Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:45

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Ik had een aantal jaren geleden eens een extra router in mijn netwerk geplaatst.
Destijds heb ik het één en ander aan de instellingen hiervoor moeten wijzigen...
Nu is dat niet meer nodig en heb ik er aan één genoeg.

Ik dacht heel simpel er één van tussenuit te halen.
(de eerste vanuit het modem gezien)

In de tweede router die ik wil blijven gebruiken heb ik de voedende kabel in de in-port van de router geprikt.
Geen internet....

Nu heb ik de voedende kabel in één van de vier andere poorten geprikt en heb ik weer internet.
Ik kan echter mijn router-setup pagina niet meer bereiken en als ik mijn poorten laat scannen ben ik niet meer veilig!

Welke instellingen heb ik toen ooit aangepast en ben ik nu vergeten terug te zetten? :S

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je wil maar één router gebruiken, maar direct daarna heb je het over je tweede router? Of bedoel je dat de eerste router dan weg is?
En een voedende kabel? :P Waar haalt deze zijn eten vandaan? Komt hij vanaf een modem, andere router? Hoe ziet je netwerk er nou precies uit?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Heb je de router al terug gezet naar de fabrieksinstellingen (zie handleiding)? En heb je kabel of adsl? In het eerste geval de modem ook enige tijd uit laten staan indien je er een andere router/pc op aan sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:57
Zou je eens een tekening kunnen maken van de oude en de nieuwe situatie, ik kan er nu nog niet echt chocola van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 12:34:
Je wil maar één router gebruiken, maar direct daarna heb je het over je tweede router? Of bedoel je dat de eerste router dan weg is?
En een voedende kabel? :P Waar haalt deze zijn eten vandaan? Komt hij vanaf een modem, andere router? Hoe ziet je netwerk er nou precies uit?
We hebben een kabel aansluiting.

Situatie oud:
Modem - Router 1 ( plus PC1) - Router 2 (plus PC 2 en 3 en printer)

Gewenste situatie:
Modem - Router 2 (plus PC 1, 2 en 3 en printer)

Kabels situatie oud:
Van modem naar Router 1 zit de UTP in de "in-poort" van router 1. Een UTP loopt van een van de vier "netwerk-poorten" naar router 2 en zit daar ook in één van de "netwerkpoorten" geprikt. Op de andere "netwerkpoorten" van Router 2 zitten nog twee PC's en een printer. Alles werkt prima.

Gewenste situatie:
Van modem naar router 2: UTP zit in de "in-poort" en de PC's en printer zitten op de "netwerkpoorten".
Ondanks resetten van modem, router naar fabrieksetting gereset enz... bleef dit niets doen.

Tussen oplossing:
Van modem naar router 2: UTP zit in een van de "netwerkpoorten" en de PC's en printer zitten op de "netwerkpoorten". Nu werkt in iedergeval een van de PC's maar dit klopt natuurlijk niet.

Kan de router niet benaderen en mijn poorten staan open... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Je kan die waarschijnlijk niet benaderen en hij deelt ook geen IP-adressen fatsoenlijk uit omdat zijn DHCP (etc.) wellicht staat uitgeschakeld en hij dus in de oude situatie een switch/Access Point was? Normaal laat je namelijk maar 1 apparaat in je netwerk DHCP regelen.
Ga even terug naar de oude situatie, log in op de 2e router stel zijn DHCP server, IP-adressen etc. in (Of desnoods factory reset). Hang hem terug aan het modem en dan zou je hem moeten kunnen benaderen op je eerder ingestelde IP-adres.

[ Voor 30% gewijzigd door Nivk op 29-08-2010 21:42 . Reden: Oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

reset je router een keer en begin opnieuw

dat moet gewoon goed werken
modem in wan waar die hoort en gaan met die banaan

[ Voor 68% gewijzigd door Fish op 29-08-2010 21:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En mocht dit niet lukken, is er een reden om router 1 af te danken en niet router 2? Want dat zou gezien de huidige configuratie het meest logisch zijn geweest. In elk geval werkt een en ander dan gegarandeerd wel.

Mocht je toch reden hebben, bij mijn eigen router is het adres zoals bij de meeste routers, dus grote kans dat dit bij jouw ook het geval is, http://192.168.1.1/ . Bij mij is alleen een wachtwoord vereist, geen gebruikersnaam. Als ik dat wachtwoord zou zijn vergeten is het voldoende om hem te resetten naar de fabrieksinstellingen. Daarna is het wachtwoord admin. Erg veel kans dat dit bij jouw ook het geval is,
Resetten naar fabrieksinstellingen is niet hetzelfde als even opnieuw opstarten. In de bijgeleverde documentatie staat precies omschreven hoe dit moet, en anders kun je het wel vinden op de internetste van de fabrikant. Doorgaans is het een kwestie van een ietwat verborgen pennetje aan de achterkant indrukken. Ingedrukt houden, router uitschakelen, na ongeveer een halve minuut weer inschakelen, paar seconden wachten nog en daarna pas pennetje loslaten. Bij verweg de meeste routers staat hij dan automatisch op de meest gebruikte instelling (DHCP ingeschakeld .

Meestal is nl. in geval van twee routers achterelkaar de tweede ingesteld als (eenvoudige) switch. Dat kan dus hier ook het geval zijn, je zegt zelf dat je de instelling bent vergeten. De eigenlijke routerfuncties zijn dan op de tweede router uitgeschakeld, aangezien deze volledig worden verzorgd door de eerste. Essentieel is dan zoals bovengenoemd de DHCP-instelling (automatisch toewijzen van de lokale ip-adressen) of DHCP uitgeschakeld en het op elke aangesloten PC handmatig een IP-adres instellen (beetje ingewikkelder voor mensen zonder ervaring).

PS:
Er zijn ook routers waar je die resetprocedure doet met de spanning er gewoon op laten en genoemd knopje/pennetje ongeveer 30 seconden indrukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 30-08-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Hij doet het weer gewoon...
_/-\o_
Waarschijnlijk had ik het resetknopje niet lang genoeg ingedrukt?
Lijkt me vreemd want dat heb ik meerdere keren geprobeerd en lange tijd maar blijkbaar is dit wél de juiste verklaring

Router 2 is ook meteen draadloos dus die wou ik wel houden.
Hij was idd ingesteld als switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooi dat het is opgelost. En duidelijk dat inderdaad die tweede router de voorkeur had.
Pagina: 1