Ik zit met een probleem. Een klant van ons bedrijf heeft een kleine omgeving met daarin een Windows 2003 Small Buisiness Server. Elke avond om 22:00 uur start deze een backup via NTBackup. Dit word nog heel 'houtje-touwtje' gedaan door een gescheduled batch-script (onder aan deze post zal ik hem even plaatsen voor de zekerheid).
Nu is het probleem dat er sinds een week elke keer een error komt. Dit is de output van de eventlog en tevens voor een deel van NTBackup:
Event Type: Error
Event Source: NTBackup
Event Category: None
Event ID: 8017
Date: 26-8-2010
Time: 22:00:32
User: N/A
Computer: SBS-GEDIE
Description:
NTBackup error: 'The requested media failed to mount. The operation was aborted.'
For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
In de logfile van NTBackup staat dit alleen maar:
Backup Status
The requested media failed to mount. The operation was aborted.
----------------------
Komt er dus op neer dat er helemaal niets gebeurd.
In eerste instantie dachten we aan een kapotte tape of een tape die beveiligd is tegen schrijven via zo'n mooi schuifje. Beide gevallen waren niet van toepassing. Voor de zekerheid toch maar een nieuwe (!!!) tape erin geknald. Volgende ochtend: The requested media failed to mount. Weer niet dus.
Volgende stap was zelf even snel een backupje proberen te maken van bijvoorbeeld documents en settings. Dit ging als een speer. Als extra check heb ik toen ook even handmatig het batch script gestart wat de backups verzorgt. Na een tijdje kwam vrolijk de melding dat de backup succesvol was etc. Niets aan de hand dus zul je zeggen. Misschien was het twee keer toeval dat er iets niet goed ging. Maar helaas, de volgende ochtend was het weer niet gelukt.
Nu zit ik hier dus op vrijdagmiddag met een falende backup. Ik heb al wat topics hier doorgelezen over een falende backup bij SBS en het enige topic wat er op leek liep uit op ruimte tekort op de tapes. Dat is bij ons dus absoluut niet het geval aangezien het handmatig starten van de backup wél gewoon goed gaat.
Kan iemand mij hier mee helpen?
Batch-script wat de backup verzorgt:
@echo off
REM Aanmaken Save folder indien deze niet bestaat
IF NOT EXIST "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save" MD "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save"
cd "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data"
copy *.* save
del /Q *.*
REM Begin met maken van backup data
%WINDIR%\system32\NTBACKUP.EXE backup "@c:\windows\backup.bks" /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Default" /n "Backup %date%" /l:f /p "4mm DDS" /UM
copy backup*.log "%appdata%\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save\backup %date%.log"
REM Begin met maken van exchange data, alleen voor Windows 2003
REM %WINDIR%\system32\NTBACKUP.EXE backup "@c:\windows\exchange.bks" /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Default" /a /t "Backup %date%" /l:f
REM copy backup0?.log %TEMP%\exchange.log
REM copy backup1?.log %TEMP%\exchange.log
REM move "backup0?.log" "exchange %date%.log"
REM move "backup1?.log" "exchange %date%.log"
cd %TEMP%
REM Voorbeeld van het printen van de log
rem print /d:\\newyork\lexmark backup.log
REM Voorbeeld van het versturen per email van de log
rem sendcdo backup.log
REM Automatische eject van de tape
%WINDIR%\system32\RSM.EXE eject /pf"Backup %date% - 1" /astart
Nu is het probleem dat er sinds een week elke keer een error komt. Dit is de output van de eventlog en tevens voor een deel van NTBackup:
Event Type: Error
Event Source: NTBackup
Event Category: None
Event ID: 8017
Date: 26-8-2010
Time: 22:00:32
User: N/A
Computer: SBS-GEDIE
Description:
NTBackup error: 'The requested media failed to mount. The operation was aborted.'
For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
In de logfile van NTBackup staat dit alleen maar:
Backup Status
The requested media failed to mount. The operation was aborted.
----------------------
Komt er dus op neer dat er helemaal niets gebeurd.
In eerste instantie dachten we aan een kapotte tape of een tape die beveiligd is tegen schrijven via zo'n mooi schuifje. Beide gevallen waren niet van toepassing. Voor de zekerheid toch maar een nieuwe (!!!) tape erin geknald. Volgende ochtend: The requested media failed to mount. Weer niet dus.
Volgende stap was zelf even snel een backupje proberen te maken van bijvoorbeeld documents en settings. Dit ging als een speer. Als extra check heb ik toen ook even handmatig het batch script gestart wat de backups verzorgt. Na een tijdje kwam vrolijk de melding dat de backup succesvol was etc. Niets aan de hand dus zul je zeggen. Misschien was het twee keer toeval dat er iets niet goed ging. Maar helaas, de volgende ochtend was het weer niet gelukt.
Nu zit ik hier dus op vrijdagmiddag met een falende backup. Ik heb al wat topics hier doorgelezen over een falende backup bij SBS en het enige topic wat er op leek liep uit op ruimte tekort op de tapes. Dat is bij ons dus absoluut niet het geval aangezien het handmatig starten van de backup wél gewoon goed gaat.
Kan iemand mij hier mee helpen?
Batch-script wat de backup verzorgt:
@echo off
REM Aanmaken Save folder indien deze niet bestaat
IF NOT EXIST "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save" MD "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save"
cd "%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data"
copy *.* save
del /Q *.*
REM Begin met maken van backup data
%WINDIR%\system32\NTBACKUP.EXE backup "@c:\windows\backup.bks" /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Default" /n "Backup %date%" /l:f /p "4mm DDS" /UM
copy backup*.log "%appdata%\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\save\backup %date%.log"
REM Begin met maken van exchange data, alleen voor Windows 2003
REM %WINDIR%\system32\NTBACKUP.EXE backup "@c:\windows\exchange.bks" /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Default" /a /t "Backup %date%" /l:f
REM copy backup0?.log %TEMP%\exchange.log
REM copy backup1?.log %TEMP%\exchange.log
REM move "backup0?.log" "exchange %date%.log"
REM move "backup1?.log" "exchange %date%.log"
cd %TEMP%
REM Voorbeeld van het printen van de log
rem print /d:\\newyork\lexmark backup.log
REM Voorbeeld van het versturen per email van de log
rem sendcdo backup.log
REM Automatische eject van de tape
%WINDIR%\system32\RSM.EXE eject /pf"Backup %date% - 1" /astart