Toon posts:

Vastloper na PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs mijn pc een flinke upgrade gegeven (i3 530, asus moederbordje, 4gb werkgeheugen, asus 5750 en 3x HDD). Hierbij heb ik mijn oude voeding van 400W behouden. OS: Windows 7 x64 Prof.

Het probleem is dat mijn PC in 90% van de gevallen na het opstarten na ongeveer 3 a 4 min vastloopt (muis bevriest, taakbeheer niet mogelijk, PC reageert nergens op). Binnen die minuten kan ik alles doen wat ik wil zonder problemen. Het probleem deed zich eerst niet voor, maar onstond pas nadat ik een extra HDD heb geplaatst van 500gb (nu in totaal 3) en het werkgeheugen heb veranderd (van een 2GB Kingston kit naar een 4GB Corsair kit). Een enkele keer blijft mijn PC, vreemd genoeg, probleemloos aan na uren 1080p films afspelen en gamen. Kortom: het wisselt.

De oplossing tot zover: door beide 'upgrades' terug te draaien heb ik de oorzaak van het probleem weten te achterhalen. Bij het ontkoppelen van de harde schijf heb ik het probleem nog steeds. Echter, wanneer ik 1 van de 2 geheugenstrips verwijder is het probleem opgelost! Mijn PC loopt niet vast. Wat is hier daadwerkelijk te veroorzaker? De geheugenstrip of een tekort aan voeding? Of misschien toch een stukje software? Mijn kennis reikt tot hier dus ben erg benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen :) ...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:05
Memtest ( http://www.memtest86.com/ ) draaien dus om te kijken of je geheugen goed is of gewoon fouten bevat.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Heb nog nooit met een dergelijk programma gewerkt, alleen lijkt het mij niet goed haalbaar aangezien ik maar 3 minuten heb voor dat de boel vastloopt. Mochten er fouten inzitten, kan dit software matig opgelost worden of zal ik dat gewoon mijn geheugen om moeten wisselen bij de betreffende shop? Ik ga het even proberen. Niemand die denkt dat het aan de voeding ligt? Het ontkoppelen van een harde schijf gaf geen verschil maar ik weet niet of ik daaruit 100% kan concluderen dat het dan niet aan de voeding ligt.

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:27
Wat zijn de voltages gemeten met een multimeter op 12v, 5v en 3,3v bij zware belasting? Als deze voltages te veel zakken, wat overigens niet alleen bij de lagere klassen voedingen gebeurt, dan is vastlopen veelvoorkomend. Het kan zijn dat de "400W" voeding niet 400W zomaar kan leveren.
Overigens is bij het gebruik van 4 GB geheugen het vaak nodig om in de BIOS 64-bit remapping/addressing aan te zetten. Als die uitstaat, kunnen er mogelijk ook wat problemen met het geheugen ontstaan. (Meestal echter blijft het bij niet hekennen van al het geheugen.)

[ Voor 31% gewijzigd door JanWillem32 op 28-08-2010 19:43 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:34:
Bedankt voor je reactie. Heb nog nooit met een dergelijk programma gewerkt, alleen lijkt het mij niet goed haalbaar aangezien ik maar 3 minuten heb voor dat de boel vastloopt.
Het is de bedoeling dat je memtest op een CD brand er hiervan start, je werkt dus dan ook niet meer in Windows.
Mochten er fouten inzitten, kan dit software matig opgelost worden of zal ik dat gewoon mijn geheugen om moeten wisselen bij de betreffende shop?
Kan zijn dat het voltage of de timings niet goed zijn ingesteld, dit moet in het bios.
Niemand die denkt dat het aan de voeding ligt?
Altijd moeilijk om te zeggen, al helemaal als je de voeding niet noemt. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels bij de lokale PC boer geweest en verschillende merken geheugen (corsair, kingston) geprobeerd. In eerste instantie leek dit te werken alleen na een herstart zit ik weer met hetzelfde probleem. Kortom het geheugen is het ook niet. Alhoewel het verwijderen van een strip dus wel werkt.

Nu las ik een eerdere post over voltages. Zover ik deze bij het opstarten kan checken:
- CPU voltage = 1,176V
- 3,3 voltage = 3,808V (rood)
- 5 voltage = 5,136V
- 12 voltage = 12.04V

Misschien dat iemand hier iets mee kan? Of zou het toch softwarematig zijn?
Het rare is dat het hele probleem niet echt systematisch voorkomt. Meestal na 5 min after reboot. Maar zelden naar uren gebruik. Mijn ideeen voor de oorzaak raken zo langszamer hand op ... wie kan me helpen? :)

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:27
3,808V op een 3,3V lijn is echt veel te veel. Heb je de mogelijkheid om dit na te meten met een multimeter? Daarnaast is dat niet de belasting bij load (wat nogal wel eens alle voltages 10% omlaag kan trekken, test vooral met een paar programma's de alle cores van de cpu, het geheugen en de videokaart volledig gebruiken). Dit lijkt mij prioriteit om eerst naar te kijken in plaats van het geheugen apart. Als het een probleem is van de 3,3V lijn, dan kun je deze vaak met het stelschroefje in de voeding goed zetten. Nadat je de voltages hebt gemeten en er inderdaad iets aan moet gebeuren help ik je graag daarmee verder op weg.
Pagina: 1