[PW] Moederborden formfactors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 17:03
Naar aanleiding van het mini-itx HTPC artikel op de frontpage besloot ik om eens in de PW te kijken naar de moederborden met dezelfde formfactor. Maar wat een zooi is het in dat lijstje met formfactors!

Ten eerste was er maar 1 moederbord van het type 'ITX'. Dit bleek ook een mini-ITX bordje te zijn (aanpassing doorgegeven). Met andere woorden het ruwe type 'ITX' bestaat niet eens (zie http://en.wikipedia.org/wiki/ITX).

Ten tweede zie ik een filter 'Mini-ITX' en een filter 'mITX'. Omdat deze laatste afkorting niet gangbaar is, en op wikipedia een redirect naar het Mini-ITX artikel is, besloot ik een steekproef te doen, en jawel, de meeste moederborden in de mITX categorie bleken volgens de website van de fabrikant gewoon Mini-ITX te zijn.

Deze aliassen zijn ook van toepassing op 'M-ATX', 'Micro ATX' en 'uATX' (zijn allemaal van het type microATX).

Ik zou jullie dus willen vragen of het mogelijk is om eens met de grove borstel door de formfactor lijst te gaan, want er zijn naast diegene die ik opnoemde nog heel wat vage types aanwezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
... iemand?

Ik heb gemerkt dat hetzelfde probleem ook van toepassing op de categorie 'Behuizingen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Dat zou inderdaad geen slecht idee zijn denk ik. Komt de eenduidigheid niet bepaald ten goede nu nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kenw00t schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:23:

Deze aliassen zijn ook van toepassing op 'M-ATX', 'Micro ATX' en 'uATX' (zijn allemaal van het type microATX).
uATX zou voor pico-atx moeten staan, wat wel degelijk een veel kleiner formaat is dan micro atx :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Pico-ATX? Kan er niks over vinden in Google, krijg wel genoeg resultaten met Pico-ITX...

Staat µ(of vaak geschreven als u bij gebrek aan een makkelijk alternatief) trouwens niet gewoon voor micro?

Edit:Volgens Wikipedia: Micro wel in ieder geval.
Staan ook de andere relevante eenheden, pico is gewoon p zo te zien.

Maar het punt was dus, dat dit de PW iets verzichterlijker zou maken als de trefwoorden die hetzelfde betekenen op een hoop gegooid zouden worden (althans dat was volgens mij toch de bedoeling van Kenw00t).

[ Voor 52% gewijzigd door crizyz op 05-09-2010 19:16 . Reden: Wiki linkje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 14:43
crizyz schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:09:
Pico-ATX? Kan er niks over vinden in Google, krijg wel genoeg resultaten met Pico-ITX...

Staat µ(of vaak geschreven als u bij gebrek aan een makkelijk alternatief) trouwens niet gewoon voor micro?
µ staat volgens mij inderdaad voor micro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hier en daar lijken er wat gaten in de PW te zitten.
Ontbrekende specs waardoor je het product niet kan vinden, verkeerde plaatjes...

Je kan ook eens naar http://nl.hardware.info/prijsvergelijker/ kijken, die is onlangs vernieuwd. Gebruiksvriendelijkheid soms wel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Edit:Volgens Wikipedia: Micro wel in ieder geval.
Staan ook de andere relevante eenheden, pico is gewoon p zo te zien.

Maar het punt was dus, dat dit de PW iets verzichterlijker zou maken als de trefwoorden die hetzelfde betekenen op een hoop gegooid zouden worden (althans dat was volgens mij toch de bedoeling van Kenw00t).
Projectje van via, vooral voor routers ed.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1180869227.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 06-09-2010 10:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
heuveltje schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:01:
[...]

uATX zou voor pico-atx moeten staan, wat wel degelijk een veel kleiner formaat is dan micro atx :)
Ik citeer een stukje van de eerste zin van het Wiki-artikel waar ik naar linkte:
microATX, also known as µATX (sometimes transliterated as mATX or uATX on Internet forums)...
heuveltje schreef op maandag 06 september 2010 @ 10:35:
[...]

Projectje van via, vooral voor routers ed.
[afbeelding]
Wat je hier toont is dan ook Pico-ITX en NIET Pico-ATX, want dat bestaat niet!
Linkje naar het artikel van jouw foto: http://www.mini-itx.com/reviews/pico-itx/
Inderdaad. Het is me opgevallen dat als je filtert op 'M-ATX', je alleen planken van MSI te zien krijgt. Bij 'uATX' zie je alleen Asus. Ik ben dan dieper gaan graven door bij enkele moederborden de specs op de website te gaan bekijken en ja hoor, bij MSI gebruiken ze 'M-ATX' als afkorting en bij Asus gebruiken ze 'uATX' als afkorting. Iemand die deze producten aan de PW wilde toevoegen zal waarschijnlijk gedacht hebben dat er een nieuwe formfactor nodig was in het lijstje terwijl het eigenlijk een afkorting was voor (in dit geval) microATX.

Ik zie dat de 'ITX' categorie ondertussen verdwenen is nadat ik de specs van het enige bordje in die categorie had aangepast. Ik zal nu maar hetzelfde doen voor M-ATX en uATX zeker, aangezien de crew hier nog niet heeft gereageerd.

[ Voor 52% gewijzigd door Kenw00t op 06-09-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit bericht doorgestuurd naar mijn collega Hans. We zullen zo snel mogelijk kijken hoe we de specs het beste kunnen indelen en de benaming ervan.

Bedankt voor jullie suggesties en oplettendheid!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Kenw00t schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:23:
Maar wat een zooi is het in dat lijstje met formfactors!
Dat valt helaas niet te ontkennen.
Kenw00t schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:25:
Ik heb gemerkt dat hetzelfde probleem ook van toepassing op de categorie 'Behuizingen'.
Yep, we gebruiken sommige specificaties in meerdere categorieën. Bij moederborden kan je voor je specificatiewaarde slechts 1 keuze maken en logischerwijs bij behuizingen meerdere keuzes.
Saturnus schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:15:
Hier en daar lijken er wat gaten in de PW te zitten.
Ontbrekende specs waardoor je het product niet kan vinden, verkeerde plaatjes...

Je kan ook eens naar http://nl.hardware.info/prijsvergelijker/ kijken, die is onlangs vernieuwd. Gebruiksvriendelijkheid soms wel wat minder.
Dat is een optie. En als die (of een ander) niet bevalt, ga je weer naar de volgende, enzovoort, enzovoort.

Als je liever gebruik maakt van de Pricewatch en dit liever blijft doen, is het constructiever om zoiets te melden op een manier die Kenw00t doet. Goed meedenken wordt enorm gewaardeerd en ook altijd serieus genomen. Ook het verbeteren van specificaties wordt nog steeds veel (en goed!) door gebruikers gedaan. Je helpt jezelf en anderen (die op hun beurt eventueel weer hun bijdrage leveren) hiermee.

Op kantoor zitten we met een paar man te werken aan een breed scala aan producten. We kunnen niet overal verstand van hebben en niet alles in de gaten houden. In de loop der jaren kan dan in een specificatie als de form factor een puinhoop ontstaan. Met de zinvolle informatie van de verschillende gebruikers uit dit topic, aangevuld met informatie van enkele redacteuren en Wikipedia, hebben we na een paar uurtjes flink puzzelen, schuiven en timmeren de specificatie weer op orde gemaakt.
Kenw00t schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:05:
...aangezien de crew hier nog niet heeft gereageerd.
Yep, excuses! Vakantie gehad, helaas moet dat soms ook. :+

Het zou erg prettig zijn als er nogmaals naar gekeken kan worden. Eventueel commentaar mag in dit topic. _/-\o_

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jullie hebben er nu alleen een Mini ITX en Mini-ITX (een met en een zonder streepje bijstaan), die zouden nog wel gemerged mogen worden :) (bij mobo's iig).
Maar verder lijkt het nu wel redelijk te kloppen

• Kraan

Kraan

Veteraan
Terw_Dan schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:29:
Jullie hebben er nu alleen een Mini ITX en Mini-ITX (een met en een zonder streepje bijstaan), die zouden nog wel gemerged mogen worden :) (bij mobo's iig).
Maar verder lijkt het nu wel redelijk te kloppen
Dat zou dan een cache-kwestie moeten zijn, deze is namelijk al een uurtje geleden verwijderd. Wil je het later nog eens controleren en laten weten of het wel of niet klopt?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik vraag me af of het cache is, gezien ik het hier in 4 browsers heb (IE9, chrome, FF en opera) waarvan ik met opera en chrome nog nooit t.net bezocht heb eigenlijk. Of ze moeten stiekem elkaars cache gebruiken :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M2or6gnP8qPhhbQvTFIqKd2g/thumb.jpg
Ik heb het even aangegeven in dit screenshot met een rood lijntje (het staat dus bij de filters aan de rechterkant).

• Kraan

Kraan

Veteraan
Heb het even aan een devver gevraagd en de engine cachet ook. Als je een product edit, is er nog maar wel één mogelijkheid. Het probleem aan cache wijten, is dus best aannemelijk.

We wachten gewoon even tot morgen en zien dan even verder.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kraan schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:06:
Heb het even aan een devver gevraagd en de engine cachet ook. Als je een product edit, is er nog maar wel één mogelijkheid. Het probleem aan cache wijten, is dus best aannemelijk.

We wachten gewoon even tot morgen en zien dan even verder.
Dat zou natuurlijk kunnen.
Ik kijk morgen nog wel effe als ik er aan denk, mocht het na een tijdje nog niet weg zijn dan kom ik wel weer zeuren ;)

• Kraan

Kraan

Veteraan
Terw_Dan schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:14:
[...]

Dat zou natuurlijk kunnen.
Ik kijk morgen nog wel effe als ik er aan denk, mocht het na een tijdje nog niet weg zijn dan kom ik wel weer zeuren ;)
Zoals ik hierboven al meldde, zijn we gek op constructief zeurende mensen. :)

En ik check het morgen zelf ook even. Als het dan niet klopt, moeten we het op een andere manier fixen.

• Kenw00t
Bedankt voor de feedback, Kraan! Het lijstje met filters ziet er nu erg clean uit. Hulde _/-\o_
Maar ik denk dat er bij de Behuizingen nog wat werk aan de winkel is. Ik heb het dan over de specs bij elke behuizing. Kloppen die nog nu er een paar formfactors zijn verwijderd, of zijn die netjes geupdate met een soort query?

En nu we het toch over Behuizingen hebben, ik vind de grens tussen Desktops en HTPC's een beetje vaag. Er zijn maar weinig desktops, en als ik de producten kijk binnen de categorie is het eerste wat ik te zien krijg een tower :?
Nu ja, daar valt misschien weinig aan te doen, behuizingen kunnen nu eenmaal zodanig multifunctioneel zijn dat ze wel in elke categorie kunnen vallen zeker? (Dan heb ik het bijvoorbeeld over desktops die ook als tower kunnen dienen met een voetje onder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
De grens tussen Desktops en HTPC's is ook een beetje vaag. In feite kan je een HTPC-behuizing immers ook prima als desktopbehuizing gebruiken en zelfs vice versa. Maar wij verstaan onder de desktopsbehuizingen de ouderwetse platte kantoorkasten en onder de HTPC's de fancy uitgebreide dingen die je in je AV-meubel plempt. Alles wat daartussen zit is lastig en moet individueel beoordeeld worden.

Feit is dat er nu in de desktopcategorie enkele modellen (inderdaad zelfs enkele towers) staan die daar overduidelijk niet thuishoren. Dit gaat zsm opgelost worden.

Wat betreft de specificaties bij behuizingen is er verder niets veranderd/verwijderd. We hebben niet gebruik gemaakt van een query, maar alles met de hand gefilterd, beoordeeld en veranderd. Het systeem laat ons niet zomaar een specificatiewaarde (in dit geval één van de formfactors) verwijderen. Dus alles is met de hand gecontroleerd en gewijzigd alvorens de formfactor verwijderd kon worden.

Wil natuurlijk niet zeggen dat er bij deze werkzaamheden niet een foutje ingeslopen is.

Ik zie trouwens dat de cache inmiddels gerefreshed is en er nog één Mini-ITX over is.

Edit:
Hier is een leuk HTPC-voorbeeld overigens: pricewatch: Silverstone SST-LC20S-M (Zilver)

De producent noemt dit een Multimedia Server case, wij hebben hem onder desktops staan, maar het lijkt mij meer een HTPC-case.

[ Voor 12% gewijzigd door Kraan op 01-10-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kraan schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:58:
Ik zie trouwens dat de cache inmiddels gerefreshed is en er nog één Mini-ITX over is.
Ja, dat viel me inderdaad ook op. Dus nu klopt het helemaal.

Rest alleen nog even het aloude t.net spreekwoord "Choeso jei" :)
Pagina: 1