Ik zal eerst en vooral de situatie schetsen. Momenteel hebben we internet van Belgacom (in België dus). Enkele maanden geleden zijn we van ADSL overgeschakeld naar VDSL2. Dit zou een 20 mbit lijn moeten zijn maar ik had al snel gezien dat de modem slechts op 9 mbit syncte. Aanvankelijk niet echt naar om gekeken maar al snel merkte ik (vooral 's avonds) dat de verbinding wegviel. Het is te zeggen niet helemaal: de modem ging in training status. Het rare is dat wanneer de verbinding terug in orde komt, er bepaalde sites wel en andere niet bereikbaar zijn ?!
Goed nu in het heden, de disconnects toch beu geraakt zijnde, maar ééns gebeld naar Belgacom. Daar wisten ze te vertellen dat de modem op het eerste aftakpunt moet staan, en de lijn stond nu zoals ik ondertussen al achterhaald had in repair mode. Nu komt het grote probleem. Het eerste aftakpunt is blijkbaar in de garage. Er heeft nooit een modem in de garage gestaan, maar ooit is er een technieker langsgekomen die daar een ADSL splitter (geen idee welke) heeft geplaatst.

De modem staat op de eerste verdieping in een ingemaakte kast, daar is ook een patchkast met vertakkingen naar alle andere kamers, en een gigabit switch om genoeg poorten te hebben. In die patchkast heb ik de full rate splitter geïnstalleerd die bij de modem zat (Bbox-2 neusje van de zalm qua design
) In die patchkast is er ook een telefooncentrale waar de gesplitste telefoonkabel uit de splitter ingeplugt is.

Nu is het zo dat volgens de persoon van de technische helpdesk mijn modem absoluut in de garage moet staan. En dat daar de full rate splitter ook moet komen ter vervanging van de oude splitter. De splitter is een scheidingspunt tussen de bekabeling van de netwerkaanbieder en van de woning zelf...ISRA als ik het goed heb gelezen op wikipedia...
Dit zou echter inhouden dat er telefoon en netwerk (utp) van de garage naar de kast op de eerste verdieping moet gaan. De kabel ligt in een buis en ik probeerde al om een nieuwe kabel bij te leggen met een trekveer. Toen kwam ik erachter dat de buis waarin de kabel loopt stopt onder de betonnen chape
en dat de kabel gewoon bloot naar boven gaat. Een extra kabel trekken is dus geen optie.
En nu komen mijn vragen:
Goed nu in het heden, de disconnects toch beu geraakt zijnde, maar ééns gebeld naar Belgacom. Daar wisten ze te vertellen dat de modem op het eerste aftakpunt moet staan, en de lijn stond nu zoals ik ondertussen al achterhaald had in repair mode. Nu komt het grote probleem. Het eerste aftakpunt is blijkbaar in de garage. Er heeft nooit een modem in de garage gestaan, maar ooit is er een technieker langsgekomen die daar een ADSL splitter (geen idee welke) heeft geplaatst.

De modem staat op de eerste verdieping in een ingemaakte kast, daar is ook een patchkast met vertakkingen naar alle andere kamers, en een gigabit switch om genoeg poorten te hebben. In die patchkast heb ik de full rate splitter geïnstalleerd die bij de modem zat (Bbox-2 neusje van de zalm qua design

Nu is het zo dat volgens de persoon van de technische helpdesk mijn modem absoluut in de garage moet staan. En dat daar de full rate splitter ook moet komen ter vervanging van de oude splitter. De splitter is een scheidingspunt tussen de bekabeling van de netwerkaanbieder en van de woning zelf...ISRA als ik het goed heb gelezen op wikipedia...
Dit zou echter inhouden dat er telefoon en netwerk (utp) van de garage naar de kast op de eerste verdieping moet gaan. De kabel ligt in een buis en ik probeerde al om een nieuwe kabel bij te leggen met een trekveer. Toen kwam ik erachter dat de buis waarin de kabel loopt stopt onder de betonnen chape
En nu komen mijn vragen:
- Ik zou persoonlijk denken dat als ik gewoon die oude splitter verwijder en een utp stekker op beide uiteinden zet dat ik de kabel gewoon kan doorverbinden. Ik vond al zoiets als een RJ45 UTP Inline Coupler. Dan moet ik gewoon de splitter boven laten voor wat hij is. Denk ik nu te simpel? Kunnen ze zien waar mijn splitter staat, maw kunnen ze zien als ik de kabel gewoon doorverbind? Heeft dit nadelige gevolgen ?
- De andere optie is mijn modem naar de garage verhuizen. Daar de full rate splitter plaatsen en de gesplitste telefoonlijn samen met de netwerkverbinding uit mijn modem in één enkele cat6 persen. Dit houdt dus in twee connectoren aan elk uiteinde van de kabel. Ik weet ook dat je max 100mbit over 4 aders kan sturen maar dit is normaal geen probleem want de verbinding is maar 20mbit. Maar hoe moet ik dan de kabels knijpen ? Twee keer rj45 of een rj45 en een rj11 ? Ik heb overigens ook nog nooit een utp kabel geknepen...
Is dit haalbaar? Zijn er nadelen aan ?
- Als iemand nog tips op goede ideeën heeft wil ik ze natuurlijk graag horen!
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.