Welke mobo-fabrikanten updaten de BIOS en welke niet?

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Enkele jaren geleden heb ik een moederbord gekocht van Abit met een AM2+ socket. De reden van de aankoop was dat ik later wilde upgraden naar een processor waarin meer cores zaten welke tevens hoger geklokt waren.

Ik dacht, ok dan wordt het een AM2+ moederbord, want die is gericht op forward compatibility, zodoende heb ik een AM2+ Abit moederbord aangeschaft.

Echter toen de tijd rijp was om te upgraden naar een hexacore van AMD welke geschikt is voor AM2+ sockets bleek dat ik deze toch niet in mijn AM2+ moederbord kon prikken, want Abit had het nagelaten om voor het mobo dat ik had aangeschaft ook maar 1 nieuwe BIOS update uit te brengen. Zo'n BIOS-update was namelijk nodig om Phenom II processoren in het moederbord te kunnen prikken.

Deze fout wil ik dus niet opnieuw maken. Nu is het zo dat binnenkort(2011) AMD met de Bulldozer gaat komen, welke volgens geruchten minstens in een AM3+ socket geprikt dient te worden. Aha, een nieuw forward compatible socket. Ik wil best zo'n AM3+ moederbord aanschaffen, maar deze keer wel van een fabrikant welke het niet nalaat om BIOS-updates uit te brengen.

Om hier achter te komen wil ik mede-tweakers vragen welke ervaringen zij hebben met de verschillende mobo-fabrikanten wat betreft het uitbrengen van nieuwe BIOS updates met ondersteuning voor nieuwe processoren. Want zonder BIOS updates heb je niets aan de forward compatibility van je AMD+ socket.

Dus in het kort, welke fabrikanten brengen (naar jullie ervaring) regelmatig BIOS updates uit en welke niet?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Misschien is het niet zozeer merkgebonden alswel dat het meer gebeurt met de high-end borden. Van de diverse Asus borden die ik vroeger (voor de fase van relatie/kind etc.) heb gehad waren doorgaans diverse Bios-updates beschikbaar. Dit speelt echter voor de AM2 fase

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben erg tevreden met de brodjes van Tyan en Supermicro, die hebben vaak nog wel zinnige updates, ook voor hun cheap-ass modelletjes.

Deze zitten dan ook in veel van mijn desktops (dit keer niet ,maar de afgelopen 5-6 desktop mobo's was wel Supermicro of Tyan).

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-02 19:50
Eh, of ik zit er heel erg naast.. maar Abit is nu al een tijdje failliet.. misschien niet gek dat er daarom geen nieuwe BIOS updates uitkomen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals Weiman reeds aangeeft heb je gewoon een ongelukkige keuze gemaakt met het merk Abit. Abit maakte voorheen altijd leuke moederbordjes, maar ze bestaan al even niet meer. Vandaar dus ook geen BIOS update's.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor (minstens) een ton per jaar nattevingerwerk wil een fabrikant hooguit *overwegen* een particulier van BIOS-updates te voorzien. Support houdt inderdaad sneller op dan het jou uitkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 29-08-2010 02:46 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Weiman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 02:37:
Eh, of ik zit er heel erg naast.. maar Abit is nu al een tijdje failliet.. misschien niet gek dat er daarom geen nieuwe BIOS updates uitkomen.
Daarvan was ik niet op de hoogte, aangezien hun website nog steeds operationeel is, maar de vraag met betrekking tot welke fabrikant wel nieuwe BIOS-versies uitbrengt en welke niet blijft denk ik interessant/relevant, zeker met de komst van het AM3+ socket in het vooruitzicht.

[ Voor 21% gewijzigd door Arcane Apex op 29-08-2010 03:02 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Arcane Apex schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 02:49:
[...]

Daarvan was ik niet op de hoogte, aangezien hun website nog steeds operationeel is, maar de vraag met betrekking tot welke fabrikant wel nieuwe BIOS-versies uitbrengt en welke niet blijft denk ik interessant/relevant, zeker met de komst van het AM3+ socket.
Wikipedia: Universal abit

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Hier: http://www.theraptorpit.c...-abit-beta-bios-releases/ staan wat beta-biosjes. Eigen risico !!! Misschien heb je er wat aan.
Pagina: 1