Hdd 24-7 aan laten staan

Pagina: 1
Acties:

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:54
Hallo mede tweakers

ik heb al eens flink op onze grote vriend gezocht maar kan geen concreet antwoord vinden.

mijn vraag is dan ook als volgt

is het wel gezond om voor een 2,5" hdd 24/7 aan te laten staan?
of zijn deze er niet voor gemaakt.
(en waarom een 3,5" schijf wel?)

ik hoop dat ik hier een antwoord op krijg.

PSN: McMillan0984

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Hier draait al 50dagen een 2.5" schijfje en een zooitje 3.5".. Enterprise is meer getest / gemaakt hier op, maar in princiepe kan het geen kwaad, behalve dat hij harder slijt ;)

• Clavat
hoezo zal die harder slijten dan?

want het is toch hetzelfde princiepe als een 3,5" schijf alleen kleiner..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sterker nog, het is beter voor een schijf om continu te draaien dan continu up en down te spinnen. Maar een beetje hdd overleeft z'n economische levensduur vrij gemakkelijk, dus daar hoef je je niet zo heel erg druk om te maken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Een 3.5" schijf zal ook harder slijten als je hem 24/7 aan laat staan IPV bijv 8u per dag. Maar alsnog zal de levensduur (Mits er niet zomaar iets kapot gaat) gewoon 5+ jaar blijven.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Clavat schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 16:00:
hoezo zal die harder slijten dan?

want het is toch hetzelfde princiepe als een 3,5" schijf alleen kleiner..
Uhm je snapt me verkeerd een HDD heeft zoveel draaiuren (zoek maar op) maakt niet of het een 2.5" of een 3.5" is.. :P
Terw_Dan schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 16:01:
Sterker nog, het is beter voor een schijf om continu te draaien dan continu up en down te spinnen. Maar een beetje hdd overleeft z'n economische levensduur vrij gemakkelijk, dus daar hoef je je niet zo heel erg druk om te maken.
dat ook nog ;)

[ Voor 34% gewijzigd door DJ-Visto op 29-08-2010 16:03 ]

• Clavat
5+ maak er bij sommige maar al 10+ van vooral een IDE schijf
maar dat als een schijf continu draait beter is wist ik.

maar omdat ik aan het experimenteren ben en dacht van niet dat ik dadelijk na een week de schijf naar de klote help wat een beetje jammer is dacht ik vraag eens of het wel goed voor zo'n schijfje is.
ja hij is wel stiller haha

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-02 17:23
Een harde schijf slijt van twee dingen: opstarten en draaien.

Als je een harde schijf vaak start zullen de motortjes en de servos sneller slijten dan als je hem vol-continue uit laat staan.
Ook zal een harde schijf sneller slijten als je hem laat draaien ipv vol-continue uit.

Het verschil tussen 2,5" en 3,5" is dat de eerste minder stroom gebruikt dan de tweede.
Een enterprise schijf kan beter tegen lang draaien en vaak starten omdat deze wat lomper is gemaakt dan een standaard schijf. Hier betaal je dan ook voor.

Kijk voor een duidelijk idee eens naar de Seagate Momentus en Seagate Constellation schijven. Beiden zijn 2,5" 7200rpm. De ene is voor consumenten en de ander voor enterprise gebruik.
De 3,5" vergelijking zou ik dan tussen een Seagate Barracuda en een Seagate Constellation ES doen.

Een 2,5" schijfje gebruikt ongeveer 1 Watt tijdens idle gebruik. Een 3,5" schijf neemt zo'n 8 Watt. Het verschil in stroomkosten gebaseerd op 24/7 idle gebruik is dan 14 euro per jaar.

Mijn advies: koop lekker een standaard 2,5" schijfje en zorg voor een goede backup.

while (! ( succeed = try ()));

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mij lijkt dat koeling ook wel een belangrijke rol speelt wanneer je je schijf 24 uur laat draaien maar ook weer afhankelijk natuurlijk van hoe zeer een schijf gestressed word.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007

AlexanderB

7800 rpm

laat de schijf lekker tussen de 35 en 40 graden worden en dan zal hij het langst meegaan. boven de 50 gaan ze snel dood, onder de 30 ook.
Pagina: 1