Toon posts:

WLAN router niet te benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Van mijn provider heb ik een modem/router (zonder WLAN, maar met VOIP) gekregen waarop m'n PC via een netwerkkabel zit aangesloten.
Om een draadloze verbinding te krijgen voor m'n laptop heb ik een Linksys/Cisco WRT160N WLAN router gekocht die ik d.m.v. een netwerkkabel heb aangesloten op mijn modem/router. Op de WLAN router staan zowel DHCP als de firewall uitgeschakeld, dus de router fungeert als switch.

Om eea in te stellen op de switch (MAC-filter, encryptie, etc) heb ik m'n laptop dmv een netwerkkabel aangesloten op de switch. Ik kon meteen inloggen en de benodigde instellingen zetten. De WLAN verbinding wordt prima opgezet en de laptop krijgt van de modem/router een IP-adres.

De 2 problemen waar ik mee zit:
1) Na een aantal dagen/weken is mijn switch via de netwerkkabel niet meer te benaderen. De WLAN verbinding werkt nog steeds goed (dus ik kan gewoon internetten), maar wanneer ik bijvoorbeeld een MAC-adres aan m'n MAC-filter toe wil voegen kan ik niet aanloggen op de switch. Ik sluit de netwerkkabel van mn laptop aan op de switch. De switch is voor de zekerheid afgekoppeld van de modem/router. Ik typ dan het lokale adres in Firefox/IE, maar beiden geven aan het opgegeven adres niet te kunnen vinden. Wanneer ik de switch helemaal reset naar de fabrieksinstellingen werkt het opgegeven adres weer wel. Alleen moet ik dan alles weer opnieuw instellen. Ik had ditzelfde probleem met m'n vorige WLAN router van SMC. Dacht dat het aan de SMC lag, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.

2) Eens in de zoveel dagen krijgt mn laptop geen ip-adres toegewezen. Er is dan dus geen WLAN verbinding. Wanneer ik de settings van de WLAN verbinding op de laptop open dan komt de WLAN verbinding ineens wel op. Er is geen vast patroon te ontdekken over wanneer het plaatsvind.

Wat kan ik voor beide problemen het beste doen om ze op te lossen?
Let wel op: op de modem/router van mn provider zit ook mn huistelefoon aangesloten, dus de modem/router er tussenuit halen is denk ik geen optie. Maar ik ben in dit alles niet echt thuis.

Verwijderd

Ik vermoed dat die Linksys router een ander IP adres krijgt toegewezen nadat je DHCP hebt uitgezet. Heb je de Linksys wel een vast IP gegeven? Heeft de laptop, wanneer je de Linksys probeert te bereiken wel een IP?

Wbt draadloos: bij geen verbinding, zie je nog wel andere netwerken als je de lijst met netwerken opvraagt? Of bedoel je dat met settings? Als er echt veel netwerken zijn wil het nog wel eens helpen om kanaal te wijzigen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Hmm, wat voor IP heeft dat ding idd? Kan ook gewoon doodsimpel de webinterface zijn die crashed..

Verwijderd

Topicstarter
@Vossie
Nee, ik heb de Linksys geen vast IP adres gegeven. Ik ga/ging er vanuit dat het standaard adres (192.168.1.1) erin bleef staan. Of de laptop een IP heeft wanneer ik de Linksys dmv een netwerkkabel probeer te bereiken durf ik je niet te zeggen. Daar kom ik morgen (of eigenlijk vandaag aangezien het bijna 01:00 uur is) nog ff op terug.

@Jarpse
Ook daar kom ik later nog op terug.

Beide iig bedankt voor het meedenken!
:)

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-01 01:37
download je dit proggie eens

Afbeeldingslocatie: http://www.mylanviewer.com/images/MyLanViewer.jpg

is gratis !! ( wel niet alle opties aanwezig maar goed )
laat je hem scannen op de hele range dan kom je hem vanzelf tegen
hier te vinden
http://www.mylanviewer.com/

Verwijderd

Topicstarter
Mylanviewer geeft mn PC, laptop, telefoon en modem/router netjes aan.
Alleen de Linksys wordt niet gezien.
Heeft dus ook geen IP adres gekregen neem ik dan aan?! :?

Ik zal, wanneer ik weer tijd heb, de Linksys helemaal resetten en er een vast IPadres in zetten. Kijken of dat mn probleem oplost!

Super thnx voor het meedenken.

Fijne avond!

Cheers!
:)

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Als ik dit zo lees, zou het nog wel eens een probleem met de DHCP-server kunnen zijn.
Het zou alles verklaren: PC en "switch" die na verloop van tijd geen IP-adres meer hebben.

Nieuwe firmware voor de provider-router?
Pagina: 1