• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02 22:25
Beste tweakers,

Sinds een week loopt mijn pc vaak vast. Heb al een hoop getest maar weet eigenlijk niet meer waar het aan ligt. Eerst even de specs:

MB: Asus p5k
CPU: Intel C2D E8400 (Stock 3.0Ghz, niet overgeclocked)
GPU: Asus 8800GT
Hard Disk: Seagate Barracuda 7200.9 320GB
Geheugen: 2*2GB, 2*1GB (Kingston Valueram)
PSU: CoolerMaster Extreme Power 430W

Er is de afgelopen 2 jaar niets aan veranderd qua hardware. En hiervoor geen problemen gehad.
Wat heb ik gedaan:
- Schone installatie Windows 7 64 bit (hiervoor ook al maanden windows 7 probleemloos gedraaid)
- Memtest nacht laten draaien (geen problemen, geen fouten)
- Seagate tools gedraaid, geen problemen
- Furmark GPU test laten draaien, ene keer doet ie het uren goed, ander moment na 5 minuten problemen. Temperaturen tot 102 graden)
- CPU stress test laten draaien. Geen problemen.
- PC laten draaien met zo min mogelijk aangesloten onderdelen (zo min mogelijk stroom verbruik)

Ene keer loopt de pc vast in games, andere keer terwijl ik een site bezoek. Andere keer tijdens opstarten.

Wat heb ik over het hoofd gezien?
Alvast bedankt!

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:08
Ik zie dat je GPU veeeel te heet word!!! Kijk eens of je cooler goed zit en of er geen programma's je GPU onnodig belasten. Misschien is je kaart wel defect, dat verklaart dan ook de hoge temps. Ik had namelijk ook een defecte GTX460, daardoor liep mijn pc ook spontaan vast op de raarste momenten.

En anders neig ik naar een voedings probleem..

[ Voor 48% gewijzigd door YaYo86 op 30-08-2010 22:35 ]

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
je geeft zelf al aan dat je kaart problemen geeft. misschien dat je van iemand een videokaart kan lenen, of jou kaart in een andere pc uitproberen. dan zou je meer duidelijkheid kunnen krijgen. 102 graden is zeker warm. download rivatuner en zet de fan van je videokaart eens handmatig hoger. dan zullen je temps zakken. het maakt wel een herrie, als je de fan harder zet. maar dan weet je wel of het aan je temps ligt.

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Na 2 jaar is de koelpasta op een 8800 zeker opgedroogd. Als inderdaad met hogere fanspeeds het ding wat koeler word (zoals pvg103 zei) zou ik het koelblok eraf halen, GPU en geheugen goed schoonmaken met een droog doekje zodat er geen pasta meer op zit, nieuwe pasta aanbrengen (euro of 5 bij lokale PC boer) en koeler weer terugplaatsen. Misschien handig om dit tegelijkertijd ook met je CPU te doen. Gelijk even een stofzuiger of met perslucht de vinnen van de koelers leegblazen, want daar zal denk ik ook een hoop stof tussen zitten.

Nieuwe koelpasta kan zo maar 20 tot 30 graden schelen, na het vervangen van de koelpasta in mijn laptop (T7100 dualcore 1.8 Ghz) viel de temperatuur onder load van 95 oC naar 60 oC. Daar had ik na een tijd ook problemen met het automatisch afsluiten of vastlopen van de PC wanneer ik een game speelde.

Verwijderd

Zelf heb ik met mijn PC vergelijkbare problemen gehad; de ene keer hield ie het een uren uit, de ander keer was het vlak na het opstarten al raak. In mijn geval bleek de ventilator op de videokaart niet meer betrouwbaar te starten. Gelet op de hoge temperatuur van de GPU zou het mij niet verbazen als jij een vergelijkbaar probleem hebt.

• harmen1987
Ja dacht al dat het of de GPU was of de PSU.
Maar vond het raar dat ook op momenten dat er geen 3d programma's liepen, er ook vastlopers waren. Dit zijn momenten dat de temp uiteraard nog niet zo hoog was.
GPU unstressed is +/- 58 graden. Heb de airflow wat verbeterd, maar 90 a 95 graden stressed lijkt me ook nog wat hoog. Zal als het slecht blijft inderdaad die koelpasta vervangen.

CPU heeft goede temps, zit ook een 3rd party cooler op.

Edit:
@ Zeester, de remedie in jouw geval was vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door harmen1987 op 30-08-2010 23:30 ]

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Verwijderd

Ik heb inderdaad de ventilator vervangen. Het vergde wat creativiteit on een andere ventilator te monteren, maar sindsdien heb ik geen last meer gehad van het probleem.

• harmen1987
Na verbeteren airflow en er voor gezorgd dat de fan van de videokaart full speed loopt is ie nog niet vast gelopen. Dus lijkt inderdaad het probleem te zijn. Zal binnenkort de pasta vervangen.
Bedankt voor de hulp!

Pagina: 1