Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik heb hier een moederbord liggen (Asus P5PL2-E):
Chipset: Intel 945G, Intel ICH7

Op de Asus site staat dat er maximaal 2 GB geheugen te installeren is. Ik vroeg me af of er d.m.v. een bios update o.i.d. ook meer intern geheugen te installeren is? Ik ga Windows 7 64 bit installeren.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Tomshardware leert ons dat "un" bios update zou moeten helpen, maar niets concreets..

verder klopt het dat de chipset in principe 4 GB zou moeten ondersteunen, verder geen idee waarom het bord standaard maar 2 ondersteunt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dank voor de link!

Nu even praktisch:
Stel: het 2 GB maximum klopt. Toch druk ik in elk slot een module van 1 GB, totaal dus 4 GB.
Wat gaat het moederbord dan doen? Start het niet op? Kan ik er op termijn iets aan kapot maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenssie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:07:
Ah, dank voor de link!

Nu even praktisch:
Stel: het 2 GB maximum klopt. Toch druk ik in elk slot een module van 1 GB, totaal dus 4 GB.
Wat gaat het moederbord dan doen? Start het niet op? Kan ik er op termijn iets aan kapot maken?
Ja, het explodeert :+

Nee even serieus, het enige wat er (in principe) zou kunnen gebeuren is dat het moederbord maximaal 2 GB kan aansturen, dus dat er maar 2GB wordt herkend door je OS. Het zal je moederbord in het algemeen niet kapot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 01:50
Het kan zijn dat de pc niet aangaat en je bios begint met piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
laurenssie schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:32:
[...]

Het zal je moederbord in het algemeen niet kapot maken.
Dat vind ik altijd erg gevaarlijke toevoegingen ;) In het algemeen, in principe....
pvg103 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:46:
[...]

Het kan zijn dat de pc niet aangaat en je bios begint met piepen.
Ok, dus gewoon proberen en als de PC opstart en aangeeft dat er 4GB geheugen is dan werkt het.

Uit nieuwsgierigheid: Ik heb nu 2GB. Is dat voldoende om Windows 7 - 64 bit fatsoenlijk te laten draaien? Ik ben geen gamer, doe geen videobewerking en draai geen zware programma's. Gebruik: internetten en tekstverwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenssie
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 20:55:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: Ik heb nu 2GB. Is dat voldoende om Windows 7 - 64 bit fatsoenlijk te laten draaien? Ik ben geen gamer, doe geen videobewerking en draai geen zware programma's. Gebruik: internetten en tekstverwerking.
Waarom zou je dan 64-bit nemen? Het enige wat dat oplevert is eventuele problemen met drivers die voor x86 (32-bit) geschreven zijn en niet voor x64 beschikbaar zijn - x64 is pas handig voor als je meer dan 3GB RAM hebt, omdat x86 niet meer dan 3GB kan aansturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, op zich ook een goed punt. Haha :) ik sla nu éénmaal wel eens door in zoektocht naar nieuwe gadgets.

Het enig groot voordeel van 64 bit is dat mijn systeem dan meer dan 2 gig geheugen kan detecteren?
Ik was in de veronderstelling dat mijn computer dan merkbaar sneller zou werken.

Advies is installeer lekker 32 bit met 2 gig intern geheugen. Dan is de computer snel zat voor mijn gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenssie
Ja, dat zou ruim voldoende moeten zijn. Je systeem kan het overigens wel detecteren (bij mijn oude x86 Windows 7 wist 'ie wel dat er 4GB in zat -- hij kon alleen maar 3,2GB ofzo aansturen), alleen niet gebruiken. Als je besluit je geheugen te upgraden naar 4GB is het wel noodzakelijk om naar x64 te upgraden, anders gooi je een sloot geheugen in de prullenbak - ook zonde van je geld natuurlijk ;)
Pagina: 1