[Ubuntu] VNC met GUI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:12
Ik heb op een computer vandaag Ubuntu 10.04 geinstalleerd en VNC geactiveerd zodat ik de linux computer vanaf mijn laptop kan beheren.

So far so good.

Nu lukt het mij alleen niet om de GUI actief te krijgen onder VNC. Ik krijg alleen de cli werkend.

Ik heb gegoogled op het probleem en ik weet welke code er toegevoegd moet worden
exec gnome-session &
Ik krijg mijn CLI ook wel zover dat ik die code kan toevoegen. Maar ik krijg het met geen mogelijkheid opgeslagen. En ik kan ook nergens vinden hoe ik dat doe.

Is hier iemand die mij verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-08 16:06

ripperke

w00t!

Als ik het mij goed herinner moet dat gewoon in ~/.vnc/xsession of ~/.vnc/Xsession

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
ripperke schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 23:40:
Als ik het mij goed herinner moet dat gewoon in ~/.vnc/xsession of ~/.vnc/Xsession
Het is .vnc/xstartup

Zover was ik al. En ik weet waar ik de extra code moet plaatsen. Maar ik weet niet hoe ik die code moet opslaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MadDonkey schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:48:
Maar ik weet niet hoe ik die code moet opslaan..
Met welke editor werk je? VI? VIM? Of een andere?

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2010 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:40

arie_papa

Running on Ubuntu

? Zover ik weet werkt VNC gewoon out of the box, mits geactiveerd natuurlijk.
Met welke client probeer je te connecten?
En heb je Ubuntu 10.04 Server of gewoon de desktop editie?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Ik gebruik editor VIM

Ik kan vanaf mijn Windows Vista connecten met de linux computer. Maar ik krijg alleen de shell te zien zeg maar.
Ik wil graag de GUI erbij omdat ik nog wegwijs moet worden in Ubuntu.

En het gaat uiteraard om Ubuntu 10.04 desktop.

Misschien dat dit filmpje meer duidelijkheid schetst.

Wanneer hij "vim .vnc/xstartup" startup heeft uitgevoerd, rond 3 minuut 25, krijgt hij een iets ander schermpje dan ik te zien. Hij heeft meer kleuren en alles staat netjes onder elkaar.

Vervolgens gaat hij de tekst bewerken. Daarvoor moet ik op 'i' drukken zodat ik onderaan het scherm 'editor' zie staan.

Maar ik kan daarna met geen mogelijkheid de wijzigingen opslaan op de manier zoals hij dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadDonkey schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 09:07:
Ik gebruik editor VIM

Ik kan vanaf mijn Windows Vista connecten met de linux computer. Maar ik krijg alleen de shell te zien zeg maar.
Ik wil graag de GUI erbij omdat ik nog wegwijs moet worden in Ubuntu.

En het gaat uiteraard om Ubuntu 10.04 desktop.

Misschien dat dit filmpje meer duidelijkheid schetst.

Wanneer hij "vim .vnc/xstartup" startup heeft uitgevoerd, rond 3 minuut 25, krijgt hij een iets ander schermpje dan ik te zien. Hij heeft meer kleuren en alles staat netjes onder elkaar.

Vervolgens gaat hij de tekst bewerken. Daarvoor moet ik op 'i' drukken zodat ik onderaan het scherm 'editor' zie staan.

Maar ik kan daarna met geen mogelijkheid de wijzigingen opslaan op de manier zoals hij dat doet.
Om in VI wat op te slaan typ je nadat je je wijziging hebt gemaakt "esc en dan :wq"

(waarbij de esc ervoor zorgt dat je uit de insert modus gaat en in de command modus.. de w zorgt voor write en de q voor quit)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-08 10:45
Hmm, moet je niet eerst met escape uit de insert modus gaan, en daarna ":wq" doen? Volgens mij verschijnt die dubbele punt anders gewoon op je scherm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Vi en Vim is niet echt voor newbies ga voor nano !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
VNC werkt idd out-of-the-box. Hoe heb je VNC geinstalleerd/geactiveerd dan?
Systeem -> Voorkeuren -> Bureaublad op afstand en dan de nodige instellingen goed zetten (vooral toestemming vragen moet je uitzetten, anders moet je elke keer op de Ubuntu PC toestemming geven voor de verbinding. Gewoon een goed wachtwoord instellen).

Let wel op de er iig tot Ubuntu 9.10 een bug inzit waarbij de vnc server voor een zeer hoge cpu load zorgde icm Compiz. Ook werken de screenupdates op de vnc client dan niet.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gerrymeistah schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 09:15:
Hmm, moet je niet eerst met escape uit de insert modus gaan, en daarna ":wq" doen? Volgens mij verschijnt die dubbele punt anders gewoon op je scherm ;)
Hm ja je hebt gelijk ;) ff aanpassen thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom VNC?

Gewoon op de client openssh-client installeren:
code:
1
apt-get install openssh-client

En op de server openssh-server installeren:
code:
1
apt-get install openssh-server

Dan start je vanuit de console (Alt+F1) een X console:
code:
1
xinit /usr/bin/xterm -- :1

Vervolgens log je met ssh in met een X session:
code:
1
ssh -X gebruikersnaamopserver@ip.adres.server

Log in met het wachtwoord op je server en start gnome:
code:
1
gnome-session

Edit: Het is me niet duidelijk of je laptop dezelfde PC is als die met Windows Vista, maar kijk anders eens naar xming.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Beetje omslachtig. Als hij al voor een snelle remote desktop wil gaan, zou ik eerder naar NX Server gaan kijken.
- openssh-server installeren (repo)
- neatx installeren (repo)

en dan op www.nomachine.com de juiste client installeren op je windows bakkie.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:27
en dat is niet omslachtig? Wat is er mis met de standaard oplossing zoals ook MaximusTG aangeeft: Systeem -> Voorkeuren -> Bureaublad op afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Ik heb remote desktop aan de praat gekregen.

Ik ga denk ik dat hele VNC gebeuren maar achterwegen laten ;) Ik heb de gehele tutorial uitgevoerd uit het filmpje. Maar bij mij blijft hij slechts de CLI weergeven.

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de hulp, ik heb er veel van geleerd!

Ik vind het wel frustrerend dat alle tutorials die op internet staan die ik geprobeerd heb niet kloppen. Dit geldt ook voor andere programma's.

[ Voor 213% gewijzigd door MadDonkey op 31-08-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JivZ schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 09:53:
en dat is niet omslachtig? Wat is er mis met de standaard oplossing zoals ook MaximusTG aangeeft: Systeem -> Voorkeuren -> Bureaublad op afstand
Ik gebruik gestripte versies van Debian en Ubuntu en die hebben geen "Bureaublad op afstand", vandaar dat ik een voor alle omgevingen werkende oplossing geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

JivZ schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 09:53:
Die oplossing is toch aangehaald??
Ik noem alleen een extra mogelijkheid die na instal even makkelijk werkt als VNC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MadDonkey schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 09:58:
Ik vind het wel frustrerend dat alle tutorials die op internet staan die ik geprobeerd heb niet kloppen. Dit geldt ook voor andere programma's.
Heb je ook naar de leeftijd van die tutorials gekeken? :)
Pagina: 1