Helaas zit ik nu in een beetje de zelfde schuitje... Gistermiddag is tijdens het wisselen van mijn lens de D70s uit mijn handen gegleden nadat mijn pols/hand-band los schoot...
Nu is mijn huidige "arsenaal" het volgende:
Nikkor 60mm f2.8 Micro AF-D
Sigma 70-200 EX HSM-II f2.8
Sigma 15-30 EX 3,5-4,5
Sigma 24-27 EX DG f2.8
Sigma 24 f2.8 (ouwetje van analoge tijdperk gered op rommelmarkt)
Nikon Speedlight SB-600
grote hoeveelheid snel CF geheugen
Gelukkig ben ik goed verzekerd en heeft de locale medewerker van de fotozaak mij een goede prijsindicatie kunnen geven over de reparatie kosten en het aanschaffen van een "vervangend nieuw toestel".
Echter deze "raadde" mij een D5000 aan. Geen sprake van! Waarom niet:
1. Geen autofocus met AF-D lenzen.
2. Geen verlicht topscherm
3. "voelt cheap" vergeleken met mijn D70s
4. SD kaarten ipv CF kaarten
Uitleg waarom:
1. Ik heb een aantal prachtige AF-D lenzen (15-30 sigma, 24-70 2.8, 60mm 2.8 micro)
2. Hier maak ik vaak gebruik van, het zei onverlicht tijdens sportopnames in de volle zon of verlicht tijdens partyshoots
3. mijn D70s voelde gewoon heel wat steviger, ondanks dat kon de spiegel en flitser een val van 1,30m niet overleven

.
4. Ik heb een ruime hoeveelheid snelle CF kaarten welke ik zonde zou vinden om in Minimaal Class 4 of 6 SD terug te moeten kopen
Afvallers dus ver zijn dus:
D40(x) (2e hands, SD, AF-D, topscherm)
D50 (2e hands, geen verlicht topscherm, SD kaarten)
D60 (2e hands/nieuw, geen AF-D (??), SD kaarten, Top scherm(??) )
D80 (2e hands, SD kaarten)
D90 (SD kaarten)
D3000 (sd, AF-D, top scherm)
D5000 (sd, AF-D, top scherm)
Dus blijft er nu even naar mijn weten een:
D7000 of D300(s) over.
Als fotograaf ben ik vaak (vrijwel alleen) te vinden in "agressieve" omgevingen voor een camera. Ik maak veel sportfoto's vanaf het strand waar zout, zand en vocht de vijanden zijn. Hiernaast heb ik ook geregeld een opdracht als partyfotograaf. Dit meegenomen is het slim om een "weathersealed" te nemen aangezien mijn D70s ook last kreeg van corrosie bij de memoryklep en een paar knopjes... als ik dan nu toch een upgrade/vervanging koop gelijk goed. Ik schiet ook vrijwel alleen in RAW, hierdoor ben ik al lang tegen de begrenzing van de D70s gelopen: een kleine buffer, de D7000s schijnt sneller een volle buffer te hebben dan de D300s (denk mede door de 4MP verschil??). AF Finetune zou ook wel fijn zijn gezien ik nog een aantal momenteel "onbenutte" analoge lenzen heb liggen welke ik tot nu toe niet heb gebruikt ivm back-focus op de D70s en D50 hier in huis..
Als ik de D300s tegenover de D7000 zet krijg ik het volgende:
Voor de D300s
+ Volledige weatherseal
+ Volledig magnesium bodyskelet
+ Grotere Buffer (???? kon dit niet met 100% zekerheid vinden, de D7000 schijnt eerder een volle te hebben)
+ 7 (of 8 met batterygrip) FPS (D7000: 6fps)
+ Betere AF (ouder maar 51 vs 39punten, en zeker met telelens "trefzekerder", vernomen op dpreview forum)
- Iets mindere ISO/ruis prestaties (echter vs mijn D70s een verademing)
- 720P (D7000 1080P geen 5min beperking en AF continu) (schiet alleen geen films met een FOTO camera)
- 12mp (D7000 16MP, over kill? op 100DPI kan een foto met 12mp al zowat op een meter groot mooi geprint worden)
- 50 euro duurder (ongeveer)
- 100 gram zwaarder (ongeveer)
Het enige minpunt wat relevant zou kunnen zijn is de iets mindere ISO/ruis prestaties. Alhoewel alles een duidelijke verbetering zal zijn met mijn D70s, Hier schoot ik maximaal op ISO400-640 omdat vanaf ISO800 de foto's gewoon een grote hoeveelheid ruis hadden. Dit schijnt bij beide pas "echt" het geval te zijn vanaf ISO1600 (correct me if I'm wrong)
Wat ik nu dus zoek is een: "Goede, snelle, (liefst) weersbestendige, AF-D en CompactFlash compatible- body". De D300s en de D7000 ontlopen elkaar niet erg veel... Mijn voorkeur gaat voor als nog uit naar de D300s en dan met name om de "robuustheid" en wat extra bedieningsmogelijkheden met toegewijde knoppen.
Helaas is het kiezen van een nieuwe body heel wat moeilijker dan de eerste body die je koopt... Nu weet je pas echt wat je zoekt...