• Piedojng
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zit met een probleem voor het afspelen van hd content gemaakt gefilmd met een nikon coolpix P100. Bij het afspelen van een filmpje verloopt het afspelen niet vloeiend.
Nu is mijn vraag waar het probleem zou zitten en hoe ik dit het makkelijkste kan verhelpen.
Huidige configuratie:

Athlon x2 5000+, radeon hd2400 pro

Afspelen in alle mogelijk mediaspelers heeft hetzelfde resultaat. De cpu belasting is heel hoog, maar neemt de grafische kaart normaal ook geen deel van de belasting over?
Kan het aan drivers liggen of is het nodig om iets te vernieuwen?

alvast bedankt

Feel the fear and do it anyway...

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

nou, je gpu doet helemaal geen zak voor ondersteuning voor je video ;) dat kan die nog niet, dat komt pas vanaf nieuwere kaarten volgens mij.. wat je kan doen is een nieuwere gpu die wel hd content aankan, en/of je cpu nog n stukje overclocken, en een mediacodec gebruiken die het meeste haalt uit uit je huidige cpu (dus multithread en de qualiteit downscaled aan de hand van hoeveel cpu er beschikbaar is, maar welke dat ookalweer was, is me ff ontschoten)

• MonkeySee89
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 14:03
Dat komt door je videokaart en CPU, je kan VLC player downloaden en kijken hoe dat gaat.
HD word pas echt ondersteund vanaf de HD2600pro/XT
@ AlexanderB, volgens mij bedoel je de K-lite Codecpack

[ Voor 16% gewijzigd door MonkeySee89 op 30-08-2010 11:41 ]

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik gebruikte voor mijn Pentium D 3.0 GHz de CoreAVC codec in KMPlayer. Werkte perfect voor het afspelen van 1080p video, wat daarvoor ook haperde.

• Piedojng
welja, als het op een mediaspeler aankomt heb ik de meest gebruikte al getest (vlc inclusief) en qua codec zit die k-lite pack er al op zie ik hier net.
Ik wist niet dat het pas bij de latere kaarten was, dacht dat de 2400 er ook al mee overweg kon. Indien er een upgrade nodig is dan zal de goedkoopste oplossing waarschijnlijk wel een nieuwere graka zijn. Mss eens rondkijken op v&a dan.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:48

D4NG3R

kiwi

:)

Je hebt ook Media Player Classic al geprobeert? Kan zels op een oude PC "licht" HD content afspelen met dat programma.

En ja, acceleratie word pas vanaf latere kaarten ondersteund. Je moet kijken naar UVD2 (Unified Video Decoder 2)

Goedkoop kaartje in de pricewatch welke dit ondersteunt:
pricewatch: Sapphire HD 4350 512MB DDR2 PCI-E HDMI

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Piedojng
het is 1080p, dus valt wel niet onder "licht" waarschijnlijk :) zal dan uitkijken voor een nieuw kaartje, zal makkelijkste zijn veronderstel ik
alvast bedankt voor de uitleg ;)

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Piedojng schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:58:
welja, als het op een mediaspeler aankomt heb ik de meest gebruikte al getest (vlc inclusief) en qua codec zit die k-lite pack er al op zie ik hier net.
Ik wist niet dat het pas bij de latere kaarten was, dacht dat de 2400 er ook al mee overweg kon. Indien er een upgrade nodig is dan zal de goedkoopste oplossing waarschijnlijk wel een nieuwere graka zijn. Mss eens rondkijken op v&a dan.
CoreAVC is (helaas) een proprietary codec en zit dus niet in VLC of KMPlayer of codec packs. Dit neemt niet weg dat deze veel efficienter met de cpu omgaat dan de gratis beschikbare codecs en daarom voor minder krachtige PCs een prima oplossing is. KMPlayer noemde ik alleen maar omdat het daar het simpelste is om in te stellen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52
Piedojng schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:58:
Een ATI 2400(Pro) moet ook voldoende zijn hoor. :)
Check de specs:
ATI Radeon™ HD 2400 Series Overview
Hardware based H.264/VC-1 decoding of Blu-ray™ and HD DVDs
Van belang is inderdaad dat je de juiste codec gebruikt die de hardware juist kan aansturen (DXVA).
Mediaplayer Classic HomeCinema heeft de juiste codecs hiervoor ingebouwd.

Zie ook deze link: Watching H.264 videos using DirectX Video Acceleration (DXVA)
Pagina: 1