[Excel] Samenvoegen unieke waarden in verschillende cellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:03
Ik ben een Excel-sheet aan het maken waar heel makkelijk een lijst met vervoerders is te selecteren die in een bepaald land komen. Wat ik wil bereiken is dat ik een lap tekst van de vervoerder in een cel gooi. Dit moet gecontroleerd worden op bepaalde criteria, en laterna weer samengevoegd worden. Wat ik zover heb:

code:
1
2
3
4
5
Vervoerder  |  Lap Tekst             |  France  |  FR  |  England  |  GB  |  UK  |  Germany  |  DE  |
--------------------------------------------------------------------------------------
001         |  France, England, GB   |  France  |      |  England  |  GB  |      |           |      |
002         |  FR, GB, UK, DE        |          |  FR  |           |  GB  |  UK  |           |  DE  |
003         |  England, UK, Germany  |          |      |  England  |      |  UK  |  Germany  |      |

Wat ik dus wil is het voor ons vereenvoudigen van landen. Dus zowel GB, UK en England worden [UK]. Echter krijg je dus dat als de vervoerder verschillende vormen neerzet (zoals bij vervoerder 001) dat je dan 2x [UK] krijgt en dan wil ik dus voorkomen. Daarom wil ik alleen unieke waarden samenvoegen.

Dit zou dan dus moeten worden:

code:
1
2
3
001  |  FR UK
002  |  FR  UK  DE
003  |  UK  DE

Nog voor de duidelijkheid al die mogelijke opties staan in dezelfde rij in kolommen achter elkaar.

Iemand een idee, want ik kan niet direct iets vinden op internet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is met een eenvoudige "if"-statement toch wel op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
dat zou ik ook denken, maar het gaat niet om deze 6 kolommen, maar om minimaal 100 landen met een combinatiemogelijkheid van ieder minimaal 2. kom je dus op 200/300 kolommen uit, en als je dan met IF alles moet controleren ben je even bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

Reptile209

- gers -

Is dit een éénmalige actie, of krijg je wekelijks een nieuwe lijst waarmee hetzelfde moet gebeuren? Indien eenmalig, zou ik voor handmatige find & replace gaan zodat je maar op één term per land hoeft te zoeken (dus alle GB, England, Brittain, enz. vervangen door UK, string checken op UK).
Als het vaker moet gaan gebeuren, zou ik een hulpsheet maken met alle landen in hun gewenste vorm (UK) en de synoniemen (GB, England, Brittain, enz). Via VLookUp() kan je dan je lap tekst stap voor stap tegen de hulpsheet houden en de juiste landen eruit vissen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

in kolom 5 als kolom 2 bevat engeland of UK of GB dan weergeven UK.
Of eigenlijk als kolom 2 bevat UK dan weergeven UK anders als 2 bevat GB dan weergeven GB anders als 2 bevat engeland dan weergeven EN
(aangezien UK groter is dan GB en GB groter dan Engeland)

Dit zal je voor ieder land moeten doen, maar je blijft wel met 100 kolommen over i.p.v. 500.

Daarna samenvoegen van alle 100 kolommen moet geen probleem zijn.

👑

• TranceSetter
Ik denk dat dat dan de simpelste oplossing is. Het komt inderdaad dagelijks voor dus het moet wel geautomatiseerd worden. Je zou verwachten dat er een samenvoeg-functie in Excel zit die dan alleen unieke waarden samenvoegt.
Pagina: 1