Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07 10:59
Systeem:
Mobo: GIGABYTE GA-MA790XT-UD4P | CPU : AMD ll X4 955 | Mem : 4GB DDR III | OS: Win 7 32bit

Na een paar reviews te hebben gelezen over de Samsung Spinpoint F3 HD103SJ heb ik deze ook maar eens aangeschaft.

In een v/d reviews stond een mooie benchmark, van CrystalDiskMark 3.0.
Wanneer ik deze benchmark vergelijk met mijn eigen bench, met dezelfde instellingen, kom ik met Seq. read ong. op 120MB/s en Seq. Write op 65MB/s uit.
Vergeleken met deze review benchs : link
Scheelt dat een flinke hoop, de read is wel oke, maar de write ligt zo'n 80MB/s lager bij mij!

Volgens hardware.info zijn dit de gemiddelde waarden:
HDTune 3.00 Read - Average 114,6 MB/s
HDTune 3.00 Write - Average 113 MB/s

Is hier een logische verklaring voor, dat de write van deze schijf zo laag is?
De schijf is aangesloten op een Sata II poort en is voor ongeveer 60% beschreven

Overigens heb ik geprobeerd AHCI in te schakelen, maar wanneer ik dat doe wordt de schijf niet meer herkend door Windows, ook niet als ik met een registry aanpassing de AHCI enable. (er word niet eens iets geïnstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ayera schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:26:
Wanneer ik deze benchmark vergelijk met mijn eigen bench, met dezelfde instellingen, kom ik met Seq. read ong. op 120MB/s en Seq. Write op 65MB/s uit.
Vergeleken met deze review benchs : link
Scheelt dat een flinke hoop, de read is wel oke, maar de write ligt zo'n 80MB/s lager bij mij!

Volgens hardware.info zijn dit de gemiddelde waarden:
HDTune 3.00 Read - Average 114,6 MB/s
HDTune 3.00 Write - Average 113 MB/s

Is hier een logische verklaring voor, dat de write van deze schijf zo laag is?
De schijf is aangesloten op een Sata II poort en is voor ongeveer 60% beschreven
De logische verklaring is te zien op de HD Tune grafiekjes in de review waar je naar verwees. De snelheid van een harde schijf neemt dramatisch toe naar het einde (dan zit je op ongeveer de helft van de maximale snelheid) .
Dus als je schijf al voor 60% vol zit kom je eerder in de buurt van de laagste snelheid. Zeker als de schijf al behoorlijk gefragmenteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
Logische verklaring, maar zo dramatisch had ik eerlijk gezegd niet verwacht. >50% langzamer?
Eigenlijk om het helemaal goed te testen zou ik de schijf leeg moeten maken en dan nog eens testen.

Als AHCI mogelijk is, zou hier nog enige prestatie uitgehaald kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Je moet ahci, ncq en caching aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
Lukt niet.

In bios kan dat wel, maar dan word de schijf niet meer herkend in Windows.
Ook niet met het registry truucje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
IK heb het zelfde met deze schijf, maar niet zo dramatisch dat hij bijna 50% langzamer is.

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Ayera schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:47:
Lukt niet.

In bios kan dat wel, maar dan word de schijf niet meer herkend in Windows.
Ook niet met het registry truucje.
en natuurlijk de ahci drivers installeren

• Ayera
Ja dacht dat ook, maar de drive word niet eens gezien in Windows, en volgens een tutorial, wanneer je de AHCI in de bios zou aanzetten, zou Windows dat zien en beginnen met de AHCI installatie.
En uiteraard in de register AHCI enabelen.

Maargoed, hoe kun je een driver installeren als de schijf niet eens gezien word? :)

@karstnl, hoeveel % vol/leeg is ie? kun je eens een bench doen als ie bv. 50% vol is met CrystalDiskMark, seq. write speed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
In het instructie boekje van je gigabyte mobo staat in detail uitgelegd hoe je die drivers moet installeren.

Althans zo heb ik het gedaan tijdens de installatie van windows met mijn x58 ud5 mobo.

*edit*

O, en heb je al gekeken of je schijf wel bij disk management staat? (rechter muisklik op deze computer en dan beheren)

[ Voor 25% gewijzigd door Nism0 op 13-09-2010 12:11 ]

Ik heb zelf niks aan m'n harde schijf instellingen in het BIOS gewijzigd. Ik heb gewoon Windows 7 Professional x64 geïnstalleerd en vervolgens alle drivers die op de Gigabyte site bij mijn moederbord bij Windows 7 x64 stonden geïnstalleerd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
De hd ook op de normale kontroller aansluiten, dus niet op de 2 extra sata aansluitingen.
AHCI voor de installatie van windows instellen.

Installeer eens opnieuw?

Snelheid kan ook nog per "moederbord/leeftijd moederbord" te maken hebben, hoewel die van jou nieuw lijkt.
Check ook de gehele bios.
Pagina: 1