Wat is VCC1.5v in Speedfan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Titel zegt het al, ik vraag me af wat dit precies is. Ik zie deze ook niet in Everest of de BIOS staan, dus dat maakt het allemaal nog wat vreemder. Speedfan geeft aan dat deze 0,91v is (overige voltages onderaan de post), wat dan dus maar 60% zou zijn.

Eigenlijk nooit echt op gelet, totdat ik gisteren een paar hangers had; gisteravond viel m'n PC tot tweemaal toe zelfs helemaal uit. Eerste gedachte is uiteraard de voeding, vooral ook omdat ik deze inmiddels bijna 5 jaar gebruik (Cooler Master Real Power 550W). In de pricewatch staat hij met eerste prijs vermelding in augustus vorig jaar, maar daar klopt niets van. Het ding stamt inmiddels uit 2005, ik heb deze zo ergens in november/december gekocht toen. Heeft al m'n setups sindsdien doorstaan. Van een P4 2.8 naar een EE 955, en nu een E8400. Qua videokaarten van een 6800GT, naar een 8800 GTS-640, twee keer achter elkaar een 9800 GTX (eerste als vervanging voor m'n 8800 gekregen, G80, duh), en nu een 5870. De EE955+8800 was waarschijnlijk de zwaarste setup, en daar heeft dit ding toch een kleine twee jaar probleemloos mee gedraaid.

Ik ben er nog niet achter wat gisteren precies de problemen veroorzaakte. Het gebeurde toen ik m'n PC amper belast had, en ook toen hij half belast was, dus ik ga hem zometeen eens even vol aan het werk zetten. Alle andere voltages lijken momenteel in orde, kleine afwijking op de 5v en 12v (5.05 en 12.23), maar niets om me zorgen over te maken toch?.

Het zou ook net zo goed m'n moederbord kunnen zijn, achteraf is dat namelijk een slechte keuze geweest. Ik krijg m'n E8400 met dit bord niet eens stabiel op 3.6 (FSB @ 400 dus), wat een hele milde overclock zou zijn.

Overige specs zijn te zien in mijn profiel, in het kort: E8400 (@ Stock), 4GB DDR2-800, HD 5870, 1TB F3+500GB F1+320GB Caviar. Het geheel zit in een Antec 900, welke ik regelmatig stofvrij maak.

Voltages volgens Speedfan:
- VCC3V: 3.30
- Vcore: 1.14~1.15 (fluctueert constant van 1144 mV naar 1152 mV)
- VRAM: 1.87~1.89
- VChipset: 1.07
- +5: 5.05
- +12: 12.23
- VSB3V: 3.30
- Vbat: 3.01

En VCC1.5V op 0,91 dus.

Edit: Heb sinds ik deze draad gemaakt heb F@H lopen om een fatsoenlijke load op CPU en GPU te zetten. Voltages zijn hartstikke stabiel, de +5 is met 0.04 omhoog gegaan, de +12 is met 0.18 gezakt. GPU trekt nu 32.5 ampères volgens Everest :P

[ Voor 5% gewijzigd door Werelds op 28-08-2010 15:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Nu weet ik het ook niet meer. Het uitvallen gebeurt echt volledig willekeurig, zou het dan toch m'n moederbord zijn? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:19
moet je daar nou een topic voor aan maken ?
zoek op forum / google
* alleen al vcc1.5 intype bij google ik heb al zat hits.
* en voltage meten met software is not the way 2 go ( vaak niet accuraat )

denk dat je je topic een andere naam moet geven.
wat je vraagt wat vcc is, maar ook meteen een probleem
en ik denk dat je 550W voeding wat aan de krappe kant is.

[ Voor 70% gewijzigd door osmosis op 29-08-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
jterpstra schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:08:
moet je daar nou een topic voor aan maken ?
zoek op forum / google
* alleen al vcc1.5 intype bij google ik heb al zat hits.
* en voltage meten met software is not the way 2 go ( vaak niet accuraat )

denk dat je je topic een andere naam moet geven.
wat je vraagt wat vcc is, maar ook meteen een probleem
en ik denk dat je 550W voeding wat aan de krappe kant is.
Genoeg hits op Google ja, maar geen enkele die uitlegt wat VCC1.5 precies is. Heb inmiddels wat verder doorgezocht, en door op AD36 te zoeken heb ik al wat meer gevonden: het heeft te maken met de VTT. Lijkt me een beetje aan de lage kant, dat maar eens omhoog gooien in de BIOS. Alleen vreemd dat hij dat nu pas zou doen, heb dit bord al ruim twee jaar =\

Zoals ik al zei heb ik de voltages ook in de BIOS gecontroleerd - heb m'n multimeter helaas uitgeleend, anders had ik al lang op het moederbord zelf gemeten.

En de voeding is zeker weten niet aan de krappe kant, zelfs een opstelling met een i7-965 en een 480 in SLI trekt maar net over de 500W. Als de voeding aan de krappe kant was geweest, had ik met m'n EE 955 en 8800 GTS-640 of zelfs de 9800GTX al problemen gehad, dat verbruikt een stuk meer dan een stock E8400 met 5870.

Als ik nu een manier had om het probleem op te laten treden, maar ik heb geen flauw benul waarom het gebeurt. Draai inmiddels anderhalf uur prime en Furmark, en alles draait gewoon stabiel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Miss word je hier wat wijzer van betreft VCC Wikipedia: IC power supply pin

heb je memtest uitgevoerd ? , dat kon ik ergens vinden in je verhaal
en is het een verse installatie ? ( miss heb je dat wel genoemd maar het is nogal een lap tekst en ben te lui om het terug te lezen :P )
Heb je de drivers geupdate ?
is er een klein iets veranderd in je configuratie ?

[ Voor 10% gewijzigd door osmosis op 29-08-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Yep, volgende heb ik allemaal gedaan:
- Afgelopen nacht memtest (~10 uurtjes), geen fouten ontdekt
- 4 uur Prime95 + Heaven (geeft een mooie 100% load op zowel CPU als GPU met die twee samen), vannacht ga ik Prime nog wat langer laten lopen
- Verse installatie, Win7 Pro x64; dacht eerst dat het een video probleem was, dus ik heb Cat 10.6 t/m 10.8 geprobeerd, telkens met driver cleaner tussendoor

Enige wijziging in m'n config is de toevoeging van een Spinpoint F3 1TB.

Vreemde is dat zelfs met die belachelijke load die ik er vandaag op heb gehangen, er helemaal niets gebeurt. Niet meer uitgevallen of vastgelopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
en is er ook een specifiek punt waarop de problemen begonnen ? na herinstallatie of na hardware wijziging
is de bios ook up 2 date ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:55
Verklaar de waardes die je van speedfan krijgt nooit heilig.
Mijn server heeft op de 12 volt lijn iets van 13v staan volgens speedfan.
Bios denk daar echter anders over (11,98V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Nee, maar daarom heb ik ook in de BIOS gekeken voor de zekerheid. Waardes wijken wel iets af, maar dan heb ik het over nog geen tiende volt :)

@ jterpstra: nope, helemaal niets veranderd, zowel hardwarematig als softwarematig :/

Met verse installatie bedoel ik trouwens dat ik een week geleden de boel geformatteerd heb, problemen begonnen dus vrijdag, en vandaag lijkt er nog niets aan het handje :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
ik heb nog iets..... check je fans want ik herinner me wat
ik heb ooit zelf ook zoiets gehad wat bleek. 1 kabel hing gevaarlijk dichtbij cpu fan
af en toe kwam die klem te zitten met gevolg cpu +100 graden waardoor de bios het systeem meteen uitschakelde . miss waard om eens na te kijken ? kabels rondom fan's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Heb ik zojuist maar even gecontroleerd na een vastloper, maar alle tie-wraps zitten nog vast, en alle kabels netjes weggewerkt, dus dat is het niet.

Gekke is dat de PC min of meer idle was, ik had alleen net deze pagina geladen en was begonnen met een bericht te typen. Reset knop ingedrukt, en toen kreeg ik de fijne melding van "Please insert a valid boot disk". Windows 7 rescue disk maar geladen, startup repair en toen startte hij weer op.

Event viewer geladen, zijn nu wel twee vreemde meldingen te vinden die ik voorheen niet zag:
- Microsoft-Windows-Kernel-Power, Event ID 41
- Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power, Event ID 6

Tijd om Google te raadplegen :/

Edit: Die events zeggen dus niet veel meer dan dat het systeem plotseling is afgesloten. Goh, daar was ik nog niet achter 8)7

Wel nog wat hints gevonden dat het problemen met hibernate of dingen als speedstep/cool 'n quiet zouden zijn, maar dat staat bij mij allemaal uit :(

Edit 2: Ben er inmiddels vrij zeker van dat m'n moederbord gewoon leip is, jammer dat ik de topic titel niet meer kan aanpassen. Twee van de zes USB poorten willen niet meer lekker werken; beide herkennen verschillende USB apparaten niet. Het is dan ook nog 1 aan de voorkant, en 1 aan de achterkant. Beide accepteren m'n externe DVD brander niet, en die rear-USB herkent zelfs m'n muis niet (ding krijgt geen stroom door de poort, laat staan dat hij het dus uberhaupt doet) 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Werelds op 30-08-2010 09:59 ]

Pagina: 1