Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Ik ben een redelijke beginner in Illustrator, en loop tegen een vreemd probleem aan.

Ik ben bezig met een boom en heb de symbol sprayer gebruikt om de 'bladeren' te maken. Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://trash.maurice-k.com/Picture%201.png

Nu wil ik de bovenste rand van de bladeren afsnijden met de substract knop in het pathfinder menu, zoals in onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://trash.maurice-k.com/Picture%202.png

Alleen nu krijg ik de volgende melding:
Images, gradient meshes, graphs, placed objects and text paths cannot be used as compound shape elements.
Als ik in het symbol pallet bij de opties van het symbool kijk staat deze als type 'movie clip'.

Ik heb op internet gezocht en vanalles geprobeerd, maar niks werkt. Mijns insziens leek het te moeten werken om de spray te breken met het symbool ('Break Link to Symbol') zodat ik allemaal losse objecten krijg, maar ook daarbij krijg ik dezelfde error.

Weet iemand misschien een manier waarop ik de bovenkant van de symbols af kan snijden? (Zonder elk 'blad' er als los element in te zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je via Object -> Expand Appearance de symbolen in objecten gesplitst?
Vouw anders in het Layers palet zo'n 'blad' helemaal open om te kijken wat voor soort objecten er in zitten.

Of, als je de bladeren niet hoeft aan te passen maar alleen een stukje wilt afmaskeren:
  • Teken een rechthoek* over de bladeren voor het gedeelte wat je zichtbaar wilt hebben;
  • Selecteer die rechthoek samen met de bladeren;
  • Kies Object -> Clipping Mask -> Make (cmd-7).
* Of een willekeurig gesloten pad, compound path.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Ah, die clipping mask werkt, dank!

Het probleem is opgelost, maar voor de achtergrondinformatie (en om eventuele problemen te voorkomen) nog wat verduidelijkende vragen.

Ik heb nu dus alleen een groot vlak (transparant, dat wel) gebruikt over het deel van de bladeren wat ik wil behouden, geeft dit geen problemen bij drukwerk? Ik weet dat ik ooit eens (bij een ander werk) een vlak weggehaald heb d.m.v. 'substract' zonder daarna op 'Expand' te klikken. Iederee keer als ik dat logo printte, kreeg ik het vlak wat gesubstract was in een donkere kleur te zien. Is dat hier niet bij?

En even om de rest ook te begrijpen.

Als ik de symbolengroep selecteer, is de optie Object -> Expand Appearance niet beschikbaar. Ik kan alleen de Object -> Expand... klikken, wat ik daar zou moeten doen weet ik dan niet.

Als ik de symbolen groep splits (d.m.v. Break Link to Symbol) krijg ik in mijn layer palette groepen te zien met alle losse komponenten van de bladeren erin. Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://trash.maurice-k.com/boom.jpg
Dit ziet er hetzelfde uit als ik de bloem (als los element) gemaakt heb, maar kan er nog steeds niks mee doen in het pathfinder menu. Mis ik misschien een stap?

Dank voor de tip in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kleautviool schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:31:
Als ik de symbolengroep selecteer, is de optie Object -> Expand Appearance niet beschikbaar. Ik kan alleen de Object -> Expand... klikken, wat ik daar zou moeten doen weet ik dan niet.
Zo aan de uitgeklapte delen in je lagenpalet te zien zijn de elementen al geëxpandeerd tot het laagste niveau, en dat zijn de gradient mesh objecten. Bij mijn weten kun je een gradient mesh niet verder vereenvoudigen zonder zo'n kleurverloop helemaal anders op te bouwen.
Ik heb nu dus alleen een groot vlak (transparant, dat wel) gebruikt over het deel van de bladeren wat ik wil behouden, geeft dit geen problemen bij drukwerk? Ik weet dat ik ooit eens (bij een ander werk) een vlak weggehaald heb d.m.v. 'substract' zonder daarna op 'Expand' te klikken. Iederee keer als ik dat logo printte, kreeg ik het vlak wat gesubstract was in een donkere kleur te zien. Is dat hier niet bij?
In principe zou een clipping mask geen problemen moeten geven met printen. Het is een functie die al sinds het begin in Postscript zat, en ook zo als standaard is overgenomen in de PDF specificaties. Waar je wel op moet letten is of er kleurstalen in het verloop zijn gebruikt die niet goed geschikt zijn om te drukken (al zouden die wel redelijk moeten worden teruggerekend via CIE-Lab), dat er effecten zijn gebruikt die niet goed gesepareerd worden (dus dat een effect in CMYK heel anders uitwerkt dan in RGB modus), en dat naast de moderne transparantie effecten (die je via het 'Transparency' palet instelt) ook de 'overfill' transparantie (in het Attributes-palet) goed staat. Ook kan het zijn dat transparantie, gradient meshes, penseelvormen en effecten niet goed worden geript als je prepress-workflow is gebaseerd op een oudere PDF-versie.
Als ik de symbolen groep splits (d.m.v. Break Link to Symbol) krijg ik in mijn layer palette groepen te zien met alle losse komponenten van de bladeren erin. Zie screenshot:
[afbeelding]
Dit ziet er hetzelfde uit als ik de bloem (als los element) gemaakt heb, maar kan er nog steeds niks mee doen in het pathfinder menu. Mis ik misschien een stap?
Dat Break Link to Symbol koppelt alleen het symbool in je tekening los van de symboolstaal (c.q. prototype).