Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop DC jack voeding vervangen vraag

Pagina: 1
Acties:

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 18:03
Ik heb van een Fujitsu laptop de dc jack van de voeding eruit gesoldeerd omdat deze stuk was.
Hierna kwam ik er pas achter dat het niet zo makkelijk was om hiervoor dezelfde te bestellen.
nu heb ik een iets ander type model besteld als de originele, verschil zit hem niet in de grote maar heb de pootjes een beetje moeten verbuigen zodat alles netjes in de gaatjes paste.
Nu is mijn vraag kan ik dit geheel zomaar weer zo solderen op het mobo en daarmee bedoel ik kwa plus en min polen. Zit hier nog verschil in of is dit altijd universeel bij een dc jack?

Rondom de jack zit een ijzeren "kooitje" met hieraan 4 pinnen (ik denk dat dit allen de min is. En aan de onderkant zit op 2 plekken een pin (en dat zijn denk ik beiden de plus).

Op het moederbord zitten dezelfde gaatjes maar dus allemaal net niet hetzelfde als bij deze jack maar uiteindelijk wel passend met wat vouwerk.

dus kan ik nu gaan solderen zonder problemen?

Ter info een plaatje van de dc jack:
Afbeeldingslocatie: http://www.almedo.nl/image.php?type=P&id=342

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32
Rondom de jack zit een ijzeren "kooitje" met hieraan 4 pinnen (ik denk dat dit allen de min is. En aan de onderkant zit op 2 plekken een pin (en dat zijn denk ik beiden de plus).
Weet je dit heel zeker? Denk eerder dat eentje de - en de ander de + is. Mogelijk is de mantel aangesloten maar kan ook zijn dat deze soldeercontacten alleen voor de stevigheid zijn. Maar meestal kun je aan de buitenkant van de connector wel zien naar welk contact een pootje loopt. Meet ze desnoods even door met een multimeter.

[ Voor 87% gewijzigd door Nielson op 29-08-2010 19:18 ]

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:05
ikzelf heb dit gehad met een asus laptop maar heb er tot nu toe lees al een half jaar geen problemen mee gehad hij laad gewoon op

PSN: McMillan0984

• DeMuts
Nielson schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 19:15:
[...]
Weet je dit heel zeker? Denk eerder dat eentje de - en de ander de + is. Mogelijk is de mantel aangesloten maar kan ook zijn dat deze soldeercontacten alleen voor de stevigheid zijn. Maar meestal kun je aan de buitenkant van de connector wel zien naar welk contact een pootje loopt. Meet ze desnoods even door met een multimeter.
een multimeter heb ik zo niet voorhanden maar als het zo is dat deze pinnentjes altijd dezelfde functie hebben dan vrees ik nergens voor.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

hoi DeMuts

ik zie dat je de DC jack hebt ontvangen :)

kijk op je foto kan je het duidelijk zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/25/1282745696-460.jpg

het zwarte ding links van waar je jack origineel zat is een ompoolbeveiliging, dat is eigenlijk gewoon een diode die in doorlaat staat als je per ongeluk je + aan de - van je laptop zou hangen. dus indien je verkeerd bent wordt je adapter kortgesloten en springt hij uit.

dus het pinnetje dat op PCN1 komt is je + pool en het middenpinnetje van je jack (wat er dus achteraan uitkomt). de rest zijn je minpolen ;)

gewoon solderen die handel het is klopt allemaal hoor.
op de foto zie je duidelijk dat het pinnetje op de onderkant van je blokje zit ook een minpool moet zijn, het achterste dat uit je blokje komt is je pluspool.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• DeMuts
En om alles af te kunnen sluiten kan ik iedereen mededelen dat ik het blokje erop heb zitten en alles weer naar behoren werkt!
Ik vond het al heel wat dat ik vroeger de condensators van me oude moederbord heb kunnen vervangen en nu weer een mijlpaal erbij mbt openen van een laptop en hem weer werkend in elkaar krijgen, ik ben trots op mezelf.

Iedereen bedankt voor alle adviezen en dit topic mag op slot.
Pagina: 1