MacBook Pro overleden (artifacts op scherm), waardoor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 19:38
Ik ben er al 99% van overtuigt dan mijn MacBook is overleden, ik hoop van jullie een bevestiging te kunnen krijgen en misschien te begrijpen wat er precies stuk is gegaan. Het gaat om een MacBook Pro 15" Core 2 Duo Model A1211 met een ATI X1600 (de stukke NVIDIAs is net een generatie later) draaiende op Mac OS X 10.6.4.

Ik kwam thuis van een fantastische vakantie uit Zweden naar wat minder fantastisch nieuws, mijn 3,5 jaar oude MacBook Pro stuk. Na 15 minuten normaal gebruik verschenen er opeens rare artefacts op het scherm (veel minder dan op onderstaande foto's maar het zelfde idee) en het hele systeem bevroor. Wanneer de computer nu opstart is het grijze opstartscherm al volledig gevuld met artefacts (zie foto).
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4080/4938480371_42877c0478.jpg

Na het grijze scherm verschijnt even het blauwe scherm (voordat de wallpaper wordt geladen), alle artefacts zijn weg behalve de muis die nu een rechthoekige verzameling van pixels is. Ik kan het artefact dat doorgaat voor muis een paar seconde bewegen voordat het hele systeem vast loopt. Het scherm schiet terug naar het grijs van het opstarten met twee appeltjes. Vanaf een andere Mac werkt bestandsdeling nu wel maar schermdeling niet.

Door shift ingedrukt te houden start de computer "goed" op in save modus (zie foto) alleen zitten alle artefacts er nog in. Alles werkt wat normaal in save modus werkt, door de artefacts is alleen niets meer leesbaar. Er is dus niet op te werken.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4135/4939078650_b8f4c7dee0.jpg

Het probleem begon zondag de 22ste. Ik ontdekte dat als ik in save modus mijn scherm open en dicht deed (sluimer stand) de artefacts verdwenen en ik daarna ook gewoon weer is normale modus kon booten. Daar hielt de computer het dan 30 minuten tot een dag uit tot de artefacts terug kwamen en het systeem bevroor. In normale modus was er niet echt een pijl op te trekken wanneer het probleem weer zou optreden. Soms kon je nauwelijks een webpagina opnemen en een andere boot kon ik een paar uur een 3d game spelen en daarna nog verder werken. Met steeds een reboot naar save mode en scherm open en dicht kon ik de artefacts verwijderen en weer verder werken. Dit was natuurlijke verre van ideaal en hoogstens werkbaar voor de tijd dat ik op een nieuwe MacBook Pro moet wachten.

Zitten de artefacts er eenmaal in dat zitten ze overal van het start scherm tot in single user mode. Mac OS X wil dat ook niet in normale modus starten en ook de Mac OS X setup loopt vast. Op de tweede foto is de mac vanuit single user mode doorgestart en vastgelopen. De witte rechthoek links-boven is de muis. Duidelijk is te zien dat hij delen van het oude scherm, in dit geval de witte tekst op een zwarte achtergrond, zijn blijven hangen.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4140/4938494849_cf4c91a703.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4099/4938495883_64d76eeff0.jpg

Nog een voorbeeld, hier is OS X gestart maar je ziet nog steeds de icoontjes om te booten van een USB-disk (als je alt ingedrukt houd tijdens het opstarten).
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4135/4939077260_ae52e08f4c.jpg

Het probleem zit hem niet in de verbinding naar het scherm of het scherm zelf want de artefacts zijn ook zichtbaar op screen shots en als ik vanaf een ander Mac deze overheem via schermdeling.
Foto:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4082/4939072402_4ffecbf3da.jpg

Screen shot van zelfde situatie:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4134/4939071770_a3346ec2d2.jpg

Nog wat info:
  • Een lange Apple Hardware Test (versie 3A125) komt terug met "geen problemen". De artifacts zitten ook in het Apple Hardware Test scherm.
  • Ik hem mijn HD uit mijn MacBook Pro geschroefd en in een USB behuizing gedaan. Aangesloten aan mijn vaders iMac werk mijn installatie nog perfect.
  • Een paar dagen terug toen de artifacts even weg waren door het save mode trucje hem ik op een extra partitie een clean install van Mac OS X 10.6 gedaan. Hier doet het probleem zich ook voor.
  • Voor meer foto's zie mijn Flickr set: http://www.flickr.com/photos/cyzor/sets/72157624834577972/
Wat denken jullie? Het probleem lijkt van grafisch aard, omdat soms delen van een vorig scherm blijven hangen dacht ik misschien aan het VRAM. Is er een mannier om dit te testen? Google leverde niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al geprobeert om hem aan ene externe monitor te hangen?

Misschien ligt het aan je geheugen, haal eens een latje uit en kijk dan of je hetzelfde probleem hebt(beide even testen ofc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
GPU kapot denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 22:47:
Heb je al geprobeert om hem aan ene externe monitor te hangen?
Ja, beamer in mijn geval. Zitten de artefacts er eenmaal in crasht hij tijdens op opstarten.
Misschien ligt het aan je geheugen, haal eens een latje uit en kijk dan of je hetzelfde probleem hebt(beide even testen ofc).
Nog niet geprobeerd, ga ik morgen uitproberen al denk ik niet dat het daar aan ligt. De Apple Hardware Test teste ook het geheugen en kon daar geen problemen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 13:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik vermoed defect VRAM. Ik heb het ook gehad bij mijn MacBook Pro 17" met X1600, hoewel het probleem van artifacts daar (on)geregeld voorkwam. Tijdelijke artifacts, waren meestal weg na een restart. Uiteindelijk is het logicboard wel vervangen o.w.v. een defecte DVI-poort. Sinds het nieuwe logicboard geen problemen meer gehad met artifacts. Dus ik vermoed dat bij het vorige het videosysteem een beetje brak was geworden, alsook bij de jouwe. Helaas niks aan te doen :( .

Off-topic: Ik vind het leuk dat je Nighthawks van Edward Hopper als achtergrond hebt. Heb ik ook een hele tijd gehad. Mijn lievelingsschilder :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
Lorefice schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 22:55:
Ik vermoed defect VRAM... Uiteindelijk is het logicboard wel vervangen o.w.v. een defecte DVI-poort.
Ik vermoede ook al defect VRAM. Artefacts zitten ook op screenshots en zijn zichtbaar bij schermdeling vanaf een ander Mac dus ik denk niet de DVI poort. Mijn MacBook is over de 3 jaar van Apple Care heen helaas (dat kon ik er heel goedkoop bijnemen als student). Nieuwe Logic Board is $600 bij iFixit. Dat wordt dus een mooie nieuwe Core i5/i7 unibody (helaas).
Off-topic: Ik vind het leuk dat je Nighthawks van Edward Hopper als achtergrond hebt. Heb ik ook een hele tijd gehad. Mijn lievelingsschilder :) .
Erg mooi schilderij inderdaad :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyzor op 29-08-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even op ebay kijken voor een logic board en anders al je onderdelen zelf verkopen op eBay. Levert nog genoeg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Ik heb het zelfde probleem gehad, apple heeft kosteloos het logicboard vervangen, zelfs ruim na de garantie periode! Ik zou dus even langs een service center gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ati kaarten kunnen ook stuk gaan?! :P lijkt me inderdaad defect videokaart geheugen aan de symptomen te zien, zou eens garantie proberen zoals Rmanen al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou zeggen of een kapotte GPU, of een oververhitte (al lijkt me dit onwaarschijnlijk aangezien het probleem al optrad na 15 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vergelijkbare artefacts heb ik ook eens gehad, was toen met een windows bak en een ATi 9800. Werd toen (ook al ruim na de garantieperiode) gratis door ATi vervangen, valt misschien ook bij Apple te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
Bedank voor jullie reacties
Rmanen schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:31:
Ik heb het zelfde probleem gehad, apple heeft kosteloos het logicboard vervangen, zelfs ruim na de garantie periode! Ik zou dus even langs een service center gaan.
Ging dat niet om een NVIDIA die hebben namelijk een verlengde garantie gekregen. Ik ben bij de MacHouse in Amsterdam langs geweest en die raden mij zelf af om hem in te nemen. Je betaald onderzoekkosten voor een voorspelbaar "Logic board moet vervangen worden" advies. Ondertussen is er al een mooie nieuwe MacBook Pro 15" Core i7 naar mij onderweg, thank god voor de Apple on Campus van de UvA.
Pagina: 1