Idle zegt echt helemaal niets. Sorry.
Pas rond een graad of 40 binnen Tjmax zegt het pas echt wat. Meestal vlakken de verschillen dan pas uit. De sensoren zijn is dat gebied pas goed. Verder ligt die IHS nooit perfect op de die.
Even een korte temperature guide: je CPU heeft sensoren die de temps van de cores meten. Deze zijn om thermal throttling aan te sturen ( het terugklokken als een core te heet wordt ). Deze kunnen uitgelezen worden door een programma. De waarde die ze teruggeven is de afstand tot Tjmax, de temperatuur waarbij de cores gaan terugklokken. Deze is per processor verschillend, die moet je zelf opzoeken en is typisch iets van 90-100 graden. De reden dat coretemp en realtemp wel eens van mening verschillen is dat ze een andere waarde voor Tjmax nemen.
In de Intel datasheet staat een maximale temperatuur. Dit is de maximale temperatuur van de gehele CPU en dient gemeten te worden met een sensor op de CPU. Dit is dus niet Tjmax. Dit is meestal de CPU temp, uitgelezen door je moederbord. Vaak is de sensor op je moederbord ook niet al te nauwkeurig, maar dat is de temperatuur waarvoor Intel een maximale waarde opgeeft. Wat ik doe is de CPU temp een eind onder die waarde houden en de temperatuur van mijn cores op die maximale waarde. Zo zit je dus altijd veilig: De cores kunnen in principe nog veel heter worden voordat Tjmax is bereikt, terwijl de CPU temp ook lager is dan de max.
Het hangt er natuurlijk van af hoe zwaar je je CPU belast en op wat voor voltage je draait. Als je over een half jaar toch en nieuwe CPU zult hebben, zou ik hem lekker overklokken, fok die temps.
Voor AMD is dit weer anders, die moeten hun CPU echt koel houden, temperatuur is daar heel belangrijk voor stabiliteit.
Overigens test ik met OCCT Linpack ( zelfde als IntelBurninTest ). Prime 95 is echt voor mietjes in vergelijking daarmee.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 29-08-2010 00:03
]