• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hey Tweakers,

ik ben door de hangen en opstartproblemen troubleshooter heen geweest met dit probleem, en als ik die moet geloven is het tijd om garantie te claimen, maar dan wil ik toch graag een second opinion. Het volgende:

ik was een systeempje aan het bouwen om te verkopen, de setup moest als volgt worden:

MoBo: MSI 770 G45
CPU: Phenom II x4 b55 (unlockede 555) met Scythe Mugen 2
RAM: Samsung 4GB 1333 9-9-9-24
GPU: MSI 3870x2 OC 1GB GDDR3
PSU: OCZ StealthXstream 600W

Dit heeft zonder problemen een paar dagen gedraaid. Omdat ik nog op de harde schijven moest wachten, besloot ik een Phenom II x6 T1090 op het bordje te testen. Ik was een beetje onzeker of de enkele 4 pins aansluiting waar dit bordje over beschikt voldoende prik aan de Thuban zou leveren, maar hij stond bij MSI op de lijst van door dit bord ondersteunde CPUs, dus ik heb het gewoon geprobeerd. Voor de zekerheid heb ik ook een Silverstone Decathlon 850W PSU aangesloten ipv de 600W OCZ.

Dit draaide een paar dagen helemaal prima. Toen ben ik met de T1090 gaan overclocken. Ik begon op 3,8Ghz door de multiplier op 19x te zetten, bij een voltage van 1,4V en verhoogde de NB naar 2400MHz met een voltage van 1,2V. Omdat deze CPU 4Ghz heeft gedraaid op 1,45V leken me dat geen onveilige waardes. Verder had ik alle storende ellende zoals spread spectrum, AMD Cool 'n Quiet, Turbo Core en Unlock CPU Core (die nog aanstond vanwege de 555) uitgezet.

Toen ik aan het stressen ging met Prime95 viel het hele systeem ineens uit. Geen BSOD gevolgd door reset, maar boem uit klaar. En hij gaat ook niet meer aan. Het on/off knopje ontlokt geen enkele respons meer aan het systeem, alleen wanneer ik de stroom er helemaal af haal voor een seconde of 20, die er weer op zet en dan probeer het systeem aan te zetten, is er een schokje van beweging in de GPU fan, en daarna niets meer.

Opvallend detail is dat wanneer er stroom op het systeem staat, USB devices kennelijk wel prik krijgen. Ik heb zo'n Sweex muis met ledjes erin, en die geeft nog steeds licht zodra je de spanning op het systeem zet.

Aldus opstartproblemen troubleshooter is dit hoogstwaarschijnlijk een kortsluiting. Helaas was ik zo verkouden als wat toen het gebeurde, dus heb ik geen brandlucht kunnen ruiken, als die er is geweest. Verder lijkt het hem in het bord te zitten, omdat het systeem nog steeds niets doet wanneer ik de 600W OCZ aansluit ipv de Silverstone. Ik kan me tenslotte moeilijk voorstellen dat de overclock de boel heeft opgeblazen, maar wat dan wel?

Hoe ga ik verder? Aan welk onderdeel heeft de kortsluiting het waarschijnlijkst gelegen? Ik begin zelf die voeding sterk te verdenken, omdat een ander moederbord dat ik al meer dan een jaar had inmiddels ook RMA is gegaan (zij het met andere klachten) na het gebruik van die Silverstone voeding. Maar kan ik nog iets testen? Of is het verstandiger het bord EN de voeding ter RMA op te sturen en te kijken wat Azerty ervan vindt? (met alle kosten van dien)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
De Phenom II x6 T1090 heeft een TDP van 125W, wat ongeveer het hoogste is wat de meeste budget bordjes kunnen hebben. Als je dan ook nog dik gaat overklokken + stressen heb je maar zo kans dat de VRM's hier niet op berekend zijn en 't ze teveel is geworden. Je hebt blijkbaar getest met een andere goede voeding en de orignele cpu en 't bordje werkt nog niet. Kans is dus groot dat 't bordje is overleden en je een nieuwe moet aanschaffen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Het bordje had ik, als een van de weinige componenten in de setup, nieuw aangeschaft. Tijd om hem RMA te sturen dan?

• Nielson
Natuurlijk niet, je draait toch zelf de boel buiten spec?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik betwijfel of de OC de oorzaak is. Als de VRMs die CPU niet aankunnen waren ze er zeer waarschijnlijk al eerder uitgeknald, want ik heb voor de overclock voor de stabiliteit natuurlijk ook getest. Ik wil wel heel graag de PSU uit kunnen sluiten als boosdoener, omdat mn 790FX GD70 ook onder verdachte omstandigheden is heengegaan na aansluiting van dat Silverstone geval...

Stel ik schaf nu weer een nieuw MoBo aan, dat ook binnen een week opblaast, zou een beetje jammer zijn. En is er kans dat zo'n blowout ook andere onderdelen beschadigd?

[ Voor 18% gewijzigd door Singular1ty op 29-08-2010 14:17 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Singular1ty schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:16:
Ik betwijfel of de OC de oorzaak is. Als de VRMs die CPU niet aankunnen waren ze er zeer waarschijnlijk al eerder uitgeknald, want ik heb voor de overclock voor de stabiliteit natuurlijk ook getest. Ik wil wel heel graag de PSU uit kunnen sluiten als boosdoener, omdat mn 790FX GD70 ook onder verdachte omstandigheden is heengegaan na aansluiting van dat Silverstone geval...
Hoe lang heb je die Silverstone voeding? Zat die voeding vanaf het begin op de 790FX GD70? Hoe lang heb je de T1090? Wanneer ben je begonnen met overklokken van die cpu?

Kan zijn dat je beide moederborden door een te hoge overclock de hemel ingeholpen hebt. Een overklok moederbord geeft geen echte garantie, enigste garantie dat ze je geven is dat de 140 watt cpu bij normaal gebruik werkt zonder de mofsets op te blazen. Bij een overklok kan je hier overheen gaan met alle gevolgen vandien.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Die Silverstone voeding had ik 2 weken geleden aangeschafd ivbm de upgrade naar 2x 4890 op mn hoofdsysteem. Die 790FX GD70 heeft daarvoor met de OCZ voeding gewerkt.

De 790FX is niet opgeblazen, die kon ineens met geen mogelijkheid meer booten en daar heb ik elk denkbaar onderdeel op vervangen, maar die ellende begon na CPU wissel, BIOS update en het aansluiten van die T1090. Had niets met overclock te maken, omdat ie de pijp uit ging voordat ik ermee kon overclocken...

Ik stoor me eraan dat mijn instellingen worden gezien als extreme overclock. De turbo functie van de T1090 gooit de klok al naar 3,6Ghz, ik heb de multiplier in feite 1 tandje hoger gezet voor 3,8Ghz. Een half voltje extra prik op de CPU en eenzelfde verhoging op de NB zodat ie het bijhoudt, dat vind ik al met al weinig wereldschokkende tweaks.

Tel daarbij op dat het bord is uitgerust met een switch waarmee je de FSB 20% kan verhogen (niet gebruikt hoor), dan mag je gerust stellen dat AMD een suicide switch op het bord levert. Gezien de boel compleet opblaast voordat dergelijke waarden worden gehaald...

[ Voor 39% gewijzigd door Singular1ty op 29-08-2010 15:08 ]

• THE_FIREFOX
Singular1ty schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 15:02:
Ik stoor me eraan dat mijn instellingen worden gezien als extreme overclock. De turbo functie van de T1090 gooit de klok al naar 3,6Ghz, ik heb de multiplier in feite 1 tandje hoger gezet voor 3,8Ghz. Een half voltje extra prik op de CPU en eenzelfde verhoging op de NB zodat ie het bijhoudt, dat vind ik al met al weinig wereldschokkende tweaks.
Turbo functie die boost/overklokt maar een paar cores. Niet alle cores te gelijk! Hierdoor blijft de TDP binnen zijn grenzen. Echter klokt jij alle cores over naar 3,8GHz. De TDP zal dan gelijk een stukje hoger liggen dan 3 cores op 3,6GHz en overige 3 cores op 3,2GHz.
Singular1ty schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 15:02:
Tel daarbij op dat het bord is uitgerust met een switch waarmee je de FSB 20% kan verhogen (niet gebruikt hoor), dan mag je gerust stellen dat AMD een suicide switch op het bord levert. Gezien de boel compleet opblaast voordat dergelijke waarden worden gehaald...
20% fsb verhogen met zo switch verhoogt je de voltage niet. Dus blijft de TDP nagenoeg gelijk. Geen suicide switch voor het moederbord.

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 15:47
Wat je eens kunt doen is een foto maken van je chokes, MOSFET's en condensators van het circuit van je socket. Daar zal vast wat verkeerd gegaan zijn. Met alle speciale effecten van dien.

Heb je wel eens je voltages (Vcore enzo) gecontroleerd bij het opvoeren? Als daar te veel ruis op komt tijdens het testen zou er een belletje moeten gaan rinkelen. En ik weet toevallig dat deze borden er veel last van hebben bij het opvoeren. Overigens, de chokes regelen het onderdrukken van ruis. Jij en ik hebben Solid State Chokes, zeg maar die zwarte doosjes.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Wat je eens kunt doen is een foto maken van je chokes, MOSFET's en condensators van het circuit van je socket. Daar zal vast wat verkeerd gegaan zijn. Met alle speciale effecten van dien.
Toen ik er een andere CPU opzette om te kijken of hij het dan wel wilde doen, heb ik het bord even grondig geinspecteerd. Ik heb specifiek gezocht naar brandplekjes of abnormale dingen die daarop lijken, maar kon niets vinden. Er was toen ie uitsloeg verder ook geen rook of brandlucht (voorzover ik die had kunnen ruiken). Op zich is dat ook wel vreemd. Is er nog iets anders waaraan je kan zien dat het bord naar de eeuwige jachtvelden is?

Het verdient gezegd te worden dat het bord hoogstens 2 weken oud is, als ik niet verder kom ga ik eerst proberen om hem gewoon RMA te sturen. Voor hetzelfde geld was het bord van meet af aan niet 100% in orde, en heb ik alleen de zwakke plek onder druk gezet...

• Orwell
Nu, wel, als je/u verder niets zag, rook of hoorde, zal het, denk ik, wel niet aan het circuit liggen. Neem eens die MOSFET's. Die produceren een soort van mini-supernova-lichtflits als je ze mishandelt, en dat moet wel opvallen zogezegd. :+

Zoals jij en ik weten heeft dit bord geen koeling op de MOSFET's (de chokes en condensators hoeven niet gekoeld te worden). En dat is niet best. Die dingen worden, als je stock en overclocked onder full load vergelijkt, zelfs twee keer zo warm in Celsius. Zie dit eens. Linkje is een review van een MOSFET-koeler. Leuke quote:

I always knew overclocking put an additional strain on power components, I just wasn't aware how much. Oh I've made sure to size my power supply appropriately for the system, and provide ample cooling for the processor, memory and chipset, but up until now I'd not given the motherboard voltage supply much thought.

Het is, als je met opvoeren rekening houdt, gewoon totaal niet logisch dat ze geen (passieve) koeling hebben. Ze hebben het zelfs meer nodig dan, zeg eens, de Southbridge. Als je overclockt.

Nog wat om te vermelden: ik draai nu dan wel op 1.425V volgens het BIOS, maar op sommige momenten schiet deze omhoog tot rond de 1.46V, en dat kan bij jou/u ook aan de hand zijn geweest, 1.45V + marge kan teveel zijn geweest voor je bord/CPU. Waarom zoveel marge dan? Nu, ik denk, 'we' hebben maar vijf chokes, waarvan er eentje een slechtere waardering heeft, en die kunnen problemen met filteren krijgen als de stroomsterkte omhoog gaat (gebeurt bij verhogen clock).

Moraal van 't verhaal: leer u-/jezelf aan om voltages te monitoren. Zulk soort prut zie je zeer vaak aankomen!
Het verdient gezegd te worden dat het bord hoogstens 2 weken oud is, als ik niet verder kom ga ik eerst proberen om hem gewoon RMA te sturen. Voor hetzelfde geld was het bord van meet af aan niet 100% in orde, en heb ik alleen de zwakke plek onder druk gezet...
Hmm, ik weet het niet hoor. Ik zie nu al pieken en dalen in voltage waar je niet blij van wordt. Ik moet er dan wel bijzeggen dat ik nog een C2 heb, die al op 3.4GHz 140W verbruikt af-fabriek.

Edit: Wacht! Wacht! Dat is waar ook zeg. Ik maak het zeer vaak mee dat, zonder al te veel te veranderen (zeg een de IMC van 2400 naar 2412MHz) het bord al in de Bootblock Routine (dus voor POST) in de problemen komt. En dan POST hij helemaal niet meer. Dan gaan alleen de fans gaan constant aan en uit door eternal loops. Oplossing: CMOS-batterij kortsluiten, zodat het RAM de spanning kwijtraakt en zijn gegevens kwijtraakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Orwell op 29-08-2010 23:07 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Wow Orwell, bedankt voor een uitermate informatieve post! Maar is de conclusie die je trekt nou dat het bord waarschijnlijk door een voltageschommeling ver over de grens is geduwd en toen de geest gaf, of dat het misschien toch iets anders is geweest, omdat er geen vuurwerk was?

Either way kan ik uit de reacties wel opmaken dat het tijd is voor de RMA afdeling of een nieuw bordje, want ik kan 15 verschillende combinaties hardware erop zetten, het systeem doet helemaal niets meer; G45 is overleden.

Ik denk dat ik hier vooral uit geleerd heb dat overclocken met een high end CPU op een budget bordje in de eerste plaats een weinig verlicht idee is...

• Orwell
Wow Orwell, bedankt voor een uitermate informatieve post! Maar is de conclusie die je trekt nou dat het bord waarschijnlijk door een voltageschommeling ver over de grens is geduwd en toen de geest gaf, of dat het misschien toch iets anders is geweest, omdat er geen vuurwerk was?
Je moet maar iemand tegenkomen die toevallig aardig wat ervaring met dat bord heeft. :D

Ik probeerde zo eens wat om te noemen van die nadelen van dat bord. Maar wat er ècht gebeurd is kan ik natuurlijk niet weten.
Either way kan ik uit de reacties wel opmaken dat het tijd is voor de RMA afdeling of een nieuw bordje, want ik kan 15 verschillende combinaties hardware erop zetten, het systeem doet helemaal niets meer; G45 is overleden.
Mag zoiets zomaar RMA? Je molt dat ding toch zelf of mis ik wat hier? :?
Ik denk dat ik hier vooral uit geleerd heb dat overclocken met een high end CPU op een budget bordje in de eerste plaats een weinig verlicht idee is...
Altijd op die voltages letten! Ik meen het, ik ben niet voor niets ermee gekapt op 1.425V, van mij mag 'tie echt niet hoger! O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Orwell op 31-08-2010 08:46 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
Ik denk ook dat je het bord gesloopt hebt, niet heel gek voor een 60 euro bordje waar je de lompste processor op gaat overclocken. Maar voor het geval hij nog heel is, heb je al beprobeerd de resetknop 20 sec. ingedrukt te houden? Ik heb wel eens bij een asus bordje gehad dat hij helemaal niets meer wou doen, vast een of andere spanningsbeveiliging ofzo, en na de resetknop heel lang in te houden startte hij weer.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik denk ook dat je het bord gesloopt hebt, niet heel gek voor een 60 euro bordje waar je de lompste processor op gaat overclocken. Maar voor het geval hij nog heel is, heb je al beprobeerd de resetknop 20 sec. ingedrukt te houden? Ik heb wel eens bij een asus bordje gehad dat hij helemaal niets meer wou doen, vast een of andere spanningsbeveiliging ofzo, en na de resetknop heel lang in te houden startte hij weer.
Heb het bord inmiddels weggestuurd naar de RMA. Valt altijd te proberen. Ik vermoed sterk dat het bord sowieso niet helemaal in orde was en dat ik alleen de zwakke plek heb aangetikt, het is tenslotte uitermate vreemd dat, als de boel doorgefikt zou zijn, ik daar geen enkel spoor van kan terugvinden.

Als een overclock faalt, gaat de boel normaal gesproken op slot, krijg je resetloops en BSODS, bij mij had ie er gewoon ineens geen trek meer in. Toch een vrij ongewone reactie.

Als ik hem dan toch zelf gesloopt heb, mag de RMA dit uitzoeken.

• THE_FIREFOX
Singular1ty schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:11:
[...]

Heb het bord inmiddels weggestuurd naar de RMA. Valt altijd te proberen. Ik vermoed sterk dat het bord sowieso niet helemaal in orde was en dat ik alleen de zwakke plek heb aangetikt, het is tenslotte uitermate vreemd dat, als de boel doorgefikt zou zijn, ik daar geen enkel spoor van kan terugvinden.

Als een overclock faalt, gaat de boel normaal gesproken op slot, krijg je resetloops en BSODS, bij mij had ie er gewoon ineens geen trek meer in. Toch een vrij ongewone reactie.

Als ik hem dan toch zelf gesloopt heb, mag de RMA dit uitzoeken.
Als je niet aan de voltage had gerommeld mag je het bovenstaande wel verwachten. Zoals de andere ook al zeiden/dachten je hebt gewoon te ver buiten de specs gewerkt met een budget bord.

Omdat je waarschijnlijk naar de winkel voor RMA gestuurd heb zullen ze gewoon een defect bord vaststellen, deze zullen ze voor je bij de distributeur crediteren en gelijk weer een nieuwe bestellen (indien het bord nog leverbaar is en dit zal ook nog zo zijn). Echter had je de RMA bij de fabrikant aangevraagd en opgestuurd, hadden ze de bord gerepareerd indien de schade niet door het overkloken kwam.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

idd gewoon opgeblazen ,je bent waarscheinlijk zonder enige vorm van koeling bij het PWM circuit gaan overclocken..
Dan kan je dit soort dingen verwachten.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Beetje jammer dat jullie de conclusie trekken dat ik een soort beunhaas ben met PCs. Ik ga nog maar 1x zeggen dat er geen enkel spoor van kortsluiting, doorbranden of overige ellende op het bord te vinden is, waaruit ik opmaak dat het defect misschien getriggerd is door de overclock, maar dat het bordje sowieso niet lang te leven had.

• durotan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 22:48
n.v.m.

[ Voor 89% gewijzigd door durotan op 31-08-2010 22:26 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Je hoeft geen beunhaas te zijn om toch een bord door te fikken hoor. Een zescore 20% harder laten lopen met extra spanning betekent gewoon dat je de TDP over de 150W hebt getrokken, en zonder MOSFET-koeling kan dat heel goed heel snel einde verhaal hebben betekend. Op elk mobo met van die passieve blokjes op de MOSFETs was het geen probleem geweest, maar hier lijkt het erop dat het gewoon eigenlijk echt niet kon. Het mobo was misschien gewoon al op het randje ge-engineerd.

Kan gebeuren, je hoeft het niet al te persoonlijk op te vatten, je wist gewoon niet dat dit ook kon gebeuren.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik vat het niet persoonlijk op dan. In elk geval bedankt voor de tips, Azery heeft inmiddels vastgesteld dat het bord defect is en stuurt mij een vervangend exemplaar. Mosfetkoeling vat ik vanaf heden niet op als overbodige luxe.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ben blij voor je dat je een nieuw bordje krijg :)
Wel vaag dat ze voor dat bordje niet gewoon en simpel koellichaam op de feds zetten ,zoveel kost dat toch niet...
Maar goed een 80mm of 120mm ervoor zetten doet wonderen en de boel is gelijk veel stabieler bij hogere vcore en GHz

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Nielson
Speedy-J schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:21:
Wel vaag dat ze voor dat bordje niet gewoon en simpel koellichaam op de feds zetten ,zoveel kost dat toch niet...
Zo kan je bij alles wel gaan redeneren, waardoor je uiteindelijk nog een duur bordje hebt. Bij normaal gebruik is het niet nodig, en anders pak je maar een high-end bordje. Deze hebben niet voor niks ook vaak een 8pin ipv 4pin 12V cpu aansluiting.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Nielson schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:29:
[...]
Zo kan je bij alles wel gaan redeneren, waardoor je uiteindelijk nog een duur bordje hebt. Bij normaal gebruik is het niet nodig, en anders pak je maar een high-end bordje. Deze hebben niet voor niks ook vaak een 8pin ipv 4pin 12V cpu aansluiting.
Ik heb ook een budget moederbordje en daar zit wel gewoon een simpel koel lichaam op (asus m4a79xtd)
En overclocken kan gewoon met een 4pin 12V,doet weinig onder voor een mobo met 8pin 12V ;)
Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/banner/1228086.png

• Nielson
Speedy-J schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:56:
[...]

Ik heb ook een budget moederbordje en daar zit wel gewoon een simpel koel lichaam op (asus m4a79xtd)
En overclocken kan gewoon met een 4pin 12V,doet weinig onder voor een mobo met 8pin 12V ;)
[afbeelding]
8pin is ook niet noodzakelijk maar vaak wel een goede indicatie. Overigens kun je jouw bordje niet helemaal vergelijken met die van de ts, hij is 50% duurder, VRM's hebben meer fases en zijn gekoeld en 't bord heeft (oa daardoor) specifiek ondersteuning voor 140W cpu's.

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 17:44
Toch wordt de meest voor de hand liggende opmerking niet gemaakt.
Indien je wilt overclocken (en laten we eerlijk wezen het is leuk, je maakt een langzaam dingetje sneller)

Dan loop je risico om de boel te nekken, hetgeen vaak met een leuke knal gaat maar soms ook niet.
De les is gewoon als je het risico niet wil lopen, gewoon niet clocken

Het is je eerste ervaring met sloop en ik zou zeggen neem de les ten harte.
Juist van dergelijke situaties leer je toch heel veel.
(Al moet ik zeggen het is een saaie stop hoor, mijn ervaring was met een Duron (opa spreekt) die met een potlootstreep geklockt kon worden, werkte prima maar de verbinden lieten eens in de zoveel tijd los en dan knalde de boel een keer te veel, een echte POEF!)

Maar goed je hebt een nieuw bordje en wat geleerd dus eind goed al goed zou ik willen zeggen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Maar goed je hebt een nieuw bordje en wat geleerd dus eind goed al goed zou ik willen zeggen.
Helemaal mee eens. Wat mij betreft mag deze dicht.
Pagina: 1