Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik heb het volgende. Mijn Mac Pro heeft geen wireless en mijn iPad heeft geen wired aansluiting :) Verder heb ik een airport express en een Sitecom DC202 router. Met zowel Mac Pro als iPad wil ik het grote boze internet op.
Ik heb de ethernetkabel die uit mijn modem (zwart en recent exemplaar van Motorola, gekregen van Ziggo) komt op de wan-aansluiting van de Sitecom router aangesloten. Vanuit de Sitecom router gaat een kabel naar mijn Mac Pro en een kabeltje naar mijn Airport Express. Mijn Airport Express ingesteld als bridged. Zowel Mac Pro als iPad kunnen nu het internet op. Echter, als ik een tijdje zit te surfen en te internetten heeft mijn Mac Pro ineens geen internet meer. Lampje op de Sitecom Router blijft dan op de aansluiting waar de Mac aan zit constant branden. Na een tijdje komt de verbinding ineens vanzelf weer terug (of als ik router en/of modem reset). Ik heb op dat moment verder geen bittorrent of andere programma's die veel down- en uploaden aanstaan. Wat surfwerk en YouTube (ok, die downloadt wel wat). Firmware van de Sitecom is bijgewerkt. Ik heb het trouwens met een ander exemplaar van Sitecom geprobeerd, zelfde euvel. DHCP staat op de Sitecom aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

iichel

Gazoooo

Je Mac Pro is ook up to date?
Andere kabeltje geprobeerd?

offtopic:
sorry msn ist kaput

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Alles up to date en de kabels werken, als de router er niet tussen zit, prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Niemand met twee routers hier verder op tweakers? Ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:10

Hoite

Goed verhaal

Dancing_Animal schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 00:23:
Niemand met twee routers hier verder op tweakers? Ik kom er niet uit.
Ik weet niet waar "hier verder op" ligt.

1. Krijg je een IP adres van je router?
2. Als hij uitvalt, heb je dan nog steeds dat IP adres?
3. Kijk eens in het webmenu van je router als hij is uitgevallen, of je modem niet kapot is.
4. Probeer het met andere bekabeling (al lijkt me dat sterk, als je het zowel bedraad als draadloos hebt)
5. Reset je router naar fabrieksinstellingen.
6. koop een nieuwe router.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:08
Mijn ervaring met die "cheap-ass" sitecom routers is dat ze sowieso vastlopen als je ze een tijdje gebruikt / enigsinds belast. Datzelfde routertje heeft in ieder geval bij mij niet lang gestaan. Heb 2 exemplaren in handen gehad ("gratis" gekregen bij kabelinternet). Beide waren totaal waardeloos en vielen herhaaldelijk dood zodra ze belast worden of zodra er meerdere computers gebruik van maken. Heb er verder totaal niets mee gedaan; geen gekke instellingen veranderd. Uit de doos gehaald, aangezet en gebruikt. Enkele keren gereset, maar niets lijkt te helpen.

Uiteindelijk vervangen door een Linksys router en alle problemen waren opgelost.

Ik heb ook ooit een sitecom ADSL modem gehad; die was net zo waardeloos als de sitecom routers. Voor mij geen sitecom spul meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 23-10-2010 00:35 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
Begrijp ik goed dat je mac pro via lan is aangesloten en je ipad via wlan (bridged)?

1. waarom niet je mac pro via wlan?
2. is er een reden waarom je twee routers gebruikt? ik vermoed omdat de tweede is omdat je meerdere systemen wilt aansluiten. Je modem heeft ongetwijfeld ook dhcp. een switch ipv een tweede router zou dan ook volstaan. Je zou je tweede router zelfs als switch kunnen gebruiken als je er geen hebt liggen. gewoon dhcp uitzetten en andere settings tweaken.
3. verschillen je subnets wel genoeg van elkaar? als zowel de modem als de 2e router op zeg 192.168.0.x ingesteld raken kan ik me voorstellen dat de software in de war kan raken.
4. hoe stabiel is je power supply? Ik heb een switch (oke sweex...) die vastloopt op het moment dat de spanning een dipje of spike heeft gehad.
5. al gegoogeld naar meer problemen met die router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:08
Beus206 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 00:35:
Begrijp ik goed dat je mac pro via lan is aangesloten en je ipad via wlan (bridged)?

1. waarom niet je mac pro via wlan?
2. is er een reden waarom je twee routers gebruikt? ik vermoed omdat de tweede is omdat je meerdere systemen wilt aansluiten. Je modem heeft ongetwijfeld ook dhcp. een switch ipv een tweede router zou dan ook volstaan. Je zou je tweede router zelfs als switch kunnen gebruiken als je er geen hebt liggen. gewoon dhcp uitzetten en andere settings tweaken.
Hij gebruikt de Apple Airport Express voor zijn iPad.

De Apple Airport Express is puur een wireless access point en heeft verder geen netwerk aansluitingen, behalve een ingang.

De Mac Pro heeft geen wireless kaart; die moet dus via kabel.

Hij gebruikt 2 routers omdat de sitecom meerdere netwerk aansluitingen heeft, maar geen wireless access point. Die 2e router (Apple Airport Express) heeft geen netwerk aansluiting (behalve de ingang natuurlijk) en is puur een wireless access point.

[ Voor 30% gewijzigd door Gamebuster op 23-10-2010 00:43 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
Dancing_Animal schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:20:
Ik heb het volgende. Mijn Mac Pro heeft geen wireless en mijn iPad heeft geen wired aansluiting :) ...
Lezen blijft een kunst, my bad 8)7
Gamebuster schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 00:36:
De Apple Airport Express is puur een wireless access point en heeft verder geen netwerk aansluitingen, behalve een ingang.

De Mac Pro heeft geen wireless kaart; die moet dus via kabel.
Consider me educated.

Neemt niet weg dat zijn motorola modem waarschijnlijk dhcp heeft en de sitecom vervangen zou kunnen worden door een switch. ;)
Mocht hij toch die sitecom gaat vervangen is een switch meestal goedkoper dan een (wireless) routertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

job

Beus206 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 12:45:
Neemt niet weg dat zijn motorola modem waarschijnlijk dhcp heeft en de sitecom vervangen zou kunnen worden door een switch. ;)
Nee dat heeft dat modem niet.
Ziggo gebruikt nog steeds bridge modems (al komt daar waarschijnlijk verandering in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 10:45

nhanssen

QVL is non-tweakers

herkenbaar, DC-202 ook gehad, kleine tip:

Zet alles uit wat de router zelf kan regelen, DHCP, VPN functies, etc. zet mac filter aan voor je airport / computer(s), geen uPnP, niks van extra services als je begrijpt wat ik bedoel.

Maak er in feite de domste router van qua functies. Firewall (SIP?) kan je aanlaten. Toevallig de v4 versie?

edit:

Ow ja, doe niks met mac-clonen!

[ Voor 11% gewijzigd door nhanssen op 23-10-2010 12:58 . Reden: toevoeging ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Even een andere vraag, heeft met dezelfde router te maken en nog steeds hetzelfde plan.
Mac Pro staat nu rechtstreeks op kabelmodem, zit momenteel geen router ofzo tussen.
Als ik op mijn Mac Pro de netwerkinstellingen van DHCP verander in handmatig, krijg ik geen verbinding meer.
Iets andere ip-adressen geprobeerd (paar keer met 1 verhoogd), werkt niet.
Heb handmatig dns-adressen er bij gezet, werkt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

t Hangt een beetje van je kabelmodem af, maar de kans is groot dat je met DHCP gewoon een extern adres toegewezen krijgt. Dan kan je niet zomaar een eigen IP adres toewijzen.

Wat is je lokale IP adres als je je instellingen op DHCP zet?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
ip-adres 94.209.165.76
subnetmsk 255.255.248.0
router 94.209.160.1 (da's dan m'n kabelmodem als ik 't goed begrepen heb)
DNS server 212.54.40.25, 212.54.35.25

Net was het nog zo dat als ik switchte van DHCP naar handmatig, de DNS-adressen verdwenen.
Die heb ik nu met de hand toegevoegd. Voordat ik ze met de hand had toegevoegd kon ik ze in dhcp-modus niet selecteren, waren grijs, bij selecteren werd het vakje leeg. Nu ik ze heb toegevoegd kan ik ze wel aanklikken en wijzigen, no matter of ik in DHCP-modus zit of niet. Beetje raar geintje van Apple denk ik.

Update : net 94.209.165.76 verandert van DHCP naar 'Via DHCP met handmatig adres' in 94.209.165.77. Dat werkte. Toen gekozen voor 'Handmatig' en 94.209.165.77 gebruikt en dat werkt. Kies ik weer voor 94.209.165.76 dan pakt ie dat niet. Kan het zijn omdat ik dan een adres gebruik dat door m'n modem al eens via DHCP is uitgegeven en dat het modem dat niet wil? Probeer ik nog wat andere adressen, dan weigert ie ze allemaal alleen 94.209.165.77 pakt ie :S
HUH? Die 94.209.165.77 pakt ie nu ook niet meer. Snap er geen hout meer van.

Kan iemand mij er misschien verder mee helpen, ik kom er niet uit.
Ik heb net het volgende gedaan. Het is een iets ander verhaal, maar het heeft ook weer met mijn internet te maken.
Situatie : kabelmodem (zwart, Motorola van Ziggo) met daar aan een Airport Express.
iPad krijgt verbinding.
Nu wil ik mijn Macbook Pro er ook op aansluiten.
Die krijgt een ip-adres uit een totaal andere reeks.
Netwerkassistent op Macbook Pro gestart. Die vraagt vervolgens het apparaat (de router/modem/firewall/whatever) aan en uit te zetten. Modem uitgezet en weer aangezet. Macbook Pro krijgt vervolgens een goed adres en kan het internet op en m'n iPad krijgt een totaal ander adres en komt vervolgens het internet ook niet meer op.
Wat doe ik fout/is hier aan de hand? Kan mijn modem maar 1 computer aansturen ofzo? Dat zou toch niet zo mogen zijn met een router er tussen?

[ Voor 58% gewijzigd door Dancing_Animal op 02-08-2011 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Kick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

94.209.165.76 verandert van DHCP naar 'Via DHCP met handmatig adres' in 94.209.165.77. Dat werkte. Toen gekozen voor 'Handmatig' en 94.209.165.77 gebruikt en dat werkt. Kies ik weer voor 94.209.165.76 dan pakt ie dat niet. Kan het zijn omdat ik dan een adres gebruik dat door m'n modem al eens via DHCP is uitgegeven en dat het modem dat niet wil? Probeer ik nog wat andere adressen, dan weigert ie ze allemaal alleen 94.209.165.77 pakt ie
HUH? Die 94.209.165.77 pakt ie nu ook niet meer. Snap er geen hout meer van.
Je past nu je externe adres aan, dat moet natuurlijk via DHCP binnenkomen (tenzij je een vast IP hebt, vast instellen helpt niet, als de lease verloopt ben je je adres kwijt), de DHCP SERVER moet je uitzetten.

NAT moet je aan laten staan, anders kun je maar met één apparaat tegelijk op internet.

Of nog beter: Zet een fatsoenlijke router neer, zoals een Cisco E4200 of Netgear WNDR3700...

[ Voor 10% gewijzigd door donny007 op 02-08-2011 08:45 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is het genoeg als je je AE instelt als router (volgens mij zelfs met de default instellingen moet het werken) en hierop je MBP (wired) en iPad (wireless) aan sluit. De WAN poort van je AE op het modem aan sluiten, hierna zou je een private IP adres op je Apple spullen moeten krijgen. Als dat niet gebeurt (geen 192.168 en ook geen 10.) dan staat het niet goed ingesteld.

Ah...Airport Express is een AccessPoint en geen router...je moet een router aansluiten!

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 02-08-2011 08:48 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

De AE is een access point met muziekstreamgeval, geen router, er zit maar één lan-poort op.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59

chromeeh

the Gnome

Je weet dat Ziggo geen vaste IP's hanteert, en dus handmatig absoluut niet handig is om statisch te draaien?

Daarbij, waarom wil je perse statisch op je WAN en niet via DHCP (zoals het hoort)?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

chromeeh schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 08:58:
Je weet dat Ziggo geen vaste IP's hanteert, en dus handmatig absoluut niet handig is om statisch te draaien?

Daarbij, waarom wil je perse statisch op je WAN en niet via DHCP (zoals het hoort)?
Hij probeert dat op z'n client (volgens mij is de TS niet bekend met NAT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Er loopt volgens mij iets anders niet goed hier. Ik heb de setup wat versimpeld. Er gaat een kabel rechtstreeks van m'n modem naar de Mac Pro. Dat werkt. Trek ik die kabel er uit en stop ik deze in m'n Macbook Pro, dan kan deze het internet niet op. Vernieuw ik de dhcp lease, dan krijgt de notebook een nieuw ip-adres, maar heeft nog steeds geen toegang tot het internet. Zet ik het modem aan en uit, dan kan de notebook weer wel op het internet. Waarom werkt het niet gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Omdat (volgens mij) bij Ziggo bij het aansluiten van een ander MAC adres (oftewel iets anders dat aan het modem gekoppeld wordt) het even duurt voordat deze een IP adres toegekend krijgt.

Oftewel, nieuw apparaat -> modem uit en aan.

Pagina: 1