Tips & suggesties welkom (lang verhaal, sorry
)
Het volgende is aan de hand:
We hebben een Volvo V70, (import juni dit jaar) van 2001 met 150.000 Km op de klok. Benzine, maar heerlijke auto. Gekocht i.v.m. ander (woon-)werk en gezin dus ruimte nodig...
Hij heeft een flinke grote beurt gehad bij import en nieuwe distributie, waterpomp, banden, etc. Dus die kosten hebben we al gehad.
Maar nu kan ik per 1 oktober iets gaan leasen!
Goed standaard verhaal, wat te doen leasen of privé rijden... alleen niet, want:
Het plan:
Plan was om de Volvo te verkopen / in te ruilen tegen iets (bijna?) nieuws kleins voor mijn vrouw.
En we een station leasen en privé rijden, weekends, vakanties etc.
Plan gaat de mist in
Maar nu is het probleem als volgt;
De Volvo is denk ik tussen de 8000 en 10.000 waard, alleen geven de dealers niet meer dan 5000 a 5500 op een nieuwe:
Wij willen maximaal 2500 bij leggen, 4500 of 5000 is echt een te groot gat! dat
Goed ondertussen staat ie ook op marktplaats.
En daar werd 7000, 7500, 7550 en 7800 geboden, maar geen enkel bod bleek serieus.
Wat nu?
Een berekening:
Leasebudget is 646 + 146 brandstof
(* 90% ivm 36 uur werken dus feitelijk 712).
Dit op basis van 48 mnd, 40.000 p/jr.
De auto moet voldoen aan de volgende eisen:
Toyota Prius -> vond ik heel erg tegenvallen, daarbij niet de ruimte en gemak van een station
Peugeot 308 Sw -> diesel automaat? volgens mij niet, alleen de 5 deurs
Ford Mondeo -> fijne kar, maar erg prijzig (37K of meer), energie label C of zelfs D
Audi, alleen de A3 Sportback misschien? -> fijn, maar niet niet de ruimte en gemak van een station en vrij prijzig
Volvo -> V50 te duur als automaat
VW Golf station -> alleen de comfortline heeft goeie stoelen, wordt wel weer prijzig 35.000 maar wel A of B label zelfs met DSG
Renault Megane station -> goed uitgerust, label A of B, wel minder comfortabel dan de Golf
Goed de keus is (nog niet 100% zeker) gevallen op de Megane.
Die past ook behoorlijk binnen budget, ik zal niet veel hoeven bij te betalen per maand.
Maar nu is dus het probleem; als ik de Volvo niet tegen een goede prijs kan verkopen. Dan zit ik met een hele grote dure (!) 2e auto. Niet prive rijden en V70 houden is geen optie. Daar is de Volvo gewoon te duur voor (wegenbelasting
) plus ik betaal al bij voor de leasekar. Wordt wel erg veel geld 'down the drain' iedere maand...
Dan moet ik erin blijven rijden misschien?
Op zich geen straf, want van alle opties hierboven is dit toch met hele hele hele grote stip de fijnste auto hoor!
Een berekening, afschrijving laat ik even buiten beschouwing:
Bij prive rijden wordt het totale leasebudget + 20 euro vergoeding bruto uitgekeerd.
Kosten Volvo
De Volvo kost:
20 X 1.40 = 28 euro per dag
28 X 4 dagen werken = ongeveer 450 euro per maand)
Van de leasevergoeding hou ik netto ongeveer 400 over, kost hij dus 400 per maand.
Kosten Lease + 2e auto
Bij verkoop en 2e auto erbij kost de leasert mij netto 200 en het 2e karretje ongeveer 350 = 550 per maand.
Probleem:
De Volvo verkopen ver onder marktwaarde en leasen + diep in de buidel tasten voor een 2e?
Een 2e-hands karretje voor mijn vrouw erbij kopen wil ze niet! Dan liever geen auto. (Een beetje een luxe probleem
misschien, maar we hebben een kindje van 1,5jr en een 2e is in de maak.. Dus een 2e auto is wel zo fijn. Iedereen met kinderen weet dat wel. We wonen trouwens in een dorp, dus geen handig OV of alles binnen bereik).
Of de Volvo te duur rijden en geen 2e auto?
Vragen:
Zijn er andere opties misschien?
Kan ik ergens meer geld uit slaan? M.a.w. kan de Volvo meer opleveren per maand? Of kan ik hem ergens anders beter verkopen?
Heeft iemand tips, ideeen suggesties?
Het volgende is aan de hand:
We hebben een Volvo V70, (import juni dit jaar) van 2001 met 150.000 Km op de klok. Benzine, maar heerlijke auto. Gekocht i.v.m. ander (woon-)werk en gezin dus ruimte nodig...
Hij heeft een flinke grote beurt gehad bij import en nieuwe distributie, waterpomp, banden, etc. Dus die kosten hebben we al gehad.
Maar nu kan ik per 1 oktober iets gaan leasen!
Goed standaard verhaal, wat te doen leasen of privé rijden... alleen niet, want:
Het plan:
Plan was om de Volvo te verkopen / in te ruilen tegen iets (bijna?) nieuws kleins voor mijn vrouw.
En we een station leasen en privé rijden, weekends, vakanties etc.
Plan gaat de mist in
Maar nu is het probleem als volgt;
De Volvo is denk ik tussen de 8000 en 10.000 waard, alleen geven de dealers niet meer dan 5000 a 5500 op een nieuwe:
- Aygo
- Panda
- Ford KA
Wij willen maximaal 2500 bij leggen, 4500 of 5000 is echt een te groot gat! dat
Goed ondertussen staat ie ook op marktplaats.
En daar werd 7000, 7500, 7550 en 7800 geboden, maar geen enkel bod bleek serieus.
Wat nu?
Een berekening:
Leasebudget is 646 + 146 brandstof
(* 90% ivm 36 uur werken dus feitelijk 712).
Dit op basis van 48 mnd, 40.000 p/jr.
De auto moet voldoen aan de volgende eisen:
- Diesel (of Hybride)
- Station
- Automaat
- luxe, comfortabel; ik rijd iedere dag minimaal 200 Km! Last van rug en benen..
- Energielabel B maximaal
- Airco
- Cruise Control
- beetje extra "fruit" is fijn (navi, parkeersensoren, verwarmbare stoelen etc.)
- alleen keuze uit: Audi, Volvo, VW, Ford, Peugeot, Renault en Toyota
Toyota Prius -> vond ik heel erg tegenvallen, daarbij niet de ruimte en gemak van een station
Peugeot 308 Sw -> diesel automaat? volgens mij niet, alleen de 5 deurs
Ford Mondeo -> fijne kar, maar erg prijzig (37K of meer), energie label C of zelfs D
Audi, alleen de A3 Sportback misschien? -> fijn, maar niet niet de ruimte en gemak van een station en vrij prijzig
Volvo -> V50 te duur als automaat
VW Golf station -> alleen de comfortline heeft goeie stoelen, wordt wel weer prijzig 35.000 maar wel A of B label zelfs met DSG
Renault Megane station -> goed uitgerust, label A of B, wel minder comfortabel dan de Golf
Goed de keus is (nog niet 100% zeker) gevallen op de Megane.
Die past ook behoorlijk binnen budget, ik zal niet veel hoeven bij te betalen per maand.
Maar nu is dus het probleem; als ik de Volvo niet tegen een goede prijs kan verkopen. Dan zit ik met een hele grote dure (!) 2e auto. Niet prive rijden en V70 houden is geen optie. Daar is de Volvo gewoon te duur voor (wegenbelasting
Dan moet ik erin blijven rijden misschien?
Op zich geen straf, want van alle opties hierboven is dit toch met hele hele hele grote stip de fijnste auto hoor!
Een berekening, afschrijving laat ik even buiten beschouwing:
Bij prive rijden wordt het totale leasebudget + 20 euro vergoeding bruto uitgekeerd.
Kosten Volvo
De Volvo kost:
- Benzine: 450,-
20 X 1.40 = 28 euro per dag
28 X 4 dagen werken = ongeveer 450 euro per maand)
- Wegenbelasting + verzekering = 120 euro per maand
Van de leasevergoeding hou ik netto ongeveer 400 over, kost hij dus 400 per maand.
Kosten Lease + 2e auto
Bij verkoop en 2e auto erbij kost de leasert mij netto 200 en het 2e karretje ongeveer 350 = 550 per maand.
Probleem:
De Volvo verkopen ver onder marktwaarde en leasen + diep in de buidel tasten voor een 2e?
Een 2e-hands karretje voor mijn vrouw erbij kopen wil ze niet! Dan liever geen auto. (Een beetje een luxe probleem
Of de Volvo te duur rijden en geen 2e auto?
Vragen:
Zijn er andere opties misschien?
Kan ik ergens meer geld uit slaan? M.a.w. kan de Volvo meer opleveren per maand? Of kan ik hem ergens anders beter verkopen?
Heeft iemand tips, ideeen suggesties?
| Security Management |