Toon posts:

SBS 2003 NTBackup: Requested media failed to mount.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Een klant van ons bedrijf heeft een kleine omgeving met daarin een Windows 2003 Small Buisiness Server. Elke avond om 22:00 uur start deze een backup via NTBackup. Dit word nog heel 'houtje-touwtje' gedaan door een gescheduled batch-script (onder aan deze post zal ik hem even plaatsen voor de zekerheid).

Nu is het probleem dat er sinds een week elke keer een error komt. Dit is de output van de eventlog en tevens voor een deel van NTBackup:

Event Type: Error
Event Source: NTBackup
Event Category: None
Event ID: 8017
Date: 26-8-2010
Time: 22:00:32
User: N/A
Computer: SBS-GEDIE
Description:
NTBackup error: 'The requested media failed to mount. The operation was aborted.'

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

In de logfile van NTBackup staat dit alleen maar:

Backup Status
The requested media failed to mount. The operation was aborted.

----------------------

Komt er dus op neer dat er helemaal niets gebeurd.

In eerste instantie dachten we aan een kapotte tape of een tape die beveiligd is tegen schrijven via zo'n mooi schuifje. Beide gevallen waren niet van toepassing. Voor de zekerheid toch maar een nieuwe (!!!) tape erin geknald. Volgende ochtend: The requested media failed to mount. Weer niet dus.

Volgende stap was zelf even snel een backupje proberen te maken van bijvoorbeeld documents en settings. Dit ging als een speer. Als extra check heb ik toen ook even handmatig het batch script gestart wat de backups verzorgt. Na een tijdje kwam vrolijk de melding dat de backup succesvol was etc. Niets aan de hand dus zul je zeggen. Misschien was het twee keer toeval dat er iets niet goed ging. Maar helaas, de volgende ochtend was het weer niet gelukt.

Nu zit ik hier dus op vrijdagmiddag met een falende backup. Ik heb al wat topics hier doorgelezen over een falende backup bij SBS en het enige topic wat er op leek liep uit op ruimte tekort op de tapes. Dat is bij ons dus absoluut niet het geval aangezien het handmatig starten van de backup wél gewoon goed gaat.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Batch-script wat de backup verzorgt:
@echo off
REM Aanmaken Save folder indien deze niet bestaat
IF NOT EXIST "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save" MD "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save"
cd "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data"
copy *.* save
del /Q *.*
REM Begin met maken van backup data
%WINDIR%\system32\NTBACKUP.EXE backup "@c:\windows\backup.bks" /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Default" /n "Backup %date%" /l:f /p "4mm DDS" /UM
copy backup*.log "%appdata%\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save\backup %date%.log"
REM Begin met maken van exchange data, alleen voor Windows 2003
REM %WINDIR%\system32\NTBACKUP.EXE backup "@c:\windows\exchange.bks" /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Default" /a /t "Backup %date%" /l:f
REM copy backup0?.log %TEMP%\exchange.log
REM copy backup1?.log %TEMP%\exchange.log
REM move "backup0?.log" "exchange %date%.log"
REM move "backup1?.log" "exchange %date%.log"
cd %TEMP%
REM Voorbeeld van het printen van de log
rem print /d:\\newyork\lexmark backup.log
REM Voorbeeld van het versturen per email van de log
rem sendcdo backup.log
REM Automatische eject van de tape
%WINDIR%\system32\RSM.EXE eject /pf"Backup %date% - 1" /astart

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 18:37
Misschien geen ruimte op de tape, is mij weleens gebeurd. Of drive kapot, kan je wel oude tapes inlezen?

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Onder welke user/met welke rechten wordt het script uitgevoerd ?

Waarom wordt er niet gebruik gemaakt van de standaard SBS Backup (wat eigenlijk ook NT Backup is) ???

[ Voor 45% gewijzigd door lier op 27-08-2010 16:30 . Reden: effe info gezocht ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Creep schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:27:
Misschien geen ruimte op de tape, is mij weleens gebeurd. Of drive kapot, kan je wel oude tapes inlezen?
Misschien de TS helemaal lezen:
n eerste instantie dachten we aan een kapotte tape of een tape die beveiligd is tegen schrijven via zo'n mooi schuifje. Beide gevallen waren niet van toepassing. Voor de zekerheid toch maar een nieuwe (!!!) tape erin geknald. Volgende ochtend: The requested media failed to mount. Weer niet dus.
Nu zit ik hier dus op vrijdagmiddag met een falende backup. Ik heb al wat topics hier doorgelezen over een falende backup bij SBS en het enige topic wat er op leek liep uit op ruimte tekort op de tapes. Dat is bij ons dus absoluut niet het geval aangezien het handmatig starten van de backup wél gewoon goed gaat.
8)7

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:27:
Onder welke user/met welke rechten wordt het script uitgevoerd ?
Administrator :+ Is niet echt netjes, maar dat is de situatie nou eenmaal, en aangezien ik hier nog niet zo lang werk hou ik me nog eventjes stil }:O
lier schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:27:
Waarom wordt er niet gebruik gemaakt van de standaard SBS Backup (wat eigenlijk ook NT Backup is) ???
Normaal gebruiken we Symantec Backup Exec - wat in mijn ogen een mieters goed backup pakketje is, in tegenstelling tot die anti virus rommel van ze - maar dit vond de klant niet nodig (lees: te duur). Waarom er op deze manier word gebackupped is mij ook niet bekend... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb "rsm.exe REFRESH /LF<drivename>" toegevoegd aan het script vóórdat de backup gaat starten. Ik las dit op 'n ander forum.

Ik zal dit topic even blijven updaten.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Probeer het anders eens met de gewone ingebouwde scheduler van SBS zelf? Als dat niet goed werkt kan je verder troubleshooten :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:21:
Probeer het anders eens met de gewone ingebouwde scheduler van SBS zelf? Als dat niet goed werkt kan je verder troubleshooten :)
Het is bij ons de bedoeling dat we zo min mogelijk verschillende tools gebruiken. We hebben er nu twee en dat is eigenlijk al een teveel.

In ieder geval bedankt voor de tip ;)

Wat ik me trouwens net bedenk, de ingebouwde backuptool van SBS is toch gewoon hetzelfde als NTBackup?

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55
Het eerste wat mij te binnenschiet is dat de batchfile doorloopt en de tape er uit gooit.

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-11 23:05
Wat ik me trouwens net bedenk, de ingebouwde backuptool van SBS is toch gewoon hetzelfde als NTBackup?
het enige verschil is dat de SBS backup wizard rekening houd met de eventueel geinstalleerd Exchange server. Hij gebruikt nog steeds NTBackup als Core Engine.

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:42

MartinMeijerink

Computerrorist

Open het klepje van de tape eens, is de tape erafgelopen? Er zitten nl. gaatjes in de tape die het einde aangeven, en als er teveel stof in de tapedrive zit (voor de sensor), dan loopt de tape van de spoel af.

Verder nog iets offtopics, maar wel ff belangrijk:
del /Q *.*
Dit is heeeel gevaarlijk in een script... Er kunnen allerlei redenen zijn waarom hetgeen hiervoor staat niet uitgevoerd kan worden (en daaronder valt ook een simpele cd naar een map die je net zelf hebt aangemaakt!).
Stel dat die cd niet goed gaat, en je current dir is daardoor c:\windows gebleven... |:(
Dus je kan het beter het volledige pad opgeven:
del /q "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data"

An unbreakable toy is useful to break other toys

Verwijderd

Topicstarter
MartinMeijerink schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 07:20:
Open het klepje van de tape eens, is de tape erafgelopen? Er zitten nl. gaatjes in de tape die het einde aangeven, en als er teveel stof in de tapedrive zit (voor de sensor), dan loopt de tape van de spoel af.
Ik kan niet bij de tape komen aangezien die zo'n 150 kilometer verderop ligt... ;) Maar ook bij een splinternieuwe tape werkte er niets.
[b][message=34610252,noline]
Verder nog iets offtopics, maar wel ff belangrijk:

[...]

Dit is heeeel gevaarlijk in een script... Er kunnen allerlei redenen zijn waarom hetgeen hiervoor staat niet uitgevoerd kan worden (en daaronder valt ook een simpele cd naar een map die je net zelf hebt aangemaakt!).
Stel dat die cd niet goed gaat, en je current dir is daardoor c:\windows gebleven... |:(
Dus je kan het beter het volledige pad opgeven:
del /q "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data"
Dank hiervoor, ik zal er eens goed naar kijken.

//EDIT

Ik zie zojuist dat de backup sinds dagen weer heeft gelopen na het toevoegen van de rsm.exe refresh. Morgen check ik nog ff 'n keertje of het niet een toevalstreffertje is :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 08:40 ]

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:42

MartinMeijerink

Computerrorist

Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 08:37:
[...]
Ik kan niet bij de tape komen aangezien die zo'n 150 kilometer verderop ligt... ;) Maar ook bij een splinternieuwe tape werkte er niets.
Ook een splinternieuwe tape kan meteen van het spoeltje aflopen bij een stoffige drive, nog voordat er een backup gemaakt is... maar aangezien je backup het (even) wel weer deed is het duidelijk dat het nu niet van toepassing was.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Verwijderd

Topicstarter
De backup loopt weer als een zonnetje.

Na "rsm.exe REFRESH /LF<drivename>" toe te hebben gevoegd in het script vlakvoor ntbackup.exe werd aangesproken liep het weer.

Allen dank voor de reacties en tips!

Mag dus afgesloten worden... Of mag ik niet vragen om een slotje? Nou ja, whatever :+
Pagina: 1