Wel CRC Error bij HDTune450 en niet bij WD Data Livediagnos

Pagina: 1
Acties:

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-02 21:41
Beste Medetweakers,

Ik heb het volgende probleem en weet niet wat ik er mee aanmoet.

Ik heb in mijn rig 2 schijven zitten die CRC errors aangeven met HDD tune ver 450 PRo. Natuurlijk heb ik uitgezocht wat het is en alle standaard oplossingen al geprobeerd, zoals nieuwe kabeltjes en weet ik veel wat nog meer maar hoe dan ook deze 2 hdd's blijven die errors geven.

Het gaat om een WD 74GB Raptor en een WD 2TB Caviar Black editie.

Toen dacht ik nou dan zal ik ook eens WD Data Lifeguard er overheen halen, en lo and behold ik kreeg geen enkele fout melding, ik heb alle tests er in gedaan en niks.

Welke uitslag moet ik nou precies geloven?? Ik heb naast deze 2 andere drives nog 1 andere Raptor er in hangen en nog 3 andere 2TB Westerndigital Caviar Black schijven en die geven OOK in HDD tune geen enkele CRC error foutmelding.

Dus nogmaals welke uitslag moet ik nou geloven? die van HDTune 450? wat toch echt wel een goed betrouwbaar programma is, of WD Data Lifeguard??

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja ik heb dus exact hetzelfde probleem. alleen heb ik dit bij 2 schijven. 1 samsung, 1 WD.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4079/4887542297_d833ed84e9_z.jpg

En net als mijn collega hierboven heb ik 1 schijf ook pas nieuw gekocht. Ik heb 2x de sata kabels vervangen en daarna elke sector laten scannen en hij geeft aan dat elk blok bruikbaar en healthy is.

Ik heb met de WD schijf eerder problemen ervaren met Lightroom. Foto's exporteren naar een bepaalde map op de schijf was niet mogelijk. Het formatteren van deze schijf lukte mij niet, en kreeg de melding dat formatteren niet voltooid kon worden. Opnieuw opstarten en toen formatteren loste dat op.

Nu heb ik verder geen problemen met de schijf, maar de errors blijven.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• DrDeathhand
Kijk, die errors is ook precies wat ik krijg.

[ Voor 94% gewijzigd door DrDeathhand op 28-08-2010 17:06 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zolang het aantal UDMA errors niet toeneemt is er volgens mij geen probleem.
Ik had ook een schijf met UDMA CRC fouten maar die fouten zijn na enkele maanden weggegaan.

WD Data Lifeguard toont die waarde helemaal niet. Dat tooltje geeft ook de temperatuur niet weer, toont het aantal kapotte sectoren niet, enz.
Tools van de fabrikant geven doorgaans enkel een melding als de schijf er zo erg aan toe is dat hij vervangen moet worden.

• DrDeathhand
Twister336 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:26:
Ik had ook een schijf met UDMA CRC fouten maar die fouten zijn na enkele maanden weggegaan.

WD Data Lifeguard toont die waarde helemaal niet. Dat tooltje geeft ook de temperatuur niet weer, toont het aantal kapotte sectoren niet, enz.
Tools van de fabrikant geven doorgaans enkel een melding als de schijf er zo erg aan toe is dat hij vervangen moet worden.
Ok!, maar, die 2TB schijf die ik heb, is echt splinter nieuw aka niet eens een week oud, en als die dan gelijk al meer dan 58000 CRC error counts heeft, terwijl dat al mijn andere schijven netjes 0 aangeven dan heb ik toch echt wel het vermoeden dat me schijf niet goed is. Same goes voor die Raptor schijf, maar dies al weer wat ouder.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Sluit de hd eens aan op een andere pc?

Andere kontroller proberen, je moederbord heeft er 2.
Andere voeding eens proberen.

• DrDeathhand
jan99999 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:15:

Beste Jan,

Dat is indd een volgende stap die ik ga doen, ben nu een chkdsk /r er overheen aan het knallen om te kieken of dat iets uitmaakt, heb ik ook ergens weer gelezen. Ik zal posten of dat iets uitmaakt en daarna een hdd ergens anders aanhangen.

• DrDeathhand
jan99999 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:15:

Beste Jan,

Heb HDD op 2 verschillende pc's aangesloten HDTune en Speedfan er overheen gehaald en zelfde meldingen van CRC error. Ook krijg ik bij het copieren van de 2TB schijf nu regelmatig errors dus die disk is gewoon BRAK.

Mijn raptortje ga ik denk ik omwisselen voor me andere raptor en daarvoor in de plaats neem ik denk een SSD drive, welke nog geen idee.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Twister336 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:26:
Ik had dus wel wat problemen met mijn schijf. ik kon foto's bijvoorbeeld niet kopieren naar een bepaalde directory op die schijf. Als het wel lukte, ging het rete traag en had ik allerlei artifacts in mijn foto's zitten.
Ik kreeg steeds meldingen van de windows DEP die dan vervolgens mijn explorer proces afsloot. Opnieuw opstarten resulteerde in checkdisk en daarna de melding: Windows has recovered from a serious error/problem.

In die tijd liep het aantal meldingen natuurlijk wel op. Maar nu na een paar keer formatteren en HD-erase en het verwisselen van SATA kabels draaien ze enigszins stabiel. Geen idee waar het nu aan gelegen heeft. Kabels, de SATA controller etc. SATA controller lijkt me niet, want dan zouden alle schijven problemen moeten geven. DrDeathHand heeft een Intel sata controller en ik een nForce4 sata controller. De meldingen blijven nu staan zoals ze zijn. Ik heb ook mijn 2 schijven in 2 verschillende andere PC's gehangen. Een met WinXP en de ander in een pc waar Win7 draaide. En ook daar waren de errors aanwezig. Niet opgelopen, maar wel op dezelfde waarde.

Nu lijkt het stabiel te draaien, maar ook ik wil niet dalijk achteraf met de conclusie moeten komen: ik had toch brakke schijven in mijn pc die langzaam aan het doodgaan waren.

Ik lees zoveel tegensprekende feiten via google. De een zegt weer dat die UDMA errors gewoon te negeren zijn en dat de schijven wel gewoon stabiel verder blijven draaien, de ander zegt weer dat je schijf aan het afsterven is en direct moet vervangen....

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 30-08-2010 11:06 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1