Computer upgraden of compleet nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:56
Ik wil graag mijn systeem weer updaten, maar ik zit sterk te twijfelen over de keuze die ik moet maken.

De situatie nu:
- Asrock 4core1 ViiV moederbord
- Intel Core 2 Quad Q6700 processor (4x 2,66Ghz)
- 4GB ram (Pc 6400 ddr-2)
- Nvidia GeForce 8800GT
- 2x Kingston SSD now 40GB (in Raid 0 voor Windows en belangrijke apps)
- 2x WD Black 640GB (Ook in Raid 0 voor overige zut)

Op dit systeempje heb ik Windows XP Pro UK SP3 draaien.

Als ik in de huidige configuratie naar Windows 7 wil upgraden loop ik tegen wat problemen aan:
Het grootste probleem is m'n moederbord. Voor dit bord zijn er (van Asrock) geen Windows 7 drivers. Het draait op zich wel, maar er ontstaan problemen met voornamelijk audio. Onboard audio van dit moederbord is niet echt om van naar huis te spreken en alle Soundblaster kaarten die ik tot dusver geprobeerd heb kraken aan alle kanten. Deze kaarten werken overigens prima op m'n 2e pc waar ik ook een tijdje Windows 7 op had (dat moederbord is jonger, heeft ondersteuning voor W7, maar is erg beperkt omdat het een goedkoop bord was).

Dus nu komt het: Upgrade ik enkel mijn moederbord, waarbij mijn oog gevallen is op de Asus P5Q Pro Turbo of ga ik over op een nieuwer moederbord met meer mogelijkheden in de toekomst?

Het punt is namelijk dat als ik een moederbord van "deze tijd" koop, dan moet ik heel veel andere dingen ook upgraden, bv een nieuwe processor en nieuwe ram. Dan lopen de kosten aardig op. Bovendien blijf ik dan zitten met mijn huidige processor en 4GB ddr-2 ram.

Aan de andere kant, als ik m'n huidige processor en geheugen wil behouden kan ik enkel af met de Asus P5Q Pro Turbo. Voor mijn gevoel is de huidige processor meer dan snel zat. Maar zou ik bv. nog wel de meest recente games kunnen spelen op ddr-2 geheugen (dan 8GB extra bijprikkend) onder dx11? Hoe groot is het verschil in de praktijk tussen ddr-2 en ddr-3? Het nieuw te kopen Asus bord biedt ondersteuning tot 16GB ram en heeft een Ati Crossfire optie (alhoewel ik daar met m'n Nvidia 8800 GT kaartje niets aan heb).

Wat denken jullie? Wat is verstandiger? Welke keuze zou jij maken?

Poll: De P5Q PRO Turbo of een nieuwer moederbord
De P5Q PRO Turbo
Een nieuwer recenter bord
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=361891&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Mijn YouTube Channel

• laurenssie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
Je zou eventueel een AMD-systeem kunnen overwegen. Dan hoef je alleen maar je processor te slijten, want sommige AM2+ borden ondersteunen wel backwards (correct me if I'm wrong!) de laatste CPUs (zoals de Phenom II-hexacores), en ook nog eens je 4GB DDR2 RAM.

Ik weet niet zeker of het klopt, maar iemand anders misschien wel.

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 13:04
laurenssie schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:38:
Je zou eventueel een AMD-systeem kunnen overwegen. Dan hoef je alleen maar je processor te slijten, want sommige AM2+ borden ondersteunen wel backwards (correct me if I'm wrong!) de laatste CPUs (zoals de Phenom II-hexacores), en ook nog eens je 4GB DDR2 RAM.

Volgens mij heeft hij nu een moederbord met het intel 775 socket voor de Q6700, dus denk niet dat je theorie op gaat.
Verder, wat is de reden dat je wil upgraden? Waar loop je tegenaan? Ik zou niet eerder upgraden tot wanneer je echt tegen framerate problemen oid aanloopt ( ga er vanuit de je vraag mbt het spelen van spellen is) en je niet meer spellen kan spelen op de instellingen die jij wenst. Als je tot die tijd spaart kan je een mooi nieuw systeem aanschaffen en hoef je geen zorgen te maken over een upgrade.

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
laurenssie schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:38:

Beter nog, er zijn AM3 moederborden met DDR2 slots.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:56
Chooman schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:44:
Volgens mij heeft hij nu een moederbord met het intel 775 socket voor de Q6700, dus denk niet dat je theorie op gaat.
Verder, wat is de reden dat je wil upgraden? Waar loop je tegenaan? Ik zou niet eerder upgraden tot wanneer je echt tegen framerate problemen oid aanloopt ( ga er vanuit de je vraag mbt het spelen van spellen is) en je niet meer spellen kan spelen op de instellingen die jij wenst. Als je tot die tijd spaart kan je een mooi nieuw systeem aanschaffen en hoef je geen zorgen te maken over een upgrade.
Het moederbord dat ik nu heb is inderdaad een socket 775 moederbord.

Waar ik voornamelijk tegen aan loop is dat Windows XP geen dx10 / dx11 kan draaien, waardoor je toch al een hoop moderne games niet kunt spelen. Verder zit ik met Windows XP met het geheugenlimiet, aangezien ik ook een ramdisk draai. Een ramdisk is ideaal, maar als je temp-installatie bestand groter is dan 500mb dan zit je alweer.

Voor normaal gebruik loopt mijn computer super, waarschijnlijk beter dan de 99% van alle andere computers in Nederland. :)

Mijn YouTube Channel

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-02 14:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou zeggen, installeer Vista of nog beter Windows 7, dan kan je wel Dx10 - 11 draaien, al zou je toch een iets snellere GPU kunnen kopen voor het betere gaming werk. Voor de rest, die Q6700 werkt goed genoeg, toch ? In elk geval, UPGRADEN, en geen nieuw systeem.

Android developer & dürüm-liefhebber

• laurenssie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
Chooman schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:44:
[...]

Ik bedoelde juist dat hij een AMD CPU+MoBo kon kopen zodat hij zijn geheugen kan houden, upgraden en in principe dus alleen zijn CPU+MoBO hoeft te slijten ;)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

*LET OP* - Wat moet ik kopen

Daarnaast hebben we tegenwoordig een hele resem aan topics waar je advies over upgrades en/of nieuwe systemen kunt krijgen: Best Buy Guide overzichtstopic. Poll of geen poll, je TS staat vol met vragen die vrij eenvoudig te beantwoorden met een rondje Google.

[ Voor 8% gewijzigd door Edmin op 27-08-2010 19:37 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.