Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Vandaag amazon gecheckt en daar heeft men blijkbaar de prijsverlaging reeds doorgevoerd van 5xx € naar 315 € (weliswaar via third party doch binnen enkele dagen zal er wel verkauf und versand von Amazon.de staan).

Is dit volgens jullie een koop waard of gaat deze met Sandy Bridge binnen 6-9 maanden totaal verpulverd worden? Wat ik tot nu toe van Sandy Bridge heb gevonden zijn enkel Intel promo-filmpjes waarin men praat over de integrated gpu, dit heeft voor mij totaal geen meerwaarde. Zou je met deze core i7 nog een jaar of drie op degelijk niveau kunnen gamen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Sandy Bridge gaat Nehalem/Lynnfield verpulveren. Zie hier.

Edit: Maar dat wil niet zeggen dat je een half jaar moet wachten. Met de Core i7 950 heb je een processor in huis die de komende 3 jaren snel genoeg is. Maar gamen doe je met een videokaart.

[ Voor 39% gewijzigd door Joep op 28-08-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Informatieve link, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

nadeel is wel wat ik weer lees van intel
dat ze weer op een andere socket overstappen ... 1155 ..
waarom kunnen ze niet gewoon zo als amd het bij een compatible socket houden

i7 (1366) borden zijn nog steeds niet echt goedkoop ....

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

prodigy schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 22:48:
waarom kunnen ze niet gewoon zo als amd het bij een compatible socket houden
Als ze alles hetzelfde hielden dan zou het gewoon weer een nehalem/lynnfield zijn he... Als je je architectuur verandert is het soms ook nodig van socket te veranderen, net als AMD (ja, toch wel! AM3r2 wordt ook niet compatible met AM3, alhoewel het daar eerst op leek. AMD gaf zelf aan dat het precies die reden was, op AM3 blijven zou ten kosten gaan van de performance).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

klopt.
maar toch gaan de sockets van amd langer mee dan die van intel.
meer upgrade mogelijkheden enz.
en de amd bordjes zijn een stuk goedkoper ...

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat een beetje te wachten op prijs verlagingen van de i7's maar ik heb het bericht van Joep gelezen en wat ik begrijp is dat er dus nu weer een nieuw socket komt (1155). Betekend dit dat Intel alleen voor dit socket nieuwe processor gaat produceren. En dat socket 1366/1356 niet meer verder uitgebreid worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Lijkt me niet, ook toen s1336 er was werden er nog wel wat nieuwe CPU's gemaakt voor s775. Maar revolutionair zal het niet meer zijn, voor s775 kwamen toen de Q9xxxS-modellen uit die zuiniger waren dan de Q9xxx en de E8700 als ik me niet vergis. Nieuwe architectuur of veel efficiëntere CPU's hoef je niet te verwachten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nou lees die link van Joep maar eens goed, het overklokken wordt aan banden gelegd.
While BCLK is adjustable on current Core iX processors, with Sandy Bridge it’s mostly locked at 100MHz. There will be some wiggle room as far as I can tell, but it’s not going to be much. Overclocking, as we know it, is dead.
Ik weet niet of het jouw ding is, maar dan zou ik toch nog gaan voor een P55/X58.
Bij SandyBridge wordt de baseclock dus waarschijnlijk vastgezet op 100MHz en kan je alleen de turbo nog een paar bins opschroeven, mits binnen thermal/current specs.
some regular Sandy Bridge processors will have partially unlocked multipliers. The idea is that you take your highest turbo multiplier, add a few more bins on top of that, and that’ll be your maximum multiplier. It gives some overclocking headroom, but not limitless
Zoals het er naar uitziet, wordt het dus minder oc-en, of je moet weer een dure unlockte kopen.
Way to go Intel.......niet dus

[ Voor 39% gewijzigd door DaLoona op 29-08-2010 12:16 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaLoona schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 12:12:
Nou lees die link van Joep maar eens goed, het overklokken wordt aan banden gelegd.
De hele post van Joep slaat sowieso nergens op.

Je kan wel blijven wachten. Als over een half jaar de Sandy er is, is het natuurlijk ook weer zo dat als je dan weer een half jaar wacht AMD of Intel met nog iets veel lekkerders komen. Verder is het natuurlijk onzin om te beweren dat de Sandy de i7 gaat verpulveren. Mijn 950 loopt easy op 4Ghz. Verder heb je natuurlijk meer dan een videokaart nodig om te gamen O-)

Overigens kan je nu een 950 voor 300 euro scoren. Tuurlijk best een aardig bedrag maar man wat zijn die dingen heerlijk over te clocken. Het is mijn zelfs gelukt en ik ben een behoorlijk newb qua overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
Ik ben persoonlijk niet zo heel erg ondersteboven van Sandy Bridge, niet zoveel in ieder geval om te wachten met een PC aanschaffen. Zo te zien kan een i7 860 nog wel een tijdje mee, eventueel met wat overclock.

Zo te zien is het vooral die integrated GPU die het wat beter is gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Typisch Intel, nieuwe architectuur, nieuwe socket, alles om te kunnen verantwoorden dat de prijzen zo hoog liggen. Ik vind ook het aan banden leggen van overklokken erg kinderachtig. Ja, op die manier voorkom je dat een slimme consument uit een CPU uit een lager prijssegment performance haalt waar hij normaal gesproken extra voor had moeten betalen, maar kom op, wat is daar leuk aan, en hoeveel consumenten maken hier nou echt actief gebruik van?

En toch lijkt het alweer een hele verbetering tov de huidige generatie. Je vraagt je alleen af hoe lang dit dan weer goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Volgens de previews:
De Sandy-Bridge architectuur heeft een 10-15% hogere IPC ten opzichte van de Lynnfield/Nehalem architectuur.
Ook zullen de kloksnelheden wat hoger liggen bij Sandy-Bridge in vergelijking met de huidige i5/i7 processors.
Dit zal dan totaal resulteren in een performance-verbetering van 20-25% voor hetzelfde geld als een i5/i7 nu kost.

Jammer dat het OCen middels de baseclock aan banden wordt gelegd, voor mij is dit juist een pré om voor een Intel te kiezen. Ik hoop dat dit wel toegestaan wordt op socket LGA2011, maar heb zo m'n twijfels. ;(

Zelf ben ik al ruim anderhalf jaar voorzien van een overclockte i7 s1366 met prima performance voor wat ik er mee doe, dus Sandy-Bridge en de daarop volgende Ivy-Bridge procedé-verkleining sla ik zeker over.
De architectuur/socket die daarna komt, zal pas m'n huidige systeem gaan vervangen.
Alleen een toekomstige videokaart-upgrade is voldoende om de komende jaren te doorstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door bitshape op 29-08-2010 14:50 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:36:
De hele post van Joep slaat sowieso nergens op.
Ehm, dankjewel :?

Jij zegt precies hetzelfde als ik in mijn post, behalve als het gaat om Sandy Bridge. Ik zal jou en PatrickH89 even uitleggen waarom Sandy Bridge Nehalem/Lynnfield gaat verpulveren.

De Core i7 920 was de beste aankoop die je had kunnen doen toen 'ie net op de markt was. Ik denk dat iedereen het daarmee eens is. Hij kost nog steeds hetzelde, behoort nog steeds tot de beste presterende processors, het geheugen was destijds goedkoop en socket 1366 gaat langer mee dan socket 1156. Hetzelfde geldt voor de Core 2 Q/E6600, waarom? Intel's tock (architectuurverandering) zorgt telkens weer voor revolutionair betere processors. Intel's tick (architectuurverkleining) zorgt niet voor substantieel betere processors. Globaal gezien alleen maar wat hogere clocks en iets lager energieverbruik. Dit is een wetmatigheid die zichzelf bewezen heeft de afgelopen 4 generaties. Conroe, Penryn, Nehalem, Lynnfield. En nu dus Sandy Bridge.

De Core i5 2400 die Anandtech getest heeft gaat de Core i5 650 vervangen en zal bij introductie zo'n 175-200 euro kosten. Dit is een relatief goedkope midrange processor. Deze processor blijkt nu al de beste processor van het moment ondanks de 50% meer cores/threads en 50% meer geheugenbandbreedte af en toe in te halen, zowel in multi- als in singlethreaded applicaties. Daarnaast is de IGP onzettend verbeterd en het energieverbruik teruggedrongen. De IGP van de 2600(K) kan zelfs veel beter presteren (misschien zelfs twee keer zo goed), aangezien die over het dubbele aantal shaderscores beschikt, 8 i.p.v. 6MB L3 cache en hoger is geclocked. AMD mag dan wel met llano komen, maar dat blijkt nu gewoon een Phenom 2 te zijn met een Ati Radeon HD5xxx. Het moet nog blijken om welke GPU het precies gaat en of er (genoeg) toegewijd geheugen op het moederbord komt, maar het is nu al duidelijk dat AMD de rol blijft spelen die het sinds de introductie van de Core 2 Duo heeft aangenomen, namelijk de underdog.

Dat het overclocken gelimiteerd wordt, maakt mij niet zoveel uit. Het kan nog steeds een beetje en ik denk dat Sandy Bridge EX die pas in Q3 uitkomt en LGA 1366 vervangt, de echte klap op de vuurpijl wordt. Tot 8 cores, 16 threads, Quad-channel geheugen :9

Edit: Maar goed, dit is nogal offtopic. Ik ben i.i.g. best bereid om nog een jaar te wachten op LGA 2011 en een half jaar op SB mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

prodigy schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 22:48:

i7 (1366) borden zijn nog steeds niet echt goedkoop ....
ASRock X58 Extreme III. 168 euro. Vind ik best meevallen.
Ale, ik moet toegeven de meeste borden zijn inderdaad best aan de prijs.... 211 euro voor een Asus P6T SE......maar ja kijk eens wat je voor bijvoorbeeld een P6T Deluxe betaalt of voor een rampage III....ik vind het de spuitgaten uitlopen soms.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Deathchant schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 10:55:
[...]

Ale, ik moet toegeven de meeste borden zijn inderdaad best aan de prijs.... 211 euro voor een Asus P6T SE......maar ja kijk eens wat je voor bijvoorbeeld een P6T Deluxe betaalt of voor een rampage III....ik vind het de spuitgaten uitlopen soms.
Ik ben het hier wel mee eens ik vind zelf dat als je een bord wil waar wat degelijke opties opzitten,
ala sli wat meer sata poortjes enz de prijzen in een rap tempo omhoog schieten.
tuurlijk is alle nieuwe hardware in het begin duur.
Maar het lijkt als of de intel producten gewoon een stuk duurder zijn.
En of dit nou komt door de gebruikte chipsets of niet vind ik zelf niet echt belangrijk.
Tis gewoon helaas duurder.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
prodigy schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 01:12:
[...]

Ik ben het hier wel mee eens ik vind zelf dat als je een bord wil waar wat degelijke opties opzitten,
ala sli wat meer sata poortjes enz de prijzen in een rap tempo omhoog schieten.
tuurlijk is alle nieuwe hardware in het begin duur.
Maar het lijkt als of de intel producten gewoon een stuk duurder zijn.
En of dit nou komt door de gebruikte chipsets of niet vind ik zelf niet echt belangrijk.
Tis gewoon helaas duurder.
je noemt hier even the top of the bill kwa intel based mobo's.

als je minder geld wilt uitgeven ga dan voor de P reeks ipv de X reeks he :)
P55 is prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

verkeerd topic sorrie :')

[ Voor 85% gewijzigd door Speedy-J op 31-08-2010 19:07 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:07

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deathchant schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 10:55:
Tegenover een simpel instap AM3 bord.. net 40 euro. Natuurlijk leuk dat je de bigste bangs voor je meeste bucks wil, maar 100 euro al extra voor uberhaubt het moederbord, nee dat vind ik niet 'meevallen'.

Hopelijk dat nu de prijzen weer flink dalen doordat ze dus wéér overstappen op een nieuw socket, plus de nodige verwarring welk moederbord je precies nodig hebt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komen toch nog wat nieuwe types bij voor de oude sockets , de Intel Core i3-560 http://www.cpu-world.com/...20-%20BXC80616I3560).html
Voor socket 775 een wolfsdale geclocked op 3333 :9 http://www.cpu-world.com/...2ML%20(BX80571E6800).html

Introduction date 29 augustus 2010
Pagina: 1