Zelfbouwmachine > Boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Heren, vandaag een nieuwe computer gekocht en geassembleerd. De volledige assemblage verliep zoals gepland, echter was de eerste boot niet zoals gehoopt.

Na het aanzetten van de computer krijg ik het bootscreen van het moederbord te zien (gekleurd plaatje) en hoor ik een 'bliep'. Vervolgens wordt het scherm zwart en gebeurt dit opnieuw.

Het gaat om het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 53,-€ 53,-
1Lite-On IHAP122 Zwart€ 22,36€ 22,36
1Antec Sonata III 500€ 89,-€ 89,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 23,57€ 23,57
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 197,-€ 197,-
1Corsair XMS3 DHX TW3X4G1600C9DHX€ 84,46€ 84,46
1AMD Phenom II X6 1055T€ 185,-€ 185,-
1Gigabyte GA-790XTA-UD4€ 120,60€ 120,60
1Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E€ 264,-€ 264,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.038,99

Volgens de gebruiksaanwijzing van het moederbord is een enkele piep dat het systeem boot, maar dit blijkt niet het geval. Als ik bijvoorbeeld de voeding van de videokaart loskoppel krijg ik wel zoals verwacht meerdere piepjes.

Ik kan NIET in bios komen, of een andere bootscreen. Zowel een USB toetsenbord als een ouderweds toetsenbord blijken niet te werken.

Booten met een Windows 7 DVD in de speler heeft ook geen zin gehad.

Kan iemand mij verder helpen?

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij dode grafische kaart. Heb je een andere om te proberen ?
Wat ook kan helpen is alle kabels losmaken, en vanaf 0 opnieuw beginnen. Dit heeft mijn opstartprobleem opgelost (wel zonder te weten waar het vandaankwam :/ )

Android developer & dürüm-liefhebber

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Dan zou ik geen beeld krijgen neem ik aan? Alle kabels losmaken zou mogelijk helpen, maar dan had ik een andere foutmelding verwacht.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Verwijderd

Controleer alle aansluitingen even opnieuw :) Zoals Mavamaarten ook al aangaf, kan een herassemblage soms ook een uitkomst bieden. Desnoods alleen booten met het nodige(Mobo, proc, mem, graka).
Edit: Sorry, las ook over je 'plaatje' verhaal heen. Probeer eens je bios-batterij tijdelijk te verwijderen en opnieuw te booten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2010 18:04 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:57
Herkent het moederbord de CPU alwel? Misschien moet je eerst met een oudere processor het moederbord updaten naar de laatste firmware. Ik heb dit zelf ook gehad met mijn Intel C2D E6600.

Of dit het geval is kan je checken op de website van de moederbord fabrikant, vaak zit op het moederbord een stickertje met de firmware versie die erop zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Jumpman op 30-08-2010 18:04 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja, je kan dat zelf. Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en ga testen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Doe eens een BIOS reset, voordat je opstart (zoek ff in boekje. Anders: haal de battery eruit, zet je PSU off / stekker eruit, en druk op de power-knop om alles te ontladen. Wacht dan een paar minuutjes, en plaats de batterij weer terug en schakel weer in). Soms zijn de fabrbrieksinstellingen nu net niet compatible.

Voordat je dit doet, is eea nalopen erg belangrijk; Zitten alle kabels goed, bv. is je P4/P8 stekker aangesloten, zitten je uitbreidingskaarten en geheugenreepjes idd goed recht en vast in de sloten, noem maar op.

/spuit 11

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2010 18:07 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

xp7amrkr schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:00:
Dan zou ik geen beeld krijgen neem ik aan? Alle kabels losmaken zou mogelijk helpen, maar dan had ik een andere foutmelding verwacht.
Sorry, had ik overgelezen :P

Android developer & dürüm-liefhebber

• SoniQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:52
Ik ben geen echte expert..
Zie wel dat je een geheugen module hebt met 1600mhz.
Je moederbord ondersteunt echter alleen:

#
# Support for DDR3 1866(OC)(Note 2)/1333/1066 MHz memory modules
(heb ik ff van de gigabyte website gehaald)
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3263#sp

Heb het probleem zelf pas geleden ook gehad, had toen het moederbord de schuld gegeven, dit was echter niet het geval. Kostte me wel 25 euro ofzo.. Moest daarna alsnog een nieuwe geheugen module aanschaffen, één die wel compatible was met het moederbord. Ik hoop dat je hiermee je probleem kan oplossen.
Zo was het mijne in ieder geval wel opgelost.

Greetz Sjonic

[ Voor 10% gewijzigd door SoniQ op 30-08-2010 18:16 ]

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Foutje gemaakt bij het opstellen van de bovenstaande lijst! Ik heb wel gewoon PC3-10666/1333MHz geheugen, pricewatch: Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 De bovenstaande lijst was pas gemaakt na het aanschaffen van de machine, en er was een klein foutje ingeslipt!

Dat het moederbord de processor niet herkent is mogelijk, maar zou hij dit dan niet aan moeten geven?

Verwijderd

Hier nog iemand met dezelfde problemen als jij (zo ongeveer)

Weet je zeker dat het geheugen compatible is met dit moederbord?

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Ik heb net de machine op geprobeerd te starten met een enkele module geplaatst, dit geeft hetzelfde probleem, ongeacht in welk socket hij zit. Opstarten zonder geheugen resulteert in lange piepjes en geen beeld. Lijkt mij dat het geheugen dus wel herkend wordt!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Jumpman schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:03:
Herkent het moederbord de CPU alwel? Misschien moet je eerst met een oudere processor het moederbord updaten naar de laatste firmware. Ik heb dit zelf ook gehad met mijn Intel C2D E6600.

Of dit het geval is kan je checken op de website van de moederbord fabrikant, vaak zit op het moederbord een stickertje met de firmware versie die erop zit.
;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Het blijkt dat als ik Bios recet, dus de knoopcel er een tijd uit haal, ik (eenmalig) in Bios kan komen. Na een system reboot lukt dit al niet meer...

• SoniQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:52
Ik had zelf een ASROCK moederbord besteld. Kon daar op de website gewoon echt letterlijk zien welk geheugen compatible was.. Ik had daarvoor namelijk wel geheugen met de juiste Mhz, maar hij was niet compatible om 1 of andere reden.

Ik weet niet of Gigabyte dezelfde lijst qua geheugen compatibiliteit heeft?
Zou er toch nog even na kijken, scheelt je namelijk een hoop geld denk ik

Greetz Sjonic,

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

xp7amrkr schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 20:06:
Het blijkt dat als ik Bios recet, dus de knoopcel er een tijd uit haal, ik (eenmalig) in Bios kan komen. Na een system reboot lukt dit al niet meer...
Kijk even of je de laatste versie van het bios hebt. Anders zou je dit misschien kunnen updaten?

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Naar mijn weten heb ik niet de laatste versie van het BIOS, echter lijkt de enige manier om deze te updaten zonder werkend OS, met een floppy. Ik heb nog wel een oude floppydrive ergens liggen, maar kan deze niet op het moederbord aansluiten omdat deze aansluiting er niet op zit!

Ik heb de QVL gevonden, en het door mij aangeschafte Corsair geheugen staat hier inderdaad niet tussen... Zou dit de boosdoener kunnen zijn? Lijkt mij dat ik dan een andere foutmelding zou moeten krijgen. (zonder ram booten geeft wel een 'piepjes foutmelding')

Verwijderd

xp7amrkr schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 20:53:
Naar mijn weten heb ik niet de laatste versie van het BIOS, echter lijkt de enige manier om deze te updaten zonder werkend OS, met een floppy. Ik heb nog wel een oude floppydrive ergens liggen, maar kan deze niet op het moederbord aansluiten omdat deze aansluiting er niet op zit!

Ik heb de QVL gevonden, en het door mij aangeschafte Corsair geheugen staat hier inderdaad niet tussen... Zou dit de boosdoener kunnen zijn? Lijkt mij dat ik dan een andere foutmelding zou moeten krijgen. (zonder ram booten geeft wel een 'piepjes foutmelding')
Prbeer eens met 1 stick in slot 1 op te starten (trouwens Gigabyte mb's kunnen vaak ook met usb overweg. Je hebt dan een Q-flash optie bij het opstarten). En als je dan in de bios bent, moet je natuurlijk wel alle opties goed zetten. Let met name ook op het voltage dat je geheugen nodig heeft, bij mijn Gigabyte mb geeft DDR2 standaard 1,8, terwijl mijn geheugen 2,1 nodig heeft. Ik moest dat dus aanpassen. Mss doet jou mb. 1,5 bij DDR3, terwijl jouwe bv. 1,8 nodig heeft. Dat moet je natuurlijk wel instellen als je dan in het BIOS komt, net als je CPU instellingen enzo. Enkel in het BIOS komen helpt niet natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2010 21:16 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 08:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica