Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Utp kabel leggen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.068 views

Onderwerpen

• denwilly
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 01-04 13:26
Hi,

Ik heb thuis enkele wachtbuizen liggen voor het aansluiten van een utp kabel.
Wil nu graag gigabit ethernet(Wifi is niet echt handig om films te streamen).
Ik vindt veel op het internet over hoe een utp kabel in elkaar steken(RJ45 plug).
Maar bijna nergens iets over de label leggen.
Ik ga waarschijnlijk utp cat5e gebruiken, de afstand is belange geen 100m.
In de wachtbuis ligt nu een telefoondraad die ik niet meer gebruik.
Mag ik mijn utp kabel hier aan vastmaken en erdoor trekken?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle tips zijn welkom.
Ben echt niet thuis op dit gebied.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je de knoop niet te dik maakt, en verder genoeg groene zeep/vaseline gebruikt kun je hem er wel doorheen trekken als er niet teveel rechte in de kabel zitten.
Een trekveer wil ook nog wel eens handig zijn bij dit soort klusjes ;).

Waarom trouwens geen cat6? Is niet significant duurder dan 5e.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet trekken met je telefoondraad, die is daar niet op gemaakt.

je kan het proberen, maar als die breekt is het jou pakkie aan.
trek de draad er uit, en dan pas de nieuwe met een trekveer. (trek er dan gelijk 2)

Verder idd cat 6 nemen dan loop je minder risico in de nabije toekomst weer aan het werk te moeten

[Voor 25% gewijzigd door Fish op 28-08-2010 21:31]

Iperf

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan in principe wel. Officïeel werkt gigabit niet met geknepen kabels maar van wat hoor kan het prima. Misschien dat je er op langere afstanden wel problemen mee krijgt..

• denwilly
Kan je een trekveer gewoon door een lege wachtbuis duwen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja, daar zijn ze voor

als je er een moet kopen je kan kiezen tussen een kunstof ding, of een ijzeren. ik zou dan toch de ijzeren nemen.

als het moet kun je die minste goed door een vervelend bocht duwen (je weet niet hoe de telefoondraad er in is gegaan) en hoe de toestand is in de andere leidingen

[Voor 97% gewijzigd door Fish op 28-08-2010 21:34]

Iperf

• Opteronx4
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Utp gebruikt maar 4 aders, je kunt dus de bestaande tel draad gebruiken mits het twisted pair is , geen flatcable

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Opteronx4 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:34:
Utp gebruikt maar 4 aders, je kunt dus de bestaande tel draad gebruiken mits het twisted pair is , geen flatcable
bah ... vieze oplossing, en potentieel erg veel gekut
en voor bandbreedte hoef je het dan niet te doen met de huidige 300N ben je praktisch net zo snel

[Voor 14% gewijzigd door Fish op 28-08-2010 21:36]

Iperf

• denwilly
Ben je zeker dat een utp kabel voor gigabit ethernet maar 4 kabels gebruikt?
Ik dacht 4 bij 100 en 8 bij 1000

• Steefph
  • Laatst online: 00:41
Opteronx4 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:34:
Dit kan dus niet bij Gb ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:31:
Kan in principe wel. Officïeel werkt gigabit niet met geknepen kabels maar van wat hoor kan het prima. Misschien dat je er op langere afstanden wel problemen mee krijgt..
Natuurlijk werkt dat wel, anders zou je nooit een kabel door een buisje kunnen leggen. Dus heb je daar een bron van?

Verder kun je hem prima aan de telefoonkabel erdoor trekken. Als het breekt (wat niet zal gebeuren als je het een beetje goed vastmaakt) dan kun je altijd nog een trekveer gebruiken ;)

• denwilly
Wat is het grootste voordeel van cat6 te gebruiken?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Voorbereid op de toekomst, de specs zijn beter

met een beetje mazzel krijg je hier dan straks 10 Gb overheen

[Voor 42% gewijzigd door Fish op 28-08-2010 21:40]

Iperf

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Ja de rest wordt niet gebruikt, waarom kan het niet bij gb? als je het doet positie 1: oranje/wit 2: oranje, 3: blauw/wit 6:blauw
Fish wat is vies? ruik je vis?

[Voor 11% gewijzigd door Opteronx4 op 28-08-2010 21:41]

• denwilly
Bij alternate is cat6 het dubbele van de prijs van cat5e.
Is dit het echt waard?

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 04-05 21:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

kost meer, staat stoerder, misschien als ze over 5 jaar niet meer genoeg hebt aan gigabit dat je het nodig hebt (of we zitten dan al aan cat8, of glasvezel, of, who knows ?)

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Opteronx4 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:40:
Ja de rest wordt niet gebruikt, waarom kan het niet bij gb? als je het doet positie 1: oranje/wit 2: oranje, 3: blauw/wit 6:blauw
Omdat Gbit alle acht aders gebruikt ;)
http://pinouts.ru/Net/ethernet1000baset_pinout.shtml

[Voor 8% gewijzigd door Fish op 28-08-2010 21:42]

Iperf

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Opteronx4 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:40:
UTP is gewoon Unfoiled Twisted Pair. Die heb je in 4 aders zoals voor telefonie, of 8 aders, voor netwerk-kabels. UTP is gewoon een verzamelnaam over hoe de kabel intern is.

Bij Gigabit heb je wel degelijk alle 8 aders nodig, in tegenstelling tot 10 of 100mbit.

En dat schema kan je overigens ook in de FAQ terug vinden: Equator in "NT FAQ"-

[Voor 9% gewijzigd door RaZ op 28-08-2010 21:43]

Eyyyy macarena !! \o/
Daar heb ik geen actieve herinnering aan.
Als je het niet kan betalen, zal je het moeten stelen.

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Nou beter, ik zit hier met zogenaaamde 20 mb van telfort, eerst nog 10mb maar nu heb ik nog maar 6800 kb !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Opteronx4 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:42:
Nou beter, ik zit hier met zogenaaamde 20 mb van telfort, eerst nog 10mb maar nu heb ik nog maar 6800 kb !
wtf bedoel je . dat je adsl modem intraind op 6.8Mb over adsl. dat staat toch compleet los van ethernet ?

Iperf

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Opteronx4 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:42:
En wat heeft dit met het topic te maken?

Gbit op cat5e is vaak gewoon wat lastiger echt snel+goed te krijgen (is mijn ervaring) dan cat6. Alternate is hierin kennelijk gewoon veel te duur.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:14
Gbit zou zelfs over normale CAT5 nog moeten werken, dus over CAT5e zou 't helemaal geen probleem moeten zijn. Houdt er bij gebruik van CAT6 iig rekening mee dat je ook CAT6 connectors gebruikt.

• DJ-Visto
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:52

DJ-Visto

Aye aye, sir!

denwilly schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:40:
Is dit het echt waard?
1. Dit is een waarschijnlijk voorgeknepen kabel die krijg je er !NOOIT! door.
2. kijk is bij netwerkwinkel.com :)

• Dysmael
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
DJ-Visto schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 00:52:
[...]

1. Dit is een waarschijnlijk voorgeknepen kabel die krijg je er !NOOIT! door.
2. kijk is bij netwerkwinkel.com :)
psst.... die kabels kan je gewoon doorknippen zodat je van de connector verlost bent hoor.

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

We hebben het hier indirect ook over snelheid, beetje overdreven reacties

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Snelheid op het LAN sigment, ja. En internet is WAN. Snelheden van modems heeft er 0,0 mee te maken.

Eyyyy macarena !! \o/
Daar heb ik geen actieve herinnering aan.
Als je het niet kan betalen, zal je het moeten stelen.

• Phoenix1337
  • Laatst online: 03-05 16:47
Boudewijn schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:45:
[...]

En wat heeft dit met het topic te maken?

Gbit op cat5e is vaak gewoon wat lastiger echt snel+goed te krijgen (is mijn ervaring) dan cat6. Alternate is hierin kennelijk gewoon veel te duur.
Ik heb hier overal cat5e liggen en geen problemen met gbit. Werkt allemaal perfect.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Opteronx4 schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:36:
We hebben het hier indirect ook over snelheid, beetje overdreven reacties
We hebben het over snelheid .... ok ik kan met 50mbit downloaden. Daar heeft toch niemand wat aan.

De ts vraags om gigabit, jij bied hem 100Mbit aan over waarchijnlijk ongeschikte kabel, en je gaat mouwen over je eigen internetsnelheid. Wat dus totaal los staat van de vraag.

By the way, "It takes guts tobe gentle&kind" is met een spatie tussen to en be. ;)

[Voor 20% gewijzigd door Fish op 29-08-2010 13:44]

Iperf

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:07
RolfLobker schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:24:
[...]

psst.... die kabels kan je gewoon doorknippen zodat je van de connector verlost bent hoor.
Dat kan, maar dan wordt je nog steeds afgezet. Ik zou er niet meer voor betalen dan 1 euro per meter.
Als je toch de stekkers er zelf op gaat zetten ga je natuurlijk niet een knnt en klare kabel kopen die veel duurder is.

• Lex_brugman
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 28-04 21:35
RolfLobker schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:24:
[...]

psst.... je kan ook een pullbox kopen met 50 of 100 meter, is veel goedkoper per meter en gooi je geen stekkertjes weg ;)

[Voor 4% gewijzigd door Lex_brugman op 29-08-2010 13:51]

• jimbo123
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-02 14:27
job schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:49:
[...]

Dat kan, maar dan wordt je nog steeds afgezet. Ik zou er niet meer voor betalen dan 1 euro per meter.
Als je toch de stekkers er zelf op gaat zetten ga je natuurlijk niet een knnt en klare kabel kopen die veel duurder is.
Bij mij kun je voor 50 cent per meter zoveel kilometer kabel kopen als je wilt hoor ;)

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

fish, wijsneus, dat past niet in de ruimte (to be) en het kan best offtopic zijn maar om dan met wtf aan te komen, oh well, never mind

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 04-05 22:46
Phoenix1337 schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:43:
[...]

Ik heb hier overal cat5e liggen en geen problemen met gbit. Werkt allemaal perfect.
Cat 5e werkt ook prima op gbit, het is juist Cat5 die het niet goed doet.

• BHQ
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:40
SanderAlterNET schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 20:58:
[...]

Cat 5e werkt ook prima op gbit, het is juist Cat5 die het niet goed doet.
Ohja? Zat gevallen waar je perfect gigabit snelheden haalt op Cat5 bekabeling :z

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Hangt van de afstand af. Is ook vrij logisch, hoe langer de afstand, hoe hoger de eisen die je moet stellen.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 04-05 20:18
Jarpse schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 15:59:
Ohja? Zat gevallen waar je perfect gigabit snelheden haalt op Cat5 bekabeling :z
Obvious troll is obvious: " :z "

Tuurlijk zijn er gevallen bekend. Dat komt omdat veel cat5 kabel ook voldoet aan 5e, en ook omdat (helaas) sommige fabrikanten 5 op hun kabel zetten ondanks dat het 5e is. Feit is gewoon dat 5 niet gecertificeerd is voor gigabit en 5e wel.

Je kunt er redelijk veilig vanuit gaan dat alle UTP die je tegenwoordig nieuw koopt gigabit weet te halen, ik betwijfel eigenlijk of je nog ergens echte cat5 (dus niet 5e) kunt krijgen.

Dat je maar 4 aders nodig hebt is in principe correct, voor 100base-T (100 mbit dus), gigabit gebruikt wel alle 8 de aders. Let er echter wel op dat 2x 100base-T niet officieel ondersteund wordt. Soms werkt het, soms niet. Ik heb het wel eens werkend gehad, maar ook dat ik maar 100kbit haalde met heel veel errors. Your milage may vary.

Voor wat betreft kabels trekken, gebruik als het even kan geen zeep of net wat, probeer het enkel met de kabel en een trekveer te volbrengen. Als je zeep gebruikt heb je nu de kabel er redelijk soepel in, maar als je ooit nog iets anders door die buis wil trekken (moet je overigens de huidige kabel er weer uit halen, proberen er dingen _bij_ te trekken is meestal gedoemd te mislukken) dan gaat dat voor geen meter omdat de zeep is opgedroogd en eerder als lijm werkt dan wat anders.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• sirono
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11-03 15:29
cat 6 is prima te leggen en kost geen drol meer tegenwoordig...

http://www.netwerkproduct...bels-cat6-c-166_8_66.html

hier haal ik mijn spul meestal.

let er wel op dat je aan een stugge kabel geen stekker kunt knijpen! (nou ja, kan wel, maar dan speciale stekkers. of met heel veel moeite) stugge kabel is voor wandcontact doos naar wantcontact doos met lsa strips...

• denwilly
Hebt net 50m cat5e aangekocht voor een 13euro.
Wat voor soort trekveer gebruik ik best? Heb hier totaal geen verstand van

• sirono
maakt eigenlijk niet uit... als de veer (of trekkabel) maar lang genoeg is...

bij je lokale bouwmarkt kun je die dingen gewoon kopen.

ik gebruik zelf vaak een trekkabel zoals deze: http://www.installatietot...unststof-lengte-10-m.html

lekker dun en makkelijk mee te nemen :)
maar een "gewone" trekveer (zoals deze: http://verlichting-elektra.nl/images/67510%20trekveer.jpg) zijn vaak makkelijker door de buis te duwen omdat ze steviger zijn...

• Koning Piet
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 10:49
Ik heb zelf over 3 verdiepingen thuis Cat5e liggen en een patch kast in de meterkast waar modem/router/nas etc. samenkomt. Indertijd met verbouwing aan laten leggen door een installateur.
Op korte afstanden haalt dat ook gewoon 1Gb. Echter zodra het meer dan 8/9 meter werd niet.

Mijn PC staat boven en haalde dus niet 1Gb. Ik heb de twee Cat5e kabels vervangen voor twee Cat6 (UTP, solid) maar haalde nog steeds geen 1Gb omdat mijn muurstekker dozen cat5 waren.

Na wat googlewerk bleek dat je alles Cat6 moet hebben wil het werken. Dus alle kabels in de muur en patchkabel tussen stekkerdoos en PC/switch etc. maar ook de muur stekkerdozen moeten specifiek Cat6 zijn.
Noodzakelijk als je muur stekkerdozen wilt aanleggen is een "draad aansluiter punch down" tang. Je mag namelijk Cat6 niet strippen als je het aansluit.

Het verschil is bij mij merkbaar, NAS communicatie ging van 12 MB/s naar 110 MB/s, usenet downloads van 1MB/s naar 3MB/s alhoewel dat laatste theoretisch niets met 100 Mb of 1Gb te maken zou mogen hebben.

Ik heb hier alles gekocht http://www.jdn-bv.nl/ en ook wat adviezen gekregen.

Succes.

PS let ook op dat je consistent bent met de draadvolgorde in al je stekkerwerk, dus overal T568A of T568B, de laatste is het meest convent. Niet alle switches kunnen het verschil herkennen en zich aanpassen aan wisselende draadvolgorde, zie ook Wikipedia: TIA/EIA-568-B

• Paul
Als je over 8m maar 100mbit haalt dan is er meer aan de hand dan slechts walloutlets die 5e zijn, op die 2 cm zit dat als het goed is echt niet.

Weet je zeker dat je de eerste keer ook overal de juiste volgorde aanhield?

Als je vaker netwerkjes aanlegt is zo'n tang van onschatbare waarde, walloutlets zijn 100x mooier dan een los stuk UTP dat uit de muur komt zetten. Als het maar voor één keer is is de goedkoopste LSA (of LSA+ ) tang die je kunt vinden zeker goed genoeg, wij hebben er op het werk (en dan is dat overwegend systeembeheer, als we hele panden moeten bekabelen dan doet een installateur dat) een hele goedkope en een duurdere. Je merkt het verschil wel, maar die goedkope doet het net zo goed :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op de afgelopen paar campzone's alles van 10 tot 70M cat5e kabels geknepen, en nog nooit last van gehad dat ze niet gewoon de volle snelheid haalden
Dus waar nou dat cat5e is niet voldoende vandaan komt :?

• Koning Piet
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 17:28:
Als je over 8m maar 100mbit haalt dan is er meer aan de hand dan slechts walloutlets die 5e zijn, op die 2 cm zit dat als het goed is echt niet.
Weet je zeker dat je de eerste keer ook overal de juiste volgorde aanhield?
<knip>
maar die goedkope doet het net zo goed :)
Over de volgorde weet ik vrij zeker dat die juist was, ik heb een doorlus stekker om in het ene uiteinde te stoppen zodat je aan de andere kant kunt meten, de weerstand was overal gelijk. Ik heb in het verleden als studie bijbaantje veel geoefend, zij het dat alles toen cat5 was ;)

Wat denk ik een zwakke schakel in de ketting was is mijn patch kast, die is cat5 en lastig aan te sluiten, je moet vrij veel van de kabelmantel strippen en pairs untwisten om alle draadjes aan te sluiten wat in cat6 en gigabit land niet aan te raden/conform specs is omdat het signaalverlies dan erg toeneemt. De betreffende gigabit verbinding loopt nu buiten de patch kast langs direct de router in. De wall outlets waren ook allemaal cat5, niet 5e, en hadden 0 shielding, de cat6 hebben een shielding dekseltje wat je over de aansluitpunten klikt.

Mijn punch tool was idd 9,50 en doet het prima 8)

• Paul
Dat ze alle 8 verbinding maken is niet genoeg, het oranje/wit, oranje, blauw/wit, groen, groen/wit, blauw, bruin/wit, bruin maakt ook nog uit :)

Maar als je echt hele stukken van de paren moet ont-twisten dan gaat dat wel fout ja :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Hier hebben we door het hele huis zowel CAT5e als CAT6 liggen. Gigabit gaat prima over beide. Hier is UTP o.a. door oude coax leidingen getrokken. Gewoon stevig vastknopen en rustig erdoorheen trekken, is zo gebeurd. Connectors erop knijpen en je bent klaar.

• sirono
denwilly schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 16:57:
Hebt net 50m cat5e aangekocht voor een 13euro.
Wat voor soort trekveer gebruik ik best? Heb hier totaal geen verstand van
waar woon je? (ongeveer) is er niet een tweaker in de buurt die het even kan voordoen? :)

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

sirono schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:51:
[...]

waar woon je? (ongeveer) is er niet een tweaker in de buurt die het even kan voordoen? :)
Beste kun je toch echt gewoon eerst met die telefoon kabel proberen, scheelt heel veel gezeur als er ergens een scherpe bocht inzit.

(voor de duidelijkheid, ik bedoelde de tel-kabel gebuiken om de utp kabel door te trekken)

[Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 31-08-2010 10:37]

• ajakkes
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22-04 16:44
Ik zou persoonlijk ook eerst kijken of ik de utp met de telefoondraad kan verbinden. Zorg ervoor dat de verbinding makkelijk door bochten kan (flexibel is) en niet ergens achter kan blijven haken.

Het gevaar van eerst de telefoondraad eruit trekken en daarna de trekveer erin stoppen is dat als er ergens een verbinding uit elkaar is of ze stiekum een lasdoos hebben verborgen halverwege (ja het gebeurt) je de trekveer er helemaal niet in krijgt.

Mocht de telefoondraad halverwege breken kan je altijd nog de kabels eruit trekken en het met een trekveer proberen.

👑

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:38
of knoop je telefoondraad aan je trekveer.
Dan met 2 man eentje rustig trekken en de andere de veer voeren.
Met de veer heb je zowiezo meer kans van slagen vooral als je 2 utp kabels gaat leggen door 1 5/8 buis.
Daarna is het simpel knoop je utp aan de veer en door trekken/voeren maar.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02:48

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

denwilly schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:40:
Is dit het echt waard?
Bij de Gamma kost CAT6 je 10c per meter meer (1.20) geen idee of dit een betere oplossing is?

En als je nog geen 1GB (hoeft te willen) gebruikt kun je je huidige kabel ook gebruiken, mits dit een twisted kabel is, en geen flat.

[Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 31-08-2010 09:48]

• ajakkes
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22-04 16:44
@D4NG3R NL
TS heeft al goedkopere cat6 gevonden en gekocht en de opmerking dat telefoondraad ook gebruikt kan worden is al gemaakt en "afgebrandt".

👑

• Koning Piet
Ik heb zelf de oude UTP kabels verbonden aan de nieuwe. 2 UTP kabels in 1 pijp, tegelijkertijd. Pijp diameter is een 5/8" pijp, afstand was zo'n 10 meter.
Als een iemand aan de ene kant duwt terwijl de ander aan de andere kant trekt en je doet het een beetje met beleid dan gaat dat prima.

• denwilly
Heb ondertussen zonder enige problemen 2 van de 3 kabels kunnen leggen.
Maar bij de derde kabel gaat het mis.
Mijn trekveer is ongeveer 9m, en zit volledig in de buis, maar komt er aan de andere kant nog niet uit.
Misschien een beetje logisch, de wachtbuis loopt van de ene naar de andere kant van het huis.
Weet iemand waar ik soms een trekveer van ongeveer 15-20 meter kan vinden?
Heb het zelf al geprobeerd met een ijzeren van 15, maar deze krijg ik maar een 2-3 meter ver de wachtbuis in en dan blijft hij ergens steken.
Mijn andere (denk dat het koolstof is ofzo) is veel flexibeler en geraakt overal zonder problemen en zonder veel kracht te zetten op de kabel overal door.
Is er misschien een plaats waar ik deze kan huren ofzo?(Belgie)
Ben al op zoek gegaan in brico, maar zonder succes.
Een mede-tweaker die er een heeft en misschien even kan missen? Ben uit omgeving van Leuven(Korbeek-Lo).

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:10
Wat je kan proberen: aan de andere kant van het gat een stofzuiger tegen het gat aanduwen (en natuurlijk aanzetten), dan bij de vrije kant dun touw er doorheen laten zuigen. Als dat lukt, kan je met dat touw een wet steviger touw er doorheen trekken, of de trekveer of misschien wel de kabel zelf. Beetje inschatten hoe stevig dat eerste touw is.

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
@denwille, waarom denk je dat een standaard trekveer 20meter is ;)
Dit is juist de meest voorkomende maat. Je hebt daarnaast ook nog langere versies maar dat is in woonhuizen bijna nooit nodig...

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• denwilly
Een 20m kabel is perfect voor mij

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
Nou ga gewoon een bouwmarkt binnen en vraag of ze een trekveer hebben.
Koop hem en je zult er later ook nog plezier aan hebben. Mocht je smeer middelen gebruiken voor het trekken van de kabels maak dan hem dan wel schoon na gebruik want anders kan die gaan roesten.

* klaasbram heeft een trekveer eerder stuk dan dat hij helemaal verroest is.
En voor me werk gebruik ik hem niet eens vaak maar als ik hem gebruik dan komt er wel wat kracht bij kijken en daar kan die binnenkern soms niet tegen :P

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• denwilly
Van een ver familielid een trekveer gekregen, alles is opgelost.
Nu nog even RJ45 wanddozen zoeken en alles zit erop.

• Sniper37
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21-02-2017
Hoi

IK heb zelf cat7 is beter en vooral als je wil gaan streamen deze is storingvrij

• L201
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03-05 21:40
Sniper37 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:38:
Hoi

IK heb zelf cat7 is beter en vooral als je wil gaan streamen deze is storingvrij
Gast, je haalt een topic van bijna 7 jaar geleden uit de sloot... 8)7 Ik denk niet dat cat7 toen echt gemeengoed was |:(

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 07:33

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Ouwe koeien..

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True