XXODD 860tnu hardwarefouten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42
Tl;dr versie
Mijn laptop geeft fouten die lijken te duiden op hardwareproblemen, echter vertrouw ik de harddisk ook niet. Is mijn laptop dood aan het gaan?

Lange versie
Door een aantal fouten ben ik me gaan afvragen of mijn XXODD laptop hardwarematig nog in orde is. Ik kan af en toe een BSOD krijgen met foutcode 0x0000004f, en die kan ik maar op één manier reproduceren: In cmd van Windows ftp of een oneindige ping starten en dan met het kruisje (niet met Ctrl+C) het venster sluiten. De BSOD komt niet altijd voor, maar heb ik wel alleen maar kunnen produceren op deze manier. Zoeken op Google levert twee resultaten op. Dit suggereert problemen met de netwerkkaart, al denk ik zelf aan driverproblemen.

Ik kon niet met Ctrl+Alt+Del rebooten, dus ik heb de laptop uitgezet en weer aangezet, en toen werd ik verast met deze mededeling (c000021a):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LD7FfUDcpR66MQ1FwalcwNJ5/full.jpg
Ook weer laptop uitgezet en weer aangezet, en weer dezelfde melding. Hierna in veilige modus geboot en daarna weer reboot en de melding was weg en hij bootte zonder problemen door.

Ik heb daarom maar besloten om met HD Tune een error scan te starten. Alle vakjes waren groen, maar de speed map (die bijhoudt hoe snel iedere sector wordt gelezen) geeft interessante resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8MqiXCQn5f2g4pNOlR9V3m5V/full.png
Voor de mensen die het niet kunnen zien, heb ik het contrast wat verhoogt. Je ziet dat de scan verre van egaal is zoals je wel in bijvoorbeeld de manual van HD Tune ziet.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tyf61CwhctT1fxe9o1WGOLxH/full.png

En dan heb je de SMART waardes, waarvan ik niet helemaal weet hoe ik ze moet interpreteren. Voornamelijk 'seek error rate' en 'hardware ECC recovered', die bij deze laptop en harddisk, die nog geen jaar oud is al veel hoger (bijna 10x) is dan mijn harddisks in mijn desktopcomputer die al meer dan twee jaar oud zijn.

Mogelijk gerelateerde eigenaardigheden
Mijn laptop bluetooth bugt, transfers met mijn Android telefoon worden rond 80% afgebroken, transfers met mijn Symbian telefoon gaan moeizaam, als ik mijn BT muis aanzet voordat ik de bluetooth van mijn laptop aanzet moet ik de muis opnieuw pairen, laptop en een andere Ubuntu PC hier in huis zien elkaar niet via BT.

Specs van de laptop:
XXODD 860tnu
Intel Core 2 Quad Q9900
NVIDIA GTX260M
Realtek netwerkchip

Omdat het een laptop is, en ik geen idee wat door wat veroorzaakt wordt plaats ik het in CSL. Misschien worden de fouten in Windows door hardwarefouten veroorzaakt of komen al de symptomen door de harddisk die misschien slechter functioneert dan SMART laat blijken. Wie het weet mag het zeggen, is er iets dood aan het gaan?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Sebazzz schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:25:
Tl;dr versieMijn laptop geeft fouten die lijken te duiden op hardwareproblemen, echter vertrouw ik de harddisk ook niet.
Test de schijf ook eens met (de dosversie van) Seatools.
Alle vakjes waren groen, maar de speed map (die bijhoudt hoe snel iedere sector wordt gelezen) geeft interessante resultaten:
[afbeelding]
Houdt er rekening mee dat je de test nu uivoert vanuit een draaiende Windows die ook continu met de schijf bezig is, misschien beinvloed dat deze test behoorlijk.

• Sebazzz
Om even een kick te geven, vannacht heb ik een poging gedaan om de schijf te klonen met CloneZilla, dit ging vorige keer (4 weken) goed, maar deze keer had ik allemaal IO errors bij de tweede partitie. Ik backup nu even via Acronis. SMART status van de harddisk is nog steeds goed. Kan het zijn dat SMART ook faalt in het detecteren van fouten?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Smart status zegt lang niet alles.
De meeste defecten die ik meemaak met HDD's (vooral WD de laatste tijd) is dat de pcb met daarop de controller in de war raakt. Je krijgt dan waardes zoals temp. 99.9 graden, maar de hdd komt wel goed uit een fouttest.

Zelfs geen badsectors zichtbaar tot op het moment je data naar de hdd schrijft, die komt dan corrupt aan omdat de controller niet meer goed werkt. (vervolgens krijg je wel badsectors in hdtune) Maar, Smart geeft nogsteeds een 100% goede hdd aan.

Heel korte vraag, heb je al een andere harddisk geprobeerd? Wat gebeurt er als je hem opnieuw installeert?

• Sebazzz
Ik heb geen andere harddisk tot mijn beschikking van die grootte en formfactor. Bedoel je met opnieuw installeren opnieuw aansluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 09-09-2010 12:01 ]