Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sterk varierende snelheid met Synology DS210j

Pagina: 1
Acties:

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 23:31
Ik heb deze vraag al eerder gesteld in het grote Synology topic, maar opgelost is mijn probleem nog niet. Na veel googlen en verder speuren lijkt het een probleem te zijn wat meer voorkomt, en waar meer mensen mee worstelen. Dus het verdient denk ik een eigen topic.

Het volgende: ik heb een vreemd snelheidsprobleem met mijn DS210j. De snelheid waarmee ik files naar mijn PC kan copieren, verschilt enorm *per file*; ook als het nagenoeg 'identieke' files zijn.

Letterlijk: in een folder heb ik twee .avi files staan, elk van zo'n 350MB. De ene kan ik met ~30MB/s naar mijn PC kopieren, de andere doet er ruim 3 keer zo lang over (vista geeft ~8.5MB/s). Letterlijk direct na elkaar geprobeerd. En als ik dan de eerste file opnieuw probeer - weer gewoon opnieuw 30 MB.

En zo zijn er meer. Veel files gaan met die ~8,5MB/s, maar zo af en toe is er weer eentje die met 30 MB kan. Rara ?!

* Langzame en snelle files zijn akelig vergelijkbaar, bv 2 .avi files van elk 350MB.
* Alle kopieer acties gaan 'gewoon' in windows explorer (onder Vista)
* Alles netjes Gbit bedraad.
* De resource monitor in de synology laat ook netjes zien dat het geheel niet CPU begrensd is (altijd <40%, gemiddeld rond de 10-20% tijdens het copieren, ongeacht of dit nou een 'langzame' of 'snelle' file is)

Mijn hypotheses momenteel zitten op het niveau van fragmentatie van de file o.i.d. (alhoewel dat voornamelijk bij gebrek aan andere opties is...)

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41

Simkin

Bzzzzz

Ben je er zeker van dat de langzame snelheid alleen plaatsvindt met bepaalde files? Ik weet wel dat Synology/Qnap nassen soms erg traag kunnen worden tussen tranfsers door maar heb nooit gezien dat je dat kon reproduceren met bepaalde files..

• BartS12
Absoluut zeker. Ik heb echt vrij wetenschappelijk zitten meten. Telkens dezelfde files, elke keer reproduceerbaar. Diverse randvoorwaarden gevarieerd (PC aan uit zetten, andere PCs in netwerk uit, etc), maar de resultaten zijn en blijven hetzelfde:

- File #1 kopieert met ~8 MB/s
- File #2 kopieert met ~30 MB/s

Ik heb dus echt geen enkel 'tijdsafhankelijk' effect gevonden (als in; soms heeft de NAS het druk met andere dingen, en is het kopieren langzamer; dat zou namelijk net zo goed bij file #1 als #2 optreden).

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-10 07:33
Lijkt me een vb van fragmentatie

• Berthenk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57
Heb je al geprobeerd allebei tegelijk te kopiëren? Kijk of hij dan opeens langzamer gaat als hij naar het slome bestand gaat, of sneller als hij aan de gang gaat met de snelle.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zou het een caching/buffering effect van je windows machine kunnen zijn ? Dat die eerste file (gedeeltelijk) in de cache van het filesystem (en dus in memory) zit, en je dus niet echt de filetransfer hoeft te doen ?

Wellicht is het dus beter om niet steeds dezelfde bestanden te gebruiken voor je tests ?

[ Voor 17% gewijzigd door u_nix_we_all op 27-08-2010 17:09 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• BartS12
Nou, het afgelopen weekend nog eens geprobeerd. Om caching effecten uit te sluiten, eerst zowel PC als Synology gereset. Dan vervolgens #1 kopieren. Resultaat: langzaam.

Hele reset circus opnieuw, maar dan meteen file #2 kopieren. Resultaat: snel!

Hiermee denk ik toch redelijk allerlei cache effecten uit te kunnen sluiten. Overigens heb ik het verder ook nog geprobeerd met andere files (noem het #3 t/m #20), en ik kan ze inmiddels feilloos in 2 groepen verdelen: files die met ~30 MB/s kopieren, en files die met ~8 MB/s kopieren.

Ik begin me bijna af te vragen of dit een eigenschap van het filesysteem van de NAS kan zijn?

Verwijderd

keejoz schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:04:
Lijkt me een vb van fragmentatie
Dan heb ik in dat andere topic ook al geroepen.

@BartS12: Waar komt file 1 vandaan en waar komt file 2 vandaan? Zijn deze beide vanaf je PC op de NAS gekopieerd? Zijn ze beide gedownload met wget/curl, of beide uit nieuwsgroepen, of beide via Torrent? Of een combinatie?

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-10 08:19
@BartS12:
Meten is weten. Je moet wel weten wát je meet ...
Kun je de "langzame" .avi uitproberen op een Synology van iemand anders?
Zoniet, als je FileStation activeert, een readonly FS share maakt met daarin dat bestand, dan wil ik die "langzame" .avi van ca 350MB (of een kleinere!) aanstaand weekeinde weleens proberen op mijn DS210J. Vooropgesteld dat 1) je (de inhoud van) die file ter test beschikbaar wilt stellen en 2) je een fatsoenlijke upload snelheid hebt . Doe me dan een DM met URL (+poortnr!), FS account + PW.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-11 13:01
Het zou ook kunnen zijn dat de hd in synology niet helemaal lekker is en hij de file dus niet sneller kan versturen.
Pagina: 1