altijd prima gewerkt.
Tot gisteren. Ik was zoals iedere dag bezig in mijn muziek productieprogramma (Ableton Live).
Dit programma vergt regelmatig aardig wat van mijn CPU load en geheugen.
De computer viel spontaan uit (liet in een fractie van een seconde nog een blauw scherm zien) en starte daarna weer opnieuw op.
Er werd me gevraagd of ik hem in veilige modus wilde opstarten. Toen heb ik Ja gekozen.
Vervolgens ging hij stap voor stap Windows opstarten maar halverwege viel de pc helemaal uit.

Opnieuw opgestart maar geen hij boot niet meer.
Vervolgens heb ik de bios gereset, batterijtje eruit gehaald, met/zonder verschillende geheugen geprobeerd...
Allemaal zonder resultaat.

Zodra ik de pc nu opstart, gaan de hardeschijven draaien, de dvd wordt aangestuurd, CPU fan begint gewoon te draaien, maar verder geen boot procedure.
Voordat ik geld uit ga geven voor een reparatie of onderdelen; is er evt via een 2e systeem (ouder/andere hardware etc) nog een check te doen voor het mobo of geheugen zodat ik erachter kan komen waar het probleem zit?
Ik wil het liever zelf oplossen namelijk zonder kosten te maken...

Bummer! :(

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor geschreven. Lezen en gaan testen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
al met 1 geheugenmodule geprobeerd?

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-02 18:59
Al geprobeerd er enkele minuten geen stroom op te zetten (stekkers los) en na iets van 5 minuten weer aan?

• MauriX
Hmm, zal de voeding en batterijtje nog ff vervangen, maar ik geloof niet dat het daar in zit, gezien alles gewoon begint te blazen etc. Hij boot gewoon niet...
Dramatic schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:41:
al met 1 geheugenmodule geprobeerd?
Jep, zelfs met andere.
Het gekke is dat hij ook niet piept of het ledje op het mobo niet flikkert. Vaak kun je daar nog wel een 'code' uithalen waar het aan ligt.
Pinooo schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:42:
Al geprobeerd er enkele minuten geen stroom op te zetten (stekkers los) en na iets van 5 minuten weer aan?
Jep. Hele dag stroom eraf zelfs...

[ Voor 24% gewijzigd door MauriX op 31-08-2010 18:58 ]

Verwijderd

En welke voeding hangt daar aan? Hoe is het met de temperaturen? Het zegt niets als 'alles begint te blazen' voeding kan evengoed brak zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 19:02 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MauriX schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:51:
Hmm, zal de voeding en batterijtje nog ff vervangen, maar ik geloof niet dat het daar in zit, gezien alles gewoon begint te blazen etc. Hij boot gewoon niet...
Dat is dus niet voldoende, er staat veel meer in de Troubleshooter. Heb je al een live CD geprobeerd om te zien of het je harde schijf is? Al een andere videokaart, voeding etc?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MauriX
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:59:
En welke voeding hangt daar aan? Hoe is het met de temperaturen? Het zegt niets als 'alles begint te blazen' voeding kan evengoed brak zijn.
Ik begrijp wat je bedoeld. Wil nog even een andere voeding testen.
Temperaturen kan ik dus niet meten aangezien hij niet 'boot'. (of het moet op een andere manier kunnen).
gambieter schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:03:
[...]

Dat is dus niet voldoende, er staat veel meer in de Troubleshooter. Heb je al een live CD geprobeerd om te zien of het je harde schijf is? Al een andere videokaart, voeding etc?
Live CD heeft (dus) geen zin, gezien de hele pc niet meer boot (geen beeld, geen bootsequence zeg maar).

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Je bedoelt dus dat de PC niet door de POST (Power On Self Test) komt, booten is iets anders en kan pas na de POST gebeuren.

Dit betekend dus dat er een brak onderdeel inzit. Deze moet je eruit filteren d.m.v. eliminatie. Dus graf.ka. vervangen, memory wisselen/vervangen, andere voeding proberen, CPU lenen, onderdelen in een andere PC douwen etc. Dat staat er in de troubleshooter.

PS. Het is een leidraad geen roman ;)

Manusjes van alles kunnen multitasken

Verwijderd

Zo te zien denk ik toch dat het in de voeding of in de mobo zit - bij andere onderdelen komt ie wel door de POST en geeft ie meestal piepjes. Dus kun je beginnen met alles los koppellen dat je alleen het cpu, mobo, ram en voeding gebruikt - en kijken of die dan piept.

• dafour
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-11-2025
En welke voeding zit er in?

• MauriX
Nieuwe voeding geprobeerd, geen resultaat.
Ander geheugen geprobeerd, geen resultaat.
Andere videokaart geprobeerd, geen resultaat.

Nou kan het nog aan mijn CPU of Moederbord liggen.
Met alles wat ik geprobeerd heb, gingen de fans wel blazen maar geen enkel teken van leven vanuit het moederbord. Geen piepje of wat dan ook.

Ik moet nu dus wat nieuws aan gaan schaffen (heb niet zomaar reserve/test cpu of mobo voor handen).
Het blijft dus een gok en wil het niet zo duur maken.

Als jullie dit topic zo lezen, vermoeden jullie (net zo als ik) dat het moederbord defect is?

Nou begint mijn zoektocht naar een (goedkope) vervanger van de Asus P5B.
Die Giga-bit en ASrock plankjes, is dat nog wat, of zouden jullie er niet aan beginnen?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Ik vermoed ook dat je MB defect is, maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit zonder ook de processor te testen ;).
Verder zijn Gigabyte en ASrock (hoewel de laatste een niet al te beste naam had) prima merken.

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 17:18
Ik denk dat deze pricewatch: Asrock Conroe945G-DVI het best aansluit bij wat je nu hebt. Een goedkoper mobo kan ook best, al is de featureset daar wel beperkter.

Fout, G31 is de opvolger van de P945/955/965 serie. G41 voegt niets toe, je kan dus echt voor het goedkoopste bordje gaan.

Dit alles ervanuit gaande dat je mobo kapot is natuurlijk ...

[ Voor 29% gewijzigd door Dnomaid op 03-09-2010 14:08 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Misschien nog een tip. Kijk wanneer je een leuk moederbordje hebt uitgezocht of het geheugen dat je al hebt ondersteund is. Zo kun je voorkomen dat je later ook weer nieuw geheugen moet kopen of MB om moet wisselen.

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-02 22:53
Lijkt erop dat je Mobo brak is.
ik zal eens als je de mogelijkheid hebt je processor in een ander mobo stoppen en dan draaien werkt het weet je het zeker.

PSN: McMillan0984

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De kans dat een CPU kapot gaat is niet zo groot al kun je het natuurlijk nooit helemaal uitsluiten. Maar ik denk dat je toch het beste een nieuw moederbord kan bestellen omdat er een zeer grote kans is dat je daarmee het probleem oplost.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Misschien is er een tweaker in de buurt die een processor heeft liggen, dan wel een MoBo. Als je de regio vermeld waar je woont reageert er misschien wel iemand!?

Manusjes van alles kunnen multitasken

• MauriX
Ik woon in Haaksbergen, vlakbij Enschede.

Zou wel top zijn idd!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heb je wellicht wat aan een P5AD2-E Premium mobo? Die heb ik hier nog liggen.

http://www.asus.com/produ...vuzvI1jvCvOFQD&templete=2

New Build in Progress

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-02 22:14
Je zou even kunnen kijken naar de condensatoren op je moederbord. Met opstartproblemen zijn die wel eens "bol". De bovenkant ervan hoort vlak te zijn. Als die dus bol zijn of als er zelfs troep uit komt kan je zien dat je moederbord niet goed is. Het hoeft dus niet maar als het wel zo is weet je het iig zeker.

• MauriX
Woudtwe schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 20:33:
Je zou even kunnen kijken naar de condensatoren op je moederbord. Met opstartproblemen zijn die wel eens "bol". De bovenkant ervan hoort vlak te zijn. Als die dus bol zijn of als er zelfs troep uit komt kan je zien dat je moederbord niet goed is. Het hoeft dus niet maar als het wel zo is weet je het iig zeker.
Helaas wordt Core2duo niet gesupport.

@Wouterlett:
Ga daar 's naar kijken.
Zal wel niet, maar zit er nog garantie op zo'n board? (op paar dagen na precies 4 jr geleden gekocht).

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij zit er meestal niet meer dan twee jaar garantie op een moederbord maar als je het zeker wilt weten moet je het even opzoeken / navragen bij de leverancier.

• uzafun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-01 13:02
op een asus mobo zit 3 jaar garantie,
http://support.asus.com/repair/repair.aspx?SLanguage=en-us

• MauriX
Nou...opnieuw een poging gedaan om mijn systeempje te redden.
Ik heb een Asus P5KPL SE (iG31 - S775) aangeschaft.
Deze zou al mijn andere specs en hardware ondersteunen.

Alles aangesloten en nu begint het ding als ik alleen al de voeding inschakel (dus de knop achterop) super snel te piepen (lijkt haast wel tikken ipv piepen).
CPU koeler begint dan heel traag en onregelmatig te draaien.

Als je de voeding inschakeld dan zit er toch eigenlijk nog geen enkele check op gegeugen, CPU etc?
Kan dit nog een probleem zijn met de voeding?

Ik snap er niets meer van.

• BloemBlaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 14:40
Zo ver ik weet word er geen test gedaan als je alleen je voeding aanzet.

Kijk evt. in de handleiding van het mobo, of er een beschrijving is voor het piepjes code.

Je mobo heeft een AMI bios http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=PBZkkOWANwHqCOO7
hier bij horen deze codes http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/1.htm

Kan je tellen hoeveel piepjes het zijn?

[ Voor 38% gewijzigd door BloemBlaster op 28-09-2010 13:55 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Heb je wel de P4 of de P8 stekker aangesloten?

• Chamalla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11-2022
Bios virus anyone?

• BloemBlaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 14:40
De kans daar op is Zoiezo klein! En vergeet niet, hij heeft een nieuwe mobo gekocht.

• Chamalla
hmm... tikken zei je? kijk es of je speaker die de biosCode uitzend nog wel functioneel eruit ziet :p doe dan zoals "Bloemmaster" zei, "tel de biepjes en kijk de code na"

• MauriX
Aaaaaaaaaah!
Stekkertje van mij ATX stekker zat scheef en maakte blijkbaar geen contact.
Weer helemaal up and running mensen!
Bedankt voor het meedenken.

Het was inderdaad het moederbord.

Iemand interesse in een asus p5b? Misschien met flashen op te lossen? 20 euro ;)

• Chamalla
:ppppp veel plezier :D

• Astro2003
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hebben de elco's van de VRM niet bolle kopjes ?
Bij mijn P5B-VM is dat het geval en in de nieuwe moederborden (vanaf P5B-EPlus) gebruikt Asus polymere elco's.

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 16:32
Ik heb hier 2 P5B's en die hebben beiden geen bolle elco's.
Pagina: 1