i7 860 H70 STOCK 60 graden idle

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 03:24
Specs:

i7 860 Asrock Deluxe 3 4x2GB OCZ 1333 77720 8800GT OCZ 700watt 160GB Postville

H70

Vandaag even buiten systeem alles getest zonder fans nog op de H70, idle was een 30 graden en load liep op tot 60 graden, heb het systeem na 10 minuten uitgezet en ben begonnen mijn kast in te bouwen.

Zet systeem aan, alles nog op stock, zelfde als toen ik buiten kast testte alleen hangt er zit er nu 1 harde schijf meer aan + de fans van de H70 en via molex nog 3 casefans. Ook zit de 8800GT nu in het bovenste slot in plaats de onderste. Daarnaast zat er toen 2x2GB in, en nu 4x2GB.

Idle 60
Load kan ik niet eens testen OCCT zegt bijvoorbeeld uw cpu word te warm en kapt binnen no-time.
De radiator van de H70 voelt goed heet aan.

Iemand enig idee hoe dit ineens kan? Heb ook nog even gekeken wat er gebeurde onder 1,4v en 4GHz, boot prima, maar idle dan 62 en zonder dat ik ook maar iets doe klimt het langzaam omhoog richting de 68-69

Als er geen goed contact was tussen H70 en CPU zou radiator toch niet zo heet worden? Eveneens als pomp niet werkt bijvoorbeeld? CPU defect blijkbaar ook niet?

Ik merk nu op dat de VCore in OCCT bij de eerste run uit de kast op 1.08 stond, en nu op 1.14, de idle temp zakt nu ook naar 45

Ik hoorde de eerste run een vaag tikkend geluid vanaf het systeem komen, ik vermoed van de pomp, en las ergens in een review dat gebruikers die nog nooit waterkoeling hebben gehad zich zorgen kunnen maken door 'klotsend water' maar zo klonk het niet echt. Als de pomp kapot zou zijn zou de rad ook niet zo heet worden toch?

ps. Als ik het heb over eerste run bedoel ik dus buiten de kast.

[ Voor 24% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29-08-2010 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Maar eens proberen het e.e.a weer eruit te halen om de eerste omstandigheden weer te creëren.
Alles weer aangesloten zoals het eerst was buiten de kast excl de 8800GT verplaatsen.

Geboot met 1.14 vcore blijkbaar en 40 graden idle

OCCT draait inmiddels weer 3 minuten en de temps zijn 55/53/53/53 met een vcore van 1,1-11

Radiator voelt niet meer heet aan, was voor ik de 2e hdd en de andere fans etc eruit trok nog HEET

OCCT draait inmiddels 13 minuten en de temps zitten op 61/58/58/60 de radiotor begint weer behoorlijk heet aan te voelen.

Ik zou gewoon denken dat de installatie niet geheel goed verlopen is maar bij de eerste run was de performance beter en ik kan me niet voorstellen dat het nu ineens niet goed is. Ben bang dat ik toch een reinstall zal moeten proberen, of even de stock intel koeler testen.

OCCT geeft bij 12v aan 12,88 kan dat het probleem zijn? Bios rapporteert 12,17-12,18v.

[ Voor 106% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29-08-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zie niets schokkends aan de temperaturen van een i7 met de h70. OCCT en dan 60c? Is helemaal goed hoor, ruimte zat om over te klokken ook. Bij 80c moet je eens gaan nadenken, t is geen core 2 met een max van 65c.
Ik denk dat idle 60c een ander verhaal is, maar dat is dus nu niet het geval? Ik gok erop dat je pompje in de koeler het toen niet deed, maar met zekerheid kan ik dat vanaf hier niet zeggen natuurlijk.. Vooral blijven monitoren, wie weet heeft het pompje kuren, maar vooralsnog ziet het er goed uit.

Aan de 12v ligt het niet iig..

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 29-08-2010 10:11 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

millman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:10:
Ik zie niets schokkends aan de temperaturen van een i7 met de h70. OCCT en dan 60c? Is helemaal goed hoor, ruimte zat om over te klokken ook. Bij 80c moet je eens gaan nadenken, t is geen core 2 met een max van 65c.
Ik denk dat idle 60c een ander verhaal is, maar dat is dus nu niet het geval? Ik gok erop dat je pompje in de koeler het toen niet deed, maar met zekerheid kan ik dat vanaf hier niet zeggen natuurlijk.. Vooral blijven monitoren, wie weet heeft het pompje kuren, maar vooralsnog ziet het er goed uit.

Aan de 12v ligt het niet iig..
Zijn helemaal geen lekkere temps, ik zie dezelfde prestaties alleen dan met een Mugen II... En voor een bedrag wat 2x zo hoog is verwacht je toch wel een betere koeler 7(8)7

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Hoe wordt de pomp aangesloten? dmv molex of 3pins fan-aansluiting?

Misschien heb je een 5V gepakt ipv een 12V fan-aansluiting?

Volgens mij moet je geel/zwart pakken voor 12V
Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/Intern/Molex_4x_Fan_I-33005B.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Bullus op 29-08-2010 10:28 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

D4NG3R NL schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:17:
[...]

Zijn helemaal geen lekkere temps, ik zie dezelfde prestaties alleen dan met een Mugen II... En voor een bedrag wat 2x zo hoog is verwacht je toch wel een betere koeler 7(8)7
Ik heb zowel een H50 als een Mugen 2 en een CM hyper z600 gehad op mijn i7 920 en de H50 was ondanks dat hij duurder was ongeveer even goed als de mugen. Verder zijn de temps bij elke proc/systeem/voltage/airflow/pasta weer net wat anders, dus je mag niet vergelijken met je eigen cpu/systeem. Daarnaast zal het maar een aantal graden schelen met jouw mugen? Ik zeg dat ik niets schokkends zie op het moment, niets om moord en brand te roepen zoals jij nu doet... Het kan geen kwaad om eens te kijken naar de mount, maar nogmaals, niets schokkends. Het kan in het meest ideale geval wel wat koeler, maar dat hangt af of je de rad als intake gebruikt of als outtake. D4NG3R, heb jij een h50/70 om hierover te kunnen oordelen? Dacht het niet...

Bullus, de pomp sluit je normaal gewoon aan op je mobo, waar je ook je fans op aansluit. Kan wellicht zijn dat er nog een temperatuurmanagement op de cpufan aansluiting zit die hij dan even uit moet zetten in het bios.

[ Voor 9% gewijzigd door millman op 29-08-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

millman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:30:
[...]

Ik heb zowel een H50 als een Mugen 2 en een CM hyper z600 gehad op mijn i7 920 en de H50 was ondanks dat hij duurder was ongeveer even goed als de mugen. Verder zijn de temps bij elke proc/systeem/voltage/airflow/pasta weer net wat anders, dus je mag niet vergelijken met je eigen cpu/systeem. Daarnaast zal het maar een aantal graden schelen met jouw mugen? Ik zeg dat ik niets schokkends zie op het moment, niets om moord en brand te roepen zoals jij nu doet... Het kan geen kwaad om eens te kijken naar de mount, maar nogmaals, niets schokkends. Het kan in het meest ideale geval wel wat koeler, maar dat hangt af of je de rad als intake gebruikt of als outtake. D4NG3R, heb jij een h50/70 om hierover te kunnen oordelen? Dacht het niet...

Bullus, de pomp sluit je normaal gewoon aan op je mobo, waar je ook je fans op aansluit. Kan wellicht zijn dat er nog een temperatuurmanagement op de cpufan aansluiting zit die hij dan even uit moet zetten in het bios.
Ik heb geen H50 of H70 nee, wel een Mugen. En een kennis met dat CPU en met een H50. Temps van hem liggen ietsje lager als wat de TS haalt. en de H70 zou tot 10% betere preformance leveren. Dan moge dat toch op zijn minst een graad of 2 zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

D4NG3R NL schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:35:
[...]

Ik heb geen H50 of H70 nee, wel een Mugen. En een kennis met dat CPU en met een H50. Temps van hem liggen ietsje lager als wat de TS haalt. en de H70 zou tot 10% betere preformance leveren. Dan moge dat toch op zijn minst een graad of 2 zijn.
Dat hangt dus af van je manier van opbouw. Met de H50/70 moet je voor het beste resultaat een reverse airflow gebruiken: op de plek van je outtake komt de rad met fan als intake. Veel mensen sluiten hem gewoon aan als outtake en word dan gekoeld door de warme lucht van het systeem. Dat scheelt dus zo'n 10 graden. Vandaar dat je even moet weten hoe het in elkaar zit met de hydro series, ik snap dat niet iedereen dat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
millman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:30:
[...]

Ja natuurlijk, kan zijn dat ie EIST/speedstep aan heeft staan mocht ie op de cpu-aansluiting aangesloten zijn.
Anders moet je een andere fan aansluiting pakken op je mobo.( cha_fan )

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Temps zijn normaal? IDLE van 40+ graden op STOCK met volgens bios 1.088 volt en volgens OCCT 1.11-1.14?

Let ook vooral op het gedeelte dat ik toen ik het systeem buiten de kast testte zonder fans erop idle op de 30 graden zat en pas bij full load de temp opliep (niet eens snel!) naar de 60 graden.

EDIT: Nu dus een aantal uur idle gestaan met de fans op 100% (2000RPM) en de temps zijn 39 40 41 41

Dit zijn temps die ik verwacht bij de stock cooler. Weet dat de H70 niks high-ends aan is, maar het kan zich wel meten met high-end air nietwaar? Zeker met 2x2000rpm 12cm erop momenteel.

Heb pomp op zowel cha_fan als cpu_fan aangesloten, handleiding zegt gebruik cha_fan dus dat doe ik ook speedfan geeft 14xx rpm aan wat normaal blijkt te zijn.

Ook is de H70 aangesloten als intake

Zijn dit serieus de temps die ik kan verwachten? Dan zit er dus helemaal geen overclock in en heb ik een erg slechte cpu?

[ Voor 53% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29-08-2010 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

TWeaKLeGeND schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:41:
Temps zijn normaal? IDLE van 40+ graden op STOCK met volgens bios 1.088 volt en volgens OCCT 1.11-1.14?

Let ook vooral op het gedeelte dat ik toen ik het systeem buiten de kast testte zonder fans erop idle op de 30 graden zat en pas bij full load de temp opliep (niet eens snel!) naar de 60 graden.

EDIT: Nu dus een aantal uur idle gestaan met de fans op 100% (2000RPM) en de temps zijn 39 40 41 41

Dit zijn temps die ik verwacht bij de stock cooler. Weet dat de H70 niks high-ends aan is, maar het kan zich wel meten met high-end air nietwaar? Zeker met 2x2000rpm 12cm erop momenteel.

Heb pomp op zowel cha_fan als cpu_fan aangesloten, handleiding zegt gebruik cha_fan dus dat doe ik ook speedfan geeft 14xx rpm aan wat normaal blijkt te zijn.

Ook is de H70 aangesloten als intake

Zijn dit serieus de temps die ik kan verwachten? Dan zit er dus helemaal geen overclock in en heb ik een erg slechte cpu?
Kerel, dit soort temps zijn hardstikke normaal voor een i7!! Mijn i7 werd met stock koeling zelfs 83c op stock instellingen, dus maak je niet zo druk. Met OC kan je een temp verwachten van 80c. Lees je nou eerst eens in over de temperaturen van de i7 met overklokken, voordat je lukraak aannames maakt. Inlezen en dan pas vragen stellen. Ik houd maximaal 80c aan in OCCT, maar ze mogen 95gr worden voordat er gethrottled gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Ik heb me gebaseerd op deze thread

I7-860 oververhit flink? 60~80 tot over 100

Zijn 860 werd ook 30-40 idle mijne dus gewoon 40 (met h70 en fans op full-speed), en onder load 60-80 net zoals hier het geval is, en bij een voltage verhoging wil het naar de 100 lopen.

Hij heeft een nieuwe koeler gekregen van coolermaster en daarna onder load max 47 graden. Als jullie zeggen dat mijn temps hier normaal zijn dan heeft hij dus een top chip en ik een behoorlijk klote chip en thats all there is to it?

Niemand die weet wat dat tikkende geluid was dat ik uit de pomp hoorde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
OMG ik WIST dat er iets goed fout zat! HA wat een idioot, de fans staan push push, ik dacht even kijken of die intake wel meedraait dus ik haal de 'pull' ff stekker eruit en er komt meer lucht uit!! Ik denk wtf, doe de 'pull' er weer in... en het is push.. snel fixen en kijken wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Doe een remount met een heeel klein beetje pasta en probeer t nog een keer, maar ik vind de temperaturen niet schrikbarend hoog nee, mag wel wat koeler, zo'n 3-5 graden, maar als jij 60c haalt met OCCT dan heb je nog zeker 15-20 graden te gaan voor je overclock. Maar als ik dat zo lees heb je weinig verstand van overklokken en zou ik daar voorlopig niet aan beginnen. Zeker niet met zo'n automatische tool. Voltages vast zetten is een vereiste voor een coole oc..

Daarnaast wil ik nou wel eens wat screens zien van je met CPU-Z, met OCCT en REALtemp of Coretemp.
Dat tikken in je blok is gewoon je pomp zelf, maar weet niet hoe hard je dat hoort? En waar heb je je pomp op aangesloten? Moet naar een andere dan die waar je je cpufan aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Overclock meerdere systemen per jaar, altijd 775/AM3 tot nu toe though :D

En kijk eens aan idle onder de 30 :D Nu maar eens load testen

Bedankt voor het meedenken, alleen wel raar dat er zoveel mensen zijn die de temps normaal vinden voor een toch wel redelijke koeler.

Na 2 minuten OCCT met HT aan (zonder HT komt ie in taskmanager niet op 100% cpu verbruik) 45/43/43/43

[ Voor 48% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29-08-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

TWeaKLeGeND schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 15:51:
Overclock meerdere systemen per jaar, altijd 775/AM3 tot nu toe though :D

En kijk eens aan idle onder de 30 :D Nu maar eens load testen

Bedankt voor het meedenken, alleen wel raar dat er zoveel mensen zijn die de temps normaal vinden voor een toch wel redelijke koeler.
Ik vergelijk het alleen met mijn eigen systeem een i7 920 D0 @ 4,2 ghz met een H50. Ben blij dat je er achter bent gekomen wat het nou was, nogmaals heel spectaculair hoog vond ik t niet, maar mocht wel wat koeler... i7 is wel totaal anders dan c2d/am3, lees je vooral goed in over alle instellingen met BLCK en MULTi's, kan nog al lastig zijn in het begin. Zet je resultaten voort in het 1156 overclock topic? Graag gedaan verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Heb wel begrepen dat 1366 heter word dan 1156

Zit nu op 4Ghz te OCCT-en en hij loopt richting de 70 denk ik, ben weer een beetje tevreden. Linx error na een tijdje en temps 75-85 Nu maar in het OC topic de max eruit krijgen.

De radiator voelt nu overigens echt koud aan, en met de pushpush config was de radiator HEET als cpu 75 werd. Dat klopt toch wel gewoon?

[ Voor 35% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29-08-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ziet er goed uit dan, blij dat het verholpen is! Rustig aan met OC -> OCCT error? Voltage omhoog of clocks naar beneden. Maar als je al de 85c haalt toch liever naar beneden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-09 21:25

Nessuno

io sono nessuno

TWeaKLeGeND schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 16:06:
Heb wel begrepen dat 1366 heter word dan 1156

Zit nu op 4Ghz te OCCT-en en hij loopt richting de 70 denk ik, ben weer een beetje tevreden. Linx error na een tijdje en temps 75-85 Nu maar in het OC topic de max eruit krijgen.

De radiator voelt nu overigens echt koud aan, en met de pushpush config was de radiator HEET als cpu 75 werd. Dat klopt toch wel gewoon?
Push push is zo ie zo niet echt slim (als ik het teminste goed begrijp) je krijgt dan nl dit effect -->||<--
Hoe kan dan de lucht af voeren :?
Corsair adviseerd inderdaad reverse airflow dus ipv de Fan achter in de kast uitblazend <--||<-- de boel omdraaien dat het naar binnen blaast . -->||-->
Dit werkte bij mij dus gewoon niet.
Mijn cpu werd ruim 5 graden warmer dan.
Verder het tikken kan duiden op lucht in je pomp.
Dit kan je oplossen door het blok los van het bord halen,
en even wat stroom er op en het blok bewegen.
Dit lost vaak het probleem op .je zal dan ook horen dat de lucht zich verplaatst.
Mijn blok hoor ik gewoon niet (teminste niet boven de rest van de spullen uit)
dus als ie echt tikt lijkt mij dit niet echt gezond.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Mijn blok tikt nu ook niet meer, heb er inderdaad mee bewogen ook.

Ja dat push push was perongeluk, eerste fan netjes opgelet hoe en wat, tweede blijkbaar niet gekeken naar richting. Nu heb ik ze als intake staan, maar zal andersom ook proberen als ik mijn OC voor 24/7 bepaald en stabiel heb.

Zit nu rond 75 linx op 4Ghz
Pagina: 1