Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02
Zoals in onderstaand plaatje te zien is hebben mijn cores (Q6600) imo erg grote verschillen in temperatuur. dat kan natuurlijk de gadget zijn, maar verschillen die soms boven de 10 graden liggen vind ik wel veel. Kan dit iets te maken hebben met niet goed verdeelde koelpasta, of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y152/Tarabass/temps_cores.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Niets om je zorgen over te maken, een single threaded app kiest een core uit waardoor die wat zwaarder belast word dan een andere core, met verhoogte temps van die core. Als de temperatuur binnen normale waarden blijft is er niets aan de hand. Heb je al getest met prime95 of linx?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
millman schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 13:17:
Niets om je zorgen over te maken, een single threaded app kiest een core uit waardoor die wat zwaarder belast word dan een andere core, met verhoogte temps van die core. Als de temperatuur binnen normale waarden blijft is er niets aan de hand. Heb je al getest met prime95 of linx?
Zoals je ziet is de pc idle, dat wil zeggen dat het gebruik wat je op de screenshot ziet enkel van snippet is om de screenshot te maken. De verschillen zijn dus echt in idle en core 2 wordt weinig gebruikt maar is wel flink warmer.

Ik heb nog niets getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ik heb ook een q6600, 2 cores zijn altijd een graad of 7 warmer dan de andere 2. Ik heb geprobeerd dit tegen te gaan door de koeler en de processor te lappen maar dit deed helaas niets. Temperatuurverschil is volgens mij niets om je zorgen om te maken. Als de hoogste temperatuur maar een beetje binnen de perken blijft en het voltage niet al te hoog is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Als de koeler goed contact maakt met de CPU, is er niets aan de hand. Een paar graden verschil is erg weinig voor zo'n processor en zo gemaakt met een beetje belasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
haarbal schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 13:22:
Ik heb ook een q6600, 2 cores zijn altijd een graad of 7 warmer dan de andere 2. Ik heb geprobeerd dit tegen te gaan door de koeler en de processor te lappen maar dit deed helaas niets. Temperatuurverschil is volgens mij niets om je zorgen om te maken. Als de hoogste temperatuur maar een beetje binnen de perken blijft en het voltage niet al te hoog is.
De verschillen zijn bij mij bijna altijd rond de 10 graden. Idle! Core 2 is altijd de warmste en Core 3 altijd de koelste. Op het moment van tikken is Core 3 16 graden en 2 27 graden. Zo goed als idle dus (ik moet dit wel tikken natuurlijk, core 1 en 3 worden voornamelijk gebruikt).

Maar wat ik begrijp heeft het opnieuw assembleren van mijn cpu geen zin. Gelukkig, dan ga ik er maar vanuit de alles oké is. Alles lijkt op het ook verder oké te zijn, en de processor is met de cpu-koeler op 50% rotatiesnelheid toch gewoon lekker koel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Hier ook, ongeveer 6 graden verschil max. (i920). Ik vind het wel een beetje vreemd omdat je zou zeggen dat door de IHS alles ongeveer gelijk zou moeten zijn toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De sensoren zijn ook niet allemaal even precies en idle is natuurlijk nooit helemaal idle, windows e.d. moet ook op een core draaien en de load is nooit helemaal gelijk verdeeld. Nogmaals, als de temps in testprogramma's verder prima zijn en alles draait ok. If it ain't broken, don't fix it.. Daarnaast, elke q-core heeft daar last van, ook mijn i7 @4,2 : 79-74-75-70.

[ Voor 11% gewijzigd door millman op 28-08-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
millman schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 13:41:
De sensoren zijn ook niet allemaal even precies en idle is natuurlijk nooit helemaal idle, windows e.d. moet ook op een core draaien en de load is nooit helemaal gelijk verdeeld. Nogmaals, als de temps in testprogramma's verder prima zijn en alles draait ok. If it ain't broken, don't fix it..
Ik ga eens het één en ander testen, eens kijken wat daar uit komt. Niet dat ik problemen heb, nooit gehad, maar is wel interessant om te weten wat daar uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Ik heb een Q6600 B3 hier, en de temperaturen nu zijn 34-32-33-32. Dus bij mij is het verschil niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Testen kan nooit kwaad, leer je de limieten van je systeem kennen, altijd een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26

Dark

who tweaked the light?

zou ook kunnen dat de tjmax per core verschilt: http://www.xtremesystems....?p=4475774&postcount=4176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Djmaddox schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 13:47:
Ik heb een Q6600 B3 hier, en de temperaturen nu zijn 34-32-33-32. Dus bij mij is het verschil niet zo groot.
En onder 100% load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tarabass schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 13:30:
[...]

De verschillen zijn bij mij bijna altijd rond de 10 graden. Idle! Core 2 is altijd de warmste en Core 3 altijd de koelste. Op het moment van tikken is Core 3 16 graden en 2 27 graden.
Staat die pc van jouw in een koelcel ofzo. Een core op 16 graden lijkt me niet mogelijk tenzij de omgevingstemperatuur een graad of 5 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De sensoren van de core 2 series is gewoon een stuk brakker dan de i7 series, algemeen bekend. Wil wel een realtemp of coretemp zien, andere programma's vertrouw ik niet, dus ts, heb je een realtemp screen @ 100% load met prime of Linx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Zulke temp verschillen zijn normaal. Zoals al eerder gezegd, dat kan door de belasting per core komen of door de kleine verschillen in uitlezen van de temp sensoren.

Maar wat ook een rol speelt is de IHS. De IHS is het gedeelte wat over de de chip ('die') geplakt zit en wat contact maakt met het koelblok. De IHS zit zelden gelijkmatig op de chip wat er voor zorgt dat sommige delen van de chip beter gekoeld wordt dan andere delen. Helaas kan je hier weinig aan doen.. (buiten wat zeer extreme tweaks).

Daarnaast is de IHS aan de bovenkant ook zelden vlak waardoor het koelblok niet overal contact maakt. Dit kan je oplossen door te gaan lappen:
Lappen: het hoe en wat topic

[ Voor 16% gewijzigd door ChojinZ op 28-08-2010 14:33 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Laat dat lappen maar zitten, dat is voor extremere tweakers leuk (mij dus) maar totaal niet nodig voor de normale gebruiker. Kan geen kwaad om er eens over te lezen, natuurlijk, maar totaal niet van toepassing in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:01

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Tarabass schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 13:30:
[...]

De verschillen zijn bij mij bijna altijd rond de 10 graden. Idle! Core 2 is altijd de warmste en Core 3 altijd de koelste. Op het moment van tikken is Core 3 16 graden en 2 27 graden. Zo goed als idle dus (ik moet dit wel tikken natuurlijk, core 1 en 3 worden voornamelijk gebruikt).

Maar wat ik begrijp heeft het opnieuw assembleren van mijn cpu geen zin. Gelukkig, dan ga ik er maar vanuit de alles oké is. Alles lijkt op het ook verder oké te zijn, en de processor is met de cpu-koeler op 50% rotatiesnelheid toch gewoon lekker koel >:)
Vraag me af of die temps wel kloppen, 16 graden voor een Q6600 is wel erg laag (ervan uit gaande dat je luchtkoeling hebt en een normale kamertemperatuur) Misschien is de tempsensor van de cpu wel niet 100%
millman schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:45:
Laat dat lappen maar zitten, dat is voor extremere tweakers leuk (mij dus) maar totaal niet nodig voor de normale gebruiker. Kan geen kwaad om er eens over te lezen, natuurlijk, maar totaal niet van toepassing in dit geval.
Lappen kan juist heel goed helpen in dit geval, een kromme IHS kan heel goed de temperatuurverschillen tussen onderlinge cores veroorzaken.

[ Voor 21% gewijzigd door Fanatic_FS op 28-08-2010 15:27 ]

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Laten we dus beginnen met een gangbaar progje zoals realtemp of coretemp, daarna pas conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
millman schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 15:28:
Laten we dus beginnen met een gangbaar progje zoals realtemp of coretemp, daarna pas conclusies trekken.
Ik ga die progjes proberen, deze temps zijn uit everest ultimate. Kijken hoe groot de verschillen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
ChojinZ schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:31:
Zulke temp verschillen zijn normaal. Zoals al eerder gezegd, dat kan door de belasting per core komen of door de kleine verschillen in uitlezen van de temp sensoren.

Maar wat ook een rol speelt is de IHS. De IHS is het gedeelte wat over de de chip ('die') geplakt zit en wat contact maakt met het koelblok. De IHS zit zelden gelijkmatig op de chip wat er voor zorgt dat sommige delen van de chip beter gekoeld wordt dan andere delen. Helaas kan je hier weinig aan doen.. (buiten wat zeer extreme tweaks).

Daarnaast is de IHS aan de bovenkant ook zelden vlak waardoor het koelblok niet overal contact maakt. Dit kan je oplossen door te gaan lappen:
Lappen: het hoe en wat topic
Thx voor de info! Lappen ga ik niet doen. Ik weet wat het is en wat het inhoud, maar omdat ik niet (meer) extreem overklok vind ik dit overkill..

edit:
Realtemp-temps
Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y152/Tarabass/realtemp.png

Coretemp-temps
Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y152/Tarabass/coretemp.png
Liggen dus veel hoger :F

[ Voor 10% gewijzigd door Tarabass op 28-08-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kijk eens aan, geen problemen hier, maar ik neem aan dat dit idle is? Doe nog even een read terwijl je prime95 of intel burntest draait. Ik zie geen schokkende berichten verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idle zegt echt helemaal niets. Sorry.
Pas rond een graad of 40 binnen Tjmax zegt het pas echt wat. Meestal vlakken de verschillen dan pas uit. De sensoren zijn is dat gebied pas goed. Verder ligt die IHS nooit perfect op de die.

Even een korte temperature guide: je CPU heeft sensoren die de temps van de cores meten. Deze zijn om thermal throttling aan te sturen ( het terugklokken als een core te heet wordt ). Deze kunnen uitgelezen worden door een programma. De waarde die ze teruggeven is de afstand tot Tjmax, de temperatuur waarbij de cores gaan terugklokken. Deze is per processor verschillend, die moet je zelf opzoeken en is typisch iets van 90-100 graden. De reden dat coretemp en realtemp wel eens van mening verschillen is dat ze een andere waarde voor Tjmax nemen.
In de Intel datasheet staat een maximale temperatuur. Dit is de maximale temperatuur van de gehele CPU en dient gemeten te worden met een sensor op de CPU. Dit is dus niet Tjmax. Dit is meestal de CPU temp, uitgelezen door je moederbord. Vaak is de sensor op je moederbord ook niet al te nauwkeurig, maar dat is de temperatuur waarvoor Intel een maximale waarde opgeeft. Wat ik doe is de CPU temp een eind onder die waarde houden en de temperatuur van mijn cores op die maximale waarde. Zo zit je dus altijd veilig: De cores kunnen in principe nog veel heter worden voordat Tjmax is bereikt, terwijl de CPU temp ook lager is dan de max.

Het hangt er natuurlijk van af hoe zwaar je je CPU belast en op wat voor voltage je draait. Als je over een half jaar toch en nieuwe CPU zult hebben, zou ik hem lekker overklokken, fok die temps.
Voor AMD is dit weer anders, die moeten hun CPU echt koel houden, temperatuur is daar heel belangrijk voor stabiliteit.

Overigens test ik met OCCT Linpack ( zelfde als IntelBurninTest ). Prime 95 is echt voor mietjes in vergelijking daarmee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Tarabass schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 13:20:
[...]
Zoals je ziet is de pc idle, dat wil zeggen dat het gebruik wat je op de screenshot ziet enkel van snippet is om de screenshot te maken. De verschillen zijn dus echt in idle en core 2 wordt weinig gebruikt maar is wel flink warmer.

Ik heb nog niets getest :)
Is al zins de eerste dual code dat cores nooit gelijk zijn, de ene core kan wat dichte bij iets zitten wat warmere word dan de andere core, denk aan dat bijvoorbeeld een geheugen-controller die bij twee cores in de buurt kan zit en stel dat die warm word. En de andere twee cores zitten niet bij een component dat warm word, dan zal die eerste twee iets warmer zijn dan de andere twee. Is maar een voorbeeld, maar aan zoiets moet je denken.

Edit/

Ligt niet aan de sensoren hoor, elke q6600 hebben dezelfde cores die afwijken, als het sensoren waren geweest was het random geweest. Komt door het ontwerp en welke componenten er bij welke core in de buurt liggen. Het is in idle altijd core 0 en 1 die hoger zijn zover ik heb gezien. Al zullen de sensoren ook niet 100% accuraat zijn, hoeft ook niet, mag gerust paar graden afwijken bij 100 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 28-08-2010 23:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
millman schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:45:
Hoezo niet van toepassing? Zoals ik al zei kan een scheve IHS een oorzaak zijn tussen temp verschillen. Als dat het geval is kan je niets anders doen dan lappen.

Overigens stelt lappen geen drol voor en kan iedere malloot de mod uitvoeren. Alleen het idee dat je een dure proc. gaat bewerken met schuurpapier schrikt de mensen af. Maar dat wil nog niet zeggen dat de tweak ook meteen extreem is... ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ChojinZ schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:27:
[...]

Hoezo niet van toepassing? Zoals ik al zei kan een scheve IHS een oorzaak zijn tussen temp verschillen. Als dat het geval is kan je niets anders doen dan lappen.

Overigens stelt lappen geen drol voor en kan iedere malloot de mod uitvoeren. Alleen het idee dat je een dure proc. gaat bewerken met schuurpapier schrikt de mensen af. Maar dat wil nog niet zeggen dat de tweak ook meteen extreem is... ;)
De problemen zijn niet zodanig groot dat er meteen gelapt moet worden, is t wel? Voor dit probleem vind ik t onzin. die paar graadjes verschil. Vandaar vind ik t niet van toepassing. Ook voor eventuele doorverkoop waarde kan het nadelig uitpakken. Ik probeer hier een zo goed mogelijke uitleg te geven. Als je in een computerzaak vragen hier over stelt zullen ze dit advies ook niet zo snel geven lijkt mij. Dus, alleen voor de overklokker die er een paar graadjes vanaf wil halen is het leuk, en dat is het enige waar lappen goed voor is, een paar graadjes. Verder heb ik nooit gezegt dat het een extreme mod is, alleen leuk voor extreme oc'ers, daar zit een wezelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
millman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 06:28:
[...]

De problemen zijn niet zodanig groot dat er meteen gelapt moet worden, is t wel? Voor dit probleem vind ik t onzin. die paar graadjes verschil. Vandaar vind ik t niet van toepassing. Ook voor eventuele doorverkoop waarde kan het nadelig uitpakken. Ik probeer hier een zo goed mogelijke uitleg te geven. Als je in een computerzaak vragen hier over stelt zullen ze dit advies ook niet zo snel geven lijkt mij. Dus, alleen voor de overklokker die er een paar graadjes vanaf wil halen is het leuk, en dat is het enige waar lappen goed voor is, een paar graadjes. Verder heb ik nooit gezegt dat het een extreme mod is, alleen leuk voor extreme oc'ers, daar zit een wezelijk verschil.
Heb ik ooit gezegd dat gelapt MOET worden? Ik dacht het niet... Ik heb het alleen als optie aangedragen, meer niet. Daarnaast is het niet aan jou om te beoordelen of er gelapt moet worden. Die beslissing moet de TS zelf nemen. ;)

Overigens ga ik er wel vanuit dat iedereen bewust is van het feit dat je garantie vervalt als je gaat lappen. Maar nogmaals, of iemand dat risico wil lopen moet hij zelf bepalen. Daar gaan wij niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Ik ben niet van plan hem te lappen. Als het verder geen kwaad kan dan laat ik het verder zo. Extreem overklokken die ik niet en de huidige temps zijn acceptabel. Ik wil nog wel even wat stresstesten, puur om te kijken wat daar uitkomt :)
Pagina: 1