Backups SBS 2008 (in virtuele omgeving)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik heb bij een klant een zware Dell server met daarop een aantal virtual machines (ESXi).
2 van de virtual machines zijn SBS 2008 servers.

Naast die dell server staat er een NAS waar ik backups wil opslaan echter ondersteunt de native
SBS backup software alleen lokaal aangesloten drives (USB). Dit kan ik uiteraard niet doen op die
ESXi server dus ben ik op zoek naar een andere betrouwbare backup strategie.

Ik wil simpelweg een disaster recovery kunnen uitvoeren vanaf een backup die extern op de NAS
staat. Dus de software moet volledige images, incremental kunnen maken.

Aangezien het budget redelijk beperkt is ben ik op zoek naar een relatief goedkoop product.

Kan iemand mij wat backup software aanraden? Het is nogal lang geleden dat puur met systeem
beheer bezig was, dus ik ben niet helemaal meer op de hoogte van de beschikbare tools.

Iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Kan je niet via DirectPath een USB controller van de host naar een guest doorsluizen? Of anders een oplossing zoals Digi AnywhereUSB, maar dat kost ook wel wat... Die laatste gebruiken wij voor onze USB dongles op een virtuele license-server.

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 09:33
Acronis voor sbs is wel redelijk te doen kwa prijs :-)
Maakt goede images en met de universal restore zou je in geval van nood nog kunnen restoren naar een andere hardware maar dat is in jouw geval niet helemaal relevant omdat je virtueel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Dank voor de reacties! DirectPath, daar heb ik nog niet naar gekeken. Nog even in verdiepen.

Acronis lijkt me zeker een goede optie ook, ik heb daar goede ervaringen mee voor desktops. En idd, $ 500 is nou echt duur te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je er ook bij stilgestaan dat je (wellicht enige) backup naast je server staat en deze zelfs fysiek met de server verbonden is?

Wat als er een plotse stroomfluctuatie door je server gaat die ook de NAS mee sloopt?

In principe kan SBS 2008 backup enkel naar een "lokale" disk schrijven omdat deze block-level toegang nodig heeft. Wat echter ook zou moeten werken is iSCSI. Ik weet niet welke NAS je hebt, maar van bv QNAP weet ik dat je er iSCSI targets op kan creëren.

Ik heb echter geen ervaring met deze specifieke setup, dus je zal het moeten uittesten. Maar het lijkt me in ieder geval het proberen waard, met een beetje geluk kost het zelfs geen geld (indien je de juiste NAS hebt).