Windows 7 -> herinstalleren/formatteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix72
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 12:05
Goedemorgen,

Ik heb een computer die ik helemaal wil resetten, progjes eraf en windows 7 weer installeren.
Er staat op de website van windows dat je dan ergens in het configuratiescherm moet drukken en
dan windows 7 opnieuw kan installeren. Ik vraag nu af of alles wat er in de hele pc is gebeurd dan wordt gereset.
Is het zo dat alle drivers, alle biosinstellingen en alle andere dingen worden verwijderd of is dit niet het geval?
Ook vraag ik me af wat er gebeurd als je de hele harde schijf formatteert. Wordt dan alles gereset, ook op je bios
of moet je dan iets anders doen?

Mvg

Marnick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 14:57
Ligt eraan wat voor installatie je hebt. Wanneer het een recovery cd is zullen de drivers etc. automatisch weer geinstalleerd worden. Wel ben je alle gegeven op je C: schijf kwijt. Meestal (lees meestal) blijven de gegevens op de andere schijven behouden.

Wanneer je gewoon een losse installatie van Windows 7 hebt zul je de drivers opnieuw moeten installeren welke niet automatisch door windows herkent worden.

Bios instellingen hebben niks met je OS te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix72
Vielen dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ook vraag ik me af wat er gebeurd als je de hele harde schijf formatteert.
Deze vraag doet mij denken dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Het lijkt mij verstandiger om iemand op te zoeken die wel iets van computers af weet en hem of haar een herinstallatie te laten uitvoeren.

Ook de opmerking dat je Windows opnieuw kan installeren vanuit het configuratiescherm doet mij dat denken. Dat kan namelijk niet. Hooguit kun je een systeemherstel laten uitvoeren. Systeemherstel is geen herinstallatie.
Misschien dat er fabrikanten zijn die zelf een optie aan het configuratiescherm hebben toegevoegd om een herinstallatie te starten, maar Windows zelf biedt deze optie niet.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix72
Teraarsist, bedankt voor je antwoord..... althans, je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag:
Wat gebeurt er als je de hele schijf formatteert. Ik dacht dat je dan alles wist wat je hebt OS en drivers. je wist toch gwn alles op je hele computer als de formatteert?

Mvg

Marnick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Schijf formatteren is alle data die erop staat verwijderen. Dus als je er mee wilt opstarten, krijg je niets dan een schijf fout omdat er geen besturingssysteem op staat. Je BIOS instellingen hebben daar niets mee te maken, deze worden in een chip op het moederbord opgeslagen, niet de hdd.

Aan je vragen te zien lijkt het, zoals eerder is aangegeven, dat je absoluut geen idee hebt hoe een computer werkt. Lees je eens in hoe het allemaal in elkaar steekt en werkt, wat een Besturingssysteem is en doet en nog veel meer van dit soort basis informatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix72
Maar als je je harde schijf formatteert en daarna installeer je Windows 7 en alle drivers weer, dan is het toch goed. Althans, dat was waarom ik deze vraag had gesteld, omdat ik van plan was de schijf te formatteren en daarna windows 7 weer opnieuw te installeren.

Mvg

Marnick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan prima, je hebt dan idd een schone installatie met de driver versie die je dan installeert. Je begint dus met een schone lei.

Overigens heb je dit topic op de verkeerde plek gezet, het kon beter in Windows Clients ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix72
Okay, volgende keer zal ik eraan denken.

Vielen Dank.

Om dit verhaal nog even een staartje te geven:

Ik heb opgevangen dat als je je harde schijf formatteert dat je dan eventuele virussen niet perse
gedeleted hebt. Elke opmerking hierover is welkom.

Mvg

Marnick

[ Voor 66% gewijzigd door Marnix72 op 29-08-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 20:26

GQAH

King Tux

Marnix72 schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 18:07:
Ik heb opgevangen dat als je je harde schijf formatteert dat je dan eventuele virussen niet perse
gedeleted hebt. Elke opmerking hierover is welkom.
Marnix72, wanneer jij meerdere schijven hebt dan alleen de C schijf (die je gaat formatteren). Dan bestaat de kans, wanneer je een eventuele virus op bijv. je D schijf hebt staan, dat deze gewoon weer terug komt na een herinstallatie van Windows 7.

Ik zou eerst even je andere schijven op virussen gaan controleren door middel van een virusscan. Mocht hier uit blijken dat je wel een virus op je andere schijf hebt staan, kun je deze handmatig verwijderen. Daarna opnieuw Windows 7 erop en je begint echt met een schone lei.

Succes ! d:)b

GQAH - Good, Quick and Helpful

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:18
Denk eraan dat alles dan verdwijnt.
Op de C schijf staan meestal ook je documenten, mails, instellingen etc.

Maak een backup voordat je begint!!!!

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 20:26

GQAH

King Tux

h.edink schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 22:35:
Denk eraan dat alles dan verdwijnt.
Op de C schijf staan meestal ook je documenten, mails, instellingen etc.

Maak een backup voordat je begint!!!!
Dat lijkt mij wel handig inderdaad.
Maar ik neem aan dat hij zelf ook zo slim zou zijn om een Back-Up te maken.

GQAH - Good, Quick and Helpful

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix72
Haha, bedankt voor de tip.
Voor het geval ik het vergeten was, zou het handig zijn geweest.
Maar inderdaad, ik heb al een backup gedraaid.
Nou, ik denk dat ik met al dit advies wel een eindje kom, bedankt.

Mvg

Marnick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
En na het invoeren van je legale Windows 7 serienummer, dien je deze na de installatie nog wel te activeren via de telefoon. (geautomatiseerd telefoonsysteem)

Vergeet dit niet te doen na afloop. ;)

Het Win7 serienummer vindt je vaak aan de achterkant van je pc (een stickertje) of op een stickertje op de onderkant van je laptop.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41

DeTeraarist

#Boots2Asses

Omdat alt-92 je naar dit topic gaat verwijzen, hier even m'n reply die ik voor je aan het maken was :p
Je weet intussen wat formateren is? ;)

Je kan vanuit de windows installatie de partitie formateren (sterker nog, dat is de eenvoudigste manier, je kan immers je systeem schijf niet formateren als deze in gebruik is).
Omdat je tijdens de installatie niet vanaf de harde schijf opstart, maar vanaf de DVD, heeft de virusscanner geen verdere invloed op het proces.

Maar nogmaals, misschien is het verstandig om iemand mee te laten kijken, of het zelfs voor je uit te voeren. Deze persoon kan dan ook nog even over je harde schijf heen wandelen en bijvoorbeeld backups maken van instellingen, savegames en weet ik wat, welke niet in je gebruikersmap staan of niet zichtbaar zijn. Zo is er bijvoorbeeld een map "%APPDATA% welke een ontiegelijke hoeveelheid aan data kan bevatten, die je leven op de pc een stuk eenvoudiger maken als je die simpelweg terug kunt kopieren(NB: niet voor elke applicatie gaat dat op). Neem bijvoorbeeld Firefox, die slaat je profiel op in deze map. Google Chrome wordt zelfs standaard in deze map geinstalleerd.

Niet dat een herinstallatie iets engs is hoor, maar het zou zonde zijn als je volgende post iets is als "Instellingen/Data/WeetNietWat kwijt, wat nu?".

Maar als je zeker bent van je zaak, dat je van alles een backup hebt gemaakt zou ik zeggen, ga er voor! Elke ervaring is er weer eentje meer. :)

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

En zet ajb niet overal Mvg en je naam eronder ;) dat is niet nodig op het forum...

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Pagina: 1