Ehm, dankjewel
Jij zegt precies hetzelfde als ik in mijn post, behalve als het gaat om Sandy Bridge. Ik zal jou en PatrickH89 even uitleggen waarom Sandy Bridge Nehalem/Lynnfield gaat verpulveren.
De Core i7 920 was de beste aankoop die je had kunnen doen toen 'ie net op de markt was. Ik denk dat iedereen het daarmee eens is. Hij kost nog steeds hetzelde, behoort nog steeds tot de beste presterende processors, het geheugen was destijds goedkoop en socket 1366 gaat langer mee dan socket 1156. Hetzelfde geldt voor de Core 2 Q/E6600, waarom? Intel's tock (architectuurverandering) zorgt telkens weer voor revolutionair betere processors. Intel's tick (architectuurverkleining) zorgt niet voor substantieel betere processors. Globaal gezien alleen maar wat hogere clocks en iets lager energieverbruik. Dit is een wetmatigheid die zichzelf bewezen heeft de afgelopen 4 generaties. Conroe, Penryn, Nehalem, Lynnfield. En nu dus Sandy Bridge.
De Core i5 2400 die Anandtech getest heeft gaat de Core i5 650 vervangen en zal bij introductie zo'n 175-200 euro kosten. Dit is een relatief goedkope midrange processor. Deze processor blijkt nu al de beste processor van het moment ondanks de 50% meer cores/threads en 50% meer geheugenbandbreedte af en toe in te halen, zowel in multi- als in singlethreaded applicaties. Daarnaast is de IGP onzettend verbeterd en het energieverbruik teruggedrongen. De IGP van de 2600(K) kan zelfs veel beter presteren (misschien zelfs twee keer zo goed), aangezien die over het dubbele aantal shaderscores beschikt, 8 i.p.v. 6MB L3 cache en hoger is geclocked. AMD mag dan wel met llano komen, maar dat blijkt nu gewoon een Phenom 2 te zijn met een Ati Radeon HD5xxx. Het moet nog blijken om welke GPU het precies gaat en of er (genoeg) toegewijd geheugen op het moederbord komt, maar het is nu al duidelijk dat AMD de rol blijft spelen die het sinds de introductie van de Core 2 Duo heeft aangenomen, namelijk de underdog.
Dat het overclocken gelimiteerd wordt, maakt mij niet zoveel uit. Het kan nog steeds een beetje en ik denk dat Sandy Bridge EX die pas in Q3 uitkomt en LGA 1366 vervangt, de echte klap op de vuurpijl wordt. Tot 8 cores, 16 threads, Quad-channel geheugen
Edit: Maar goed, dit is nogal offtopic. Ik ben i.i.g. best bereid om nog een jaar te wachten op LGA 2011 en een half jaar op SB mobile.