Spinpoints F1, raid 0

Pagina: 1
Acties:

• Marnix72
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zat te denken aan het reinstallen van windows en 2 F1's (103UJ) in raid 0 te zetten.
Nou lees ik wel veel over wat raid 0 doet, maar ik kan niet helemaal vinden hoe je de harde schijven in raid 0 zet.
Ik zie af en toe iets voorbij komen over een raid controller. Alle opmerkingen zijn welkom.

Mvg

Marnick

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Alle opmerkingen zijn welkom.
Astu:
Wikipedia: RAID

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht helpt het als je vertelt welke RAID controller je hebt, wat je al hebt geprobeerd, en waar je op vastloopt? Als we niet weten waar je op vastloopt dan kunnen we je ook niet helpen.

Verwijderd

Specs van je hardware (vooral mobo), zou geen overdadige luxe zijn. Nu moeten we maar wat gaan zitten raden en dat schiet niet echt op.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:48

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

NEEN!!! Geen Samsung F1's in RAID gaan zetten, da's vragen om problemen! (Zie diverse topics hier op GoT)
Probeer ze dan beter te verkopen via V&A en koop 2 F3's. Die hebben daar geen problemen mee.

Ontopic:
Welk moederbord heb je? De wat luxere moederborden hebben een raidcontroller onboard, daarmee zou je wel een RAID-array kunnen maken. Je zult moeten zorgen voor backups want je gaat je HDD's formatteren.
Zie verder de suggesties van mijn bovenbuurmannen/-vrouwen.

Verwijderd

Ik kan bevestigen dat twee 103UJ's prima werken met de controller in een 790GX bord, maar let wel op omdat ik ook horrorverhalen hoor over de F1's berucht slecht RAID support.

• Marnix72
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Dat klinkt allemaal niet zo goed.
Ik heb een msi pro-E (tja, achteraf misschien een duurder bord moeten nemen).

Verwijderd

Je hebt twee manieren om RAID toe te passen, de makkelijke en de moeilijke manier:

De makkelijke is simpelweg de drives via windows disc manager tot een mirror, spanned of striped partitieto vormen, nadeel is het het NIET met de primaire partitie kan gebeuren.

De moeilijke manier is via de bios de controller mode van IDE/AHCI naar RAID te zetten en via de RAID rom de discs pairen tot een array, bij deze methode moet je wel via een floppy of usbstick de driver vóór de installatie van windows leveren anders herkent ie geen installatie target.

(op deze manier heb ik mijn G65-790GX afgesteld, er kunnen verschillen in zitten.)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:08:
De makkelijke is simpelweg de drives via windows disc manager tot een mirror, spanned of striped partitieto vormen, nadeel is het het NIET met de primaire partitie kan gebeuren.
Mirror is wel degelijk mogelijk op de bootschijf. Het nadeel is dat je computer eerst een tijdje gaat synchroniseren zodra Windows is opgestart.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

De moeilijke manier is via de bios de controller mode van IDE/AHCI naar RAID te zetten en via de RAID rom de discs pairen tot een array, bij deze methode moet je wel via een floppy of usbstick de driver vóór de installatie van windows leveren anders herkent ie geen installatie target.
Dit is dus wat je moet doen als je maar 2 HDDs in je systeem hebt, die in raid0 wil zetten maar tevens windows erop wilt hebben? Exact welke drivers moet je dan op je USB stick zetten? Want wat je zegt is dat je niet windows kan installeren, en vervolgens nog een striped array maken waar de main boot partition inzit?

Sorry voor hijack topic, maar ik wil dit eigenlijk ook wel weten omdat ik dit net van plan was te gaan regelen voor een nieuw systeempje...

[ Voor 23% gewijzigd door Singular1ty op 30-08-2010 18:24 ]

Verwijderd

Singular1ty schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:22:
[...]

Dit is dus wat je moet doen als je maar 2 HDDs in je systeem hebt, die in raid0 wil zetten maar tevens windows erop wilt hebben? Exact welke drivers moet je dan op je USB stick zetten? Want wat je zegt is dat je niet windows kan installeren, en vervolgens nog een striped array maken waar de main boot partition inzit?

Sorry voor hijack topic, maar ik wil dit eigenlijk ook wel weten omdat ik dit net van plan was te gaan regelen voor een nieuw systeempje...
Ik mijn geval moest ik ahcix64s.sys (voor windows7) bij de hand hebben, op deze manier is het één array waarop windows installeert met de optelsom van alle geassocieerde schijven aan capaciteit in het geval van RAID0, alle schijven min één in het geval van RAID5, en één in het geval van RAID1.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik mijn geval moest ik ahcix64s.sys (voor windows7) bij de hand hebben, op deze manier is het één array waarop windows installeert met de optelsom van alle geassocieerde schijven aan capaciteit in het geval van RAID0, alle schijven min één in het geval van RAID5, en één in het geval van RAID1.
zou je dit stap voor stap kunnen uitleggen? Het is voor jou misschien vanzelfsprekend, ik snap wat je bedoelt en wat het eindresultaat is, maar ik zie nog niet voor me hoe ik te werk moet gaan.

Verwijderd

103UJ in RAID zetten is vragen om problemen. Niet doen dus!
Pagina: 1