Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Porsche 944 Turbo / Peugeot 205 GTI

Pagina: 1
Acties:

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:18
In mijn zoektocht naar een leuke 2e auto om vooral lol te beleven zit ik nu op het punt om een keuze te maken tussen 2 auto's. Het gaat hierbij om de keuze Porsche 944 Turbo of Peugeot 205 GTI. 2 Andere types auto maar wel puur voor de fun. Hieronder heb ik de verschillende voor- en nadelen genoteerd:

Keuze 1: Porsche 944 turbo 5000 euro,
Technisch in redelijk tot goede staat, Uiterlijk heeft wat gebreken, kleine kras, beschadigde voorruit, paar bekende puntjes die wel redelijk eenvoudig op zijn te lappen.
+ Porsche
+ Oldtimer, dus geen wegenbelasting
+ Echt iets anders dan de Clio, RWD ;)
+ Toerritten/oldtimerritten
+ Al standaard flink vermogen
- Duurder in aanschaf
- Duurder in onderhoud
- Niet direct van plan om om te bouwen naar circuit wagen
- Minder versleutelen, maar of dat nu een nadeel is..

Keuze 2: Peugeot 205 GTI 1750 euro,
Technisch in uitstekende staat, uiterlijk redelijk tot minder, rondom wat deukjes, verkleurd plastic wat niet helemaal in orde is.
+ Goedkoper in aanschaf
+ Goedkoper in onderhoud
+ Veel onderdelen voor
+ Om te bouwen als circuitwagen
+ FWD is bekend terrein
- Net veel anders dan de Clio, FWD
- Standaard niet super veel vermogen
- Geen toerritten mogelijk als het een circuitwagen is
- Ieder jaar nog 300 euro wegenbelasting

Wat zouden jullie kiezen? De keuze is dus beperkt tot deze 2 auto's.

Poll: Welke auto zou jij kiezen?
Porsche 944 Turbo
Peugeot 205 GTI
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=362036&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 10% gewijzigd door la_fusion op 30-08-2010 13:33 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je kan toch voor de prijs van 1 944 turbo toch bijna op zoek gaan naar 2 205 GTi's? Dan lijkt mij de keuze nogal makkelijk gemaakt... Koop 2 Gti's en maak er eentje puur voor circuit en de andere puur voor tourtochten en dergelijke :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een 944 is natuurlijk ook geen 'echte' Porsche.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je een Porsche 944 overweegt kan je ook een Ford Capri overwegen denk ik.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je een 944 turbo kunt krijgen voor 5000, en al helemaal niet in acceptabele staat.
Ga er ook vanuit dat turbo's afaik pas vanaf 1985 zijn gemaakt, en het gros later, dus zijn die niet wegenbelasting vrij. Maar als je een porsche hebt, is de wegenbelasting wel het laatste waar je qua kosten zorgen om maakt.
En met een porsche minder sleutelen dan met een peug gti?
Ik zou er niet op rekenen, zeker niet met de budgetten die je hier neerzet

"man is not truly one, but truly two,"

• la_fusion
Touchdomex schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:18:
Je kan toch voor de prijs van 1 944 turbo toch bijna op zoek gaan naar 2 205 GTi's? Dan lijkt mij de keuze nogal makkelijk gemaakt... Koop 2 Gti's en maak er eentje puur voor circuit en de andere puur voor tourtochten en dergelijke :+
Ja goed 2 Gti's is dan gelijk 600 euro per jaar wegenbelasting, kost meer aan stalling en circuitrijden kost natuurlijk ook geld ;) Sowieso zijn tourtochten in een 205 gti nou niet zo speciaal natuurlijk.
P.B. schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:20:
Dat misschien niet maar dat is nu voor mij niet aan de orde.
mr_petit schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:23:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je een 944 turbo kunt krijgen voor 5000, en al helemaal niet in acceptabele staat.
Ga er ook vanuit dat turbo's afaik pas vanaf 1985 zijn gemaakt, en het gros later, dus zijn die niet wegenbelasting vrij. Maar als je een porsche hebt, is de wegenbelasting wel het laatste waar je qua kosten zorgen om maakt.
Het sleutelen gaat vooral over het versleutelen om hem motorisch meer te maken. De 944 turbo waar ik het overheb heeft nog een aantal puntjes vandaar ;)

Overigens is de keuze gewoon tussen deze 2 auto's en worden er geen andere auto's meer overwogen. Prijzen voor de auto's ligt ook vast omdat het tussen 2 daadwerkelijke auto's gaat die al bekeken zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door la_fusion op 30-08-2010 11:26 ]

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als je alleen al naar kosten kijkt, lijkt het mijn inziens verstandiger om voor de 205 te gaan. (om dan nog maar te zwijgen of de 944 het wint in een sprintje, heb daar behoorlijke twijfels over ;) )
Ieder jaar nog 300 euro wegenbelasting
Maar als je de 205 GTI hebt omgebouwd naar circuitauto, hoef je dit toch niet meer te betalen?

[ Voor 10% gewijzigd door Magic6399 op 30-08-2010 11:29 ]

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

la_fusion schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:23:
[...]

Ja goed 2 Gti's is dan gelijk 600 euro per jaar wegenbelasting, kost meer aan stalling en circuitrijden kost natuurlijk ook geld ;) Sowieso zijn tourtochten in een 205 gti nou niet zo speciaal natuurlijk.
De 1.6 GTi is gemaakt vanaf 84 dus die moet nog belastingvrij te krijgen zijn ergens ;) Dat lijkt mij meer dan genoeg voor tourtochten :+

De 1.9 GTi is lastiger te vinden belastingvrij.... Aangezien de eerste rond 1986 verschenen....

Maar persoonlijk zou ik gaan voor een 205. Meer fun voor je euro's en voor jou budget moet een bijzonder goede ook te vinden zijn ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het een goedkope circuitwagen moet zijn zou je ook naar een Ford Sierra kunnen kijken of een Volvo 360 (achterwielaandrijving lijkt me dan leuker). Voor een leuke auto voor erbij zou ik zelf eerder kijken voor een Mazda MX5 als ik het geld er voor had.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 30-08-2010 11:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Marzman schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:32:
Als het een goedkope circuitwagen moet zijn zou je ook naar een Ford Sierra kunnen kijken of een Volvo 360 (achterwielaandrijving lijkt me dan leuker). Voor een leuke auto voor erbij zou ik zelf eerder kijken voor een Mazda MX5 als ik het geld er voor had.
Ford Sierra is toch ook RWD? Alle auto's in je lijst zijn RWD :+

[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 30-08-2010 11:34 ]

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

la_fusion schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:23:

Het sleutelen gaat vooral over het versleutelen om hem motorisch meer te maken. De 944 turbo waar ik het overheb heeft nog een aantal puntjes vandaar ;)

Overigens is de keuze gewoon tussen deze 2 auto's en worden er geen andere auto's meer overwogen. Prijzen voor de auto's ligt ook vast omdat het tussen 2 daadwerkelijke auto's gaat die al bekeken zijn.
Misschien moet je je TS dan even wat duidelijker schrijven.
Als je al 2 auto's op het oog hebt, kan je ook heel goed de staat van de auto's beschrijven. Het is namelijk een illusie om er van uit te gaan dat een 25 jarige auto niets mankeert., zeker niet met de bedragen die je hier beschrijft. (ik weet niet wat je met aantal puntjes bedoeld; verhelder ons :) )
Magic6399 schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:28:
Als je alleen al naar kosten kijkt, lijkt het mijn inziens verstandiger om voor de 205 te gaan. (om dan nog maar te zwijgen of de 944 het wint in een sprintje, heb daar behoorlijke twijfels over ;) )
Ik denk dat de turbo wel sneller is (mits motorisch goed), de gewone zal krapper zijn
Marzman schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:32:
Voor een leuke auto voor erbij zou ik zelf eerder kijken voor een Mazda MX5 als ik het geld er voor had.
Een mx5 (de 1.6) is heel goed te tunen met een turbo. zonder turbo is de mx5 imho underpowered om echt mee te scheuren.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 30-08-2010 11:40 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Touchdomex schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:34:
[...]

Ford Sierra is toch ook RWD? Alle auto's in je lijst zijn RWD :+
Dat was ook mijn punt, een 205 is dat niet :p
mr_petit schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:37:
[...]
Een mx5 (de 1.6) is heel goed te tunen met een turbo. zonder turbo is de mx5 imho underpowered om echt mee te scheuren.
Daar zou het mij ook niet om gaan.

/▌

• la_fusion
mr_petit schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:37:
[...]

Misschien moet je je TS dan even wat duidelijker schrijven.
Als je al 2 auto's op het oog hebt, kan je ook heel goed de staat van de auto's beschrijven. Het is namelijk een illusie om er van uit te gaan dat een 25 jarige auto niets mankeert., zeker niet met de bedragen die je hier beschrijft. (ik weet niet wat je met aantal puntjes bedoeld; verhelder ons :) )

[...]

Ik denk dat de turbo wel sneller is (mits motorisch goed), de gewone zal krapper zijn

[...]

TS is bijgewerkt, nu zou het toch wel duidelijk genoeg moeten zijn.

• 4x2
  • Laatst online: 13:19

4x2

lộn xộn quá

Tsjah, om lol mee te hebben (dus niet perse mooi, snel en netjes circuitrondjes doen) zou ik altijd de rwd kiezen.
Een fwd kun je nou eenmaal geen rondjes mee om een rotonde driften.

leeg

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:13

Player1S

Probably out in the dark

Als je zelf handig bent met auto's zou ik de Porsche nemen.
Ben je net als mij een leek en moet je alles laten doen, de Peugeot.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• la_fusion
L1nt schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:05:
Als je zelf handig bent met auto's zou ik de Porsche nemen.
Ben je net als mij een leek en moet je alles laten doen, de Peugeot.
Maar goed als ik zelf alles zou doen is de Porsche natuurlijk minder werk dan de Peugeot helemaal ombouwen tot circuitwagen.

Het kennisniveau is nog niet dermate hoog dat ik nu zonder problemen de Peugeot om zou kunnen bouwen, echter moet dat ook ooit geleerd worden ;)

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik vind een 1.9(?) gti voor 1750 in 'redelijk tot mindere' staat heel duur terwijl ik een 944 turbo in redelijk tot goede staat voor 5k heel goedkoop vind. Dat strookt overigens ook met wat er bijv. op MP staat.
Wat dat betreft heb je aan de peug gewoon een slechte deal.
Overigens hebben beide auto's een verschrikkelijk slechte achterwielophanging voor circuitwerk m.i. (ze hebben beide toevallig ook hetzelfde systeem)

Maar doordat de ene auto bijna 3x zo duur is als de andere is het appels met peren vergelijken.
Het is hetzelfde als dubben tussen de aanschaf van een nieuwe toyota avensys en een nieuwe 911 oid...

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 30-08-2010 12:56 ]

• la_fusion
mr_petit schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:32:
Ik vind een 1.9(?) gti voor 1750 in 'redelijk tot mindere' staat heel duur terwijl ik een 944 turbo in redelijk tot goede staat voor 5k heel goedkoop vind. Dat strookt overigens ook met wat er bijv. op MP staat.
Wat dat betreft heb je aan de peug gewoon een slechte deal.
Overigens hebben beide auto's een verschrikkelijk slechte achterwielophanging voor circuitwerk m.i. (ze hebben beide toevallig ook hetzelfde systeem)

Maar doordat de ene auto bijna 3x zo duur is als de andere is het appels met peren vergelijken.
Het is hetzelfde als dubben tussen de aanschaf van een nieuwe toyota avensys en een nieuwe 911 oid...
Dat eerste is wel een beetje selectief gelezen, de 205 1.9 GTI is technisch in uitstekende staat uiterlijk iets minder. De Porsche is wellicht wat aan de goedkope kant, marktplaats is daar alleen nooit zo'n geweldig goede indicatie voor.

Gezien de plannen met de auto's vind ik het nog een redelijk vergelijking, de Porsche is meer voor het cruisen en achteraf minder investeren. De Peugeot is meer voor het racen en achteraf meer investeren.

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58

Bio

Waarom niet een 325i E30?

• 911GT2
  • Laatst online: 12:04
Sorry hoor, maar L*L niet zo slap!

Een 944 is zeker voor de tijd dat hij is uitgebracht revolutionair geweest. De enige reden waarom de 944 turbo niet beter was dan de 911 is omdat men de status van de 911 niet aan mocht tasten.

Balans, rij-eigenschappen en bruikbaarheid zijn veel groter dan bij een 911. Daarnaast is bouwkwaliteit, gebruikte materialen en degelijkheid wel zeker 'echt Porsche'.

Mijn S2 is 20 jaar oud. Iedereen die niet bekend is met die auto verbaasd zich over de kwaliteit van het interieur en exterieur. Dat is echt geen rommel!

In mijn optiek ga je geen goede 944 Turbo vinden voor 5K. Sterker nog ik denk dat het vinden van een belastingvrij 944 turbo an sich al lastig wordt. Het 5K budget gaat daat nooit in passen, tenzij je je terdegen bewust bent van het feit dat 944 turbo's voor 5K allemaal nog heel wat werk nodig gaan hebben.

De turbo is de duurste in onderhoud en runnings costs. Maar aan de andere kant heb je daarvoor wel echt een serieus snelle auto terug.

Mijn advies is ga je eerst inlezen op de 944 en dan met name de Turbo.

Onbeslagen ten ijs komen bij de 944 en de Turbo zou wel eens een dure, nare vergissing kunnen worden!

Over de 205 kan ik niet veel zeggen!
mr_petit schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:23:
Gelukkig zijn er mensen die het wel snappen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door 911GT2 op 30-08-2010 13:30 ]

• 418O2
  • Laatst online: 14:37
Je bent me voor!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
325i inderdaad of importeer een integra type r uit uk/jp

maar anders dan de 205 gti, erg goed rijdende fwd en bakken goedkoper als die porker.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 21:03
<-- = is met het bovenstaande eens.
Ik denk dat de 205 GTi (wel 1.9) je meer kans geeft om iets te vinden binnen je budget met een hoge fun factor.
Als het belastingvrij moet zijn dan kun je ook naar de volgende auto's kijken (had je misschien al gedaan maar ik noem ze maar even).
-Renault 5GT-turbo
-Saab turbo (serieus snel in de "viggen" uitvoering maar de gewone ook al)
-Ford Sierra XR4i
-BMW 3-serie (leuk achterwiel aandrijving, nadeel waarschijnlijk al afgeragt door tenminste 3 eigenaren voor je, zou ik zelf niet voor gaan)
-Lancia Delta integrale.
-Lotus Esprit/Europe

En als outsider, een lomax met een motoguzzi blok.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zo, kom je daar even met een apart lijstje. :P
Zeldzaam, erg duur in enigszins acceptabele staat
-Saab turbo (serieus snel in de "viggen" uitvoering maar de gewone ook al)
Meer een comfortabele toerwagen dan een sportwagentje
-Ford Sierra XR4i
De meeste zijn zo krokant dat je er niet eens een krik onder kunt zetten, in goede staat zijn ze erg duur in vergelijking tot wat je krijgt.
-BMW 3-serie (leuk achterwiel aandrijving, nadeel waarschijnlijk al afgeragt door tenminste 3 eigenaren voor je, zou ik zelf niet voor gaan)
Je moet een serieus gemotoriseerde versie nemen om in de buurt te komen bij de snelheidsbeleving van een 944/205 GTI, die zijn de afgelopen jaren inderdaad goed binnen bereik geweest van petjes en dus niet heel erg aan te raden.
-Lancia Delta integrale.
Roest + gaat stuk. Veelal worden ze in erg slechte staat aangeboden.
-Lotus Esprit/Europe
Kan ik weinig over zeggen, heb 1x een rondje in een Esprit meegereden en ik had bij elke klinker het idee dat 'ie helemaal uit elkaar lazerde.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 21:03
Mee eens, maar die nadelen heb je ook bij de keuzes die hij al heeft staan.
Vandaar ook de kit-car optie.
Heel veel fun voor zelfde geld (lomax met guzzi blok) en je trekt alle petjes er met gemak uit.
Onderhoud kost je dan ook de kop niet.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• 911GT2
Capo schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 14:41:
325i inderdaad of importeer een integra type r uit uk/jp

maar anders dan de 205 gti, erg goed rijdende fwd en bakken goedkoper als die porker.
Sorry maar de TS geeft toch duidelijk aan dat de keuze uit deze 2 zal moeten komen?! 8)7

• Capo
  • Niet online
911GT2 schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 15:05:
[...]

Sorry maar de TS geeft toch duidelijk aan dat de keuze uit deze 2 zal moeten komen?! 8)7
Hij heeft deze 2 in gedachte, misschien heeft TS zich blind gestaart op deze 2 en is hij mogelijke betere autos vergeten of verdrongen.

Daarnaast ga ik nog in op de 205 als voorkeur.

Dus geen sorry en niet zo zeuren. Meedenken heet dat.

En ik blijf bij de 205, enorm leuke fun auto.
Zolang hij geen roest heeft is het leuk project. Beter als een te goedkope porker waarbij bepaalde reparaties evenveel kosten als de 205.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• 911GT2
Capo schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 15:17:
[...]
Zolang hij geen roest heeft is het leuk project. Beter als een te goedkope porker waarbij bepaalde reparaties evenveel kosten als de 205.
Dat is zeker waar, en omdat er veel 944 'goedkoop' gekocht worden hebben ze niet altijd die reparaties gehad. Daarom moet je echt goed zoeken!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Als je naar een 205gti kijkt, zou je ook eens moeten kijken naar wat er in die tijd aan concurentie was voor de 205. Zo heb je de Fiesta XR2i, de R5 GT turbo, de Clio Williams, de Golf Gti... Zijn ook allemaal toffe auto's met heel wat pit erin. Persoonlijk zou ik voor een dikke R5 of een XR2i gaan.

Die 944 zou ik niet doen. Blijft een lelijke auto en tja, het is geen 911...

• Capo
  • Niet online
911GT : Nog een reden waarom begon ik over andere auto's, er is blijkbaar niet echt goed nagedacht over wat het kost om een oude porsche netjes te krijgen. Kan een oude 911 waarderen maar destijds ( 1999 ) 1500 gulden voor bougie kabels werd ik niet enthousiast van voor een auto van toen 10 jaar oud.

Buy cheap buy twice is vaak mijn standpunt, bij een 205 is dat misschien ook maar 2e gti voor onderdelen is goedkoper :+

Verwijderd

Ik zou zelf kiezen voor de Porsche (al is 5000 euri voor een turbo wel erg goedkoop)

Waarom de Porsche?
Als de Porsche netjes is (of goed wordt gerestaureerd) is tie bijzonder waardevast en zal in de toekomst alleen maar meer waard worden (zeker de turbo).
Daarnaast kan iedereen roepen dat het geen echte Porsche is, maar het logo verteld toch echt anders. Het bezit van een Porsche is gewoon big fun, blijft toch een grotere associatie met een sport auto dan een 205je gti.

Nadeel blijft wel dat de onderdelen van Porsche flink aan de prijs zijn.

• la_fusion
Capo schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 16:54:
911GT : Nog een reden waarom begon ik over andere auto's, er is blijkbaar niet echt goed nagedacht over wat het kost om een oude porsche netjes te krijgen. Kan een oude 911 waarderen maar destijds ( 1999 ) 1500 gulden voor bougie kabels werd ik niet enthousiast van voor een auto van toen 10 jaar oud.

Buy cheap buy twice is vaak mijn standpunt, bij een 205 is dat misschien ook maar 2e gti voor onderdelen is goedkoper :+
Er is zeker wel gekeken naar wat het een en ander kost. Ook scheelt het dat deze Porsche evengoed goed is onderhouden ondanks de lage prijs. Het scheelt vooral dat de koper de auto kwijt wil en nog een aantal zaken die de lage prijs veroorzaken. Neem natuurlijk niet weg dat het een groter risico is dan de 205.

Nogmaals bedankt voor alle andere auto's maar deze twee zijn er voor mij uitgekomen. De Porsche eigenlijk voornamelijk als eerste keuze maar zit natuurlijk met het kosten aspect. Overigens moet ik daarbij vermelden dat dit budget puur voor de aanschaf is en nog niet zozeer naar de overige kosten.

De 205 GTI is de keus geworden omdat ik al een 205 heb gereden en er daardoor gewoon wat mee heb, in tegenstelling tot andere genoemde auto's.

Dus de keuze is toch echt tussen deze 2 wagens.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je bent in de war met de 924 denk ik.

/▌

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Je wilt dus per sé een 205 gti (welke?) of een porsche 944 turbo.
De 205 omdat je die al eerder hebt gehad en daarmee derhalve een band hebt en de 944 turbo behoeft geen uitleg.
Er is dan 1 groot verschil: een 205 gti is toch een beetje een 'oud barrel', en een 944 is een porsche (mensen die beweren dat het geen 'echte porsche' is, zijn doorgaans te arm om er eentje te betalen (afgunst)).
Maar goed, een 944 turbo zal heel wat duurder zijn in onderhoud dan een 205 gti. Reken maar 4x zo duur. Er zal meer stukgaan, en de onderdelen zijn duurder en lastiger te krijgen.
De 205 gti (de 1.9 althans) is wel een lastige auto om aan te sleutelen (weinig ruimte voorin). Met de 944 geen ervaring.
Wil je echt het circuit op, dan zou ik me beter oriënteren. Je zult een rolkooi moeten hebben, maar ook banden etc. Als je met dit soort bedragen al zit te dubben over budget zullen die laatste wel 2e handsjes worden. Zijn die in de juiste maat voorhanden? etc etc.
Als je een circuitauto wilt hebben, en je budget zo laag is dat iets als wegenbelasting al meespeelt in de factor, dan zou ik een auto kopen die al van het circuit afkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 30-08-2010 18:00 ]

• P.B.
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 17:55:
[...]

Je bent in de war met de 924 denk ik.
Je hebt gelijk.

• la_fusion
mr_petit schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 17:57:
Je wilt dus per sé een 205 gti (welke?) of een porsche 944 turbo.
De 205 omdat je die al eerder hebt gehad en daarmee derhalve een band hebt en de 944 turbo behoeft geen uitleg.
Er is dan 1 groot verschil: een 205 gti is toch een beetje een 'oud barrel', en een 944 is een porsche (mensen die beweren dat het geen 'echte porsche' is, zijn doorgaans te arm om er eentje te betalen (afgunst)).
Maar goed, een 944 turbo zal heel wat duurder zijn in onderhoud dan een 205 gti. Reken maar 4x zo duur. Er zal meer stukgaan, en de onderdelen zijn duurder en lastiger te krijgen.
De 205 gti (de 1.9 althans) is wel een lastige auto om aan te sleutelen (weinig ruimte voorin). Met de 944 geen ervaring.
Wil je echt het circuit op, dan zou ik me beter oriënteren. Je zult een rolkooi moeten hebben, maar ook banden etc. Als je met dit soort bedragen al zit te dubben over budget zullen die laatste wel 2e handsjes worden. Zijn die in de juiste maat voorhanden? etc etc.
Als je een circuitauto wilt hebben, en je budget zo laag is dat iets als wegenbelasting al meespeelt in de factor, dan zou ik een auto kopen die al van het circuit afkomt.
Ben aan het kijken naar een 1.9 variant.

Het circuit gebeuren zal over 2-3 jaar verspreid gaan gebeuren. Dergelijke dingen komen in de loop der tijd en zoals al meerdere malen gezegd is het budget er.

De wegenbelasting is niet iets dat het niet mogelijk maakt maar het speelt wel mee natuurlijk.

• Capo
  • Niet online
Waarom koop je geen 205 welke al circuit opgebouwd is ? Rolkooi , koelers, stoelen , gordels etc etc

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

http://link.marktplaats.nl/360138064

€950 er vanaf praten en je bent klaar.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

Als ik jouw zo inschat dan zit een 944 Turbo er gewoon niet in. De aanschaf is maar het begin van zo'n auto, daarna zul je er veel meer kosten aan hebben.

Persoonlijk zou ik als ik jouw was gewoon een geprepareerde circuit auto kopen of een goede hot hatch.
Auto's waarvoor ik zelf zou gaan:
BMW E30 325i
Clio 1.8 16V of Williams 2.0 16V
Saxo VTS 16V / 106 GTi
Peugeot 205 GTi

Auto's die wel redelijk zijn na wat tuning:
Honda Civic VTi
VW Golf GTi
Seat Ibiza Cupra
Swift GTi

Ik zou die 944 gewoon vergeten; dat is een auto van een andere klasse en daar moet je gewoon veel geld voor over hebben om hem te rijden. Gewoon het aanbod in de gaten houden zou ik zeggen.

Leuk voorbeeldje (deze heeft geen kenteken volgens mij) http://link.marktplaats.nl/361087495
http://link.marktplaats.nl/367944954

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

la_fusion schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:36:
[...]
Het circuit gebeuren zal over 2-3 jaar verspreid gaan gebeuren. Dergelijke dingen komen in de loop der tijd en zoals al meerdere malen gezegd is het budget er.

De wegenbelasting is niet iets dat het niet mogelijk maakt maar het speelt wel mee natuurlijk.
Welk budget heb je dan? Let er op dat je niet zomaar ff een rolkooi kan lassen oid (auto's met rolkooi kan je dus ook links laten liggen op MP).
Waar het om gaat is dat je een rolkooi met certificaat nodig hebt. En een brandstoftank met certificaat etc etc.
Reken er op dat je voor 1 jaar racen (pak 'm beet 5 races oid) het 1e jaar ongeveer 5000 euro kwijt bent. Dat is excl auto en excl schade. Die 5000 euro gaat op aan inschrijfgeld, racelicentie, banden, brandstof, brandvrije kleding etc etc.
En als je het circuit op wilt moet je daarop ook je auto uitkiezen. Er bestaat een 944 zac klasse, maar kan je daar ook met een turbo rijden?

Zelf zou ik voor de 944 gaan als ik tussen beide moest kiezen, maar alles hangt af van de staat van de auto, en ik denk dat je zelf de kosten niet goed kan bolwerken (waardoor je je plannen niet kan realiseren), anders had je dit topic niet geopend.
Niemand wijst namelijk een 205 aan in een line up met 205's en porsche 944's al hij er een blokje om mee mag gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 30-08-2010 21:41 ]

• la_fusion
De reden waarom ik niet direct zelf een circuit auto wil kopen is dat ik dat dan gewoon graag zelf wil doen. Vandaar ook de tijd 2-3 jaar ervoor. Vooral in het begin nog standaard houden maar daarna ombouwen.
mr_petit schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:40:
[...]

Welk budget heb je dan? Let er op dat je niet zomaar ff een rolkooi kan lassen oid (auto's met rolkooi kan je dus ook links laten liggen op MP).
Waar het om gaat is dat je een rolkooi met certificaat nodig hebt. En een brandstoftank met certificaat etc etc.
Reken er op dat je voor 1 jaar racen (pak 'm beet 5 races oid) het 1e jaar ongeveer 5000 euro kwijt bent. Dat is excl auto en excl schade. Die 5000 euro gaat op aan inschrijfgeld, racelicentie, banden, brandstof, brandvrije kleding etc etc.
En als je het circuit op wilt moet je daarop ook je auto uitkiezen. Er bestaat een 944 zac klasse, maar kan je daar ook met een turbo rijden?

Zelf zou ik voor de 944 gaan als ik tussen beide moest kiezen, maar alles hangt af van de staat van de auto, en ik denk dat je zelf de kosten niet goed kan bolwerken (waardoor je je plannen niet kan realiseren), anders had je dit topic niet geopend.
Niemand wijst namelijk een 205 aan in een line up met 205's en porsche 944's al hij er een blokje om mee mag gaan.
Racen voor licentie etc zal er ook zeker niet direct van komen, is ook niet de intentie maar meer de intentie om er eens af en toe het circuit mee op te kunnen. Vrij rijden dagen, Nurburgring, dat soort dingen. Ik weet dat het een hoop geld kost maar daardoor wil ik het ombouw ook over meerdere jaren uitstrijken.

De 944 zou in dit geval dan ook niet direct voor het circuit rijden zijn maar meer voor het toeren. Het budget kan grotendeels nog een stuk opgerekt worden verviervoudigt bij wijze van maar dat is niet de intentie.

De reden dat ik dit topic open is vooral om een wat uitgebreidere discussie te creeeren die anders het 'Show je auto topic' alleen maar zou vervuilen ;)

[ Voor 81% gewijzigd door la_fusion op 30-08-2010 21:54 ]

• _Drake_
  • Laatst online: 14:28
205gti uiteraard, bewezen 1 van de beste en leukst sturende hot hatches uit de 80'r jaren :).

[ Voor 6% gewijzigd door _Drake_ op 30-08-2010 22:04 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:15

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij moet je met zo'n Porsche 944 turbo al gauw oppassen dat het niet een eeuwig lopend project wordt met een financieel zwart gat.
Heb je trouwens al eens gedacht aan een Nissan 200SX? Voor 5000 euro heb je daar goede niet afgeragde exemplaren voor.
Of een oldtimer Mazda RX7? Wankel, Japans, RWD en oldtimer, wat wil je nog meer.

Vaak bu'j te bang!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
Ik weet niet of ik het zelf zou aandurven maar uit deze 2 zou ik voor de 944 Turbo gaan. Is zo'n 944 betrouwbaar? Achja je koopt deze als hobby auto, je hoeft er niet mee naar je werk elke dag :)

• Capo
  • Niet online
la_fusion schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:46:
De reden waarom ik niet direct zelf een circuit auto wil kopen is dat ik dat dan gewoon graag zelf wil doen. Vandaar ook de tijd 2-3 jaar ervoor. Vooral in het begin nog standaard houden maar daarna ombouwen.
Een fun/ semicircuit auto opbouwen kost geld. Zelfs met goedkope coilover troep en andere prul. Een auto kopen die voor 80% klaar is, is een van de betere opties en vaak zit er dan beter materiaal onder als je zelf had gekocht. Overige 29% is voor revisie van schokdempers en persoonlijke aanpassingen, 1% omdat het nooit afkomt.

Zo te horen is het dromen en project wat nooit af komt of zelfs nooit van de grond komt.
Dromen moet je snachts in bed doen. ;)

• 418O2
Waarom geen e30?

Als je een e30 325i M-Tech hebt, kan je al racen... Je zal de veiligheidsdingen nog even moeten aanpakken (kooi e.d., zoals hierboven al genoemd), maar technisch is de auto race-klaar.

• !null
  • Laatst online: 20-11 22:12
Ik zou niet voor een 944 Turbo gaan. Die kan je waarschijnlijk net aan betalen oid. Misschien ook niet, maar er komen iig veel meer kosten bij aan onderhoud en reparaties. Het is gewoon een dure wagen. Daar krijg je wel veel meer voor terug dan bij een Peugeot Gti maar goed. Als de juiste velgen en banden onder die 944 zitten dan ben je voor een setje banden al 800 eu kwijt.

Met die 205 kan je alles simpel en goedkoop houden. En dan kan je zelfs nog eens een blok in de soep draaien en laten vervangen, ben je nog lang niet aan de kosten van een 944 (turbo).

Overigens zijn er wel goedkopere RWD bakken. De MX5 doet het bijzonder leuk op het circuit ook al vinden sommige hem underpowered. Je kunt ook nog kijken naar een MR2, maar die is wel wat moeilijker in de bochten, al valt dat ook wel te leren.

@Catch22, wat is er speciaal aan een M-tech waardoor je kunt racen?
Ik race (lees: vrij rijden) ook gewoon met mijn volledig standaard Toyota's. Rolkooi zou opzich welkom zijn maar daarvoor rij ik niet genoeg. Ik rij dus uit hobby he.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 31-08-2010 10:20 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Of anders een Starlet KP6 + 4AGE = win

Vaak bu'j te bang!

• !null
Uberhaupt, iedere auto met een 4A-GE als standaard motor is een leuke circuit bak.

• 418O2
!null schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:18:
@Catch22, wat is er speciaal aan een M-tech waardoor je kunt racen?
Ik race (lees: vrij rijden) ook gewoon met mijn volledig standaard Toyota's. Rolkooi zou opzich welkom zijn maar daarvoor rij ik niet genoeg. Ik rij dus uit hobby he.
Harder onderstel, scherper sturen enzo... Andere uitlaat.

• 911GT2
Jongens even serieus een 944 is duurder in onderhoud, ja!

Mijn S2 heeft net een grote beurt gehad, 1550 euro. Daar zijn echter wel grote dingen aan gedaan, ik denk dat als je zelf handig bent je een beurtje voor ongeveer 500 wel moet kunnen halen.

Maar die prijzen die ik hier voorbij zie komen slaan nergens op! 800 euro voor banden hallo? autobandenmarkt.nl/ zegt bijvoorbeeld voor een setje 600 euro 205 voor en 225 achter (17" wat trouwens niet standaard is, dat is 15 of 16) en dat zijn dan echt geen b-merken. Daarnaast is er op de duitse en engelse e-bay veel te krijgen voor schappelijke prijzen.

Verder ben ik het eens dat de 205 zeker een goedkope en leuke optie is. Maar totaal niet te vergelijken met de 944.

De 205 is volgebouwd voorin? Ik denk dat de Turbo niet veel beter zal zijn ;)

@ TS: ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om een keertje langs te komen. (ik heb wel een S2 ipv een turbo, maar kwa prestaties scheelt dat niet veel met een (vroege) turbo).

Chassis en 'kwetsbare punten'zijn muv de turbo zelf nagenoeg gelijk dus daar kan ik wel behoorlijk wat over vertellen.

• !null
Die 800 euro voor een banden set is met 17 of 18 inch en 255 breed rubber :)
Dat had een vriend van me op z'n 944, hij daarbij de witte Porsche velgen, ik dacht dat deze bij de snellere 944 versies hoorden.
418O2 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:50:
[...]

Harder onderstel, scherper sturen enzo... Andere uitlaat.
Tja, er is altijd wel een auto sneller door de bochten. Zolang je maar een enigzins sportief onderstel hebt is het prima toch? Het kan altijd beter. Maar je kunt het ook gewoon betaalbaar houden.

• la_fusion
Ik heb zelf al in de 944 Turbo gereden dus hoe dat is weet ik wel ;) De turbo zit voor ook goed vol!

Overigens is de MR2 ook al in gedachte geweest. Probleem is daarmee dat ze vaak een stuk prijziger zijn. Niet erg natuurlijk maar zoals gezegd wil ik er initieel niet gelijk meer geld tegenaan gooien.

• 418O2
!null schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:27:
[...]

Tja, er is altijd wel een auto sneller door de bochten. Zolang je maar een enigzins sportief onderstel hebt is het prima toch? Het kan altijd beter. Maar je kunt het ook gewoon betaalbaar houden.
Dat klopt, maar je koopt dan een auto die gewoon errug lekker stuurt en hard rijdt, voor een leuk bedrag. Daarbij zijn er plenty onderdelen en is het niet echt rocket-science allemaal.

• _Drake_
la_fusion schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:32:

Overigens is de MR2 ook al in gedachte geweest. Probleem is daarmee dat ze vaak een stuk prijziger zijn. Niet erg natuurlijk maar zoals gezegd wil ik er initieel niet gelijk meer geld tegenaan gooien.
d:)b
http://auto.marktplaats.n...r2-aw11-supercharged.html?

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

• !null
_/-\o_

Mooie prijs voor een geweldige auto. Lijkt in zeer goede staat te verkeren en wat zal dit ding belachelijk hard gaan zeg. 175pk en een berg koppel (supercharger) op 1000 kilo.

• 911GT2
Tja en alle kleurverschillen in de lak nemen we op de koop toe? ;)

• _Drake_
Iets met hij staat in de regen op de foto.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Zo'n ding zou ik dan veel liever hebben dan die 944 of 205 om wat mee te spelen.

leeg

• 418O2
911GT2 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:18:
[...]

Tja en alle kleurverschillen in de lak nemen we op de koop toe? ;)
een rooie auto uit de jaren 80 heeft dat altijd

• Capo
  • Niet online
Prachtige wagen! Als ik de juiste voor ogen heb is de eigenaar een bekende. Toch wel een erge liefhebber en erg sleutelgraag. Ook beetje een 2e KW.

( maar als het de juiste verkoper is, zijn zus was wel normaal O-) )

• la_fusion
Erg leuke wagen daar zeker niet van. Probleem wat ik alleen al snel heb met zo'n auto dat ik totaal niet weet wat ik ervan kan verwachten. Bij beide auto's uit de topicstart heb ik hier een beter beeld van. Vooral omdat ze bekend zijn op een aantal fora en waar ik ook meer over de mensen te weten ben gekomen.

Natuurlijk is dat geen zekerheid maar het weegt toch wel mee in mijn keuze. Wat mij ook al snel opvalt is dat de auto al ruim 2 maanden te koop staat. Niet zo'n groot probleem maar als het echt zo'n super wagen was, was hij m.i. wel al verkocht.

• Capo
  • Niet online
Je weet niet wat je kan verwachten dus blijf je veilig bij je keuzes. Dat geeft kans op verbetering inderdaad, zo kom je nog eens ergens ;) Proefrijden en verdiepen in modellen..

Die auto staat 2mnd te koop omdat het een liefhebbers auto is, verkoop je niet 123.

|:(

[ Voor 9% gewijzigd door Capo op 31-08-2010 19:35 ]

• la_fusion
Capo schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:34:
Je weet niet wat je kan verwachten dus blijf je veilig bij je keuzes. Dat geeft kans op verbetering inderdaad, zo kom je nog eens ergens ;) Proefrijden en verdiepen in modellen..

Die auto staat 2mnd te koop omdat het een liefhebbers auto is, verkoop je niet 123.

|:(
Kan best een liefhebbers auto zijn maar als het echt een superwagen/koopje is dan zou ik verwachten dat hij eerder verkocht is. Natuurlijk geen vereisten maar toch.

Tja verdiepen in de modellen heb ik ook daadwerkelijk gedaan, daarbij is ook de AW11 lang overgebleven hoor. Verder is proefrijden natuurlijk heel logisch, echter ben ik in eerste instantie niet van plan heel Nederland door de rijden om auto's te proefrijden. Voor ik ga proefrijden wil ik graag eerst meer informatie over de auto an sich.

Daarom ook het beperken naar deze 2 auto's maar wellicht blijkt het toch niet 1 van deze 2 te worden. Echter is het op dit moment wel de keuze tussen deze 2.

• Capo
  • Niet online
Veel garen weinig wol.

Zou aanbod van de porsche eigenaar op het forum maar aannemen, dan word alles voor gekauwd en kun je proefrijden en kopen zonder al te veel moeite te doen.

[ Voor 78% gewijzigd door Capo op 31-08-2010 20:47 ]

• la_fusion
Capo schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:46:
Veel garen weinig wol.

Zou aanbod van de porsche eigenaar op het forum maar aannemen, dan word alles voor gekauwd en kun je proefrijden en kopen zonder al te veel moeite te doen.
Dat is wel heel makkelijk natuurlijk om het zo te zeggen, ben er natuurlijk al op proefrit geweest en heb de eigenaar gesproken. Dus van de Porsche ben ik al een stuk meer op de hoogte. Bij de 205 ook al geweest, ook meer over gelezen en gehoord via bekende.

Wat is dan volgens jou the-way-to-go? Want ik begrijp het schijnbaar niet |:(

[ Voor 11% gewijzigd door la_fusion op 31-08-2010 21:23 ]

• Capo
  • Niet online
Als je het nog niet begrijpt is uitleg overbodig. Meerdere hier hebben al tips gegeven om je tot nadenken te zetten.

Ik vraag me af of je uberhaupt tot aankoop overgaat en dan ook daadwerkelijk de auto gaat gebruiken.
Uit veel antwoorden lijkt het bijzonder dromerig.

Succes ermee.

• la_fusion
Capo schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:00:
Als je het nog niet begrijpt is uitleg overbodig. Meerdere hier hebben al tips gegeven om je tot nadenken te zetten.

Ik vraag me af of je uberhaupt tot aankoop overgaat en dan ook daadwerkelijk de auto gaat gebruiken.

Succes ermee.
Er is inderdaad al een hoop gezegd en ook al een hoop over gediscussieerd. Veel van je post zijn duidelijk en helder, andere komen bij over alsof iemand nu al direct moet weten wat hij er over 2 jaar meedoet. Ja dat is misschien dromerig maar het is schijnbaar ook een droom van de expert om zo iemand niet wat duidelijker te woord te staan in welke stappen hij dan zou volgen.

In het begin moet ik mij beter gaan oriënteren en inlezen maar vervolgens moet ik overal maar gaan kijken en proefrijden en als het even kan maar op de harde manier erachter komen dat het niets was? Ik begrijp jou serieus niet. :?

Mochten andere tweakers mij wel het duidelijk kunnen verwoorden, wil ik graag toegeven dat ik met een plank voor mijn kop in dromenland zou zitten :z

Verwijderd

Overal kijken en proefrijden.... dat lijkt me nogal vanzelfsprekend.
Neem iemand mee die wat verstand heeft van auto's , zoek even op wat de bekende problemen zijn en kijk daar naar. Als de auto je dan bevalt dan koop je hem gewoon.
En anders moet je misschien maar een poll opengooien, dan stemmen we wel en dan koop je wat er uit komt. Dat is mijns inziens net zo nuttig als aan een groep mensen die je niet kent, de vraag voor te leggen welke van 2 auto's die wij niet kennen je moet kopen. Om er nog maar van te zwijgen dat je zelf meent al heel wat er van te weten aan de hand van diverse fora en mensen. Dan kunnen wij ook niks voor je betekenen.

Ik zou echter niet voor fwd gaan. Ik heb zelf een peugeot 306 xsi gehad, die had een 120 pk op de voorwielen en dat is al te veel als je gaat voor serieuzer bochtenwerk.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, (onder andere) Honda en Ford weten totaal niet waarmee ze bezig zijn... Hoop vermogen op de voorwielen.. wat denken ze wel niet!

Vaak bu'j te bang!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Als je jezelf een ongeluk moet rukken (aan de handrem) om een paar rondjes dwars te gaan op een rotonde zit de aandrijving niet op de goede wielen.
Belangrijk iets bij een auto die je voor de lol hebt.
Snelheid zit er echt wel in bij die fwd dingen, maar als ik niet fatsoenlijk rondjes kan draaien als het glad is heb ik dr al snel genoeg van.

leeg

• 911GT2
Capo schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:00:

Succes ermee.
Je kan er gewoon niet zo goed tegen dat La_Fusion jouw tips naast zich neerlegt geloof ik. Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Die rijstraket trekt mij ook totaal niet. Dat is zijn goed recht toch? Wie betaald bepaald. Hij had duidelijk in de TS aangegeven dat de keuze uit deze 2 auto's moest komen, toch blijft iedereen (crappy) alternatieven aandragen.

Als je niets toe te voegen hebt, prima, maar begin dan niet over totaal andere auto te praten.

Ik kom op dezelfde Fora als La-fusion en het feit dat jij bij een Porsche kopen niet over 1 nacht ijs gaat is juist te prijzen! Er zijn mensen die dik een jaar op zoek zijn, (ikzelf was een maand of 4 bezig om de goede te vinden) naar de juiste auto. Ik kan me voorstellen dat je al die tijd gewoon die twee opties open hebt staan.

Dat heeft niets met dromen te maken. Dat is juist een overwegen beslissing nemen.

Een haastig gekochte Turbo veranderd vaker wel dan niet in een regelrechte hel en een grote money-pit. Dus goed kijken, rijden, keuren en dan pas kopen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

4x2 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 00:45:
Als je jezelf een ongeluk moet rukken (aan de handrem) om een paar rondjes dwars te gaan op een rotonde zit de aandrijving niet op de goede wielen.
Belangrijk iets bij een auto die je voor de lol hebt.
Snelheid zit er echt wel in bij die fwd dingen, maar als ik niet fatsoenlijk rondjes kan draaien als het glad is heb ik dr al snel genoeg van.
Ja ok, als dat is wat jij leuk vindt :P
Maar een FWD hoeft per definitie niet slecht te zijn voor circuitgebruik. Kijk maar eens naar Honda Integra o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

-tom-562 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 00:24:
Ja, (onder andere) Honda en Ford weten totaal niet waarmee ze bezig zijn... Hoop vermogen op de voorwielen.. wat denken ze wel niet!
Het is veiliger (wat handig is op de openbare weg) en goedkoper te produceren omdat de voorwielen dichter bij de motor zitten.

De meeste auto's worden niet puur op snelheid ontworpen. Ook bij Honda en Ford niet.

/▌

• !null
Wat is hier een crappy alternatief dan?
Want die "rijstraket" (lekker subjectief weer) gaat erg lekker en hard over het circuit, en zal niet onderdoen voor een 944 op het circuit. En zal gemiddeld genomen betaalbaarder zijn in onderhoud en reparatie. Valide alternatief dus.
En zeg me niet dat jij nooit met een 944 aangekomen bent in een discussie die over andere auto's ging.

Het blijven echter twee totaal verschillende auto's. Ja ze doen het beide leuk op het circuit, FWD is misschien ook wat veiliger om mee te beginnen. Zo'n 205 Gti kan je nog eens de vangrail in duwen, dan kun je er nog om lachen (zoals die ene kerel deed die voor m'n neus de vangrail pakte met zijn 205), met een 944 (turbo) ben je toch wel wat zuurder.

Ik heb nog geen argumenten gehoord waarom het de 205 of de 944 moet zijn. En waarom geen andere wagens. Ze liggen nogal uit elkaar, ook qua budget. Ik vind het niet meer dan logisch dat mensen met alternatieven komen. Binnen dit budget (en eisen) liggen een hele hoop leuke auto's.

Als ie nou vraagt tussen de keuze tussen een 205 1.6 Gti of 1.9 Gti, dan ben ik met je eens dat je niet met andere auto's aan moet komen zetten. (wat je wel vaak ziet op fora)
Maar deze topic start neigt wel naar dromerigheid. Sowieso helpt het niet echt om twee totaal verschillende auto's naast elkaar te zetten. Dan heb je het idee dat de persoon in kwestie de verschillen niet goed begrijpt. En dan vaak komt het op de kosten aan.

@TS, wat zal je jaarkilometrage worden, en hoeveel budget heb je voor onderhoud/reparaties? En hoeveel wil je daadwerkelijk gaan circuit rijden?

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Mocht je voor de Porsche gaan, dan kan ik je deze aflevering van Wheeler Dealers aanraden:
Wheeler Dealers Porsche 944 Turbo part 1
Wheeler Dealers Porsche 944 Turbo part 2

• la_fusion
sopsop schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:57:
Mocht je voor de Porsche gaan, dan kan ik je deze aflevering van Wheeler Dealers aanraden:
Wheeler Dealers Porsche 944 Turbo part 1
Wheeler Dealers Porsche 944 Turbo part 2
Zo is er van de 205 GTi ook een mooie Wheeler Dealers :)

Het aantal kilometers dat ik ermee wil gaan rijden zit zo tussen de 5000 en 7500 km per jaar.

De keuze voor deze twee auto's is gebaseerd op wat ik gelezen heb over de verschillende andere auto's die voorgeschoteld worden in combinatie met de prijs ervan. Daarbij heeft de 205 ook nog een soort van emotionele waarde voor mij. Verder vallen voor mij een aantal auto's ook af omdat ik er niets aanvind of niet mee geassocieerd mee wil worden.

Het budget voor onderhoud wil ik in eerste instantie zo groot maken als de auto kost, bij de Porsche dus 5000, Peugeot 1750. Mocht het veel meer gaan kosten dan is het natuurlijk al snel een bodemloze put. Voor de Peugeot zouden verdere kosten voor het verbouwen ook richting de 5000 prima in het budget passen.

Het circuitrijden is nog niet direct bepaald daar ik beide wagens het eerste jaar vooral wil gebruiken om op de normale weg te rijden. Dit om de auto sowieso wat beter te kennen alvorens ik het circuit op ga.

Dan tenslotte klopt het dat de auto's behoorlijk verschillen van elkaar maar er staan bij beide voor- en nadelen bij genoemd en natuurlijk weten jullie niet hoe de auto's er daadwerkelijk aan toe zijn. De vraag is enkel wat jullie zouden kiezen bij de keuze van die 2 gebaseerd op de feiten die in de startpost staan.

• Capo
  • Niet online
911GT2 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:49:
[...]

Je kan er gewoon niet zo goed tegen dat La_Fusion jouw tips naast zich neerlegt geloof ik.
Hahahahaha :z

Gaat erom dat ie niet de moeite doet om zich te verdiepen(behoorlijk lui zelfs, lijkt alsof men alles moet voorkauwen), niet realistisch is over toekomstig opbouwen van auto, onkosten van de porsche, mogelijkheden met de 205, etc. etc.

Dromen met plaat voor zijn kop zoals hij zelf al aangaf.

Maar ik heb in deze discusse niks meer bij te dragen, zonde van de tijd. Dus ook jij succes.

• la_fusion
Capo schreef op woensdag 01 september 2010 @ 13:44:
[...]

Hahahahaha :z

Gaat erom dat ie niet de moeite doet om zich te verdiepen(behoorlijk lui zelfs, lijkt alsof men alles moet voorkauwen), niet realistisch is over toekomstig opbouwen van auto, onkosten van de porsche, mogelijkheden met de 205, etc. etc.

Dromen met plaat voor zijn kop zoals hij zelf al aangaf.

Maar ik heb in deze discusse niks meer bij te dragen, zonde van de tijd. Dus ook jij succes.
Als jij het zo goed weet, vraag ik je nogmaals om dan wel eens uit te leggen hoe ik mij meer moet verdiepen in de auto's dan veel er over lezen en proefrijden.

Hoe bedoel je realistisch zijn over het opbouwen van de auto? Dit zou ik niet in een aantal jaar kunnen doen omdat ik er geen geld voor zou hebben?

Onkosten Porsche kan ik je wellicht nog gelijk in geven.

Mogelijkheden met de 205? Waar ben ik daar er hier op in gegaan? Er is genoeg mee te doen en daar ben ik ook wel van op de hoogte.

Dromen met een plaat voor mij kop zou ik aan willen geven als jij of iemand anders ook daadwerkelijk mij op die punten kunt wijzen of in ieder geval normaal uitleg erop te geven. Schijnbaar is het verkrijgen van kennis als deze magisch ter aarde gekomen. Helaas dat jij vindt dat je niets meer bij te dragen hebt aan de discussie ;w

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

Het is een hobby auto, en een hobby mag geld kosten. Voor mij is een 205 een leuke auto die 10 jaar geleden is afgeschreven, en een Porsche echt een klassieker.

Ik zou lekker voor de porsche gaan, voor zover mijn kennis rijkt is de 944 relatief goedkoop in onderhoud voor een porsche.

Toch zou ik zelf naar een andere auto kijken, idd een oude BMW, of een oude fiat abarth 8) als ik ooit de ruimte heb (lees garage) ga ik op zoek naar een leuke auto voor erbij. Zelf zoek ik het meer in bijvoorbeeld een kitcar lotus7 of als je iets meer uitgeeft een opel speedster (standaard techniek, goedkoop en betrouwbaar)

• _Drake_
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 23:47:

Ik zou echter niet voor fwd gaan. Ik heb zelf een peugeot 306 xsi gehad, die had een 120 pk op de voorwielen en dat is al te veel als je gaat voor serieuzer bochtenwerk.
Dan doe je toch echt iets verkeerd, ik heb zelf de 16v versie gehad met 142pk en dat gaat perfect, de 396 gti-6 staat zelfs bekend als een van de beste hot hatches.

• DaWaN
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

_Drake_ schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:12:
[...]
Dan doe je toch echt iets verkeerd, ik heb zelf de 16v versie gehad met 142pk en dat gaat perfect, de 396 gti-6 staat zelfs bekend als een van de beste hot hatches.
Zal wel typisch zo iemand zijn die ruim voor de apex vol op zijn gas gaat staan, ja dan ga je ondersturen :F
Het zal mij trouwens niets verbazen als zo'n 306 XSi ongeveer net zo snel is op de baan als een BMW E30 325i en ik weet haast zeker dat een 306 GTi-6 er gehakt van maakt

Overigens ben ik het met dit hele verhaal 205 GTi vs 944 Turbo volledig met Capo eens, begin voor jezelf ipv te dromen en te prakiseren eens in cijfers te denken... Ook snap ik niet waarom je eerst vaststelt wat je wilt voordat je naar het aanbod kijkt; als je dingen goedkoop wilt zul je vooral van het aanbod afhankelijk zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door DaWaN op 02-09-2010 22:59 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• la_fusion
DaWaN schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:57:
[...]
Overigens ben ik het met dit hele verhaal 205 GTi vs 944 Turbo volledig met Capo eens, begin voor jezelf ipv te dromen en te prakiseren eens in cijfers te denken... Ook snap ik niet waarom je eerst vaststelt wat je wilt voordat je naar het aanbod kijkt; als je dingen goedkoop wilt zul je vooral van het aanbod afhankelijk zijn.
Ik denk dat er hier toch wel een wat vertekend beeld is gevormd over wat ik wel en niet heb gezien.

Kosten voor circuit racen zijn inderdaad niet volledig berekend. Ombouw ook niet volledig maar wel in ruime lijnen.

Ik heb niet eerst iets vastgesteld en toen naar aanbod gekeken. Zoals meerdere malen gezegd in dit topic heb ik een grote hoeveelheid auto's om verschillende redenen van mijn lijstje gehaald. De 944 en 205 zijn overgebleven met op de 3e plek de MR2. Vervolgens zijn voor mij deze 944 en 205 overgebleven uit de wagens die ik bekeken heb.

Inmiddels heb ik besloten om de Porsche te laten voor wat het is en zaterdag hoor ik of de 205 daadwerkelijk verkocht gaat worden. Verder verwacht ik nog een email van de verkoper, van de MR2 van hierboven, met een paar antwoorden op wat laatste vragen maar als die positief zijn ga ik daar ook nog sowieso kijken.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

la_fusion schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:13:
[...]

Kosten voor circuit racen zijn inderdaad niet volledig berekend. Ombouw ook niet volledig maar wel in ruime lijnen.
Wat kost dan een gecertificeerde tank? En wat kost een gecertificeerde rolkooi?
Is dat inclusief montage? Mag je de montage zelf doen?
Zo kan een rolkooi 300 euro kosten maar ook 3000. Wie zal het zeggen. Hoe ruim wil je de lijn hebben? Gewoon vragen aan mensen die met een 944 racen. De meeste hebben overigens reclame op hun auto. Ga jij dat ook doen? Heb je enig idee hoeveel je zou kunnen vragen voor belettering van pak 'm beet 50x100cm?
(ik ben goed in veel vragen stellen :P)

Maar goed, je gaat voor de 205 wat ik begrijp. Als je ècht in een raceklasse mee wilt doen is het verstandig om te kijken of dat ding überhaupt competatief is. Wordt daar in nld wel mee geraced? in welke klasse?

Zelf zou ik dus altijd voor de 944 gaan omdat dat imho een hele leuke hobbyauto is. Een 205 gti is een veel minder waardevaster object, wat dus ook inhoudt dat als je 'm verkoopt (en de ervaring leert dat dit na 2 of 3 jaar vaak het geval is omdat je dan weer andere prioriteiten hebt), je er geld op zult verliezen. Zeker als je er dure zaken aan gaat verbouwen. Dat geld zal je niet terugzien. Nu heb ik de auto's niet gezien (het topic zou ook veel meer waarde hebben als je goede overzichts- en detailfoto's had geplaatst), maar een 944 turbo voor 5000,- is imho niet duur of de auto moet in zeer slechte staat zijn, terwijl de 205 1.9gti voor 1750 helemaal geen koopje is m.i.
Ook zou ik een veel specialer gevoel hebben als ik in een porsche 944 ga zitten dan in een 205 gti. Niet omdat ik nou zo'n porsche fanboy ben (mijn gedachten spoken altijd door Munchen dus komt mijn gebakje daarvandaan), maar het is gewoon een andere klasse auto, ongeacht de prestaties. De prijs is ook heel anders en het is daarom appels met peren vergelijken.

Misschien als je wilt racen met een 944 is een S2 wellicht sneller dan een vroege turbo.

oh en een 306 xsi is niet verschrikkelijk snel (ook niet traag) of heeft snel last van spinnende wielen in de bochten. Dan moet je er andere banden onder leggen oid. Ik denk dat de 205 gti redelijk rapper is; die is volgens mij heel veel lichter terwijl ze motorisch denk ik vrijwel hetzelfde zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 03-09-2010 00:20 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

mr_petit schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 00:04:
[...]
(ik ben goed in veel vragen stellen :P)
Alleen zijn het geen al te slimme vragen aangezien ie gezegd heeft dat ie gewone circuitdagen wil pakken (waar een gecertificeerde rolkooi bv zelden/nooit verplicht is) en dr niet mee wil rijden in competitieverband.

leeg

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Zelden is wat anders dan nooit vziw; wat slim is laat ik even in het midden.
Iig moet je zoiets uitzoeken wat nog niet gebeurt is.
En als er helemaal geen eisen gesteld worden hoef je ook niets om te bouwen en heb je daarvoor dus geen tijd of budget nodig. Dat strookt niet met zijn intentie.
Daarnaast zegt hij dat:
Ik schrijf dus (specifiek als reactie op die zin) dat het vrijwel helemaal niet berekend is, ongeacht wat hij van plan is (hij schrijft letterlijk circuit racen, dat vat ik op als een race op een circuit. vrij rijden of de ring is dat dus niet). Of hij dat wel of niet gaat doen, doet geen afbreuk aan mijn post, in contrast tot wat jij beweert.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 03-09-2010 01:05 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Als je het topic had gelezen had je deze gezien (die staat overigens meteen na een bericht van jou)
la_fusion schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:46:
Racen voor licentie etc zal er ook zeker niet direct van komen, is ook niet de intentie maar meer de intentie om er eens af en toe het circuit mee op te kunnen. Vrij rijden dagen, Nurburgring, dat soort dingen. Ik weet dat het een hoop geld kost maar daardoor wil ik het ombouw ook over meerdere jaren uitstrijken.
Dat je wel graag een rolkooi wil als je een auto echt als circuitauto hebt, oke, volledig mee eens.
Maar het hoeft dan geen gecertificeerde te zijn.
En je hebt ook niet perse een reesztank nodig en meer van die dingen.

leeg

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Lees gewoon ff mijn post aub.
Je bent zelf kennelijk ook niet al te slim.

• !null
Ik moet zeggen dat ik gewoon met standaard auto's op het circuit rijdt. Aanpassingen aan een auto lonen zeker, maar het is de vraag hoeveel je rijdt.
Plus dat je bij sommige rolkooien ook met helm op op de openbare weg moet rijden omdat je bij een ongeluk een stalen balk kan koppen. Maar dat verschilt natuurlijk per rolkooi.

• 911GT2
mr_petit schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 00:04:
[...]
Misschien als je wilt racen met een 944 is een S2 wellicht sneller dan een vroege turbo.
In ieder geval minder kwetsbaar, maar vanwege de atmosferische motor ook niet meer op te peppen.
!null schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 08:52:
Ik moet zeggen dat ik gewoon met standaard auto's op het circuit rijdt. Aanpassingen aan een auto lonen zeker, maar het is de vraag hoeveel je rijdt.
Plus dat je bij sommige rolkooien ook met helm op op de openbare weg moet rijden omdat je bij een ongeluk een stalen balk kan koppen. Maar dat verschilt natuurlijk per rolkooi.
Daarom moet er ook altijd padding om een rolkooi!

[ Voor 24% gewijzigd door 911GT2 op 03-09-2010 10:58 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Porsche 944T > Peugeot 205GTI. Die auto is echt retestrak én snel. Ik zou 't wel weten ;)

• !null
911GT2 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:55:
Daarom moet er ook altijd padding om een rolkooi!
Ok maar ik betwijfel of dat genoeg gaat helpen als je op de openbare weg (zonder helm) met de wagen op iets stilstaands klapt of head-to-head botsing maakt met een redelijke snelheid. Dan gaat dat stukje padding geen hersenschudding voorkomen, of erger.

Maar goed, als je een circuitbak hebt die vrijwel alleen maar het circuit ziet, dan is een rolkooi toch wel fijn. Wordt de boel doorgaans ook strakker/stijver van.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 03-09-2010 11:06 ]

Pagina: 1