• janus_freggel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 13:37
Ik ben op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding om mijn systeem een stuk sneller te maken. op zich heb ik er geen moeite mee om € 100,00 uit te geven, maar als het anders kan en toch een behoorlijke winst te halen is doe ik dat liever.

Vandaar graag jullie advies.

Mijn configuratie:

Case: Thermaltake Soprano
PSU: OCZ GameXStream 600W
Mainboard: Gigabyte GA-P35-DS3R
CPU: Intel Core 2 Duo E6750, met Thermaltake Blue Orb II
RAM: OCZ Titanium OCZ2T800C42G (2x2GB)
GPU: Club3D HD4850 (512MB)
Case fans: 2x Nexus 120mm Real Silent case fan, 1x Nexus 92mm Real Silent case fan
Extra: Zalman ZM-MFC2
Hdd: 2x Seagate Barracuda ES ST3320620NS, 320GB(data geen raid)
Hdd: 2x Western Digital Caviar RE WD3200YS, 320GB (system in raid0)

Draait op windows 7 Ultimate X64

Ik speel soms games als Mass Effect, Crysis, Dragon Age en een aantal MMO games. Liefst speel ik alles op max op 1680*1050 (22")
Verder wordt het systeem gebruikt voor zakelijke toepassingen en daarnaast voor het maken/editten van muziek

Verwijderd

Ik zou alleen maar wat overclocken.
het is met pc's dat het snel gaat met verouderde hadware voor een game.
Ik zou nog zo'n jaar wachten voor upgrade.
Anders kan je wel aan de gang blijven.
Nu is er nog niet speciaals uit waarvan je zegt nou nou dat is een hele vooruitgang.
met sommige games blijf je wel wat problemen houden al heb je een super computer.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2010 19:11 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Aangezien je met muziek bezig bent op je pc zou je, afhankelijk van welk programma je gebruikt, eens kunnen kijken naar een leuke quadcore in de V&A sectie hier. Dit heeft nog wel een performanceboost tov je core2duo.
Een q6600 gaat tussen de 85 en 100 euro de deur uit en je eigen processor voor ongeveer 50 euro. De q6600 is ook prima te overklokken voor wat extra performance boost en je zou dus al met al zo'n 50 euro kwijt zijn voor een leuke upgrade. Geen slechte investering lijkt mij. Dan kan je er zeker nog een tijdje mee vooruit. Succes met je keuze.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01 10:39
Een leuke ssd als opstart schijf, zou ook altijd een optie zijn. Dat met een q6600 en die een klein beetje opvoeren haalt het max uit je huidige systeem ( met jou aan gegeven budget a 100euro ). Je komt wel iets over je budget maar dat zou het probleem niet zijn. Aan gezien je je ssd ook mee kan nemen naar je volgende pc is dat dus altijd een goede investering. die q6600 is als je nog een jaar of ander half jaar wacht eigenlijk 50 euro weg gegooid maar dat is wat je er zelf voor over hebt.

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik zie dat je je systeem ook wilt gebruiken voor maken/editen van muziek, maar er zit niet eens een geluidskaart in! (onboard telt niet, te veel ruis/latency).

Als je met een (muziek) keyboard werkt, samen met bijvoorbeeld VST plugins is een geluidskaart die ASIO ondersteund altijd fijn. Met WDM drivers heb je altijd een redelijke lag tussen het afspelen en het horen van een geluid (100-200 ms buffer) terwijl dat met ASIO meestal rond de 3 of 5 ms ligt. Als je alleen met bijvoorbeeld fruity loops in de piano roll aanklooit is dat niet nodig, dan heeft alles die lag en valt het niet op.

Daarnaast is de E6xxx serie achterlijk makkelijk over te klokken, mijn systeem heeft een aantal maanden stabiel gedraaid op 3.2 GHz (E6600, stock 2.4 GHz) met de stock cooler, kwam niet boven de 80 graden uit, maar toch teruggedraaid omdat het geheugen de hogere FSB niet aan kon, en daardoor er af en toe memory corruption uit voor kwam.

Ook een voordeel van een losse geluidskaart: EAX enzo word dan hardwarematig gedaan, dus heeft je processor minder werk.

• janus_freggel
Ik ga inderdaad nog achter een aparte geluidskaart aan, zit te denken aan een audigy of hoger, welke rond de 15/20 euro tweede hands te krijgen zijn. dus dat zijn de kosten niet.

Zou het zin hebben om mijn videokaart te verkopen, en een HD 5770 ervoor in de plaats te nemen? of wordt de cpu dan uiteindelijk de bottleneck?

SSD heb ik ook aan gedacht, maar die zijn vrij prijzig vind ik vooralsnog, en twee WD's in raid 0 preformed aardig moet ik zeggen.

Verwijderd

HD4850 is niet zo gek trager dat je zegt wauw wat een verschil

Verwijderd

Ik proef een beetje dat je verschillende doelen hebt mbt je PC gebruik en eigenlijk zelf niet weet wat je nu het beste kunt upgraden. Denk dat het verstandig is om te kijken wat je met je PC wilt doen en op basis daarvan de upgrade te kopen. Nu heb je het over een andere videokaart, terwijl je 'soms' games speelt. Wil je professioneel muziek gaan maken dan is een nieuwe CPU veel belangrijker...

Overigens denk ik niet dat je met een goedkope geluidskaart echt veel muziek kunt maken....

• janus_freggel
Wat betreft games:

Ik speel Everquest 2 (jaja nog steeds) waar ik het liefst alles op maximaal zet. daarnaast regelmatig Project entropia (zeker nu de nieuwe engine er is)
En binnenkort ga ik me storten op Final fantasy 14. waar het ook wel fijn zou zijn als ik wat performance had.

Ik heb nu de FSB op 350 gezet, x8 maakt dat 2800Mhz, Ik heb een uur de stress test van Everest laten lopen en de cpu blijft dan hangen op 48 graden. dus dat gaat de goede kant op.

Ik zie wel dat mijn geheugen ook netjes meeklokt en geen fouten geeft, alleen weet ik niet in hoeverre ik mijn geheugen mee kan blijven clocken. of deze uit sync moet zetten.

Wat wel vreemd is is dat de videokaart Idle rond de 80 graden staat. stressed haalt hij dat niet zodra de ventilator aan het werk gaat.

Wat betreft muziek maken, ben ik het met jullie eens. echter maak ik muziek op draaitafels en met gitaar, wat voor mij het belangrijkste is is dat ik het kan opnemen en eventueel wat bijschaven waar nodig. Is hiervoor zo''n speciale geluidskaart nodig?
Pagina: 1