Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bijna een jaar een ASUS P5Qc moederbord, 8GB geheugen, Vista 64.
Alles liep een tijd goed, maar enige tijd is het systeem niet meer stabiel. Soms zonder aanwijsbare reden, maar ook als ik bv itunes opstart of een andere (zwaardere?) applicatie, bevriest alles. Muis vast, geluid blijft hangen (als een mitrailleur) etc. Na enige seconden draait alles weer verder. Dus beeld valt niet weg, geluid niet weg. Een power storing lijkt me dus niet mogelijk. Maar hij zegt b.v. wel: Er is een stekker aangesloten bij het symbooltje van mijn geluidskaart, ergo hij start wel een paar dingen op nieuw op.
Ik kom uit op een geheugenprobleem? Ergo, BIOS? Ik heb volgens asus de laatste bios draaien. Wel komt hij de laastste dagen spontaan met de ASUS update te voorschijn. Ik heb de bios daarom nogmaals geflasht, maar zonder verbetering. Ben bang dat het toch schade gaat opleveren, en het is natuurlijk sowieso rete storend.
Tips / suggesties?
PLIES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 01:50
er valt zo weinig over de oorzaak te zeggen. je zult dingen moeten testen. memtest, occt, temp etc. ik zou eerst proberen om wat geheugen eruit te halen en kijken wat hij met 1 module doet. random freezes worden vaak veroorzaakt door brak (verkeerd afgesteld) geheugen. je geeft niet aan wat je al geprobeerd hebt. je geeft niet aan of je pc stock draait. het kan zelfs zijn dat je hdd een beetje blijft hangen. kortom, probeer eens wat dingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 18:45
Welke voeding (merk en type) heb je in jouw kast hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is onervarenheid om te weinig info te geven.
Rows; Ik heb een Antec Phantom voeding, 500 watt
Nu de lastigere vragen van pvg103;
Wat bedoel je met stock draaien?
Ik heb niets aan mijn config veranderd. Bij Bios (mijn huidige versie) staat dat deze versie de stabiliteit met sommige merken memory verbetert. Vandaar dat ik die richting op denk. Ik begrijp dat je de oorzaak in de fysieke hardware zou zoeken, en niet in de bios o.i.d.?

ik zeg altijd; dingen uitproberen heeft geen zin. Je kan ze beter eerst aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
stock draaien betekend dat alle hardware op fabriekssnelheid draait (geen overklok). zonder uit proberen kom je nergens. als je niks gaat testen of hardware gaat wisselen, zoals geheugen, voeding, videokaart etc, dan zul je er niet achterkomen wat jou probleem is. de bios is bijna nooit het probleem tenzij je er de verkeerde bios in geflashed hebt. download eens stresstest software zoals prime, orthos of occt. als hij met die test software vastloopt, dan weet je dat je pc instabiel is. we kunnen je niet helpen als jijzelf niks probeerd. als je zelf niks wil proberen, dan moet je de pc wegbrengen naar iemand die het wel wil/kan uitzoeken.

zoals ik al aangaf. haal er eens een paar geheugen modules uit en test je pc met 1 geheugen module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dat geval draait mijn pc stock. Heb nooit overclock dingen e.d. gedaan.

Ik begrijp dat het probleem niet vanzelf over gaat en ik vind het ook niet leuk als iemand om advies vraagt en er vervolgens niets mee doet. Ik kom niet voor niets op dit forum en hoop de oplossing met jullie hulp te kunenn vinden. Wel is mijn ervaring dat nog maar 1 keer in de inmiddels 26 jaar dat ik actief computers gebruik, een technisch mankement de oorzaak was van de problemen. Door de kast open te halen en onderdelen te verwijderen neemt de kans op extra problemen vaak toe. Ik zal dus beginnen met de stresstest software. Oudere bios installeren wordt niet aangeraden bergrijp ik? Dan wellicht de memory modules wisselen. Alle suggesties worden gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
begin eerst maar eens met de stress/mem tests. waarom zou je de oudere bios installeren als je probleem met de oude ook al was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alle stresstesten zonder problemen doorlopen. No errors.
Ook niet een keer bevroren zoals bij 'normaal' gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Welke stress test en geheugen test heb je precies gedraaid?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

ik heb de test gedraait van Prime orthos (Prime en Orthos bleek hetzelfde te zijn??) en vervolgens alle tests van OCCT laten draaien.
Echt geen vuiltje aan de lucht. Geen enkele error. Ook niet blijven hangen.

Na het freezen draait alles vervolgens ook gewoon weer door. De internet connection blijft gewoon werken. Soms in een excel sheet (nagenoeg leeg of vol maakt niet uit) kan ik net mijn muis 3 cm verplaatsen tussen de freezes door. Of bij Outlook. Kan er nog geen pijl op trekken
echt idioot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Om het geheugen te testen gebruik je best een tooltje zoals Memtest86+ dat niet onder Windows draait. En dat laat je best een hele nacht testen. Hoe zijn je temperaturen? Kan je vinden met bijvoorbeeld HWMonitor.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1