F3 Spinpoints in Raid-1, erg traag/bsod's

Pagina: 1
Acties:

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
Hoi Allemaal,

Hier maar eens proberen, ik kom er zelf niet meer uit...

Ik heb een Rampage II Gene, en draaide eerder 2x WD Raptor 74gb in Raid-0.
Ging allemaal goed tot ik BSOD's kreeg en raid errors, kwam steeds vaker voor en ik dacht dat er een schijf kapot was, ik heb beide schijven toen vervangen door 2x Samsung Spintpoint F3 1TB schijven en deze in Raid-1 gezet.

Goed na een paar uren daar ook BSOD's mee, best pissig over geworden, alles stock gezet, nog steeds af en toe en het systeem voelt erg traag aan, steeds latency etc.
Ik heb mijn oude 'kapotte' raptor(s) in mijn vriendin haar machine gezet, NIKS aan de hand ze doen het al 2 weken perfect... :'(
We hebben wat compares gedaan met laad tijden en bijv. met WoW zit ze er 10 - 15 seconden eerder in dan mij :)

Gisteren maar eens CrystalDiskMark 3.0 x64 gedraait en ik schrok zelf een beetje van het resultaat, ik weet dat Raid-1 iets trager moet zijn maar deze scores lijken me enigsinds zorgwekkend? Wat denken jullie?
Afbeeldingslocatie: http://u.snelhest.org/i/2010/08/30_5719.png
Afbeeldingslocatie: http://u.snelhest.org/i/2010/08/30_9278.png

Ik heb al een reinstall gister gedaan, alle updates binnengehaald en intel matrix storage console er opgezet, helpt niks, lees snelheid is alleen maar omlaag gegaan met een paar MB/s...

Mijn northbridge word ook erg warm, alles stock settings word ie idle 70 Graden, ik heb al MX3 er op gedaan, helpt niks.

Ik zit te denken om een p6x58d-e te halen ter vervanging van mijn Rampage II Gene... of heeft iemand nog een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door jporter op 31-08-2010 11:04 . Reden: N/A ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 15:00
Hmm. Op tweakers kan je in diverse posts lezen dat RAID in combinatie met de Spinpoints niet zo'n goed idee is en je doet het toch? Het tweede punt heb je eigenlijk zelf al bevestigt, naast dat de schijven een probleem kunnen hebben kan je ook moederbord en de IO controller daarop een probleem hebben. Het laatste lijkt het geval te zijn. Dat brengt ons bij de volgende vraag, zijn je voeding voltages nog goed? En komen errors 51 en dergelijke voor in de eventviewer? Zo ja, bij welke disk, of bij allebei?

"That was left handed..." - JJH

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
Jouke74 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:47:
Hmm. Op tweakers kan je in diverse posts lezen dat RAID in combinatie met de Spinpoints niet zo'n goed idee is en je doet het toch? Het tweede punt heb je eigenlijk zelf al bevestigt, naast dat de schijven een probleem kunnen hebben kan je ook moederbord en de IO controller daarop een probleem hebben. Het laatste lijkt het geval te zijn. Dat brengt ons bij de volgende vraag, zijn je voeding voltages nog goed? En komen errors 51 en dergelijke voor in de eventviewer? Zo ja, bij welke disk, of bij allebei?
Hoi Jouke74,
Bedankt voor je reactie. Ik zit eigenlijk zelf nooit op deze forums dus vandaar dat ik dat niet heb gelezen, een beetje raar dat je meteen de conclusie trekt dat ik tegen andere mensen hun advies in dat ga doen, jammer... en het komt een beetje vervelend over. Ik zit zelf op OCUK en XS en daar komt dat eigenlijk helemala niet aan het licht, maargoed, mooi dat ik dat nu dan weet.

Ik zit zelf aan de IO controller te denken, de voeding is een Corsair HX850 van zo'n 4 maand oud en de voltages zitten allemaal boven wat ze moeten zijn, gisteren nog gechecked.

Vanavond zal ik even kijken of ik inderdaad errors in de event viewer heb, dat laat ik dan ook even hier weten!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat er zo heeeel veel mensen slechte ervaringen mee hebben, wil niet zeggen dat het nooit goed gaat, ik heb er tientallen servers en desktop PC's mee draaien, Spinpoint F1, F3, 1TB en 640GB varianten in RAID0, RAID1, RAID5 en RAID10.

Uiteraard wel eens 1 of 2 stukgegaan, maar niet overmatig o.i.d

Ook in mijn QNAP TS439 NAS zit 4 x 1TB Spinpoint F1 in RAID5, geen problemen mee, draait nu ongeveer 1 jaar 24/7.

[ Voor 16% gewijzigd door Navi op 31-08-2010 17:19 ]

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
Jouke74 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:47:
Het is erg dom om alle spinpoints op 1 hoop te gooien. De F1 schijven hadden wel eens wat problemen in RAID door de NCQ maar F3 schijven werken normaal gezien perfect in RAID. Maar je kan altijd pech hebben natuurlijk. Probeer eens NCQ uit te zetten.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
Idd, en bij de F1's werden de meeste problemen al opgelost met firmware updates. Gooi voor de grap ook eens een nachtje memtest over je systeem.
Pagina: 1