Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De fan van mijn 1055t (stock fan) wil ik sneller laten draaien. Op dit moment is de rpm ongeveer 3300 onder 100% load. De temp vind ik echter iets te hoog en ik zou dan ook de fan sneller willen laten draaien. Met fan xpert wordt de snelheid geregeld, maar niet sneller dan zo'n 3500 rpm. Wat me wel opvalt is dat de schaal van de rpm % niet overeenkomt met de snelheid. 50% rpm is bijv 2500 rpm en 3000 rpm 100%. Dit geldt voor elke (voorgeprogrammeerd of niet) setting. Ook heb ik snelheden gezien van 7000 rpm. Dus ik weet dat de fan sneller kan draaien. Iemand een idee om de snelheid van de fan op ongeveer 4000 - 4500 rpm te houden?

mvg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je in de bios de fan niet instellen? Dat wil vaak nog wel lukken op de meeste bordjes (om wat voor mobo gaat het hier).

Verwijderd

Topicstarter
betreft asus m4a87td. Ik heb in de bios diverse settings geprobeerd, incl c'nQ uit.maar geen van de settings werken helaas.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:04:
Hallo,

De fan van mijn 1055t (stock fan) wil ik sneller laten draaien. Op dit moment is de rpm ongeveer 3300 onder 100% load. De temp vind ik echter iets te hoog en ik zou dan ook de fan sneller willen laten draaien. Met fan xpert wordt de snelheid geregeld, maar niet sneller dan zo'n 3500 rpm. Wat me wel opvalt is dat de schaal van de rpm % niet overeenkomt met de snelheid. 50% rpm is bijv 2500 rpm en 3000 rpm 100%. Dit geldt voor elke (voorgeprogrammeerd of niet) setting. Ook heb ik snelheden gezien van 7000 rpm. Dus ik weet dat de fan sneller kan draaien. Iemand een idee om de snelheid van de fan op ongeveer 4000 - 4500 rpm te houden?

mvg
Welke temp krijg je? Want die k*t 70mm fans die standaard bij AMD's koelbokkken zitten zijn echt verrot.. veel te veel lawaai :X.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
ong. 64 oppervlak en 61 core. Lijkt me ook maximaal. Ben al op zoek naar een nieuw koelblok. Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100 leek me wel goed.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 17:14 ]

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:38
D4NG3R NL schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:07:
[...]
Welke temp krijg je? Want die k*t 70mm fans die standaard bij AMD's koelbokkken zitten zijn echt verrot.. veel te veel lawaai :X.
Ben ik het niet mee eens. Mijn fan draait nagenoeg altijd op 800 rpm, als het echt lomp wordt (buiten 35 graden tijdens een stresstest) dan komt ie misschien aan 3000 rpm, en ja dan hoor je m wel natuurlijk.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:10:
ong. 64 oppervlak en 61 core. Lijkt me ook maximaal.
Mijn proc wordt in combinatie met coolNquiet aan niet veel warmer dan 40 graden. Als ie dan aan het idle-en is draait de fan dus 800 rpm en onder stress gaat de fan naar iets van 1200 ofzo. (dan heb ik het dus over de fockin koude buitentemperaturen van de laatste tijd, als het buiten wat warmer is dan gaat de fanspeed dus ook omhoog)

Het lijkt me dus dat je proc gewoon erg heet wordt (ik heb zelf een 40W TDP versie). Misschien moet je eerst eens kijken of de airflow in je kast wel oke is. Je kunt die fan wel harder zetten maar dan zit je meteen naast een F16. Met een beetje airflow optimalisatie kan het zo wezen dat je proc 10 graden zakt qua temp.

Ik kan me overigens herinneren dat ik in mijn bios heb gezegd dat de coolNquiet modus op 40 graden moet staan, die kan ik ook op 50 of 60 zetten, of uit. Kijk daar eens naar, misschien helpt dat ook wel.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

65c is onder load gewoon heel normaal? Tot 70 is er niks aan de hand :S
beefstick schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:19:
Het lijkt me dus dat je proc gewoon erg heet wordt (ik heb zelf een 40W TDP versie). Misschien moet je eerst eens kijken of de airflow in je kast wel oke is. Je kunt die fan wel harder zetten maar dan zit je meteen naast een F16. Met een beetje airflow optimalisatie kan het zo wezen dat je proc 10 graden zakt qua temp.
Een TDP van 40w vs een TDP van 95w.. Niet echt vergelijkbaar.

[ Voor 78% gewijzigd door D4NG3R op 31-08-2010 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
airflow kan een probleem zijn idd. maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de processor ook heb overgeclockt tot 3,7 gHz (turbo uit.) Zonder oc heb ik ook lagere temperaturen. De processor is echter zeer stabiel en tja de computer reageert super fijn dus die overclock wil ik niet zomaar kwijt. Voor de levensduur van de processor is het echter beter dat de temperatuur een tikje lager wordt. Ik zal de bios eens proberen.

tja volgens fabrieksspecs is 62ºC max.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 17:27 ]

Verwijderd

Volgens mij haal je wat door elkaar.

Een fan is gemaakt voor een bepaalde snelheid @ 12V.

Dat bijv voor 12V 3000rpm doet, is wellicht volkomen normaal. Als je oc'ed met een stockkoeler, loop je tegen temperatuurproblemen aan. Je kan niet even instellen dat je fan 7000rpm gaat doen terwijl deze voor 3000rpm gemaakt is wellicht.

In de bios kan je vaak instellen dat fanspeed op basis van temperatuur uitgezet kan worden, dat betekend dus dat de fan altijd maximaal draait ongeacht de load/temperatuur.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:07:
betreft asus m4a87td. Ik heb in de bios diverse settings geprobeerd, incl c'nQ uit.maar geen van de settings werken helaas.
bij asus borden zitten de fancontrols vaak verstopt bij de "hardware monitor" ergens in je bios.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
@ jism,

Klopt, en daarom ben ik ook opzoek naar een andere koeler als de stockkoeller niet goed kan worden ingesteld. Echter ik heb rpm tot zo'n 7000 gezien (en gehoord :-( ) De fan kan dus sneller draaien (al is 700 rpm wel heel snel) Als ik de temp met fanxpert zo kon controleren dat de rpm op ongeveer 4500 blijft dan zou de temp stabiel blijven schat ik in. Met fanxpert lukt dit echter niet. De rpm komt niet boven de 3500 rpm uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 17:33 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:32:
@ jism,

Klopt, en daarom ben ik ook opzoek naar een andere koeler als de stockkoeller niet goed kan worden ingesteld. Echter ik heb rpm tot zo'n 7000 gezien (en gehoord :-( ) De fan kan dus sneller draaien (al is 700 rpm wel heel snel) Als ik de temp met fanxpert zo kon controleren dat de rpm op ongeveer 4500 blijft dan zou de temp stabiel blijven schat ik in. Met fanxpert lukt dit echter niet.
Waarom koop je niet gewoon een goedkope fancontroller? Kun je het on-the-fly aanpassen zonder de bios in te hoeven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:32:
@ jism,

Klopt, en daarom ben ik ook opzoek naar een andere koeler als de stockkoeller niet goed kan worden ingesteld. Echter ik heb rpm tot zo'n 7000 gezien (en gehoord :-( ) De fan kan dus sneller draaien (al is 700 rpm wel heel snel) Als ik de temp met fanxpert zo kon controleren dat de rpm op ongeveer 4500 blijft dan zou de temp stabiel blijven schat ik in. Met fanxpert lukt dit echter niet.
Dat komt eerder door een limitatie van je fan zelf. Je kan toch niet hoger gaan draaien dan waar hij gemaakt voor is? Tenzij je de fan los aansluit op een 20V voeding ofzo :+ Dan haal je de 4500+ rpm lijkt mij wel, alleen is dat heel slecht voor de levensduur.

Verwijderd

Topicstarter
misschien doe ik dat ook wel. Tot nu in ieder geval bedankt voor de info. Ik zal Beefsticks advies nog eens proberen en de max temp omlaag zetten.

Verwijderd

Topicstarter
@ jism. Ik heb de snelheid van DEZE amd stockkoeller op 7000 rpm gezien. Dus schijnbaar wel mogelijk. Dat is dan ook de reden waarom ik vroeg of iemand weet hoe ik de max van zo'n 3300 rpm voorbij kan.

Verwijderd

Instellen in het bios dat er geen automatisch fancontrol meer moet zijn (Disabled) en dan draait ie dus op 12V.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Disable Qfan maar lijk me sterk dat je dan 4000RPM meer krijg :S

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Heb de bios max cpu temp op 60ºC gezet. De fan draait nu ongeveer 4500 rpm en kan sneller (in te stellen met fanxpert door (uiteraard) de temp waarop de fan 100% moet werken omlaag te zetten). De CPU temp in het bios regelt dus wat de rpm bij 100% is en niet fanxpert. (zie eerste post).

Bedankt.
Pagina: 1