Toon posts:

Geheugen vragen icm Phenom X4 965

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een AM2+ mobo (MSI KA790GX) met 2x2 GB DDR2 PC-6400 RAM, en een Phenom X3 720.
Ik heb deze combinatie destijds aangeschaft met in gedachte om op een gegeven moment te upgraden naar de Phenom X4 965, deze zou nog op de AM2+ socket moeten kunnen.

Toen ik de DDR2 PC-6400 DIMMS kocht ging ik ervan uit dit voldoende zou zijn, omdat ik niet of nauwelijks overklok. Ik vroeg me af of er een meerwaarde is qua performance bij de aanschaf van de X4 965 om DDR2 PC-8500 geheugen aan te schaffen. Of is er alleen winst te behalen door een AM3 mobo + DDR3 geheugen te kopen?

Nog een vraag nu ik toch bezig ben ;) Ik speel voornamelijk games. Is er performance winst te verwachten door van 4 naar 6 GB RAM te upgraden? Ik was in de veronderstelling dat 4 GB voldoende is. Ik draai Win7 64-bit.

Excuus als mijn vraag een beetje warrig overkomt, maar ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer ;)

• laurenssie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
Dus als ik het goed begrijp:

- Je hebt nu 2x2GB PC-6400
- Je wil weten of DDR3 verstandig is
- En of 2GB RAM erbij nodig is?

In het algemeen geeft DDR3-geheugen AMD's een snelheidswinst van ongeveer 5% (althans, dat heb ik gisteren ergens gelezen). Of jij alles doet voor die paar extra fps is jouw zaak, maar ik zou niet ongeveer €100 investeren voor 5% meer.

2GB RAM erbij is eigenlijk niet nodig - een game zal zelden meer dan 2GB geheugen gebruiken. Meer geheugen is eigenlijk alleen handig voor videobewerking en het draaien van Virtual Machines. Als je echt snelheidswinst wil in games raad ik je aan om je grafische kaart te upgraden in plaats van meer geheugen te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door laurenssie op 28-08-2010 11:36 ]

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Is overstappen naar een ander MOBO ook niet handiger, een zoals ik heb de ASUS M4A87TD EVO
ik heb zelf de Phenom II X4 965 ook met 4GB Kingston HyperX DDR 3 RAM 1600MHz
Het bordje kost je 90 euro en het geheugen 95

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-02 23:12

Zenix

BOE!

Bij geheugen voor AMD zijn timings ook belangrijk, niet alleen de snelheid
Let daar op.

• laurenssie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
Zenix schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:15:
Bij geheugen voor AMD zijn timings ook belangrijk, niet alleen de snelheid
Let daar op.
Inderdaad, een 1333MHz CL7 reepje is op een AMD vaak sneller dan bijvoorbeeld een 1600MHz CL9.

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Bij mij aanschaf heb ik daar niet op gelet goed dat ik dat nu even hoor want dan ga ik daar bij mijn volgende setje even op letten

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de reacties :)

Klopt het dus dat de Phenom X4 965 op een AM2+ socket moet kunnen? Ik wil idd liever geen nieuw mobo kopen (gaat een beetje in tegen mijn voornemen destijds om later te upgraden naar deze CPU en het maximale uit het mobo te halen). Dan zou een bios update voldoende moeten zijn..

Ik hou het dan maar bij 4 GB RAM. Ik heb CL4 geheugen van Corsair. Het viel me ook op dat in anderhalf jaar tijd de prijzen van geheugen inmiddels verdubbeld zijn :S Betaalde ik toen 50 Euro voor 4 GB, nu betaal je ruim het dubbele...
Pagina: 1