Internet en telefoon in één cat6, of toch niet ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
Ik zal eerst en vooral de situatie schetsen. Momenteel hebben we internet van Belgacom (in België dus). Enkele maanden geleden zijn we van ADSL overgeschakeld naar VDSL2. Dit zou een 20 mbit lijn moeten zijn maar ik had al snel gezien dat de modem slechts op 9 mbit syncte. Aanvankelijk niet echt naar om gekeken maar al snel merkte ik (vooral 's avonds) dat de verbinding wegviel. Het is te zeggen niet helemaal: de modem ging in training status. Het rare is dat wanneer de verbinding terug in orde komt, er bepaalde sites wel en andere niet bereikbaar zijn ?! :?

Goed nu in het heden, de disconnects toch beu geraakt zijnde, maar ééns gebeld naar Belgacom. Daar wisten ze te vertellen dat de modem op het eerste aftakpunt moet staan, en de lijn stond nu zoals ik ondertussen al achterhaald had in repair mode. Nu komt het grote probleem. Het eerste aftakpunt is blijkbaar in de garage. Er heeft nooit een modem in de garage gestaan, maar ooit is er een technieker langsgekomen die daar een ADSL splitter (geen idee welke) heeft geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/x1yvdy.jpg

De modem staat op de eerste verdieping in een ingemaakte kast, daar is ook een patchkast met vertakkingen naar alle andere kamers, en een gigabit switch om genoeg poorten te hebben. In die patchkast heb ik de full rate splitter geïnstalleerd die bij de modem zat (Bbox-2 neusje van de zalm qua design :/) In die patchkast is er ook een telefooncentrale waar de gesplitste telefoonkabel uit de splitter ingeplugt is.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/10hqcuv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/15mya84.jpg

Nu is het zo dat volgens de persoon van de technische helpdesk mijn modem absoluut in de garage moet staan. En dat daar de full rate splitter ook moet komen ter vervanging van de oude splitter. De splitter is een scheidingspunt tussen de bekabeling van de netwerkaanbieder en van de woning zelf...ISRA als ik het goed heb gelezen op wikipedia...

Dit zou echter inhouden dat er telefoon en netwerk (utp) van de garage naar de kast op de eerste verdieping moet gaan. De kabel ligt in een buis en ik probeerde al om een nieuwe kabel bij te leggen met een trekveer. Toen kwam ik erachter dat de buis waarin de kabel loopt stopt onder de betonnen chape :( en dat de kabel gewoon bloot naar boven gaat. Een extra kabel trekken is dus geen optie.
En nu komen mijn vragen:
  • Ik zou persoonlijk denken dat als ik gewoon die oude splitter verwijder en een utp stekker op beide uiteinden zet dat ik de kabel gewoon kan doorverbinden. Ik vond al zoiets als een RJ45 UTP Inline Coupler. Dan moet ik gewoon de splitter boven laten voor wat hij is. Denk ik nu te simpel? Kunnen ze zien waar mijn splitter staat, maw kunnen ze zien als ik de kabel gewoon doorverbind? Heeft dit nadelige gevolgen ?
  • De andere optie is mijn modem naar de garage verhuizen. Daar de full rate splitter plaatsen en de gesplitste telefoonlijn samen met de netwerkverbinding uit mijn modem in één enkele cat6 persen. Dit houdt dus in twee connectoren aan elk uiteinde van de kabel. Ik weet ook dat je max 100mbit over 4 aders kan sturen maar dit is normaal geen probleem want de verbinding is maar 20mbit. Maar hoe moet ik dan de kabels knijpen ? Twee keer rj45 of een rj45 en een rj11 ? Ik heb overigens ook nog nooit een utp kabel geknepen... :P Is dit haalbaar? Zijn er nadelen aan ?
  • Als iemand nog tips op goede ideeën heeft wil ik ze natuurlijk graag horen!
Alvast bedankt :)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een optie die je kan doen:
Je modem idd naar de garage verhuizen. De kabel van buiten een RJ11 op knijpen en naar de splitter.Vanuit je splitter naar je modem.

Het nadeel hiervan is dat je moet gaan rommelen met de andere kabel. Je moet dan je data en je telefonie gaan splitsen. Dus dat houd in dat je de kabel een flink stuk moet strippen. Je sluit witoranje/oranje/witgroen/groen aan op pin 1,2,3,6 van je RJ45. Je pakt blauw en witblauw en knijpt die op de middelste 2 pinnen van een rj11.

Ditzelfde moet je met je patchkabel doen die uit het paneel komt.

Maar of dit echt je snelheid bevoorderd... ik weet twijfel eraan. Persoonlijk zou ik eerst je modem in de garage neerzetten en testen voordat je je utp richting de eerste verdieping verhuist. Vaak zeggen providers dat het aan de interne bekabeling ligt maar meestal is dit niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op zich maakt die paar extra meter op je DSL-lijn niet zoveel uit, mits je goede twisted-pair bekabeling gebruikt. Platte kabels zijn funest en moet je eigenlijk overal eruit halen.

Als je toch je modem in de garage wilt zetten én een telefoonlijn naar je patchkast wilt brengen, dat kan. Daarvoor kun je het blauwe aderpaar gebruiken van de cat6. Die wordt voor 100mbit ethernet niet gebruikt, precies om die reden.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 30-08-2010 22:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 22:43:
Maar of dit echt je snelheid bevoorderd... ik weet twijfel eraan. Persoonlijk zou ik eerst je modem in de garage neerzetten en testen voordat je je utp richting de eerste verdieping verhuist. Vaak zeggen providers dat het aan de interne bekabeling ligt maar meestal is dit niet zo.
Probleem hierbij is dat ik dit niet zomaar kan testen. Die repair modus moet uitgeschakeld worden door naar de provider te bellen. Het is dus niet zo dat door enkele kabels anders te pluggen ik onmiddellijk een hogere snelheid heb.

Ik denk dat ik dan maar voor de verhuis van mijn modem ga. Dan kunnen ze toch in ieder geval al niet meer zeggen dat de modem niet op het eerste aftakpunt staat... En op die manier beperk ik ook nog de lengte van de flatcables zoals CyBeR zegt. Misschien helpt dit ook wat.

Ik heb ook eens de stats uitgelezen van mijn modem met de VDSL2 modem tool 1.6.
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/ynz2e.jpg
Ik meen mijn te herinneren dat de Training margin een paar dagen geleden nog 26dB was. Ik weet niet of dit beter of slechter is, ik denk hoe meer marge hoe beter ?

Ik zal dan maar ééns op zoek gaan naar wat rj11 en rj45 connectors :) De binnenkomende lijn moet daar een rj11 op? Kan ik die niet gewoon in wandcontactdoos steken die nu boven in de kast staat waar de splitter op zit?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-09 17:23

BHQ

-nvm, niet goed gelezen-

[ Voor 92% gewijzigd door BHQ op 31-08-2010 16:49 . Reden: noep ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dus het grote probleem is dat je bekabeling in de war komt? :P
Ik zou gewoon zeggen modem verhuizen, en dan 2 kabels naar je patchkast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
DJ-Visto schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:57:
Dus het grote probleem is dat je bekabeling in de war komt? :P
Ik zou gewoon zeggen modem verhuizen, en dan 2 kabels naar je patchkast. ;)
Het probleem is dat er geen mogelijkheid is om gewoon een tweede kabel bij te leggen. De weg is geblokkeerd door 3 muren en een betonnen vloerplaat van een cm of 30 ;)

Ik ga inderdaad mijn modem verhuizen. En dan proberen zoals hier al gezegd om twee verbindingen over de cat6 te leggen. Ik moet juist nog even de juiste connectors aanschaffen en een knijptang. Het probleem is ook een beetje dat als ik begin met de veranderingen dat het wel moet werken. Anders heb ik geen internet meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Wouter.S schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:08:
[...]

Het probleem is dat er geen mogelijkheid is om gewoon een tweede kabel bij te leggen. De weg is geblokkeerd door 3 muren en een betonnen vloerplaat van een cm of 30 ;)

Ik ga inderdaad mijn modem verhuizen. En dan proberen zoals hier al gezegd om twee verbindingen over de cat6 te leggen. Ik moet juist nog even de juiste connectors aanschaffen en een knijptang. Het probleem is ook een beetje dat als ik begin met de veranderingen dat het wel moet werken. Anders heb ik geen internet meer :p
Zo'n telefoon draad is toch niet zo heel dik? Ik zit hier ook met te krappe leidingen, vrij kloten!
Kan je hem nog wel vervangen of is dat ook niet meer mogelijk? Misschien kan je is kijken naar een 12aderige kabel (dan kan je 8 aderen gebruiken voor je internet 4 voor je telefonie) het zal wel niet bestaan mja, het is in princiepe 2x cat6. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 03:10
Als ik het nou zo goed zie heb je in feite 2 splitters?

IS/RA -> Splitter -> Naar patchkast -> Splitter -> Modem/Telefonie

De kabel van de garage naar de patchkast is een CAT6-kabel zeg je, wat zou betekenen dat er weinig signaalverlies mag optreden vanaf de garage naar de patchkast.

Tijdens mijn ADSL-training van KPN heb ik geleerd dat het geen probleem is om de kabel vanaf het IS/RA-punt met een aantal meters te verlengen, mits daartussen geen apparaten als splitters worden aangesloten (de kabel vanaf de wijkcentrale is immers vaak al een paar honderd meter, dus een stukje extra is in feite te verwaarlozen).

De splitter in de garage, die zo te zien geen adsl-splitter is, kan zorgen voor signaalverlies (connector -> dunne koperlijntjes -> connector), dus misschien kan je proberen om deze ertussenuit te halen en de kabels rechtstreeks met elkaar te verbinden. Zorg dan wel dat je iets gebruikt wat weinig signaalverlies oplevert, zoals een kabelmof. Deze zijn bij de meeste bouwmarkten wel te koop.

De modem in de garage zetten is natuurlijk een optie, maar een beetje overbodig als vanuit de garage alle kabels dezelfde kant opmoeten. Bovendien, als de kabel van de garage naar de patchkast voor een dusdanig signaalverlies zorgt dat je ADSL-signaal er onder lijdt, denk ik dat je dit signaalverlies ook kan merken in de netwerkverbinding als je de modem in de garage zet. Zeker als er dan ook nog over 2 aders een analoog telefoonsignaal gaat.

Succes met je verbinding iig :)

[ Voor 0% gewijzigd door AlBundy op 31-08-2010 23:28 . Reden: haakje sluiten vergeten ;) ]

***** Excellent cron job. Will run again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
Ok hier alvast een update. Ik heb ondertussen op aanraden van enkele mensen in dit topic het volgende gedaan:

Kabel tussen patchkast boven en 6-pins telefoonaansluitdoos vervangen door een zo kort mogelijk stukje Cat5e, netjes aangesloten op het blauw-lichtblauw aderpaar.

De kabel uit de splitter die origineel een 4 ader platte telefoondraad was vervangen door een ronde 2 ader kabel met rj11 aan beide uiteinden.

In de garage heb ik gewoon de splitter die daar gebruikt ertussenuit gehaald. De draadjes heb ik nu nog gewoon in elkaar getwist. Niet ideaal maar het is gewoon een voorlopige test.

Dit alles heeft de lijnwaarden die ik kan uitlezen aanzienlijk verbeterd.
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/33o5zcx.jpg

Toch is de attainable line payload nog steeds maar 27200 kbps ... ? De technische dienst van Belgacom heeft de lijn ondertussen doorgemeten en ze zeggen dat er een probleem is, no kidding :P . Maandag komt een technieker langs. Ik weet ook niet meer waar het probleem dan precies ligt...hopelijk fixt die het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

En resultaat? :o

[ Voor 9% gewijzigd door DJ-Visto op 07-09-2010 20:09 ]

Pagina: 1