HP design concurrent voor de macbook

Pagina: 1
Acties:

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-02 08:08
Er is de laatste tijd meer discussie geweest over dit onderwerp, en eigenlijk weet ik bij voorbaat al welke reactie hierop gaat komen, maar toch wil ik mijn ei kwijt.

Ja, de titel is technisch correct: "Design Concurrent".

Volgens de titel gaat het dus enkel om het uiterlijk, niet om de techniek en het gebruikte OS.

Daar wordt inderdaad in het artikel dan ook niet of nauwelijks op in gegaan.

Maar....er wordt in de 8 pagina's ook nauwelijks over de vergelijking van het design van de HP en de Mac ingegaan. Het wordt even aangestipt, that's it. Voor het overige is het gewoon een technische review van de HP.

De titel dekt dus niet de lading.

Maar juist door het gebruik van de titel, heeft de redactie 1 ding gegarandeerd:

Binnen een paar comments begint de PC vs Mac flamewar.

En dat verwijt is, spijtig genoeg, de laatste weken al meermalen aan het adres van de redactie gemaakt. Tot nog toe is de reactie daarop van de redactie telkenmale dat de soep niet zo heet gegeten moet worden als dat hij wordt opgediend en dat ze er scherp op zullen letten.

Dit artikel lijkt echter wederom te bewijzen dat juist dat laatste niet gebeurd.

Nogmaals: Als de titel correct is verwachten mensen op zijn minst 1 pagina waarin wordt uitgelegd hoe die design-concurrentie dan zichtbaar wordt en wat het oordeel daarover is. Als dat niet in het artikel naar voren wordt gebracht en onderbouwd met feiten, geconstateerd door de reviewer, geef het dan gewoon de titel mee die het voor het overige goede artikel wel correct beschrijft: " Technische review van de HP Envy".

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Deze mag wel opgenomen worden bij de gerelateerde content:
[Ervaringen] HP Envy 14 and 17

LinkedIn WoT Cash Converter

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:17

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DivxLover schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:14:

Maar....er wordt in de 8 pagina's ook nauwelijks over de vergelijking van het design van de HP en de Mac ingegaan. Het wordt even aangestipt, that's it. Voor het overige is het gewoon een technische review van de HP.
Jij leest een ander artikel dan ik?
Met de Envy-serie kiest HP voor eenzelfde filosofie als Apple, waarbij het design een grote rol speelt. Beide laptops hebben niet alleen een stijlvol ontwerp, maar zijn ook uitgerust met relatief krachtige hardware.
Het moge duidelijk zijn dat HP goed naar Apple heeft gekeken bij het ontwerpen van de Envy-serie. De eerste Envy's werden eind 2009 geïntroduceerd en het ontwerp van deze modellen is grotendeels behouden. De uit magnesium vervaardigde behuizing, met de afgeronde hoeken, doet meteen denken aan Apples MBP's.
De behuizing is tot op zeker hoogte krasbestendig, meer dan de aluminium Macbook Pro's.
Ondanks de iets bescheidener diagonaal van 14,5" heeft het scherm een resolutie van 1600x900 beeldpunten, waar de 15"-Apple het met 1440x900 pixels moet doen.
In Cinebench 10 ontvouwt zich hetzelfde scenario, aangezien er ook hier slechts één core wordt belast. Toch komen de met Core i5's uitgeruste laptops van Asus en Apple aardig in de buurt. De i5 520M van Apple zou met de Turbo Boost zelfs de 2,93GHz moeten kunnen aantikken, maar ook deze snelheid wordt niet altijd gehaald en bovendien moet die chip het met minder L3-cache stellen.
Wie het uiterlijk van zijn laptop erg belangrijk vindt maar geen Apple-product wil kopen, zal blij zijn met de Envy-serie van HP.
Ik ben het met je eens dat de vergelijking in de benchmarks wat magertjes is, maar het is toch zeker meer dan 'eventjes aanstippen'.

Wat me dan weer bevreemd is dat je de redactie ervan beticht dat het de aanzet heeft gegeven tot een flamewar. De oorzaak daarvan moet toch echt gezocht worden bij de users die eraan deelnemen, niet bij de schrijver van dit artikel. Het is beschamend dat je tegenwoordig nergens meer een half woord over Apple kunt zeggen zonder dat een bepaalde groep mensen zich direct als een stel dolle stieren in de comments storten. Moeten we dan voor al die tere zieltjes maar stoppen met het vergelijken van producten van Apple met die van een willekeurige andere fabrikant?

Verwijderd

De Envy 14 die wij testten, moet 1700 euro kosten en daardoor is de MacBook Pro de ideale maatstaf om de Envy 14 langs te leggen. Het verschil in besturingssysteem moeten we dan wel voor lief nemen. Als we alleen naar de specificaties kijken, kunnen we de Envy 14 nu al tot winnaar uitroepen, maar we zullen de laptop ook op andere punten beoordelen.
Dit impliceert een uitgebreide vergelijking tussen de Envy en de Macbook. Op z'n minst verwacht je dan, als Tweakers, een vergelijking tussen de accu-duur van de Apple en de HP. Het gewicht, warmte- en geluidsontwikkeling, enz. En waarom is de MacBook Pro eigenlijk de ideale maatstaf: enkel doordat die 1700 euro moet kosten (en daardoor is...). Wat een onzin. Pak een Sony Vaio, een Dell Adamo, een Alienware, enz.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2010 11:51 ]

• DivxLover
Nee, ik lees hetzelfde artikel.

En 10 zinnen op een artikel van 8 pagina's vind ik inderdaad weinig.
Waarbij de eerste zin uit de inleiding komt, dus juist de aanleiding moet zijn om dat eens met feiten te gaan onderbouwen. En de laatste zin uit de conclusie, die behoort dus een samenvatting te zijn van alle opgesomde feiten.
Blijven er dus de 8 korte zinnen uit het artikel over en die blinken nu niet bepaald uit in feitelijke vergelijking zoals de titel doet vermoeden.

Als je vervolgens de comments leest, zie je exact diezelfde opmerking van andere Tweakers meermalen terugkomen.

Dan kan je het hier doen overkomen dat ik zout op slakken leg, omdat ik kennelijk de enige ben die de moeite neemt om het hier in het daartoe geëigende forumdeel te plaatsen, maar kennelijk sta ik dus zeker niet alleen in deze kritiek.

[ Voor 29% gewijzigd door DivxLover op 29-08-2010 11:42 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Laten we wel wezen: zo veel tekst staat er sowieso niet in de review. Wat dat betreft is het procentueel gezien nog een ruime vergelijking. En nogmaals: ik ben best met je eens dat er in het technische deel van de review (de benches) de vergelijking te mager is. Ik vind alleen dat je de stelling wat overdrijft en de beschuldiging aan het adres van de redactie m.b.t. de flamewar is ronduit belachelijk.

Trouwens:
DivxLover schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:14:

Binnen een paar comments begint de PC vs Mac flamewar.
Wijs die dan maar aan, want ik vind de reacties bijna zonder uitzondering nog behoorlijk beschaafd. We hebben (veel) slechter gezien in het verleden.

[ Voor 29% gewijzigd door Edmin op 29-08-2010 11:50 ]

• DivxLover
Edmin schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:45:
Laten we wel wezen: zo veel tekst staat er sowieso niet in de review. Wat dat betreft is het procentueel gezien nog een ruime vergelijking. En nogmaals: ik ben best met je eens dat er in het technische deel van de review (de benches) de vergelijking te mager is. Ik vind alleen dat je de stelling wat overdrijft en de beschuldiging aan het adres van de redactie m.b.t. de flamewar is ronduit belachelijk.
Ik ben blij dat je in ieder geval aangeeft dat die vergelijking te mager is, dan kan de conclusie dus ook maar 1 ding zijn: De titel dekt inderdaad de lading niet. ;)

Maar de titel is wel de oorzaak van het feit dat mensen het artikel met een bepaalde bril op gaan lezen: De vergelijking tussen de Mac en de HP. Die dus niet gemaakt wordt. Er worden geen feiten gepresenteerd op basis waarvan je aan het einde de conclusie kan trekken of de HP nu een waardige concurrent is voor een mac.

Gevolg is dat je daarmee de lezers die je trekt met de titel, namelijk mensen die geïnteresseerd zijn in een vergelijking HP - Mac, oftewel de PC-fanboys en de Mac-fanboys, op het verkeerde been hebt gezet.
Er valt dus geen inhoudelijke discussie meer te voeren over het artikel zelf en zo menselijk als die lezers zijn, gaan ze dan maar zelf daar invulling aan geven......

[ Voor 0% gewijzigd door DivxLover op 29-08-2010 11:55 . Reden: 1 smiley toegevoegd ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
De MacBook-review is eerder al gepubliceerd en is te vinden op reviews: De MacBook Pro 13" en 15" tegen elkaar afgezet. Begrijp ik goed dat als we simpelweg de benchmark uit die review in deze hadden geplakt, er geen kritiek was geweest op de aanpak?

Verwijderd

Wilbert de Vries schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:54:
De MacBook-review is eerder al gepubliceerd en is te vinden op reviews: De MacBook Pro 13" en 15" tegen elkaar afgezet. Begrijp ik goed dat als we simpelweg de benchmark uit die review in deze hadden geplakt, er geen kritiek was geweest op de aanpak?
a. waarom de vergelijking met de Mac en niet met andere design Wintel-laptops in dezelfde prijsklasse (Sony Vaio, Dell Adamo, Alienware oid). Die verklaring blijft onduidelijk.

b. de review wekt de indruk van een uitgebreide vergelijking met de Mac. Dat gebeurt op essentiele onderdelen niet (accuduur, warmte- en geluidsproductie, bootcamp (Mac doet ook Win7= voordeel bij dezelfde prijsklasse) enz).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2010 11:59 ]

• DivxLover
Nee Wilbert, dat begrijp je niet goed.

Als je zegt dat
....daardoor is de MacBook Pro de ideale maatstaf om de Envy 14 langs te leggen....
, dan verwachten de lezers dus dat je dat inderdaad gaat doen.

Leg dan dus inderdaad de MacBook en de HP Envy samen langs die maatstaf.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wilbert de Vries schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:54:
Lijkt me inderdaad juist.

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Ok, samenvattend: 'het publiek' ziet de Envy als concurrent voor/designkopie van de MacBook, vandaar dat we daaraan refereerden in zowel de titel als de tekst. We stippen doelbewust diverse designelementen van de Envy aan (volgens HP gaat het bij deze laptop om design en doen de specs er bij wijze van spreken niet toe).

Wat we niet hebben gedaan is een Macbook voorzien van Windows om te kijken hoe deze dan uit de testen komt om dat apparaat op die manier te vergelijken met de Envy. In mijn redenatie was dat niet echt nodig omdat een Apple doorgaans wordt gekocht voor het OS en de prestatievergelijking daarop dus verder mank zou gaan. Om diezelfde reden zijn de benchmarks van de Apple ook niet in deze review verwerkt.

Ik snap nu wel waar de verwachting en verwarring vandaan komen en heb daarom de titel en het intro iets aangepast:
Envy 14: HP's nieuwste design-laptop

Bij de Envy-serie van HP is de hardware in de ogen van de fabrikant bijna ondergeschikt. Bij de Envy-laptops draait het om het design van het apparaat, waarmee HP bij deze productlijn dezelfde filosofie als Apple volgt.

De Envy en MacBook hebben beide niet alleen een stijlvol ontwerp, maar zijn ook uitgerust met relatief krachtige hardware. Voor die combinatie moet wel een hoge prijs betaald worden. Tweakers.net ontving van HP de Envy 14, met een 14,5"-scherm en een krachtige Core i7-quadcore. Naast de 14,5"-versie is de Envy ook in een 15"- en een 17"-uitvoering beschikbaar.

De Envy 14 die wij testten, moet 1700 euro kosten en is daardoor qua prijs vergelijkbaar met de 15" MacBook Pro. Afgezien van de designelementen en het prijskaartje kennen beide modellen nog wel een groot verschil: het besturingssysteem. Wie het uiterlijk van zijn laptop erg belangrijk vindt maar geen Apple-product wil kopen, kan blij zijn met de Envy-serie van HP. Waarom dat zo is, lees je in deze review.

[ Voor 39% gewijzigd door Wilbert de Vries op 29-08-2010 12:51 ]

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02-2025
Heel veel mensen kopen een Macbook/Pro juist voor de hardware. Onder mij en 3 collega's met een MBP is er geen een die er OSX op draait, en zou een degelijke vergelijking met de Envy(s) juist heel erg interessant zijn.

Wat ik mis in een 'vergelijkende' review:

- Objectieve vergelijking (= meten) tussen de schermen qua contrast, gamut, kijkhoek, gelijkmatigheid, resolutie etc. Waarden van de fabrikant komen vaak niet overeen met de werkelijkheid.
- Keyboard layout, Macbook layout wordt door veel Win/Lin gebruikers als onhandig ervaren.
- Kwaliteit touchpad, waarom moet je er aan wennen op de Envy?
- Temperaturen; wordt hij net zo heet als MBP's? Kan je er prettig mee op schoot werken?
- Linux compatibiliteit

Puur de specs op papier vergelijken is nogal karig. In de review wordt de hogere resolutie van de Envy als een pluspunt gegeven, terwijl niet rekening wordt gehouden dat het hier om een 16:9 resolutie gaat die voor veel mensen juist minder prettig is dan 16:10, zeker voor professioneel gebruik.

• DivxLover
Wilbert de Vries schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 12:30:
Ok, samenvattend: 'het publiek' ziet de Envy als concurrent voor/designkopie van de MacBook, vandaar dat we daaraan refereerden in zowel de titel als de tekst. We stippen doelbewust diverse designelementen van de Envy aan (volgens HP gaat het bij deze laptop om design en doen de specs er bij wijze van spreken niet toe).

Wat we niet hebben gedaan is een Macbook voorzien van Windows om te kijken hoe deze dan uit de testen komt om dat apparaat op die manier te vergelijken met de Envy. In mijn redenatie was dat niet echt nodig omdat een Apple doorgaans wordt gekocht voor het OS en de prestatievergelijking daarop dus verder mank zou gaan. Om diezelfde reden zijn de benchmarks van de Apple ook niet in deze review verwerkt.

Ik snap nu wel waar de verwachting en verwarring vandaan komen en heb daarom de titel en het intro iets aangepast:

[...]
Had het niet beter kunnen zeggen ;)

Zonder gekheid, hiermee heb je mijn argumentatie weerlegd. Het geeft nu een heel andere lading weer waar ik me helemaal in kan vinden.

Dank je voor het luisteren en meedenken met je lezers.

[ Voor 68% gewijzigd door DivxLover op 29-08-2010 13:04 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wilbert de Vries schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 12:30:
Nou, hoewel ik niet kan spreken voor het "het publiek" en het publiek zich niet heeft kunnen uitspreken over overeenkomsten voorafgaand aan het artikel, ben ik nogal "Apple vergelijkingen"-moe. Alles wat een beetje design impliceert te hebben, wordt meteen vergeleken met Apple. Ik hoop dat het af gaat nemen en ik ben daarom blij dat de titel is aangepast.

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
PcDealer schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:11:
[...]

Nou, hoewel ik niet kan spreken voor het "het publiek" en het publiek zich niet heeft kunnen uitspreken over overeenkomsten voorafgaand aan het artikel, ben ik nogal "Apple vergelijkingen"-moe. Alles wat een beetje design impliceert te hebben, wordt meteen vergeleken met Apple. Ik hoop dat het af gaat nemen en ik ben daarom blij dat de titel is aangepast.
Nog voor de introductie werd de Envy al betiteld als MacBook-concurrent/kloon. Begin deze maand hebben we via Twitter input gevraagd voor deze review. Ook uit die feedback bleek dat veel mensen het design Apple-achtig vinden. Vandaar dat ee er toch iets over hebben gezegd :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wilbert de Vries schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 18:21:
[...]

Nog voor de introductie werd de Envy al betiteld als MacBook-concurrent/kloon. Begin deze maand hebben we via Twitter input gevraagd voor deze review. Ook uit die feedback bleek dat veel mensen het design Apple-achtig vinden. Vandaar dat ee er toch iets over hebben gezegd :)
Ik gebruik geen twitter :r, maar wel LinkedIn. Ik meen te hebben gelezen dat tweakers.net wat meer met medium gaat doen.Prima podium voor serieuze reacties :P

Verwijderd

litemotiv schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:03:
Puur de specs op papier vergelijken is nogal karig. In de review wordt de hogere resolutie van de Envy als een pluspunt gegeven, terwijl niet rekening wordt gehouden dat het hier om een 16:9 resolutie gaat die voor veel mensen juist minder prettig is dan 16:10, zeker voor professioneel gebruik.
mag ik je eraan herrineren dat een doorsnee resolutie voor dit formaat slechts 1366*768 pixels is? en daarnaast heet het nog steeds een pluspunt, en geen dit-kan-ik-beter-dan-apple punt.
de keuze voor 900p lijkt mij dan ook perfect: een nog hogere resolutie gaat logischerwijs mensen afschrikken, dan krijg je sony-Z achtige taferelen.

OT: na de inleiding van deze review te hebben gelezen had ik een uitgebreide mac vs envy voor me te hebben, het tegendeel bleek echter waar.
het grootste minpunt vind ik nog wel het ontbreken van een fatsoenlijke accuduur, een vergelijking met -al eerder gemaakte- benches was op zijn plaats geweest.
ook de readers test met extended accu schittert door afwezigheid, en aangezien er niet word vermeld hoe veel capaciteit deze bevat is het mij onduidelijk hoeveel de accuduur er nu daadwerkelijk op vooruitgaat. En, en daarbij zijn we weer bij punt 1 aanbeland, of de envy zich op dat gebied wel kan meten met de macbook 13/15. naar mijn mening toch HET pluspunt van de mac's.
Pagina: 1