Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:43
Ik had een vraag,
Welke hdd raden jullie me aan?

Ik zit te twijfelen tussen deze 2:
Western Digital 1.5TB S-ATA2 64MB WD15EARS
Samsung HD 1TB SATA-2 7200rpm 32MB HD103SJ

Het prijsverschil is 20 euro, maar je hebt veelmeer ruimte.
Alleen vraag ik me af of die 1.5TB genoeg snelheid heeft voor het opslaan van me data.
Alvast bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Hoe snel moet een HD voor jouw doeleinden dan zijn data op kunnen slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En bij de 1TB vraag je je niet af of hij snel genoeg is? Blijkbaar heb je dan een bepaalde minimum snelheid in gedachten en voldoet die 1TB daar aan. Zou je deze informatie ook met ons kunnen delen? En waarom lukt het niet dezelfde afweging te maken met de 1.5TB?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er al een snelheidsverschil zal zijn, dan is deze te verwaarlozen. Neem dus gewoon die van 1,5 TB, weet je zeker dat je genoeg ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:58

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om eerlijk te zeggen is er weinig zinnigs te zeggen. Je geeft wel aan "snelle data opslag", maar hoe snel is snel? Wat voor data ga je opslaan en op welke manier? Je kiest namelijk twee hardeschijfen uit die beide voor verschillende doeleinden bedoeld zijn.

De Samsung F3 serie is meer gericht op performance, terwijl de Western Digital Green serie meer gericht is op het energiezuinig zijn en daarom performance op een tweede plaats hebben staan.

Omdat beide hardeschijfen verschillen in capaciteit zal de snelheid kwa datadoorvoer voornamelijk afhankelijk zijn van de aantal platters van elke hardeschijf, met andere woorden de datadichtheid, omdat de Green serie over het algemeen op 5400rpm draait in tegenstelling tot de F3 serie die 7200rpm doet.

Als je naar acces time gaat kijken kwa snelheid in plaats van de data doorvoer dan zal de F3 in het voordeel zijn vanwege de 7200rpm die hij maakt. Dus je moet jezelf afvragen:

1. Wat voor data ga je opslaan klein of grote bestanden?
2. Waarvoor wordt de data gebruikt?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
De opslag zullen vooral downloads zijn,
Ik vraag dit omdat ik nu een 500gb Sata hdd heb en als ik daarvan af installeer dat mijn hele pc vertraagd,
dus ik weet niet of dit aan de hdd ligt of aan de controller.

De bedoel is dus dat ik vanaf een vanaf deze hardeschijven mijn downloads kan mounten en installeren terwijl de rest van mijn pc niet vastloopt.

Mijn specs zijn:
Intel Q9550 @ 3.8 ghz
Gigabyte EP45 DS3
2x2GB Geil red dragon ddr2 (timings: 5-5-5-15)
500GB Samsung sata 7200RPM, 32MB Cache (Typenummer weet ik niet)
2 IDE hdds (die ik dus wil vervangen voor een van deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Je bent je ervan bewust dat de WD15EARS een caviar green is.
Je kent de verschillen?

Caviar Green
Caviar Blue
Caviar Black

De caviar black is de performance serie van WD. Stuk sneller dan de rest maar produceren iets meer lawaai/warmte. Even een quote van Tom's Hardware:
Performance. The Black is optimized for performance at the expense of noise and power consumption, the blue is a general use drive, designed to be a good balance of performance, power consumption, and noise, and the green is designed to use as little power and make as little noise as possible at the expense of performance
De Samsung HD103SJ (die ik zelf ook heb) haalt veel hogere read/write speeds en is sneller dan de WD15EARS (kep ze allebei in gebruik gehad).

Dus eigenlijk zeg ik nu niet meer dan dat _Dune_ ook al zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 30-08-2010 11:15 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 23:07
Deathchant schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:15:
Je bent je ervan bewust dat de WD15EARS een caviar green is.
Je kent de verschillen?

Caviar Green
Caviar Blue
Caviar Black

De caviar black is de performance serie van WD. Stuk sneller dan de rest maar produceren iets meer lawaai/warmte. Even een quote van Tom's Hardware:
[...]

De Samsung HD103SJ (die ik zelf ook heb) haalt veel hogere read/write speeds en is sneller dan de WD15EARS (kep ze allebei in gebruik gehad).

Dus eigenlijk zeg ik nu niet meer dan dat _Dune_ ook al zegt.
Samsung HD103SJ heb ik er ook in hangen. 1 TB. Gaat gemiddeld met zo'n 70 MB/s (Sata II)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Baseje schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:26:
De opslag zullen vooral downloads zijn,
Ik vraag dit omdat ik nu een 500gb Sata hdd heb en als ik daarvan af installeer dat mijn hele pc vertraagd,
dus ik weet niet of dit aan de hdd ligt of aan de controller.

De bedoel is dus dat ik vanaf een vanaf deze hardeschijven mijn downloads kan mounten en installeren terwijl de rest van mijn pc niet vastloopt.
Eigenlijk heb je aan elke moderne harde schijf genoeg. Dat je pc half vastloopt lijkt me meer aan de controler of aan iets anders te liggen. Immers: als je schijf echt traag is verloopt het installeren ook niet zo snel en zit je pc juist uit zijn neus te eten. Het tegenovergestelde van vastlopen dus!

Wat jij doet met je hd's deed ik vroeger ook al met Maxtor 120GB pata pruttelschijven zonder problemen. Jouw schijf zal erg veel sneller zijn dan mijn schijven jaren geleden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuur86
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-08 17:02
Moet het van het merk samsung of WD zijn? Je hebt ook nog seagate, om maar even een voorbeeld te noemen. Ik heb zeven schijven van seagate draaien, de oudste daarvan is inmiddels 4 jaar oud en heb er nog géén enkele keer een probleem mee gehad.

Ik ben erg tevreden over Seagate's, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Voorbeeld: Seagate Barracuda ST31000520AS, 1TB €62,98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
Ik denk dat ik dan gewoon die 1.5 TB haal, want hoemeer opslag hoe beter,
verder het vastlopen is gewoon vervelend.

Mischien een keer een andere controller regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zoiezo geen samsung schijf nemen. Nou wel genoeg gezeik mee gehad. Heb er drie schijven in totaal van gehad (ik gebruik nu een 1tb F3 schijf). Ik zou een Western Digital of een Hitachi nemen. Als ik jou was zou ik dan gewoon de pricewatch gebruiken om te filteren op gootte van de schijf, het merk en de hoeveelheid rpm. Hoe meer rpm hoe sneller de schijf maar dan heb je ook meer geluidsproductie en meer energieverbruik. Als primaire schijf (waar je je besturingssysteem op zet) zou ik toch wel een 7200rpm schijf nemen. Kijk ook naar "eerste prijsvermelding" bij "specificaties" bij de prijswatch, dan weet je wat nieuw is en wat niet. Succes ermee. Als je hulp nodig heb stuur je maar een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hitachi HDS721010CLA332, 1 TB, 32 MB cache, 53 euro per stuk.
Hitachi HDS722020ALA330, 2 TB, 32 MB cache, 111 euro per stuk, beide in de pricewatch.

Helaas heeft Hitachi geen 1,5 TB schijven. Gebruik zelf al Hitachi schijven sinds begin 2007 en nog nooit ook maar een enkel probleem er mee gehad, niet als single schijf, maar ook niet in Raid 0 of Raid 5.
Pagina: 1