SONY SATA DVD brander blijft lade open sturen

Pagina: 1
Acties:

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08-2025
Hmm, alles wel doorgelezen wat ik heb kunnen vinden.
Google me rot, en op tweakers ook nog niets vergelijkbaars kunnen vinden.
(of ik zoek gewoon lomp verkeerd)

Situatie:
Afgelopen week een nieuwe dvd-brander gekocht aangezien de oude stuk was.
Het gaat om deze brander: Sony AD-5260S DVD+/-RW DL 24X Sata
Enfin, ding doet het prima, maar moest even tijdelijk het sata power cable "lenen" van mijn 2e harddisk.

Vandaag een nieuwe powercable met sata kabel erin gekocht, zo'n kabel verloopje van die 4-pins naar sATA voeding.
Maarja, ik heb lomp dat ding tijdens bedrijf proberen aan te sluiten en daar een vonkje? gemaakt.
Nu blijft mijn dvd speler constant open gaan. Al voor windows bij het opstarten schiet de lade naar buiten. Weer eens wat anders dan dat de lade niet open gaat toch?

Iemand een idee hoe dit te repareren? Of geval dikke pech 20e weggegooid?

• Amafi
Kleine kick voor de weekgangers op tweakers.
De weekendploeg was er stil van ;-)

Verwijderd

Tja, een brander moet je nooit aansluiten als je pc aanstaat, dat is les 1.01. Denk dat er weinig aan te doen is, behalve dan een nieuwe kopen. Hoop dat je er wat van geleerd hebt.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:24:
Tja, een brander moet je nooit aansluiten als je pc aanstaat, dat is les 1.01. Denk dat er weinig aan te doen is, behalve dan een nieuwe kopen. Hoop dat je er wat van geleerd hebt.
Fout, les 1.0.1 is dat je intern niks aan moet sluiten als de PC aan staat, tenzij je er ervaring mee hebt :+

Werkt hij verder wel gewoon dan? Kan hij gewoon dicht en een schijfje lezen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:24:
Euh dat geld voor bijna alles wat je intern aansluit ;)
Les 1 koste je 20 euro

Iperf

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:27:
[...]

Fout, les 1.0.1 is dat je intern niks aan moet sluiten als de PC aan staat, tenzij je er ervaring mee hebt :+

Dacht dat het wel duidelijk was dat ik dat bedoelde. :) Maar ok, ga volgende keer wel in Jip en Jannekemodus. :P

• Amafi
Hehe, de theorie les was dan ook wel aanwezig.
Maar de connectie tussen mijn handen en de opslag van die kennis was even verbroken volgens mij.
Oke, les van 20euro geleerd.

Gaan we voor de volledigheid proberen met les voor gevorderden. Ik zal het open slopen en kijken of ik op de printkaart merkbare schade aantref. En eens kijken of huis-tuin en keuken techniek ook een nieuwe generatie DVD-spelers kan repareren.

Lijkt mij op een beveiliging intern in de drive die nu aangesproken wordt bij startup.
D4NG3R NL schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:27:
[...]

Nee, als ik er een dvd/cd in stop en druk op het knopje gaat de lade dicht. Even wachten en poefff. De lade schiet er op hoge snelheid weer uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Amafi op 30-08-2010 12:52 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Amafi schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:51:
Hehe, de theorie les was dan ook wel aanwezig.
Maar de connectie tussen mijn handen en de opslag van die kennis was even verbroken volgens mij.
Oke, les van 20euro geleerd.

Gaan we voor de volledigheid proberen met les voor gevorderden. Ik zal het open slopen en kijken of ik op de printkaart merkbare schade aantref. En eens kijken of huis-tuin en keuken techniek ook een nieuwe generatie DVD-spelers kan repareren.

Lijkt mij op een beveiliging intern in de drive die nu aangesproken wordt bij startup.

[...]

Nee, als ik er een dvd/cd in stop en druk op het knopje gaat de lade dicht. Even wachten en poefff. De lade schiet er op hoge snelheid weer uit.
Zou je niet eerst terug gaan naar de winkel? Als zij dan geld gaan vragen voor reparatie neem je gewoon de DVD speler terug en probeer je het zelf.

Verwijderd

Ik zou gewoon een nieuwe kopen en deze apart leggen als back-updrive. Hij werkt dan misschien niet perfect, maar kan dan nog altijd zijn taak vervullen als je nieuwe drive opeens weigert te werken.

EDIT : zag dat je je reactie aangepast had. Voor die 2 tientjes zou ik gewoon een nieuwe kopen en zelf niet gaan lopen rommelen, maar dat is mijn mening. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2010 12:59 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

IDD dat ook, als je kortsluiting veroorzaakt kan je hele PC naar de haaien gaan...

• Amafi
D4NG3R NL schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 13:05:
IDD dat ook, als je kortsluiting veroorzaakt kan je hele PC naar de haaien gaan...
Nou zeg, waar is de tweakers mentaliteit?

Speler is gewoon defect. Kan deze niet meer gebruiken om iets af te spelen.
Aangezien deze alleen direct (via een tussenkabel) naar de 4-pins voeding gaat moet ik daar nog wel uitkomen met mijn multimeter. Een reparatie van <20euro (lees kwartier werk voor een monteur) zal het wel niet zijn. En als het dat wel is dan moet ik het zelf ook kunnen.

Elektronica is in basis wel simpel. Mocht er iets complex stuk zijn dan is het inderdaad jammer.
Want tot daar reikt mijn kennis (en met name de onderdelen) niet.
Maar een zekeringetje, condensator of weerstandje solderen op een print durf ik wel aan.

• themightypirate
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03-2023
Kijk eens naar de eindswitches van de tray.
Vooral diegene die contact moet maken als de tray dicht is.
Als die stuk is krijg je dit gedrag ook.

• Amafi
themightypirate schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 16:37:
Kijk eens naar de eindswitches van de tray.
Vooral diegene die contact moet maken als de tray dicht is.
Als die stuk is krijg je dit gedrag ook.
Nou, gisteravond het apparaat open geschroefd maar niets visueels kunnen ontdekken.
Om de eindswitches moet ik wat meer slopen dus dat nog niet gedaan.

Verder geen verbrande componenten kunnen ontdekken, dus helaas pindakaas.
Zijn wel heel kleine componentjes geworden tegenwoordig, ben bijna zo kippig dat ik er een loep voor nodig had.

Conclusie van mij.
Als je een lade hebt die open blijft sturen al voordat je in de BIOS bent is je DVD speler defect. (hardwarematig) en zelf repareren is alleen mogelijk als je expert bent in storingszoeken op prints.
Pagina: 1