Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Systeemrecovery werkt niet. Partitie nog wel aanwezig.

Pagina: 1
Acties:

• Praetoriani
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-07 07:45
Beste Tweakers,

Wegens geldproblemen moet ik mijn laptop (Toshiba) verkopen via Marktplaats. Helaas heb ik daar nooit een recoverydisk bij gehad. Echter, nu probeer ik een schone installatie van Windows Vista (ik gebruik nu Windows 7 via het upgrade-beleid, helaas ben ik die CD kwijtgeraakt - maar dat kon je toch enkel upgraden vanaf Vista) te installeren. Wanneer ik dat echter probeer (middels F8 tijdens boot), ziet hij geen partitieschijf. Dus ik kijken bij 'partitie manager', en daar zie ik hem wel aanwezig. Echter, hij is volledig leeg! Ik weet niet of dit hoort (dat het simpelweg onzichtbaar is) of dat ik echt een probleem heb nu.

Ook het Toshiba Recovery Disk programma ziet hem niet.

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y88/MortalMichael/Naamloos-1.jpg

Uiteraard is alles gewoon legaal en ik heb een Home Premium key op de onderkant van mijn laptop. Met een OEM CD van een andere computer (Vista Premium 32bit) werkt deze key echter niet tijdens de installatie.

Wat moet ik doen? Ik ben eigenlijk ten einde raad, en ik moet deze laptop op vrij snel termijn kunnen verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Praetoriani op 07-09-2015 10:44 ]

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan het zijn dat je een 64 bit sleutel gebruikt voor de de 32 versie?

• Praetoriani
Dat zou in principe kunnen. Er staat achter de key echter niet of het specifiek om een 32 of 64-bits key gaat. Zou met die key dan in principe iedere (Home Premium) versie kunnen worden geïnstalleerd? Als dat zo is zou ik ergens een 64bit Vista cd vandaan moeten halen.

[ Voor 62% gewijzigd door Praetoriani op 28-08-2010 19:01 ]

• Agent-X
  • Niet online
Inderdaad. Als ik jou was zou ik gewoon Microsoft support bellen en het uitleggen :)

• Praetoriani
Ik heb een vriendin die dezelfde laptop als ik heb. Stel dat zij die partitie wel heeft, kan ik dan middels een recovery burner dat ding alsnog installeren? Of is haar recoveryschijf dan op de een of andere manier gebonden aan haar PC?

En bedankt tot nu toe, Agent-X!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Praetoriani schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:01:
Ik heb een vriendin die dezelfde laptop als ik heb. Stel dat zij die partitie wel heeft, kan ik dan middels een recovery burner dat ding alsnog installeren? Of is haar recoveryschijf dan op de een of andere manier gebonden aan haar PC?

En bedankt tot nu toe, Agent-X!
Volgens mij niet. Het is een andere product key.

• Agent-X
  • Niet online
Heeft die vriendin de bijgevoegde cd nog?

Dat zou gewoon moeten werken met jouw sleutel.

• Praetoriani
In principe kreeg je geen bijgevoegde CD bij de laptop, maar stond de recovery op een bepaalde partitie. Door een stomme fout tijdens het formatteren heb ik die bij mij zelf verwijderd. Zij heeft hem echter nog.

• Haaglander
  • Niet online
Agent-X schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:50:
Heeft die vriendin de bijgevoegde cd nog?

Dat zou gewoon moeten werken met jouw sleutel.
Hoe dan ... met een recovery-CD waarop de key staat van een andere laptop?

[ Voor 13% gewijzigd door Haaglander op 28-08-2010 21:12 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Haaglander schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:20:
[...]

Volgens mij niet. Het is een andere product key.
Volgens mij staat op de instalatie van de fabrikant stiekem een ander nummertje dan als op je laptop. dit vanwege het generieke karakter van harddisken repliceren. je gaat niet 100000 install maken

Iperf

• Praetoriani
fish schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:21:
[...]

Volgens mij staat op de instalatie van de fabrikant stiekem een ander nummertje dan als op je laptop. dit vanwege het generieke karakter van harddisken repliceren. je gaat niet 100000 install maken
Met andere woorden, het zou gewoon moeten werken?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Praetoriani schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:24:
[...]

Met andere woorden, het zou gewoon moeten werken?
ALs het dezelfde laptop is .. gewoon proberen, baat het niet dan schaad het niet.

anders download je een oficiele via p2p oid, installeer je die met jou nummer, als ik me niet vergis krijg je dan instructies om microsoft te bellen en dan fixen ze dat voor je.

Het is gewoon legaal wat die sticker is je licentie

Iperf

• Shinzok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-09-2024
misschien eens F12 bij opstarten ingedrukt houden, en dan bedoel ik echt helemaal aan het begin.

Meestal zit zo'n recovery programma op een boot-sneltoets zo maar even te noemen. Werkt op zelfde manier als je bios toegang krijgen (wat meestal DEL / F2 or F10 is).

Je kan ook misschien even naar de website van je fabrikant gaan ofzo ???? ik weet niet. staat daar meestal piekfijn uitgelegd hoe je het moet uitvoeren ;)

• Praetoriani
Shinzok schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:30:
misschien eens F12 bij opstarten ingedrukt houden, en dan bedoel ik echt helemaal aan het begin.

Meestal zit zo'n recovery programma op een boot-sneltoets zo maar even te noemen. Werkt op zelfde manier als je bios toegang krijgen (wat meestal DEL / F2 or F10 is).

Je kan ook misschien even naar de website van je fabrikant gaan ofzo ???? ik weet niet. staat daar meestal piekfijn uitgelegd hoe je het moet uitvoeren ;)
Al geprobeerd, uiteraard - maar toch bedankt voor het meedenken. :) Ik heb die partitie blijkbaar echt verwijderd.

• Haaglander
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:27:
[...]

ALs het dezelfde laptop is .. gewoon proberen, baat het niet dan schaad het niet.

anders download je een oficiele via p2p oid, installeer je die met jou nummer, als ik me niet vergis krijg je dan instructies om microsoft te bellen en dan fixen ze dat voor je.

Het is gewoon legaal wat die sticker is je licentie
MS zal niet helpen want het is een OEM-licentie (mijn ervaring).

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:40
Op de nieuwsgroepen staat een recovery dvd van toshiba met Vista Home Premium Engels 32-bits. Is dit niet iets voor jou? De kans dat deze werkt is zeer groot, je hebt wel een DVD-9 nodig ervoor.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Haaglander schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:40:
[...]

ze zullen geen dvd sturen nee, maar activatie is wel hun pakkie aan

Iperf

• Praetoriani
Ah, hartstikke bedankt kfaessen. Ik weet alleen totaal niet hoe nieuwsgroepen werken. Ik heb me er nooit aan gewaagd en weet überhaupt niet of ik er toegang toe heb.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:23

alm

Praetoriani schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:01:
Als die laptop exact hetzelfde type is en dezelfde versie van Windows heeft dan zou ik die van haar gewoon klonen met een imaging tool (Acronis, Ghost, etc) en dan de image terugzetten naar jouw laptop en vervolgens dmv de recovery functie teruggaan naar default. Je kan even proberen of alleen de Recovery partitie klonen voldoende is, dan hou je haar data van jouw laptop. :)

Activatie gebeurt toch altijd met een fabriekssleutel, niet met de sleutel van onderop de laptop. Dus in die zin maakt het niet uit.
Haaglander schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:40:
Als het gaat om een herinstallatie waarbij de OEM sleutel van de sticker gebruikt wordt om Windows te activeren dan zullen ze je gewoon helpen hoor. Het is gewoon een legale versie dan en niemand anders dan Microsoft kan je dan helpen met activeren. Alleen voor support-vragen over gebruik en installatie moet je bij de fabrikant zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door alm op 28-08-2010 21:54 ]

• Haaglander
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:46:
[...]

ze zullen geen dvd sturen nee, maar activatie is wel hun pakkie aan
Niet als je een OEM-licentie hebt.

Nogmaals, dat is mijn ervaring. Ik kon smeken wat ik wilde, ik kreeg 'm niet en werd verwezen naar de fabrikant (Packard Bell)

• alm

alm

Haaglander schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:52:
Niet als je een OEM-licentie hebt.

Nogmaals, dat is mijn ervaring. Ik kon smeken wat ik wilde, ik kreeg 'm niet en werd verwezen naar de fabrikant (Packard Bell)
Wat kreeg je niet?

• DutchKel
Waarschijnlijk een geldige activatie key.

Dit zou best kunnen aangezien oem fabrikanten eigen oem licenties (incl certificaat en SLIC in de bios) inbouwen in de recovery dvd's en partities. De key onderaan kan ook alleen gebruikt worden met een speciale oem dvd (welke bijna nooit meegeleverd worden en voor een fabrikant gelden).

Zo staat er ook op de stikker bij welke oem fabrikant de dvd hoort te leveren. Als dit er niet bij staat dan heb je een generieke oem key en dan kun je die gebruiken bij een normale vista dvd. Zelf heb ik zo keys gezien van Vista Business HP.

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/2137/hpvista.jpg

• Haaglander
  • Niet online
De activatie key

• alm

alm

kfaessen schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 22:09:
[...]
Dit zou best kunnen aangezien oem fabrikanten eigen oem licenties (incl certificaat en SLIC in de bios) inbouwen in de recovery dvd's en partities. De key onderaan kan ook alleen gebruikt worden met een speciale oem dvd (welke bijna nooit meegeleverd worden en voor een fabrikant gelden).

Zo staat er ook op de stikker bij welke oem fabrikant de dvd hoort te leveren. Als dit er niet bij staat dan heb je een generieke oem key en dan kun je die gebruiken bij een normale vista dvd. Zelf heb ik zo keys gezien van Vista Business HP.
De Windows Vista en Windows 7 DVD's zijn universeel en het maakt niet uit of je een OEM of Retail key gebruikt. Enige wat zou kunnen is dat er een ei.cfg bestand in de Sources map staat wat de keuzes beperkt bij installatie. Maar als je dat bestand weghaalt of disabled, dan heb je een universele DVD waar je zelf kunt kiezen welke installatie je wilt.
Waar wel een aparte DVD voor is, is de Enterprise versie, die wijkt af van de normale Windows 7 DVD. Met Windows Vista is dat vermoedelijk hetzelfde.

De OEM sleutels op de onderzijde kun je niet zonder meer activeren, daarvoor moet je bijna altijd bellen met Microsoft om dit te kunnen activeren. Het is mij niet bekend dat je daar een speciale DVD voor nodig zou hebben...

• Praetoriani
kfaessen schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 22:09:
[...]

Waarschijnlijk een geldige activatie key.

Z
Bij mij staat er dus wel 'Toshiba' bij, dus hij is niet generiek. Echter, aangezien die vriendin dezelfde laptop heeft (en Vista Home Premium), zou hij zich dan niet net zo goed moeten 'identificeren' met mijn laptop?

Nogmaals bedankt allemaal. Ik zal het morgen wel uitproberen zodra ik DVD'tjes gekocht heb!

• alm

alm

Nou, da's echt nieuw voor mij. Ben dan wel benieuwd wat je dan precies verteld heb tegen de medewerk(st)er van Microsoft. Ik vermeld meestal om wat voor PC het gaat en welke licentie erop zit en dan was het in het verleden nooit een probleem om te activeren...
Praetoriani schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 22:29:
Bij mij staat er dus wel 'Toshiba' bij, dus hij is niet generiek. Echter, aangezien die vriendin dezelfde laptop heeft (en Vista Home Premium), zou hij zich dan niet net zo goed moeten 'identificeren' met mijn laptop?
Als de laptops en Windows versies hetzelfde zijn, dan moet het werken.

[ Voor 34% gewijzigd door alm op 28-08-2010 22:38 ]

• DutchKel
alm schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 22:28:
[...]

De Windows Vista en Windows 7 DVD's zijn universeel en het maakt niet uit of je een OEM of Retail key gebruikt. Enige wat zou kunnen is dat er een ei.cfg bestand in de Sources map staat wat de keuzes beperkt bij installatie. Maar als je dat bestand weghaalt of disabled, dan heb je een universele DVD waar je zelf kunt kiezen welke installatie je wilt.
Waar wel een aparte DVD voor is, is de Enterprise versie, die wijkt af van de normale Windows 7 DVD. Met Windows Vista is dat vermoedelijk hetzelfde.

De OEM sleutels op de onderzijde kun je niet zonder meer activeren, daarvoor moet je bijna altijd bellen met Microsoft om dit te kunnen activeren. Het is mij niet bekend dat je daar een speciale DVD voor nodig zou hebben...
Er zijn 3 soorten oem dvd's:
1) Microsoft levert retail dvd's welke ook met oem keys geactiveerd kunnen worden, echter zijn dit generieke dvd's (ik heb het dus niet over het keuzescherm van welke versie je wilt installeren) en dien je dus ook de generieke codes te gebruiken welke niet voorzien zijn van een fabrikant (dit wordt meestal gebruikt door winkels die pc's leveren met windows).

2) Daarnaast kan een oem fabrikant ook nog eigen dvd's uitleveren waarbij je de key onderop de laptop kunt gebruiken. Deze methode wordt niet vaak gebruikt. Op de dvd staat iets waardoor hij de key onderop de laptop accepteerd (don't ask me what). Ik heb zelf zo'n dvd van dell gehad.

3) De meest gebruikte methode van fabrikanten is dat ze een generieke dvd maken welke voor alle pc's en laptops werken en die zichzelf activeren via een certificaat (welke op de dvd staat), de key (welke ook op de dvd staat ingebakken) en de SLIC in de bios (SLIC 2.0 = Windows Vista, SLIC 2.1 = Windows 7). De bios bepaald dan welke versie van windows dat je mag installeren. De key bepaald welk type windows je mag installeren (Home Premium, Professional, Ultimate etc.).

Nummer 1 en 2 onderscheiden zich dus door de tekst welke op de sticker staat, tevens zijn dat ook verschillende dvd's welke niet onderling uitwisselbaar zijn en ze onderscheiden zich bij het activeren, nummer 1 kan zich bij microsoft melden als er activatieproblemen zijn, nummer 2 wordt naar degene die op de sticker staat gestuurd.

Edit:
@ALM: Jij hebt dus nummer 1 terwijl Haagland nummer 2 heeft. Beide OEM, maar totaal anders qua afhandeling.

• Haaglander
  • Niet online
alm schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 22:35:
[...]

Nou, da's echt nieuw voor mij. Ben dan wel benieuwd wat je dan precies verteld heb tegen de medewerk(st)er van Microsoft. Ik vermeld meestal om wat voor PC het gaat en welke licentie erop zit en dan was het in het verleden nooit een probleem om te activeren...
Precies, dat vermeldde ik ook. Maar de medewerkster verwees mij naar Packard Bell.

• alm

alm

@Kfaessen:

Nummer 1 & 3 waren me bekend, maar 2 kende ik nog niet. Nummer 3 kun je uit 1 en de juiste bestanden en codes wel zelf creëren, dus nou moet ik nog even achter de methode van 2 zien te komen. Vind dat wel leuk om uit te zoeken. Als je links hebt met meer info dan hoor ik het graag. :)
Haaglander schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 23:20:
Precies, dat vermeldde ik ook. Maar de medewerkster verwees mij naar Packard Bell.
Nou, da's lekker dan. Ben je overgeleverd aan de goodwill van een fabrikant... En da's vaak een probleem inderdaad om dan de juiste DVD's te krijgen. :(

[ Voor 37% gewijzigd door alm op 28-08-2010 23:26 ]

• alm

alm

@Praetoriani

Als je de Windows 7 installatie nog actief werkend hebt zou ik eerst de sleutel/product-key even uitlezen met SIW (www.gtopala.com) en eventueel eerst een backup maken van de hele installatie (Acronis, Ghost of anders) en daarna pas wissen. Je weet nooit waar het goed voor is...

Misschien kun je dit nog proberen:
http://www.winsupersite.c...install_upgrade_media.asp

Maar dan moet je wel een Windows 7 DVD hebben (denk de Retail versie dan).

Ook nog gevonden:
http://directedge.us/cont...ta-clean-with-no-crapware
Hier staat ook een methode of tool om activatie te backuppen en te restoren. :)

[ Voor 38% gewijzigd door alm op 29-08-2010 01:15 . Reden: extra info ]

• DutchKel
Helaas heb ik methode 2 zelf nog maar 1 keer gezien, maar die dvd heb ik niet meer dus ik kan die niet meer vergelijken met een normale dvd. Anders kon ik je de informatie wel geven. De meeste fabrikanten gaan tegenwoordig voor methode 3 ipv methode 2.

Overigens is er tussen methode 1 en 2 ook een groot prijsverschil voor de afnemer, ter vergelijking:
Windows 7 Home Premium OEM kost een winkel ongeveer 50-60 euro per licentie.
Windows 7 Home Premium OEM kost een fabrikant ongeveer 20-30 euro per licentie.

Vandaar dat je bij een door de winkel samengesteld systeem vaker zonder os ziet, bij een fabrikant is dat in de prijs erbij berekend. Ik vermoed dat de activatie hier ook mee te maken heeft en misschien behoort een OEM fabrikant wel een eigen activatieserver te hebben en is de server op de dvd dus anders ingevuld (gokje).

[ Voor 53% gewijzigd door DutchKel op 29-08-2010 10:05 ]

• alm

alm

kfaessen schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 09:58:
Ik vermoed dat de activatie hier ook mee te maken heeft en misschien behoort een OEM fabrikant wel een eigen activatieserver te hebben en is de server op de dvd dus anders ingevuld (gokje).
Onmogelijk is het niet, want bij de Enterprise versies kun je binnen een bedrijf ook een eigen activatieserver hebben, die dan met de server van Microsoft communiceert over de licenties en daar de activaties vandaan haalt om die vervolgens weer met de computer te communiceren. Dit systeem heet KMS.
Pagina: 1