Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beveiliging tegen het kopieren van bestanden...

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste tweakers,

Op het bedrijf waar ik werk hebben we een probleem:
Er zijn een aantal mensen die stiekem software meepikt naar huis.
Ze willen op hun eigen gaan beginnen en hebben daarom de software nodig waarmee ze hier werken.

Deze software is grotendeels zelf geschreven of (duur) ingekocht.
We willen dus absoluut niet dat er ook maar iets van software hier de deur verlaat.

Graag zou ik iets willen maken/verzinnen wat onze software beschermt.

In principe zijn het allemaal kleine programmaatjes, tools, ini's en andere "instelling" bestanden. Het gevaar is dus dat mensen een USB drive in de computer steken en alles kopiëren. M'n baas is al zover dat hij in alle pc's de USB sockets wilt vernietigen... Ik zie dit natuurlijk niet direct zitten omdat er ook USB muizen en toetsenborden op zitten. Ook kan er gewoon een harddisk in de computer worden gezet waardoor alles mee kan worden genomen.

Het volgende probleem is de mail: mensen kunnen bepaalde bestanden gewoon rarren en naar huis mailen.

Is er een manier om al deze dingen tegen te gaan? Misschien een programma schrijven wat constant naar bepaalde files kijkt (wat dus niet gekopieerd mogen worden) en checkt of deze wel gekopieerd worden. Of een programma wat in de mail bijlages in de rar's naar de bestandsnamen kijkt, en als er een bestand bij zit wat het bedrijf niet mag verlaten een melding geeft.

Wie heeft hier ervaring mee, of weet goede tips?

Alvast bedankt voor de eventuele hulp!!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mijn beste ervaring is "gewoon" een keer hard roepen dat het je niets kunt schelen wat ze thuis via bittorrent binnenhalen, maar dat jatten van kantoor een no-no is. Dan kan je beginnen met het wijzen op wetgeving, boetes, teksten in arbeidsovereenkomsten, etc. Als men echt wil, valt er altijd wel een kopie te trekken. Je moet anders of de boel onwerkbaar dicht op slot gooien, beginnend met desktopvirtualisatie, het niet kunnen mailen van attachments, geen toegang tot USB/firewire/etc, en een proxy met whitelist voor webverkeer. Lijkt me hier overkill. Sowieso ben je al te laat als het kopieren al grotendeels is gedaan.

Los daarvan: rechten beperken kan sowieso verstandig zijn, afhankelijk van organisatiegrootte en -type. Maar zodra je kunt openen/lezen en schrijftoegang hebt tot 'de buitenwereld', kan je kopieren/mailen. Waar men geen toegang nodig heeft wil je dus gewoon de leesrechten ontnemen. Zeker op de installers. Maar als gewoon kopieren van \Program Files\App\* genoeg is om thuis verder te gaan zal dat niet helpen.

Op eigen tools zijn er wel beveiligingen denkbaar door de code aan te passen en PKI / DRM / hardwarespecifieke serials etc. toe te gaan passen. Maar ook dat lijkt me overkill. Makkelijker is dan altijd een deel van de applicatielogica op de server laten draaien, of helemaal webbased werken. Voor wat betreft apps van derden: de installers niet toegankelijk voor eindgebruikers en de serials apart opslaan.

USB is uit te schakelen voor niet-geautoriseerde hardware, zie bijvoorbeeld http://diaryproducts.net/...indows/disable_usb_sticks Alle webmailsites (en bestand-deel-sites, etc.) blokkeren of iets dergelijks: gaat afhankelijk van het soort bedrijf en gebruiker amper werken, of je moet al met proxies met whitelists gaan werken.. En als je er van uit gaat dat men fysiek er een HDD bij schroeft om apps te jatten, dan helpt geen enkele softwarematige oplossing (behalve desktopvirtualisatie): zie mijn eerste zinnen.

Als je weet om wie het gaat: laat ze heel erg duidelijk, als het zo vevelend gaat ook schriftelijk, weten dat er vermoedens zijn van diefstal en dat bij bevestiging aangifte zal worden gedaan en dat er een seintje zal worden gestuurd naar de rechthebbenden van de software (bijv. via Brein). Maar dat soort teksten wil je natuurlijk eerst even langs een jurist laten gaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 14:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Afgezien van de "social engineering" truuks hierboven gegeven zijn er natuurlijk ook technische oplossingen te bedenken.

In de software die jullie zelf bouwen kun je een "phone-home" netwerkcall doen naar een server die ergens in een beveiligde ruimte staat. Aangezien jullie op kantoor hoogstwaarschijnlijk op een LAN zitten met een private subnet range, kan de software die server alleen vinden als de software op een PC draait binnen jullie kantoornetwerk. Server niet gevonden? Geef dan een melding dat de software niet buiten kantoor mag draaien. De "server" kan bestaan uit een simpel programmaatje die een kleine challenge handshake doet over een socket. Voor extra beveiliging kun je natuurlijk op basis van de computernaam / loginnaam / harddisk id etc.. een hash genereren en deze autoriseren op de server.

Een andere manier is om USB dongles aan te schaffen en deze in de maatwerk software te valideren. Als iemand zo'n persoonsgebonden dongle ontvreemt weet je in ieder geval wie de zaak wil gaan oplichten. Eventueel kun je dit combineren met het "server" concept voor extra veiligheid.

Natuurlijk zijn ook deze oplossingen niet waterdicht, maar het schrikt de meeste gebruikers voldoende af. Als je echt met packet sniffers en decompilers aan de slag gaat kom je vrijwel overal wel langs, maar deze skills bezitten niet veel mensen en het kost bovendien veel moeite.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beide bedankt voor de zéér uitgebreide en behulpzame reacties!!
Ik ga het eens met mijn IT collega overleggen en kijken met welke maatregel we eens gaan beginnen.
Erg dat het moet, maar ook wel weer iets nieuws om me mee bezig te houden ;)

Als iemand nog wat andere ideeën heeft, dan zijn die natuurlijk ook van harte welkom.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 13:51

Greyfox

MSX rulez

Als je weet dat iemand stiekum software steelt, kun je die toch ook aanspreken?
Je hebt blijkbaar bewijzen.
Jurridisch sta je dan sterk genoeg voor direct ontslag, wat je als bedrijf toch al zou willen als diegene voor zichzelf wil beginnen.

MSX 2 rulez more

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Kwestie van USB mass storage driver onbruikbaar maken (kan zelfs via een GPO dacht ik))

Daarnaas gewoon het in bezit hebben van een usb stick op bedrijfsterrein verbieden alsmede lege cd roms etc etc. (evt uitzondering voor systeembeheer)

En uiteraard aankondigen dat mail gelogged wordt en attachments bekeken worden, mogen jokers de boel gewoon naar buiten mailen.

Je houdt het nooit tegen als men echt kwaad wil, je kan hooguit het moeilijker maken / keiharde sancties op zetten.

If you choose to criticise you choose your enemies

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-11 06:15
Het per mail (of andere wijze) versturen kan je eenvoudig blokkeren door beperkingen op te leggen aan de attachments:
-verbied het versturen/uploaden van exe bestanden (zorg natuurlijk dat archieven hier ook op gecontroleerd worden) voor alle protocollen.
-verbied het versturen/uploaden van met wachtwoord versleutelde archieven voor alle protocollen, tenzij mischien voor netwerkbeheerders aangezien je dat waarschijnlijk zelf wel af en toe gaat nodig hebben.

Als je iets van beveiliging hebt staan op je perimeter kan dat normaal niet echt een probleem zijn.

Het beste lijkt me echter zoals andere mensen die eerder gereplied hebben een dial-home functionaliteit inbouwen, die liefst ook nog de gebruiker controleert. (Kan je lekker nakijken wie wanneer ermee begint te werken ;-) )

Overigens, hebben die mensen zowiezo al niet een non-compete clause in hun contract staan? Dat soort zaken lijkt me toch vrij standaard en dan kunnen ze wettelijk gezien weinig doen, met of zonder jullie software.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 13:19:

...

USB is uit te schakelen voor niet-geautoriseerde hardware, zie bijvoorbeeld http://diaryproducts.net/...indows/disable_usb_sticks

...
Reeds enkele uren ben ik bezig met dit werkend te krijgen op onze Windows 2000 Server DC.
Het wil echter niet lukken: ik heb een OU gemaakt waar (een test) gebruiker in zit, daar heb ik een GPO aan gelinkt waar ik deze *.adm file aan heb gehangen. (er komt ook netjes een sectie "Services and Drivers" bij Administrative Templates). Alles precies zoals in bovengenomend artiekel wordt aangegeven... Inmiddels heb ik ook andere guides op internet gevolgd om deze USB blokkade te bewerkstelligen, maar het werkt niet op die user. De waarde MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\UsbStor\Start blijft gewoon "3" in plaats van "4" (blokked)

Weet iemand hoe dit kan?
Als ik namelijk wat anders in diezelfde GPO verander, dan heeft het wél effect op die (test) gebruiker...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het is een Machine key, en die GPO zal je dus op de computer uit moeten voeren :)

Als je het per gebruiker wilt aanpassen, dan zou je naar commerciele producten als Sanctuary Device Control kunnen kijken. Gebruiken we hier al meerdere jaren tot volle tevredenheid.
Geeft je overigens ook de mogelijkheid om toegang tot andere devices uit te schakelen.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-11 22:11
Ik zou het bij IT deponeren en daar eens aan een permanente oplossing werken. USB schijven sowieso uitsluiten. Een oplossing waar je ook aan kunt denken... Blokeer alle andere schijfletters dan de benodigde. Hebben ze een extra schijfletter nodig mogen ze naar de beheerder stappen met een goed excuus.....

Carpe Diem

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Equator schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:51:
Het is een Machine key, en die GPO zal je dus op de computer uit moeten voeren :)

Als je het per gebruiker wilt aanpassen, dan zou je naar commerciele producten als Sanctuary Device Control kunnen kijken. Gebruiken we hier al meerdere jaren tot volle tevredenheid.
Geeft je overigens ook de mogelijkheid om toegang tot andere devices uit te schakelen.
Ik wil het bij iedereen toepassen, maar ik wilde eerst gebruik maken van een test-gebruiker om te checken of het ook werkt. De personen die wel gebruik mogen maken van USB laat ik de 4 omzetten naar een 3.

Is het dan wel mogelijk? Het is toch gewoon maar een registry-key aanpassen, dat zou toch moeten gaan via een GPO op de domain controller?!
muppet99 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:57:
Ik zou het bij IT deponeren en daar eens aan een permanente oplossing werken. USB schijven sowieso uitsluiten. Een oplossing waar je ook aan kunt denken... Blokeer alle andere schijfletters dan de benodigde. Hebben ze een extra schijfletter nodig mogen ze naar de beheerder stappen met een goed excuus.....
Goed idee met die schijfletters. Als het niet op de manier lukt hoe ik wil, dan ga ik dit gebruiken. Thanks.

Ik had zelf nog een idee om die 3 of 4 te veranderen doormiddel van een *.reg bestand. En dit dan via een script laten draaien als de users inloggen. Alleen moet je dan weer (tijdelijk) admin-rechten hebben om die key te mogen aanpassen. Misschien met een soort van "runas" en dan als admin laten veranderen...

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
atmoz schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 08:40:
[...]

Ik wil het bij iedereen toepassen, maar ik wilde eerst gebruik maken van een test-gebruiker om te checken of het ook werkt. De personen die wel gebruik mogen maken van USB laat ik de 4 omzetten naar een 3.

Is het dan wel mogelijk? Het is toch gewoon maar een registry-key aanpassen, dat zou toch moeten gaan via een GPO op de domain controller?!

[...]

Goed idee met die schijfletters. Als het niet op de manier lukt hoe ik wil, dan ga ik dit gebruiken. Thanks.

Ik had zelf nog een idee om die 3 of 4 te veranderen doormiddel van een *.reg bestand. En dit dan via een script laten draaien als de users inloggen. Alleen moet je dan weer (tijdelijk) admin-rechten hebben om die key te mogen aanpassen. Misschien met een soort van "runas" en dan als admin laten veranderen...
Logon scripts draaien meestal onder het SYSTEM account. Als je het netjes met een GPO doet dan komt het in orde.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Software op een CD zetten en zelf gaan installeren op de PC's, of via een share waar jij alleen toegang tot hebt.
Vraag voor de meer ervaren mensen hier: Kan je dit niet met een softwaredistribbutie tool oplossen? Die dingen waarmee je updates op je clients forceert. Zo kan je misschien die tool access op een map geven waar alle andere systeemebruikers niet aan kunnen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Hmzzz, volgens mij doe ik nog altijd wat verkeerd of vergeet ik iets.

Ik heb dus een OU genaamd "geenusb" gemaakt in het domein.
Daar heb ik een (test) gebruiker in gezet. Deze heb ik uit "users" gemoved naar de OU.
Verder heb ik een (andere) computer uit "computers" gemoved naar deze OU.

Ik kan dus op 2 verschillende manieren testen: met een gebruiker, en met een computer.

Aan deze OU hangt die GPO met die *.adm wat de register-key veranderd (van 3) naar 4 zodat USBSTOR.SYS geblokkeerd wordt.

Als ik met de test gebruiker inlog dan blijft de waarde gewoon hetzelfde als hij was (hij kan deze echter niet veranderen met regedit!!). Als ik op dezelfde computer als admin inlog, en de waarde verander, en dan weer inlog als de test gebruiker dan zie ik die waarde wat de admin zojuist heeft aangepast. Maar de GPO op de DC krijgt de waarde dus niet veranderd.

Als ik op een andere computer inlog (de computer wat ik vanuit "computers" heb gemoved naar de OU waar deze Policy op zit) dan veranderd er ook niets. En hij kan gewoon de USB storage gebruiken.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Verwijderd

misschien eens beginnet met gpupdate /force?
kijk ook eens naar het resultaat van het uitvoeren van de GPO. Beginnen met GPresult geeft een basis...

Het lijkt een beetje dat de GPO niet toegepast wordt op de pc.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 09:29 ]

Pagina: 1